Dagens teoriprov... Ska det vara så här?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Det känns mindre allvarligt om jag har fel på alla frågor om koldioxid och hur många rattfyllon jag statistiskt möter på en resa än om jag har ett enda fel på högerregeln.

Vad menar du att jag ska ha för nytta av kunskapen om koldioxid och rattfyllon efter att provet är skrivet?

Visst, det håller jag med om. Provet är ju trots det också till för att skapa en allmän bild om trafiken i sig och miljön runt den. Nyttan av att veta lite om koldioxid och rattfyllon är väl självklar? Tanken som jag ser det är att man skall vara på sin vakt och extra uppmärksam på att det finns dem som kan göra konstiga saker på vägarna....angående miljöfrågorna är väl tanken att dem skall få en att köra mer bränsle effektivt. -Speciellt nu efter 3;e December förra året när man också införde eco-driving kunskaper på proven.
Provet är ju designat för att skapa en större allmänbildning till trafiken generellt så det får vi leva med att vi ska kunna lite om.

Är det inte lättare att bara acceptera hur det är, plugga lite mer, klara provet och vara nöjd när man grejjat det än att lägga ner energi på att ifrågasätta och vilja ändra det prov man vill ha avklarat?

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
OK, ska slacka lite på kedjan när jag kommer till garaget nästa gång, tur jag inte kört med hojen.

Måste bara hitta var jag läste att det absolut inte ska kunna gå att dra ut kedjan från drevet.. grrr tänk om jag inte hade frågat här då hade det gått åt helvete förmodligen. Inte för att kedjan som den är nu är superspänd direkt men den e säkert aningen för spänd. Ska skruva in kedjespännaren ett halvt varv så det blir som förr igen !
Tack för hjälpen !

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Det var mycket svårare teori när jag tog kort -90.då fick man skriva på både mc och bil samtidigt.(kuggade på mc)
Bläddra i en pärm med frågor och då kunde 1,2,3 eller 4 svarsalternativ vara
rätt,alltså man visste inte hur många alternativ som var rätt.
När jag tog mc-kort -04 så blev jag förvånad hur lätt det va.
Men jag kom ihåg en fråga i mc-teoriprovet från -90,
Vilket däck som var sämst att åka på i vått väglag?
1.Nytt däck
2.slitet däck
3.crossdäck
4.normalslitet däck
Det roliga var att det bara var ett däck som var rätt.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Jag tyckte provet var löjligt lätt, gjorde mitt i.o.f.s 2003. Skummade igenom boken 2-3 ggr och gjorde datorproven. Fick två fel.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Crossdäck är väl ingen höjdare men det står inte hur slitet däcket är heller eller vad det är för crossdäck. Är korden framme och däcket är 10 år gammalt eller är det bara lite dåligt mönster på mitten ??

Ska du inte göra med nedlägg är crossdäck bättre tycker jag för du får inte vattenplaning med dem som du kan få med ett slitet gatdäck.
Jag har kört 125:a på landsväg med dubbade endurodäck och det gick faktiskt rätt bra. Crossdäck är bra, men de slits snabbare... BMW 1100GS finns det ju crossdäck att köpa till faktiskt så ser inte problemet att köra med såna så länge man inte som sagt ska köra som ett svin med feta nedlägg.

Sen, vad är det för hoj vi snackar om?
Kör man lagligt så kan man ju köra på fälgen :D

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Känner man sig inte bekväm med teorifrågorna tycker jag att det pekar ganska krasst på att man inte har studerat ordentligt.
Provet är dessutom idag utformat så det skall bli svårt för dem som som inte kikat så mycket till informationen bakom svaren på körskoleproven.
Hela idén med att ta körkortet är ju att skaffa sig kunskap, så varför inte anstränga dig lite så du faktiskt får ut något av dina surt förvärvade pengar ocj nedlagd tid?!

Studerar du inte seriöst kommer du antagligen inte klara provet, och bör i min mening inte heller göra det då provet tillåter tillräckligt många fel av provskrivaren som det är.

Jag antar att denna text är riktad till mig.
Nej, jag kan inte på långa vägar säga att jag studerade tillräckligt. Läst ju inte ens boken. Körde istället samma taktik som när jag tog B-kort för 10 år sedan; plugga pärmar/dator och skippa boken.
Jag känner INTE att hela idén med att ta körkortet är ju att skaffa sig kunskap. Den praktiska delen, ja. Men inte den teoretiska. Jag anser att frågorna mest var jävligt flänga och luddiga. Många frågor tyckte jag helt saknade svar.

"Surt förvärvade pengar och nedlagd tid". Nja. Har kanske spenderat 1 000 spänn och sammanlangt 10 timmar på teorin. Det fick räcka.

Ok. Så bara för att jag inte pluggade "seriöst", så borde jag inte få skriva provet, trots att jag samlade ihop 57 rätta svar?

Sopa.

Last edited:

knetulf

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
BMW S1000RR
Håller inte med.
Trafikskolornas program astra tk är ett mkt bra program. Gör man alla faserna på tk är man ju nästan garanterat ett godkänt resultat. 70 frågor är det men bara 65 räknas. Dom andra 5 är bara kontrollfrågor som inte räknas med, så det kvittar vad man svarar på dom. Fast man vet ju så klart inte vilka som är vilka.
Det är inga luddiga frågor, det är ju sånt man ska kunna för att vara en säker förare.
Sen kan jag tycka att lite teorikvällar även på mc borde finnas tillgängliga på fler skolor. Många har det men långt ifrån alla.
På dom lektionerna tycker jag att man kan prata massor om beteendet på mc. För man får ett helt annat beteende än i en bil. Det är ju kanske inte så konstigt med tanke på kraften i en mc, och att man gärna blir mer aggresiv i körningen. Det tycker jag att man borde fokusera mkt på.
Och att jobba med attityden.
Och bara för att man har mc-kort innebär det inte att man kan köra :)

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Håller inte med.
Trafikskolornas program astra tk är ett mkt bra program. Gör man alla faserna på tk är man ju nästan garanterat ett godkänt resultat. 70 frågor är det men bara 65 räknas. Dom andra 5 är bara kontrollfrågor som inte räknas med, så det kvittar vad man svarar på dom. Fast man vet ju så klart inte vilka som är vilka.
Det är inga luddiga frågor, det är ju sånt man ska kunna för att vara en säker förare.
Sen kan jag tycka att lite teorikvällar även på mc borde finnas tillgängliga på fler skolor. Många har det men långt ifrån alla.
På dom lektionerna tycker jag att man kan prata massor om beteendet på mc. För man får ett helt annat beteende än i en bil. Det är ju kanske inte så konstigt med tanke på kraften i en mc, och att man gärna blir mer aggresiv i körningen. Det tycker jag att man borde fokusera mkt på.
Och att jobba med attityden.
Och bara för att man har mc-kort innebär det inte att man kan köra :)

Jag gjorde alla faserna på trafikskolan. C:a 10 stycken. För att gardera mig gjorde jag även alla faserna till B-kortet. Snittade på c:a 62 av 70. Gjorde även om alla dessa faser c:a tre gånger. Men mig hjälpte det inte ett smack. Kände ändå inte igen mer än 5-6 frågor när jag väl satt på VV.

Nej, bara för att man har kortet innebär det givetvis inte att man kan köra. Jag har haft B-kort i 10 år nu, och jag kan fortfarande inte köra bil. :)

knetulf

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
BMW S1000RR
Tydligen har det ju fastnat något eftersom du klarade det. ;)
Bara för att frågorna ser olika ut så är det ju samma fråga bara lite mer förklädd eller omgjord.

stormiz

Carpe Diem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
gsxr1000 k5 , honda crf450-06
Du kommer en söndag 13:24 å beräknar att åka måndag 07.00 på vilken sida ska du parkera ditt fordon?

något jag aldrig kommer lära mig hehe

Last edited:

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
jag fick en rätt sjuk fråga på mitt mc prov förra året:
Hur många kvinnor dör i mc relaterade olyckor per år? WHAT!?
inte en susning.. kanske 11 stycken..

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag hade 62 rätt på A1 teorin (men den är väl samma som vanlig A).
Skönt att jag slipper göra teori för vanlig A i alla fall:tummenupp
Får se hur det går för B bara, tycker att det skulle räcka att ha gjort för A1 egentligen, då har man ändå troligtvis varit ute i trafiken 2 år och har lite praktisk erfarenhet när man ska ta B kort.

Sen tycker jag egentligen att det borde vara automatisk uppgradering från A1 till Abegr. efter 2 år, som det är från Abegr. till Aobegr. Den egentliga skillnaden i mitt fall är ju bara ca 40 kg mer och ungefär dubbla effekten. Tycker inte att det ska behövas någon uppkörning för det, för köra hoj kan jag, och som sagt är det ju inte så stor skillnad på min 125a och min 750. 750n är ju säkrare dock, då bromsarna är bra mycket bättre och man kan följa trafikrytmen på tex. motorvägen välldigt mycket bättre (det är inget roligt att ligga i 90-100 bakom en lastbil i högerfältet), omkörningar går smidigare och man får upp farten vid påfarter till större vägar snabbare :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
jag fick en rätt sjuk fråga på mitt mc prov förra året:
Hur många kvinnor dör i mc relaterade olyckor per år? WHAT!?
inte en susning.. kanske 11 stycken..

Det är ju JÄTTEVIKTIGT att kunna, i synnerhet som det ändras år från år, dom kunde lika gärna ha frågat vilken färg som är vanligast på tjänstebilar, hur många % som kör med nitrogen i däcken eller vilken som är den populäraste bilstereon....

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är ju JÄTTEVIKTIGT att kunna, i synnerhet som det ändras år från år, dom kunde lika gärna ha frågat vilken färg som är vanligast på tjänstebilar, hur många % som kör med nitrogen i däcken eller vilken som är den populäraste bilstereon....

Viktigt eller inte, det handlar mer om avskräckande/varnande propaganda - precis samma sak med antalet som kör rattfulla dagligen, etc.
Syftet är att få oss att tänka till helt enkelt.

Jag tyckte det var rätt intressant med sådana tankeställare, du möter lika många rattfulla bakom ratten som taxibilar under en dag i trafiken (teoretiskt).

Men man kan ifrågasätta relevansen, och om det inte är lite viktigare med regler, trafiksituationer, skyltar och faktiskt lite mer hojspecifika frågor på just a-behörigheten...

/J

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Du kommer en söndag 13:24 å beräknar att åka måndag 07.00 på vilken sida ska du parkera ditt fordon?

något jag aldrig kommer lära mig hehe

Ja, datumparkering är ett helvete. Jag vet att man ska stå på ojämn sida på jämnt datum. Men sedan sitter det ofta en tilläggstavla som gör att all logik flyger åt helvete och man begriper inte ett skvatt.

Tydligen har det ju fastnat något eftersom du klarade det. ;)
Bara för att frågorna ser olika ut så är det ju samma fråga bara lite mer förklädd eller omgjord.

Ha ha. Ja, man vill ju gärna tro att det var så. Hoppas att jag har samma tur på den inbokade uppkörningen.

Fick en riktigt svår fråga på provet. Alternativen kommer jag inte ens ihåg. Vill minnas att jag blundade och lät slumpen avgöra mitt svar.
"Vilken är den vanligaste olyckan med motorcykel?"

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad