HW skrev:Förutom när den går sönder, för då är den din!!!
/H
Någonting ditåt
Det är ganska mycket jobb att göra iordning och sköta två racehojar, så ibland blir man lite avundsjuk på dom som bara har en hoj att koncentrera sig på.
HW skrev:Förutom när den går sönder, för då är den din!!!
/H
oFFkeFF skrev:250dam, är en kul och billig klass, men ska man grotta in sig i teknik och åka cyklar som verkligen är byggda för rr, så är racerklasserna det som gäller.
Vi ska hålla oss kvar så enkelt är det, när det gäller sporten i övrigt så är det 125 och 250 som gäller för att ta sig vidare till gp-vm, även om ss600 är väldigt stort här hemma.
Sen får vi väl se om resten av SO/SM i framtiden enbart ska vara standardracing eller inte, tråkig framtid i sådant fall tycker jag.
Men om det blir så, tänker jag bygga om min cykel till stånkaracer och åka nordiska supermono-cupen istället, eller så kör jag nere i europa där klassen fortfarande är stor. Har hittat klassen som har allt och är otroligt rolig att köra, ss600 lockar mig inte det minsta längre..
valmers skrev:Tvåtaktshojar, hur mycket de än är byggda för "riktig" RR, har väldigt lite med verkligheten att göra, eftersom tvåtaktsmotorn är iskall miljömässigt.
Det finns en enda anledning för MC-tillverkare att tävla, nämligen att sälja fler hojar. Hur många tvåtaktshojar säljs idag, och, ännu viktigare, hur många tvåtaktshojar kommer att säljas om låt oss säga två år? I stort sett inga, om du frågar mig. Tvåtaktsklasserna i GP-VM kommer snart att ersättas av fyrtaktsklasser, och de hojarna kommer att vara lika "riktiga" räsers som MotoGP-hojarna.
Jag kan inte förstå varför du spyr galla över fyrtaktsräsers. Det är framtiden vi ser i exempelvis SS600 och MotoGP, helt logiskt.
oFFkeFF skrev:Tja, hur många formel 1 bilar säljs det i till allmänheten?
Hur mycket du än drömmer så är din cbr900 inte särskilt mycket av den rcv rossi åker runt på, men ja, motorteknik och chassiteknik förs till viss del över till gatcyklarna.
Ja, man tävlar på grund av marknadsföring och utveckling.
Nej, jag spyr inte galla över fyrtaktsracers, däremot tycker jag ombyggda gatcyklar för racing är rätt tråkiga, just på banan, därför det är kompromisser mellan just racing och gata.
Ja, det kommer bli intressant med fyrtaktsmotorer i kompromisslösa rena mindre racehojar i framtiden.
Det tråkiga för oss här i norden är att dessa hojar kommer vara ännu dyrare än dito tvåtaktshojar. Dessutom, att "bonntrimma" standardmotorer är inte särskilt billigt, att bygga om standardchassin är inte heller särskilt billigt.
Framtiden i GP, är de närmsta fyra åren 125, 250 och motoGP, att en förare från SS600-vm lyckats ta sig till ett av de sämsta teamen i motoGP säger väl knappast särskilt mycket om framtiden?
Att ss600-förarna i VM dessutom har en medelålder som är betydligt högre än dem som kommer från 125 och 250 spelar heller ingen roll? Är framtiden gamla gubbar i motogp eller?
Jämför de killar som kommer från 125 och 250, som har 15-20 år kvar av sin karriär och de som kanske om de har tur, 5-10 år i motoGP.. Vilka killar och förhoppningsvis tjejer tror du MotoGp-teamen satsar på?
Nu finns det ju iofs några exempel på unga killar som faktiskt börjat köra tyngre gathojar, som det funkat relativt väl för, men jag tror fortfarande det är väldigt svårt att övertala en 14-årings farsa att köpa en 170kg tung 600'a till en tanig kille i målbrottet..
Men, som jag skrivit/sagt innan, börjar det dyka upp racechassin med fyrtaktsmotorer med samma vikt och effekt som min nuvarande 250, så är det klart intressant.
Jag tycker alltså nya motogp-klassen är klart intressant och kul, men att jämföra det med superstockhojar/superbike/ss600 är skrattretande, det är traktorer i jämförelse.
Torkel skrev:
O.T #2:
Någon som vet hur det går för Orbital och deras planer på en direktinsprutad miljövänlig tvåtaktare?
