Dags att byta den gamla luften i däcken.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja man kan skämta om det där med att byta luft i däcken. Men på en sporthoj är det en mycket viktig
åtgärd som man bör utföra på våren när man plockar ut hojen. Hojen har stått 6 månader kanske i ett kallgarage och kondensbildats i däcket vilket har omvandlats till vatten vilket skapar obalans i hjulet!

Denna vetenskapliga revolution innebär inte bara problem.
Eftersom kondensvattnet bildas ur tomma intet, så innebär det per automatik att det även bildas antivatten.
Om man lyckas avlägsna vattnet, men behålla antivattnet så kommer kondens att motverkas i framtiden.

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Hoj
Honda Cbr 900rr
Jo, men hur får man ut den sista gammel-luften ur döcket när det är samma tryck i däcket som utanför? Trycker man ihop däcket. eller? :confused:

Jag har aldrig förstått detta så det är därför jag aldrig vågat köra fort.

Nej nej, jag brukar vika ihop pungen sen lägga mig raklång på däcket och be antingen en på statiol eller nån polare att rulla mig fram å tillbaka medans jag sjunger NU SKA HELA HAVET GUNGA, sen efter får han snabbt fylla på me ny luft, statiol luft är väll sådär men de får duga.

Ps. De är ofta "han" som ställer upp, honorna vägrar

Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag får väl (som vanligt) skylla på att jag är rätt ny här, men...... Luft??? Vad ska man ha det till?

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Alltså, funkar det att lufta däcken med en sån där manick som man luftar elementen med? Ska man hålla ett glas vid ventilen för att fånga upp vattnet?

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Alltså, funkar det att lufta däcken med en sån där manick som man luftar elementen med? Ska man hålla ett glas vid ventilen för att fånga upp vattnet?

Principen är snarlik men jag brukar använda en ventilhatt av metall som där är spår i att vrida käglan med. Det känns mer exakt när man kan justera kägelspänningen efteråt.
Det är viktigt att efterspänna efter ett par mil, precis som alla andra skruvar och muttrar.

Och på samma sätt som du gör med elementet så börjar du med att känna på däcket för att se att du har samma temperatur överallt och inte har några kalla områden då det tyder på vattenfickor i luften. Däcken har en annan egenskap som elementen ( de flesta) saknar och det är att de är elastiska och när du känner efter tempen ska du även kolla att däcket är jämnhårt så luften är jämnt fördelad i hela däcket. Är den inte det då blir det vibrationer och ojämnt grepp och det är väldigt obehagligt för att inte säga farligt vid kurvtagning..

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag får väl (som vanligt) skylla på att jag är rätt ny här, men...... Luft??? Vad ska man ha det till?

Nä luft är inget bra, bättre att använda sig av något som gör hojen lättare annars blir man aldrig snabb. hört att rymd luft ska vara bra men har svårt att få tag i det.

Använt luft i massa år, använder vakuum sug till att suga ut luften & tappar upp det på flaskor & skriver årgång innan jag kör in nytt till avstämd fyllning, ofta till bräden, sen snabbt på med korken som kan vara knepig att trycka i, sen får korken svälla lite så sitter den kvar hela året.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har ni en nyare hoj med mycket elektronik bör ni använda digital luft, t.ex. MacBook Air.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag kör med fyra ventiler som är monterade i lägena 12, 15, 18 och 21. Man slipper det tråkiga rullmomentet när luften ska bytas och den gamla luften dräneras enkelt i samma moment som ny fylls på. Men en sådan set-up slipper man också helt att använda balansvikter, bara att justera tryckfördelning m.h.a ventilerna.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag provade cykelpumpluft på min Pirelli SC1 men va fan munstycket på pump sprack så det fick bli det vanliga slökompressorluft från min Jula kompressor. :(

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Nä nu blir jag förbannad! :mad: Tror ni inte det är ngn j**** som har varit och stulit min luft?!

Kul och komma ut på morgonen och framdäcket är tomt! :huvet Leveranstiden den här tiden på året lär ju vara enorm! Kan man "slanga" lite från bilen LR blir rullomkretsen totalt fel om man fyller på med billuft? Bilen är en V70 2010 BTW..

