Dagens licenskurs (del1) I Linköping.

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
HW skrev:
Förutom när den går sönder, för då är den din!!!

/H

Någonting ditåt :D

Det är ganska mycket jobb att göra iordning och sköta två racehojar, så ibland blir man lite avundsjuk på dom som bara har en hoj att koncentrera sig på.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
250dam, är en kul och billig klass, men ska man grotta in sig i teknik och åka cyklar som verkligen är byggda för rr, så är racerklasserna det som gäller.
Vi ska hålla oss kvar så enkelt är det, när det gäller sporten i övrigt så är det 125 och 250 som gäller för att ta sig vidare till gp-vm, även om ss600 är väldigt stort här hemma.

Sen får vi väl se om resten av SO/SM i framtiden enbart ska vara standardracing eller inte, tråkig framtid i sådant fall tycker jag.
Men om det blir så, tänker jag bygga om min cykel till stånkaracer och åka nordiska supermono-cupen istället, eller så kör jag nere i europa där klassen fortfarande är stor. Har hittat klassen som har allt och är otroligt rolig att köra, ss600 lockar mig inte det minsta längre..

Tvåtaktshojar, hur mycket de än är byggda för "riktig" RR, har väldigt lite med verkligheten att göra, eftersom tvåtaktsmotorn är iskall miljömässigt.

Det finns en enda anledning för MC-tillverkare att tävla, nämligen att sälja fler hojar. Hur många tvåtaktshojar säljs idag, och, ännu viktigare, hur många tvåtaktshojar kommer att säljas om låt oss säga två år? I stort sett inga, om du frågar mig. Tvåtaktsklasserna i GP-VM kommer snart att ersättas av fyrtaktsklasser, och de hojarna kommer att vara lika "riktiga" räsers som MotoGP-hojarna.
Jag kan inte förstå varför du spyr galla över fyrtaktsräsers. Det är framtiden vi ser i exempelvis SS600 och MotoGP, helt logiskt.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
O.T fortsätter:
Jovisst, du har helt rätt och så kommer det med största säkerhet att bli. Men för den skull så har man väl rätt att tycka att en hoj som väger 100 kg, har 100 hk och har en motor som i princip vem som helst klarar av att skruva med är en betydligt mer optimal lösning för att ta sig runt en bana på kortast möjliga tid? Vilket ju är det som racing handlar om.

Om jag vore tillverkare så skulle jag också vilja satsa på fyrtaktsracing eftersom det är där jag har min försäljningsvolym. Och skulle applådera regler som gör att tvåtaktarna blir hopplöst efter, max 500 cc t.ex. Där är vi nu.

O.T #2:
Någon som vet hur det går för Orbital och deras planer på en direktinsprutad miljövänlig tvåtaktare?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Tvåtaktshojar, hur mycket de än är byggda för "riktig" RR, har väldigt lite med verkligheten att göra, eftersom tvåtaktsmotorn är iskall miljömässigt.

Det finns en enda anledning för MC-tillverkare att tävla, nämligen att sälja fler hojar. Hur många tvåtaktshojar säljs idag, och, ännu viktigare, hur många tvåtaktshojar kommer att säljas om låt oss säga två år? I stort sett inga, om du frågar mig. Tvåtaktsklasserna i GP-VM kommer snart att ersättas av fyrtaktsklasser, och de hojarna kommer att vara lika "riktiga" räsers som MotoGP-hojarna.
Jag kan inte förstå varför du spyr galla över fyrtaktsräsers. Det är framtiden vi ser i exempelvis SS600 och MotoGP, helt logiskt.

Tja, hur många formel 1 bilar säljs det i till allmänheten?
Hur mycket du än drömmer så är din cbr900 inte särskilt mycket av den rcv rossi åker runt på, men ja, motorteknik och chassiteknik förs till viss del över till gatcyklarna.
Ja, man tävlar på grund av marknadsföring och utveckling.
Nej, jag spyr inte galla över fyrtaktsracers, däremot tycker jag ombyggda gatcyklar för racing är rätt tråkiga, just på banan, därför det är kompromisser mellan just racing och gata.
Ja, det kommer bli intressant med fyrtaktsmotorer i kompromisslösa rena mindre racehojar i framtiden.
Det tråkiga för oss här i norden är att dessa hojar kommer vara ännu dyrare än dito tvåtaktshojar. Dessutom, att "bonntrimma" standardmotorer är inte särskilt billigt, att bygga om standardchassin är inte heller särskilt billigt.

Framtiden i GP, är de närmsta fyra åren 125, 250 och motoGP, att en förare från SS600-vm lyckats ta sig till ett av de sämsta teamen i motoGP säger väl knappast särskilt mycket om framtiden?
Att ss600-förarna i VM dessutom har en medelålder som är betydligt högre än dem som kommer från 125 och 250 spelar heller ingen roll? Är framtiden gamla gubbar i motogp eller?
Jämför de killar som kommer från 125 och 250, som har 15-20 år kvar av sin karriär och de som kanske om de har tur, 5-10 år i motoGP.. Vilka killar och förhoppningsvis tjejer tror du MotoGp-teamen satsar på?

Nu finns det ju iofs några exempel på unga killar som faktiskt börjat köra tyngre gathojar, som det funkat relativt väl för, men jag tror fortfarande det är väldigt svårt att övertala en 14-årings farsa att köpa en 170kg tung 600'a till en tanig kille i målbrottet..

Men, som jag skrivit/sagt innan, börjar det dyka upp racechassin med fyrtaktsmotorer med samma vikt och effekt som min nuvarande 250, så är det klart intressant.
Jag tycker alltså nya motogp-klassen är klart intressant och kul, men att jämföra det med superstockhojar/superbike/ss600 är skrattretande, det är traktorer i jämförelse.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Tja, hur många formel 1 bilar säljs det i till allmänheten?
Hur mycket du än drömmer så är din cbr900 inte särskilt mycket av den rcv rossi åker runt på, men ja, motorteknik och chassiteknik förs till viss del över till gatcyklarna.
Ja, man tävlar på grund av marknadsföring och utveckling.
Nej, jag spyr inte galla över fyrtaktsracers, däremot tycker jag ombyggda gatcyklar för racing är rätt tråkiga, just på banan, därför det är kompromisser mellan just racing och gata.
Ja, det kommer bli intressant med fyrtaktsmotorer i kompromisslösa rena mindre racehojar i framtiden.
Det tråkiga för oss här i norden är att dessa hojar kommer vara ännu dyrare än dito tvåtaktshojar. Dessutom, att "bonntrimma" standardmotorer är inte särskilt billigt, att bygga om standardchassin är inte heller särskilt billigt.

Framtiden i GP, är de närmsta fyra åren 125, 250 och motoGP, att en förare från SS600-vm lyckats ta sig till ett av de sämsta teamen i motoGP säger väl knappast särskilt mycket om framtiden?
Att ss600-förarna i VM dessutom har en medelålder som är betydligt högre än dem som kommer från 125 och 250 spelar heller ingen roll? Är framtiden gamla gubbar i motogp eller?
Jämför de killar som kommer från 125 och 250, som har 15-20 år kvar av sin karriär och de som kanske om de har tur, 5-10 år i motoGP.. Vilka killar och förhoppningsvis tjejer tror du MotoGp-teamen satsar på?

Nu finns det ju iofs några exempel på unga killar som faktiskt börjat köra tyngre gathojar, som det funkat relativt väl för, men jag tror fortfarande det är väldigt svårt att övertala en 14-årings farsa att köpa en 170kg tung 600'a till en tanig kille i målbrottet..

Men, som jag skrivit/sagt innan, börjar det dyka upp racechassin med fyrtaktsmotorer med samma vikt och effekt som min nuvarande 250, så är det klart intressant.
Jag tycker alltså nya motogp-klassen är klart intressant och kul, men att jämföra det med superstockhojar/superbike/ss600 är skrattretande, det är traktorer i jämförelse.

Parallellen med F1 är irrelevant. Jag späder på lite; man har inga tvåtaktare i F1....

Jag jämför inte SS600 och MotoGP, prototypracing är prototypracing. Vidare är det missvisande att redan nu klaga på medelåldern i SS600, man måste komma ihåg att fyrtaktsracing först nu, efter MotoGP:s intåg, börjar sin vandring uppåt.
Du kan vara hur ledsen du vill över att mopparna försvinner, men det är bara att inse fakta. Om några år har vi även prototypklasser som motsvarar gamla 125- och 250cc.

Intressant att du gnäller över att man tävlar med "standardhojar" på 600cc, när du samtidigt ondgör dig över kostnader?

Visst är det trevligt med kombinationen lätt hoj/stark motor, det håller jag med om, men så länge varvtiderna sjunker spelar det väl ingen roll om man tävlar med "tunga" fyrtaktare i stället?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Torkel skrev:

O.T #2:
Någon som vet hur det går för Orbital och deras planer på en direktinsprutad miljövänlig tvåtaktare?

Jag kör direktinsprutad 2-takt. Det funkar kanonbra och man slipper den jobbiga lukten av oljeblandningen. Det går mycket snålare helt enkelt och jag förmodar att vevpartiet smörjs med "vanlig" motorolja men jag är inte helt säker.

/H
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
HW skrev:
Jag kör direktinsprutad 2-takt. Det funkar kanonbra och man slipper den jobbiga lukten av oljeblandningen. Det går mycket snålare helt enkelt och jag förmodar att vevpartiet smörjs med "vanlig" motorolja men jag är inte helt säker.

/H

Tror inte det menas direktinsputad oljeinblandning här, utan att man har en direktsputad bränsletillförsel liknande den som Bimota provade. Eller hur?
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
HW skrev:
Aprilia EU-Moped SR50-Ditech har direktinsprutad bensin.

/HW

Hmm... Inte så säker på hur ditechsystemet fungerar, men nog har den kvar sin förgasare? Har för mig att Ditechsystemet mer var en utveckling av PowerJet teknologin? Alltså ett komplement till förgasaren.
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
asså, jag tror att du, valmers, behöver nog kika lite mer på marknadsföring.
Bara det faktum att ett varumärke nämns i ett sammanhang där det får en massa exponering mot en potentiell kundbas är oerhört betydelsefull.
För att dra en parallell till parallellen .... vad har Volvo Ocean Race o golf med bilar att göra?
Det finns gott om exempel där ute där företag hittar målgrupper som de försöker exponera sina varor för. Tillverkare vinner på exponeringen även om de inte nämns i helt korrekt sammanhang.
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Kolla på Cross&Enduro

Kollar man på alla nya fyrtaktare i Cross och Enduro, så behöver man nog inte vara rädd för att 2-t RR hojarna blir slöa och tunga. Fast de lär väl bli dyrare och svårare att meka med.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
grandmaster skrev:
....
Det finns gott om exempel där ute där företag hittar målgrupper som de försöker exponera sina varor för. Tillverkare vinner på exponeringen även om de inte nämns i helt korrekt sammanhang.

Jo men hur gärna vill tillverkaren investera i en utvecklingsavdelning med begränsade spinoff-effekter. Fyrtaktsrejsing gynnar ju tillverkaren mer än tvåtakts dito då tillverkaren försörjer sig på att tillverka fyrtaktare.

Alltså vill dom naturligtvis att de resterande klasserna också omformas till något somär intressantare för dem. Visst kan vi ju se att 125klassen kan ha en komersiell.

Volvo-parallellen är lite fel då Volvos satsning där är en fråga om fokusering på målgrupp. Mc-tillverkarnas målgrupp bör vara MC-förare all over the world och dessa kör 4takt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Fyrtaktsrejsing gynnar ju tillverkaren mer än tvåtakts dito då tillverkaren försörjer sig på att tillverka fyrtaktare.
Njae, det vet vi ju egentligen inte om det gäller för alla tillverkarna. Aprilia tillverkar betydligt fler 2-taktsscootrar än fyrtakts V-twinnar, och, har jag läst, har varit så lönsamma att de kunnat finansiera uppbyggnaden av det företag det är idag. Bara för att vi åker på stora fyrtaktare betyder det inte att resten av världen också gör det. Åk till Italien och räkna alla tvåtaktsdrivna respektive fyrtaktsdrivna tvåhjulingar så får ni se.

Jag tycker också att marknadsföringsresonemangen ovan (flera inlägg) haltar betänkligt. Om likheten tävlingsbåge-gatbåge skall vara största möjliga borde tillverkarna satsa hårdare på SuperbikeVM. Vi har en massmediaindustri som har en del att säga till om i dessa sammanhang men som glömts bort i inläggen ovan.
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
Chrille skrev:
Volvo-parallellen är lite fel då Volvos satsning där är en fråga om fokusering på målgrupp. Mc-tillverkarnas målgrupp bör vara MC-förare all over the world och dessa kör 4takt.

Ja o nä. Tänk ur ett perspektiv där du har de som har/haft MC o borde byta. Och andra sidan har vi de som är helt "nya".
Att öka försäljningen görs ju på många olika sätt. Mycket av krutet läggs såklart på den grupp som har störst anledning att köpa men det betyder inte att det är värdelöst att bryta sig in på marknader/regioner där man som tillverkare inte är representerad än.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Parallellen med F1 är irrelevant. Jag späder på lite; man har inga tvåtaktare i F1....

Jag jämför inte SS600 och MotoGP, prototypracing är prototypracing. Vidare är det missvisande att redan nu klaga på medelåldern i SS600, man måste komma ihåg att fyrtaktsracing först nu, efter MotoGP:s intåg, börjar sin vandring uppåt.
Du kan vara hur ledsen du vill över att mopparna försvinner, men det är bara att inse fakta. Om några år har vi även prototypklasser som motsvarar gamla 125- och 250cc.

Intressant att du gnäller över att man tävlar med "standardhojar" på 600cc, när du samtidigt ondgör dig över kostnader?

Visst är det trevligt med kombinationen lätt hoj/stark motor, det håller jag med om, men så länge varvtiderna sjunker spelar det väl ingen roll om man tävlar med "tunga" fyrtaktare i stället?

Jag gnäller över att det kostar att bygga om "standardhojar" till racers, att det är milsvida skillnader på en standardhoj som är byggd för att visserligen gå fort, men inte att skruvas på snabbt, utan byggd för att passa på ett snabbt löpande band.
Den klass som går i spanien kostar multum att åka, betydligt dyrare än 250 tvåtakt. Men, solklart går ju utvecklingen framåt och om några år är det säkert så att det kommer små lätta fyrtakts racemotorer som inte kostar multum. Vi är inte där ännu..

För en person som inte är så gammal, utan relativt ung, är det små lätta cyklar som gäller i början av karriären, ett fåtal klarar av att "börja" med det största först, men den stora massan kör i diket med sina r1'or..

Någon drar parallererna med cross, varför slänger man inte sin 8-åring på en husaberg 550 direkt istället, han ska ju ändå lära sig någon gång...

Vad gäller parallen till F1 är den visst relevant, roadracing är fler bitar än enbart åka fort runt banan, den har även teknikbiten, och visst håller jag med om att tvåtakt är på väg att fasas ut, men för högsta effekt/cylindervolym är det fortfarande tvåtakt som gäller, även när det gäller effekt och viktförhållandet på motorn. Nu är det ingen diskussion om tvåtakts vara eller inte vara, utan frågan om riktiga racers vara eller inte vara, med riktig racer i min mening är det formel bilar eller produktionsracers för hojarna.
Ja, ombyggda standardbilar/hojar kan vara sjukt snabba, det är kul att se de klasserna men det är oftast en kompromiss som sagt..
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Någon drar parallererna med cross, varför slänger man inte sin 8-åring på en husaberg 550 direkt istället, han ska ju ändå lära sig någon gång...

Nu missförstod du...
Jag menade att du inte behöver vara allt för ledsen över utvecklingen (vikt och effektmässigt vill säga) Om du jämför 125 2t och 250 4t (på cross sidan) så har 250 mer effekt mer vrid och samma vikt! Samma när det gäller 250 2t och 450 4t.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bingo skrev:
Njae, det vet vi ju egentligen inte om det gäller för alla tillverkarna. Aprilia tillverkar betydligt fler 2-taktsscootrar än fyrtakts V-twinnar, och, har jag läst, har varit så lönsamma att de kunnat finansiera uppbyggnaden av det företag det är idag. Bara för att vi åker på stora fyrtaktare betyder det inte att resten av världen också gör det. Åk till Italien och räkna alla tvåtaktsdrivna respektive fyrtaktsdrivna tvåhjulingar så får ni se.

Absolut, marknaden för tvåtaktsskotrar är säkerligen lönsam, men hur länge dröjer det innan ett totalförbud för tvåtaktsmaskiner drivs igenom? Det dröjer inte, det törs jag lova.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Ge dig nu Filip, och inse att fyrtaktarna regerar i crossen och kommer att göra i RR inom 2 år. Honda XR 80 är väl den nybörjarhoj som funnits längts, och den är definitivt ingen tvitakt. Sen kan du kolla in crossens lady Nr1 i Svedala. Tror hon fyller 15 i år och kör nu på en KTM 525SX FYRTAKT. Och kan en liten späd och vacker flicka köra 525 fyrtakt, så ska väl en grabbig 13-14 åring klara av det med (och det är inget könstjafs bakom detta).

Sen tycker jag att du har taskigt vikt/effekt förhållande i din racer. Det är ju t o m sämre än min gixxer!! :D

/Micke


oFFkeFF skrev:
Jag gnäller över att det kostar att bygga om "standardhojar" till racers, att det är milsvida skillnader på en standardhoj som är byggd för att visserligen gå fort, men inte att skruvas på snabbt, utan byggd för att passa på ett snabbt löpande band.
Den klass som går i spanien kostar multum att åka, betydligt dyrare än 250 tvåtakt. Men, solklart går ju utvecklingen framåt och om några år är det säkert så att det kommer små lätta fyrtakts racemotorer som inte kostar multum. Vi är inte där ännu..

För en person som inte är så gammal, utan relativt ung, är det små lätta cyklar som gäller i början av karriären, ett fåtal klarar av att "börja" med det största först, men den stora massan kör i diket med sina r1'or..

Någon drar parallererna med cross, varför slänger man inte sin 8-åring på en husaberg 550 direkt istället, han ska ju ändå lära sig någon gång...

Vad gäller parallen till F1 är den visst relevant, roadracing är fler bitar än enbart åka fort runt banan, den har även teknikbiten, och visst håller jag med om att tvåtakt är på väg att fasas ut, men för högsta effekt/cylindervolym är det fortfarande tvåtakt som gäller, även när det gäller effekt och viktförhållandet på motorn. Nu är det ingen diskussion om tvåtakts vara eller inte vara, utan frågan om riktiga racers vara eller inte vara, med riktig racer i min mening är det formel bilar eller produktionsracers för hojarna.
Ja, ombyggda standardbilar/hojar kan vara sjukt snabba, det är kul att se de klasserna men det är oftast en kompromiss som sagt..
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top