HW skrev:Jag kör direktinsprutad 2-takt. Det funkar kanonbra och man slipper den jobbiga lukten av oljeblandningen. Det går mycket snålare helt enkelt och jag förmodar att vevpartiet smörjs med "vanlig" motorolja men jag är inte helt säker.
/H
HW skrev:Aprilia EU-Moped SR50-Ditech har direktinsprutad bensin.
/HW
HW skrev:
grandmaster skrev:....
Det finns gott om exempel där ute där företag hittar målgrupper som de försöker exponera sina varor för. Tillverkare vinner på exponeringen även om de inte nämns i helt korrekt sammanhang.
Njae, det vet vi ju egentligen inte om det gäller för alla tillverkarna. Aprilia tillverkar betydligt fler 2-taktsscootrar än fyrtakts V-twinnar, och, har jag läst, har varit så lönsamma att de kunnat finansiera uppbyggnaden av det företag det är idag. Bara för att vi åker på stora fyrtaktare betyder det inte att resten av världen också gör det. Åk till Italien och räkna alla tvåtaktsdrivna respektive fyrtaktsdrivna tvåhjulingar så får ni se.Chrille skrev:Fyrtaktsrejsing gynnar ju tillverkaren mer än tvåtakts dito då tillverkaren försörjer sig på att tillverka fyrtaktare.
Chrille skrev:Volvo-parallellen är lite fel då Volvos satsning där är en fråga om fokusering på målgrupp. Mc-tillverkarnas målgrupp bör vara MC-förare all over the world och dessa kör 4takt.
valmers skrev:Parallellen med F1 är irrelevant. Jag späder på lite; man har inga tvåtaktare i F1....
Jag jämför inte SS600 och MotoGP, prototypracing är prototypracing. Vidare är det missvisande att redan nu klaga på medelåldern i SS600, man måste komma ihåg att fyrtaktsracing först nu, efter MotoGP:s intåg, börjar sin vandring uppåt.
Du kan vara hur ledsen du vill över att mopparna försvinner, men det är bara att inse fakta. Om några år har vi även prototypklasser som motsvarar gamla 125- och 250cc.
Intressant att du gnäller över att man tävlar med "standardhojar" på 600cc, när du samtidigt ondgör dig över kostnader?
Visst är det trevligt med kombinationen lätt hoj/stark motor, det håller jag med om, men så länge varvtiderna sjunker spelar det väl ingen roll om man tävlar med "tunga" fyrtaktare i stället?
Bingo skrev:Njae, det vet vi ju egentligen inte om det gäller för alla tillverkarna. Aprilia tillverkar betydligt fler 2-taktsscootrar än fyrtakts V-twinnar, och, har jag läst, har varit så lönsamma att de kunnat finansiera uppbyggnaden av det företag det är idag. Bara för att vi åker på stora fyrtaktare betyder det inte att resten av världen också gör det. Åk till Italien och räkna alla tvåtaktsdrivna respektive fyrtaktsdrivna tvåhjulingar så får ni se.
oFFkeFF skrev:Jag gnäller över att det kostar att bygga om "standardhojar" till racers, att det är milsvida skillnader på en standardhoj som är byggd för att visserligen gå fort, men inte att skruvas på snabbt, utan byggd för att passa på ett snabbt löpande band.
Den klass som går i spanien kostar multum att åka, betydligt dyrare än 250 tvåtakt. Men, solklart går ju utvecklingen framåt och om några år är det säkert så att det kommer små lätta fyrtakts racemotorer som inte kostar multum. Vi är inte där ännu..
För en person som inte är så gammal, utan relativt ung, är det små lätta cyklar som gäller i början av karriären, ett fåtal klarar av att "börja" med det största först, men den stora massan kör i diket med sina r1'or..
Någon drar parallererna med cross, varför slänger man inte sin 8-åring på en husaberg 550 direkt istället, han ska ju ändå lära sig någon gång...
Vad gäller parallen till F1 är den visst relevant, roadracing är fler bitar än enbart åka fort runt banan, den har även teknikbiten, och visst håller jag med om att tvåtakt är på väg att fasas ut, men för högsta effekt/cylindervolym är det fortfarande tvåtakt som gäller, även när det gäller effekt och viktförhållandet på motorn. Nu är det ingen diskussion om tvåtakts vara eller inte vara, utan frågan om riktiga racers vara eller inte vara, med riktig racer i min mening är det formel bilar eller produktionsracers för hojarna.
Ja, ombyggda standardbilar/hojar kan vara sjukt snabba, det är kul att se de klasserna men det är oftast en kompromiss som sagt..
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |