Dagens tråd - Byggkranen

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Gick häromdagen förbi en sådan här kran. En löjligt massa frågor dök genast upp i huvudet. Hoppas någon här kan svara på kanske någon fråga i alla fall.

1. Hur hög är den?

2. Hur mycket kan lyfta? Även längst ut i sptesen?

3. sitter kranchauffören uppe i den?

4. hur sätter man ihop och transporterar den?

5. Vad kostar den (per dag)?

6. Vad vill man mer veta om den?

Tyvärr vet jag inte vad det är för modellbeteckning eller liknade på den.

Bifogat

• kran.jpg
    kran.jpg
    31.2 KB · Visningar: 547
1. Hur hög är den? Vet ej

2. Hur mycket kan lyfta? Vet ej Även längst ut i sptesen? Vet ej, men avsevärt mindre

3. sitter kranchauffören uppe i den? Ja, du ser ju hytten

4. hur sätter man ihop och transporterar den? Man transporterar den i delar på en lastbil och sätter ihop den på platsen, hur vet jag inte, men det kan inte vara svårt för jag har blivit erbjuden jobb som kranmontör i Dubai

5. Vad kostar den (per dag)? Vet ej

6. Vad vill man mer veta om den? Vet ej

Tyvärr vet jag inte vad det är för modellbeteckning eller liknade på den

7. Hur lång tid tar det att klättra upp till förarhytten?

8. Hur gör kranföraren om han behöver slå en 7:a?

Vid bygget av Öresundsbron stod det ju några riiiiktigt jättehöga kranar ute i sjön. Hur monterades den första upp? Vid alla efterföljande kan man ju använda befintliga kranar som hjälp, men hur fan kommer den första upp?

Vid bygget av Öresundsbron stod det ju några riiiiktigt jättehöga kranar ute i sjön. Hur monterades den första upp? Vid alla efterföljande kan man ju använda befintliga kranar som hjälp, men hur fan kommer den första upp?

Påbyggbara stegar, DÖH!

Dom "klättrar" upp själva. Översta delen förs upp av typ domkrafter. En ny del sätts in i mellanrummet som skapats mellan undre delen och översta delen. Så fortsätter det tills kranen är lagom hög.

Som jag har förstårr det monteras dom med så kallad "gin-pole" http://www.tower-technologies.com/GinPole.htm
Dvs ett rör som sticker upp en bit från den senast monterade biten, så att man kan dra en wire över toppen på det röret och således wincha upp nästa bit.

Slutligen lyfter man upp bommen.

Dom monterar sig själva SAS

Dom "klättrar" upp själva. Översta delen förs upp av typ domkrafter. En ny del sätts in i mellanrummet som skapats mellan undre delen och översta delen. Så fortsätter det tills kranen är lagom hög.

Det var ungefär så jag hade listat ut att det måste gå till. Men nu VET jag.

Fan, ytterligare en fråga mindre att klura på när jag har tråkigt...

Hmm, kan man utbilda sig till kranchaufför eller montör? Vore ju ett grymt schysst jobb lite senare i livet när kroppen inte orkar med byggandet längre.
Ok, jag är höjdrädd som fan efter en liten olycka med en byggställning men jag brukar försöka lägga tak och klättra på vingliga stegar så ofta jag kan för att komma över det hela och kranchaufför måste ju vara det optimala för att bli kvitt höjdrädslan...

Hmm, kan man utbilda sig till kranchaufför eller montör? Vore ju ett grymt schysst jobb lite senare i livet när kroppen inte orkar med byggandet längre.
Ok, jag är höjdrädd som fan efter en liten olycka med en byggställning men jag brukar försöka lägga tak och klättra på vingliga stegar så ofta jag kan för att komma över det hela och kranchaufför måste ju vara det optimala för att bli kvitt höjdrädslan...

Jodå, häromkring finns det flera olika utbildningar, bland annat har Lernia en, Lilja skolan tror jag har en också...

Kranförare verkar det vara brist på, så det är säkert ett bra nästasteg.

Polaren kör en sådan riktigt hög en. Han säger att det är lite ensamt. Ingen ide att gå ner på rasterna och tjabba med gubbarna. När hissen är nere är rasten slut.

Då måste jag berätta något som en jag känner vad med om för ett gäng år sen. Som kranförare så kan det ta sin tid att komma till toaletten så knepet var att pissa i små påsar för att sen knyta igen och ta med sig ner när det va dags för lunch. Men en vacker dag så stog han jag känner och ett par andra arbetare nere på backen. När det bara splashar till brevid dom. Då är det kranföraren som sitter där uppe o flinar, som släppt ner en pisspåse... Fan va lack man skulle bli om man fick en sån på sig... Skulle klättra på utsidan upp, fortare än kvickt! :mad:

Är dom inte allt för höga så hänger man upp dom med mobilkran,lite meckigt att få upp motviket annars.

Polarens farsa har kört byggkran hela livet,tråkigt,ensamt och lätt att ha ihjäl folk säger han.

Sen är det ingen höjdare när det blåser,en betongform har rätt bra vindfång,så det gungar rätt juste.

Är dom inte allt för höga så hänger man upp dom med mobilkran,lite meckigt att få upp motviket annars.

Polarens farsa har kört byggkran hela livet,tråkigt,ensamt och lätt att ha ihjäl folk säger han.

Sen är det ingen höjdare när det blåser,en betongform har rätt bra vindfång,så det gungar rätt juste.

Fyfan, det här är ett jobb för mig hör jag :D Eftersom det kan bli jobbigt att umgås med idioter så är det rätt skönt med ensamjobb, jag ska nog ta och fundera på att utbilda mig till kranoperatör. Antingen det eller 4 år på högskola för att bli byggnadsingenjör men jag gissar på att pengarna är bättre på det förstnämnda...

Fyfan, det här är ett jobb för mig hör jag :D Eftersom det kan bli jobbigt att umgås med idioter så är det rätt skönt med ensamjobb, jag ska nog ta och fundera på att utbilda mig till kranoperatör. Antingen det eller 4 år på högskola för att bli byggnadsingenjör men jag gissar på att pengarna är bättre på det förstnämnda...
Tjöra kran är rätt skoj, men nervpåfrestande.
Anser du att dina arbetskamrater är idioter nu, så skall du se vad du tycker efter att ha kört kran på några gjutningar.
Visserligen hjälpte det antagligen inte att jag var sveriges yngste kranförare när jag började (18).
Men att folk kan beté sig så djävla korkat är ett under.
Står man på en smal ställning när det kommer fem ton betong i en basker på full sväng och full fart på rälsen så försöker man inte stoppa den.
Pungt.

Till frågan:
De flesta kranar är självresande.
Man sätter ihop en jättelåg varpå man domkraftar upp och monterar sektioner allt eftersom.
Mindre kranarär färdigmonterade men hopvikta.
Masten är telesopisk.
Kranen på bilden gissar jag är på mellan 50 och 70 tonmeter.
Maximala lyftvikten är dock begränsad även den.
Maxbelastningen i tonmeter brukar vara något högre än längden på bommen.
Därför gissar jag att kranen på bilden lyfter 1,25 till 1,5 ton i spetsen.
Med full belastning på lyftkroken så ligger svängkransen i jämnvikt, dvs lasten bänder lika mycket som motvikten.
Borde kännas stabilt och bra.
Det gör det inte.
Hytten är vågrät på obelastad krok.
Med full last lutar den frammåt samtidigt som man tydligt känner allt glapp i svängkransen.
Tar en stund att vänja sig vid..

Man behöver inte sitta i hytten.
Väldigt ofta kör man med radiostyrning utom vid de kranintensiva etapperna (stomresningen).

Grävmaskin är roligare.

Tjöra kran är rätt skoj, men nervpåfrestande.
Anser du att dina arbetskamrater är idioter nu, så skall du se vad du tycker efter att ha kört kran på några gjutningar.
Visserligen hjälpte det antagligen inte att jag var sveriges yngste kranförare när jag började (18).
Men att folk kan beté sig så djävla korkat är ett under.
Står man på en smal ställning när det kommer fem ton betong i en basker på full sväng och full fart på rälsen så försöker man inte stoppa den.
Pungt.

Till frågan:
De flesta kranar är självresande.
Man sätter ihop en jättelåg varpå man domkraftar upp och monterar sektioner allt eftersom.
Mindre kranarär färdigmonterade men hopvikta.
Masten är telesopisk.
Kranen på bilden gissar jag är på mellan 50 och 70 tonmeter.
Maximala lyftvikten är dock begränsad även den.
Maxbelastningen i tonmeter brukar vara något högre än längden på bommen.
Därför gissar jag att kranen på bilden lyfter 1,25 till 1,5 ton i spetsen.
Med full belastning på lyftkroken så ligger svängkransen i jämnvikt, dvs lasten bänder lika mycket som motvikten.
Borde kännas stabilt och bra.
Det gör det inte.
Hytten är vågrät på obelastad krok.
Med full last lutar den frammåt samtidigt som man tydligt känner allt glapp i svängkransen.
Tar en stund att vänja sig vid..

Man behöver inte sitta i hytten.
Väldigt ofta kör man med radiostyrning utom vid de kranintensiva etapperna (stomresningen).

Grävmaskin är roligare.

Hydraulkran är ännu bättre! Rampage med grips där man kan slita sönder en buss i småsmulor är kul!

Fackverkskranar är ju inte så mycket action. Mer macho med såna här, som jag för övrigt har byggt:

150608_osta_celtnis3.jpg

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back