Dags att byta den gamla luften i däcken.

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Eftersom jag har däcktryckskontroll på min hoj måste jag ha helt avjordad luft. Modellen kräver destilerad luft med absolut ingen konduktivitet över huvudtaget. Kommer detta att förkorta livet på mina däck då denna luften inte alls är så fet som normalluft och iom det riskerar torrsprickor i däcken?

Tacksam för svar.

Glöm inte att urföra detta vid högtryck (>1 013,2hPa) för bästa resultat. Fel utförd kan det påverka din rätt att reklamera däcken om de skulle slitas för snabbt.
 

Gorgamel

Medlem
Gick med
3 Nov 2006
Ort
Piteå
Hoj
ZF6N
Glöm inte att appliceringen av luft i däcket också är avgörande.
Själv så kör jag enbart med kompressormatad luft.

Tidigare körde jag med handpumpad luft, men tycker inte att det är värt besväret + att det gör mycket fortare med kompressormatad luft.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
tycker jag att du ska sen om du kletar lite vaselin på kåporna så paserar luften mycket smidigare och du har åter igen lätt fått 5hk extra

Jag har helt raderat luftfriktions koefficient genom att montera oljekylarens fläkt bakåfram. Effekten blir att luft framifrån mot motorcykel och fläktens drag i motorcykelns färdriktning skapar ett vakum 50cm framför motorcykeln. Fattar inte att ingen testat tidigare. :huvet Har lätt fått 100 hästar till (i fart)

Däckluft och skit tar verkstan hand om, det verkar för svårt.
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Jag har helt raderat luftfriktions koefficient genom att montera oljekylarens fläkt bakåfram. Effekten blir att luft framifrån mot motorcykel och fläktens drag i motorcykelns färdriktning skapar ett vakum 50cm framför motorcykeln. Fattar inte att ingen testat tidigare. :huvet Har lätt fått 100 hästar till (i fart)

Däckluft och skit tar verkstan hand om, det verkar för svårt.

Så du far fram som ett svart hål nästan?
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Jag kör uteslutande med radioaktiv luft som jag fyller på i reaktorinneslutningen på OKG. Detta medför den trevliga fördelen att jag har en grundtemp på 40-45°C i däcken redan innan jag börjar köra.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
En god vän till mig som jobbar på Lufthansa, brukar sticka till mig lite av deras bästa sort. Förvaras i mycket hemliga luftrum i Tyskland( samma rum som Verner von Braun jobbade i).
 

MikkE

Guest
Räcker det inte bara med en vanlig nypa luft? Kanske två då till varje däck. Gammal luft är det ju bara spara i en kasse och lägga upp på blocket för runda 300 spänn.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
En god vän till mig som jobbar på Lufthansa, brukar sticka till mig lite av deras bästa sort. Förvaras i mycket hemliga luftrum i Tyskland( samma rum som Verner von Braun jobbade i).

Hur förvaras luften i dom där luftrummen? Ligger den sorterad i olika luftgropar?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Vem är det som är tillverkare av Biltemas racingluft egentligen?
Jag har hört att den har samma specar som CRCs SportLuft CTX, kan det vara så att Biltema köper direkt andrahandssorterad luft från CRC eller återvunnen sketluft?
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Jag har själv utvecklat ett system att lagra butangas. Fyller den sedan med morfars gamla kompressor som står ute i det rangliga skulet. Fyller sedan succesivt upp båda däckan. Detta sättet bör endast användas av röda motorcyklar!
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Klimathotet och föroreningar, lev längre!

Ett tips till alla!
Vår planet blir ju mer och mer förorenad, och vi andas in mer föroreningar idag än vad vi gjorde för ett år sedan.

Gör därför som så att när ni skall byta luft i däcken så tar ni tillvara den gamla luften som är mindre förorenad och fyller den i en ballong.

Då kan ni sedan använda den att andas med efter att ni tagit en cigarett eller besökt Stockholm.

En forskare på KTH har beräknat med en ökad livslängd på ca:5 år för varje ballong man andas. Glöm bara inte att själva ballongen inte skall inhaleras!
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Ett tips till alla!
Vår planet blir ju mer och mer förorenad, och vi andas in mer föroreningar idag än vad vi gjorde för ett år sedan.

Gör därför som så att när ni skall byta luft i däcken så tar ni tillvara den gamla luften som är mindre förorenad och fyller den i en ballong.

Då kan ni sedan använda den att andas med efter att ni tagit en cigarett eller besökt Stockholm.

En forskare på KTH har beräknat med en ökad livslängd på ca:5 år för varje ballong man andas. Glöm bara inte att själva ballongen inte skall inhaleras!

:rofl:fyllisar:klappar
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top