Dags att byta den gamla luften i däcken.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Själv så brukar jag göra en egen blandning inför vintersäsongen med Cirka 78% N2, 21% O2 och 1% Ar. Men då är det viktigt att blandningen har en temperatur på ungefär 10+ när den fylls på. Annars kan blandningen separeras och man får en dipolär lösning som kan explodera när vårsolen tittar fram.
 
Last edited:

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Själv så brukar jag göra en egen blandning inför vintersäsongen med Cirka 78% N2, 21% O2 och 1% Ar. Men då är det viktigt att blandningen har en temperatur på ungefär 10+ när den fylls på. Annars kan blandningen separeras och man får en dipolär lösning som kan explodera när vårsolen tittar fram.

Om du istället för 78% 21% 1% blandar 88% 18% 65% så får du en övermättad lösning och då blir lösningen inte dipolär. Nu undrar du säkert hur man får i 171% i ett däck. Lösningen på detta är att man skaffar en något högre profil eller så tar man lite mindre av den färdiga gasen.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Om du istället för 78% 21% 1% blandar 88% 18% 65% så får du en övermättad lösning och då blir lösningen inte dipolär. Nu undrar du säkert hur man får i 171% i ett däck. Lösningen på detta är att man skaffar en något högre profil eller så tar man lite mindre av den färdiga gasen.


Det var en vågad lösning. 65% Argon brukar annars bli ganska så explosiv, men du har nog rätt i att blandingen komprimeras till en stabil lösning iom att du ökar mängden kvävgas till 88%.

Tror du att man kan kyla ned blandningen till -178 C och därigenom få plats med hela mängden ifall man vill behålla sitt lågprofildäck?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hur var de nu är man snabbare med blåsig luft eller vindstilla luft i däcken?
 

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
Inget skämt det här.

Att fylla på rätt luft är mycket viktigt! :fakta
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Honda har ju originalluft som jag kör med. Vågar inte pröva 3:e partare.. kan ju gå illa om man får något som är dåligt för gummiblandningen.

p.s. Någon som testat luft för kromsläde i sin hoj? Blir hojen mer tungstyrd?
 
Last edited:

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Själv så brukar jag göra en egen blandning inför vintersäsongen med Cirka 78% N2, 21% O2 och 1% Ar. Men då är det viktigt att blandningen har en temperatur på ungefär 10+ när den fylls på. Annars kan blandningen separeras och man får en dipolär lösning som kan explodera när vårsolen tittar fram.

En till sak som är viktig är att det absolut inte finns någon gammal luft kvar vid påfyllning. Om ni har vanlig luft så kan ni vacumsuga däcken genom att ansluta en slang till insuget.

OBS! Vacumsug inte med motorns hjälp om ni har acetylenblandad svetsgas i däcken, då sprängs motorn!

PS. Svetsgas har jag kört på denna sommar och den funkar väldigt bra om man ska "ge järnet" vid snabba starter.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Det var en vågad lösning. 65% Argon brukar annars bli ganska så explosiv, men du har nog rätt i att blandingen komprimeras till en stabil lösning iom att du ökar mängden kvävgas till 88%.

Tror du att man kan kyla ned blandningen till -178 C och därigenom få plats med hela mängden ifall man vill behålla sitt lågprofildäck?

Om du ska kyla ner blandningen så tror jag att oljorna i däcket riskerar att koagulera. Om du ska kyla ner däcken till en så låg temperatur så borde du ha bakelit-däck eller att det möjligtvis kan fungera med däck som har vita sidor. Har själv inte provat med det sistnämnda. Ska försöka få tag i såna däck och testa ikväll.
 

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Ort
-
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Vågar inte byta luft i mina utan att lämna in dem på auktoriserad verkstad. Byter man själv så gäller ju inte garantin samt att jag som har tummen mitt i hand, kan det bli vädligt svårt för.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Nu är hojen inställd i pappas garage för vinterförvaring. Eftersom jag inte vill ha den gamla luften i under vintern då det får däcken att mögla så tog jag ur den. Sen kom jag på en smart lösning. Om man inte har något i däcken så blir däcken platta och det blir en bula där det varit platt när man fyller på igen. Så jag tänkte att istället för ingenting i däcken så har jag nu 100% vacuum i däcken. Det är ju bättre än inget...

(Vad har vacuum för beteckning i det periodiska systemet?)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag tjöpte bankörd luft. Mycket billigare. Garanterat 20 min på bana. Endast sliten på högersidan. (Kullen).

Men är du säker på 20 min, jag råkade ut för en jöns som sålde just 20min-luft. Efter 5 varv börja hojen vobbla. Det visade sig att luften varit minst 60min gammal och allt godis var redan borta :mad: Skit förbannad slängde jag luften i nyllet på han och tog den han hade i sin hoj, jävla a-förare :mad:

björn
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Måste man ha syntetluft eller går det bra med mineral?

Kör inte så mycket på bana så det räcker att den klarar tuff körning på gata...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Måste man ha syntetluft eller går det bra med mineral?

Kör inte så mycket på bana så det räcker att den klarar tuff körning på gata...

fan mineral funkar bra för dig, men när du börjar komma ner i mer än 40graders lutning bör du gå över till delsyntet för att kompensera mineralansamlingen på sidorna :fakta

björn
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
VARNING!! Använd inte vakum, det är FARLIGT för att det sprider sig lätt och
kan kontaminera hela garaget. Mycket farligt att inandas då det påverkar hjärnan och därmed tankeförmågan. Jag tror att du redan har inandats en del.
Om du mot min inrådan ändå använder vakum så måste du täta däckventilerna
med silikon så att det inte kan sippra ut under vintern.:D
Erich
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
VARNING!! Använd inte vakum, det är FARLIGT för att det sprider sig lätt och
kan kontaminera hela garaget. Mycket farligt att inandas då det påverkar hjärnan och därmed tankeförmågan. Jag tror att du redan har inandats en del.
Om du mot min inrådan ändå använder vakum så måste du täta däckventilerna
med silikon så att det inte kan sippra ut under vintern.:D
Erich
Det är inga problem med vakuum bara du har rätt ventilhattar. De ska vara av metall och tätade med o-ringar av vittongummi.
Å andra sidan är det ganska skönt med lite vakuumkontaminering i garaget emellanåt. :clown
 

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
Jag satt precis & fundera på om man inte ska fylla däcken med betong över vintern?
Tänk om man glömmer byta vinterluften i vår och åker runt med luft som är -18. Kommer ju ta grymt lång tid att få upp däcktempen då...

Att fylla däcken med betong (och gärna armeringsjärn) under vintern är en VÄLDIGT BRA idé. Förutom att konservera däcken så hjälper de även till mot tjuvar och annat pack som enkelt annars bara rullar iväg cykeln. Tänk dock på att tömma ur däcken när du ska börja köra igen då det annars kan ge en tungstyrd och svårrrullad känsla. Helst om du har familjen med dig. Då kan den bli tung som en Flint-Sten. :rolleyes:
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Vi har fått ett genombrott i frågan !!! Betong är årets grej i däcken, de riskerar ju inte att bli platta pga avställning om man fyllt dem med betong!:D
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top