Tacksam för tips hur jag löser detta!

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Kan man "slanga" lite från bilen LR blir rullomkretsen totalt fel om man fyller på med billuft? Bilen är en V70 2010 BTW..

Tacksam för tips hur jag löser detta!

Nej nej nej akta dej. Det luften har ju ett helt annat tryck än vad du ska ha. Enklast är nog om du hör med din lokala mc-handlare om dom har någon mc-luft på burk i lager. Du kan också testa att torrköra luft i en riskokare på spisen hemma tills du har rätt tryck sen häller du bara den nya luften direkt i däcket.

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Själv brukar jag värma luften till ca 80grader innan jag applicerar den i däcket. Detta gör att jag inte behöver fylla på lika mycket luft för att nå rätt tryck. Dels är detta viktbesparande men framförallt så når förvärmd luft högre temperatur snabbare om man nu skulle låta den kallna mellan körningarna..

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Man ska alltså ha luft i däcken... Detta förklarar ett par fel o funderingar:tummenupp

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Själv brukar jag värma luften till ca 80grader innan jag applicerar den i däcket. Detta gör att jag inte behöver fylla på lika mycket luft för att nå rätt tryck. Dels är detta viktbesparande men framförallt så når förvärmd luft högre temperatur snabbare om man nu skulle låta den kallna mellan körningarna..

Jag jobbade på en gummiverkstad i några år och lärde mig ett par knep. Om man värmer luften riktigt mycket och sedan kyler den snabbt så härdas den och när man sedan kör på den härdade luften så håller däcket formen även under riktigt hård belastning. Ett varningens ord bara, härdar man luften flera gånger så kan den bli spröd och lättare spricka.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ett stallknep jag fångade upp i pulkabacken i förrgår är att bara använda medvindsluft. Om du har möjlighet så gå ut med en hink och fånga upp lite styv kuling. Viktigt är att du står med vinden i ryggen.

Motvindsluft är icke önskvärd, och det är dessutom mycket svårt att få den att ligga kvar i hinken.

Minst tre av varandra beroende källor berättar att topphastighetsskillnaden klart kan likställas med trimning av passagerarfotpinnarna.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
SISTA CHANSEN!
Då har vi kommit till fjärde söndagen i maj månad.
Sista dagen, enligt EU:s nya däckluftsdirektiv, att byta luften i däcken. Om du inte bytt luft till ny och fräsch ännu så har du till midnatt på dig. För er som har svårt att byta själv, eller inte hunnit, vet jag att flera däckfirmor har extra nattöppet idag med bra pris på 2013-luft och på själva jobbet.
Om du inte bytt, utan tänker vänta till senare, riskerar du dryga böter, indraget körkort och förverkad hoj om det vill sig illa. Polisen har nämligen köp in avancerad utrustning för att kunna avgöra vid vilken tidpunkt luften fyllts i däcket och kommer utföra flera kontroller under veckan. SMC har också gått ut med ett pressmeddelande som bekräftar detta - olagligt bytt luft, eller underlåtenhet att byta luft, i däcken kommer klassas som extremt beteende med återkallande av körkort och en beslagtagen hoj som följd.

Till alla er som redan bytt till -13 innan bytesfönstret stängs vill jag bara tacka för att ni gör MC-Sverige till en bättre plats att vistas i.

PoK

KK

Last edited:

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Ett tips jag gav Uppfinnarjocke och hans CBR 100RR i Ankeborg är att varje säsong vid denna tid cirkus, så brukar jag tömma bak och fram på förbrukad "medvindsluft", då den påverkas av solljus, UV och gammastrålning från jordens inre och förvandlas under höga hastigheter till skör, fragil och trögt flytande "motvindsluft", så fyller jag på superlite luft (0,00001 bar) en gång om dagen. på såsätt får jag "ny medvindsluft" och således kan polisens "luftmätarapparatur" inte visa några negativa utslag om gammal luft! :fakta

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC