Dags att byta drivpaket?

JakeTheSnake

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Hoj
2001 Kawasaki Zx6r (Såld)
Jag har svårt att avgöra om det börjar vara dags att byta drivpaket på min MC, förmodligen börjar det vara dags men dumsnål som man är så vill man gärna köra så länge som möjligt på det befintliga. :)

Det började med att jag hörde ett konstigt ljud bak i hojen och jag kom ganska snabbt fram till att kedjan vara lite för spänd, när jag tagit in hojen i garaget för justering så upptäcker jag att en del kuggar är lite "skeva" (Se bild1 nedan) och att det förmodligen bidrar till oljudet.

Jag sträcker kedjan lagom mycket och varmkör den, därefter så rengör jag den med spray och oljar in med motorolja samt vanligt fett.

Nu ser sträckningen bra ut och det låter inte konstigt när jag kör, däremot så ser jag att det är ca 2st länkar som fortfarande är lite "skeva". Både fram och bakdrev ser helt OK ut och när man känner kl 3 på bakdrevet så kan man inte lyfta ut kedjan speciellt långt.

Vad säger ni? Är det bara att byta hela drivpaketet för att kedjan är kass eller kan man köra mer?

161z5m9.jpg

16h3koh.jpg

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hur ser tänderna på kugghjulen ut? Ser de "vassa" ut så är det definitivt dax att byta. På mitt senaste drivpaket till ninjan kom jag ca 1200 mil, men så smörjer jag inte överdrivet mycket varje gång jag kört hojen. Om två länkar på kedjan har fastnat skulle jag byta hela paketet, en kedja som havererar kan få tråkiga konsekvenser för tårna. :3freak

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kärvar länkar som i första bilden så börjar då kedjan vara kass i alla fall.

Börjar dreven då också vara slitna (vassa eller nötta på annat sätt) så är det nog idé att byta allt.

Niklas.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
R6-02 DR 600S-86 KTM 640 SM-05
Oringskedjor är tröga. Tryck med fingret på länken rättar den till sej utan stort tryck så är det helt normalt och kan du inte lyfta kedjan från drevet mer än bilden visar så smörj kedjan justera spänningen och kör. Där e nog många mil kvar på de drivpaketet.

JakeTheSnake

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Hoj
Tack för svar!

Dreven ser inte vassa ut men länkarna kärvar på två ställen så kedjan är nog slut.
Ska man byta så byter man väl allt som jag förstått?

Sitter och letar bra pris på drivpaket och stötte på nästa fundering :)
På xlmoto så tycker jag att min ninja stämmer in på två olika val dvs

- Kawasaki Ninja ZX6 (530 kedja, framdrev 16 och bak 48)
- Kawasaki Ninja ZX-6R (525 kejda, framdrev 15 och bak 40)

Kollar jag lelles så kan jag bara välja ZX-6R och där är det ett konverteringskit till 520 kedja.
I instruktionsboken står det ZX600-J2 men jag hittar ingen info om vad det ska vara för drivpaket där.

Jag antar jag får googla för att hitta vilken min modell är, men nu till frågan vilken kedja ska man välja? 520, 525 eller 530?

JakeTheSnake

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Hoj
Oringskedjor är tröga. Tryck med fingret på länken rättar den till sej utan stort tryck så är det helt normalt och kan du inte lyfta kedjan från drevet mer än bilden visar så smörj kedjan justera spänningen och kör. Där e nog många mil kvar på de drivpaketet.

Det här svaret gillar jag extra mycket då det skulle innebära att jag inte behöver köpa nytt än :)
Trycker jag med fingret på länken så hamnar den i rätt läge tills det att den snurrat ett varv på dreven.

Niklas.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
R6-02 DR 600S-86 KTM 640 SM-05
Ska man byta så byter man allt men den nya kedjan kommer nog vara trög den me. Rör sej länkarna om du trycker lite på dom e de normalt. Kärvar dom så du måste ta hårt e dom dåliga.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Om du byter kedjan och båda dreven så är du safe.
Jag brukar byta bakdrevet varannan gång.
Din kedja ser inte sliten ut. Jag råkar ofta ut för att länkarna kärvar. Tycker att jag sköter om kedjan med kedjespray och håller den lagom spänd. Högtryckstvättar inte hojen alls. Att bara köra med kedjespray gör inte att länkarna smörjs invändigt. O-ringarna förhindrar ju det. Har aldrig tagit loss kedjan och försökt massera kedjan. Så jag har kört vidare tills det är dags för byte. Har aldrig kört av någon kedja.
Det går inte att se tänderna på bakdrevet men skulle tro att drevet är helt ok eftersom du inte kan lyfta kedjan (kl 3).
Du smörjer med motorolja och fett. Då sitter väl inte fettet kvar så bra väl?

Sinnesfrid och stort hål i plånboken - byt allt.
Sinnesfrid och mindre hål i plånboken - byt allt utom bakdrevet.
Ingen sinnesfrid och inget hål i plånboken - kör vidare och smörj kedjan oftare och håll koll på den.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
förr när jag höll på och justerade kedje-slack stup i kvarten höll kedjan 1200-1300 mil, nu skiter jag i det smörjer när den börjar bli blank på länkarna justerar nästan aldrig (en gång om året kanske) håller lätt 3000 mil nu för tiden.

JakeTheSnake

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Hoj
Tack för alla svar!

Jag smörjer lite extra och håller koll. Nu när jag smorde med fett och motorolja var det mest för att motionera kedjan, jag kommer att köpa kedjevax istället för vanlig kedjespray.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO