JakeTheSnake
Ny medlem
Jag har svårt att avgöra om det börjar vara dags att byta drivpaket på min MC, förmodligen börjar det vara dags men dumsnål som man är så vill man gärna köra så länge som möjligt på det befintliga.
Det började med att jag hörde ett konstigt ljud bak i hojen och jag kom ganska snabbt fram till att kedjan vara lite för spänd, när jag tagit in hojen i garaget för justering så upptäcker jag att en del kuggar är lite "skeva" (Se bild1 nedan) och att det förmodligen bidrar till oljudet.
Jag sträcker kedjan lagom mycket och varmkör den, därefter så rengör jag den med spray och oljar in med motorolja samt vanligt fett.
Nu ser sträckningen bra ut och det låter inte konstigt när jag kör, däremot så ser jag att det är ca 2st länkar som fortfarande är lite "skeva". Både fram och bakdrev ser helt OK ut och när man känner kl 3 på bakdrevet så kan man inte lyfta ut kedjan speciellt långt.
Vad säger ni? Är det bara att byta hela drivpaketet för att kedjan är kass eller kan man köra mer?
Det började med att jag hörde ett konstigt ljud bak i hojen och jag kom ganska snabbt fram till att kedjan vara lite för spänd, när jag tagit in hojen i garaget för justering så upptäcker jag att en del kuggar är lite "skeva" (Se bild1 nedan) och att det förmodligen bidrar till oljudet.
Jag sträcker kedjan lagom mycket och varmkör den, därefter så rengör jag den med spray och oljar in med motorolja samt vanligt fett.
Nu ser sträckningen bra ut och det låter inte konstigt när jag kör, däremot så ser jag att det är ca 2st länkar som fortfarande är lite "skeva". Både fram och bakdrev ser helt OK ut och när man känner kl 3 på bakdrevet så kan man inte lyfta ut kedjan speciellt långt.
Vad säger ni? Är det bara att byta hela drivpaketet för att kedjan är kass eller kan man köra mer?