Dags att byta luften i däcken. Hur gör ni?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja nu är det vår och då ska man så klart byta till ny luft i däcken. Men det finns ju lika många åsikter om luft som det finns hojåkare så jag tänkte vi kunde dela med oss av våra erfarenheter.


Jag har tidigare köpt koncentrerad Shell Advanced Racing Air från en från en gammal teamägare och förare i AMA serien. Förra årets testade jag Castrol heavy duty air som egentligen är utvecklad till större pickuper men som skulle få däcken att sluta vobbla vid bakhjulskörningen, men hojen blev typ 1 kg tyngre och ofjädrad vikt är ju ännu värre. I år är jag inte säker på vad jag ska köpa. Läste något test om att Nankang börjat göra luftkoncentrat som skulle var bra, men jag liter inte riktigt på det.

Visst kan man köra vanlig luft men mina hojar är mina ögonstenar och jag tycker att finluft till däcken kan man lugnt kosta på sig.

Hur gör ni?
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Jag kör sedan 1 år tillbaka på mån-luft. Klart bäst när det gäller långa hopp och stunts. Dock kan jag bara säga att man måste passa sig, fyllde för mycket och det blev full-däck. Efter det får inte däcket plats i ramen och det påverkar vattnet vid kusten med ebb och flod. :arsele
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag säger som tidigare.

Som stockholmare så litar jag inte riktigt på alpluft, lantluft och sån genomskinlig skit. Jag tror helt enkelt inte på luft som jag inte kan se med egna ögon. Det känns konstigt att betala för sådant...
Så jag ser till att ha riktig blågrå stadsluft i pupperna. Punkor syns direckT, ja man kan tom lukta sig till dom.
/J
 

sportbike

Guest
Kan man inte fylla dom med köldmedia R134a?
Borde förhindra att dom blir överhettade en stressig bandag.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
r134 blir ju varmt vid kompression,för att svalna av tar den värmen ifrån omgivande temperatur och vips uppstår kyla.precis som 407,404 mfl.verkningsgraden i 410 eller den gamla r22 borde vara bättre om man spinner vidare på din tanke.under flöde blir det jävligt kallt dock om du bara kan komma på ett sätt att fylla på hela tiden under körning:)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Någon som har nått tips till mig?

Har läckande framhjul på Hondan...

Har provat både Volvo originalluft, Preems luft (som funkar i bilen) och blekingsk lantluft, alla tre läcker ut...

Ska man ha storstadsluft?
 

sportbike

Guest
r134 blir ju varmt vid kompression,för att svalna av tar den värmen ifrån omgivande temperatur och vips uppstår kyla.precis som 407,404 mfl.verkningsgraden i 410 eller den gamla r22 borde vara bättre om man spinner vidare på din tanke.under flöde blir det jävligt kallt dock om du bara kan komma på ett sätt att fylla på hela tiden under körning:)

Mjaa, tanken kanske inte var helt optimal, men kanske kan utvecklas :tummenupp

Någon som har nått tips till mig?

Har läckande framhjul på Hondan...

Har provat både Volvo originalluft, Preems luft (som funkar i bilen) och blekingsk lantluft, alla tre läcker ut...

Ska man ha storstadsluft?

Köp luft från Ruhr-området på Tyska e-Bay, tät och bra.
 
Last edited:

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Någon som har nått tips till mig?

Har läckande framhjul på Hondan...

Har provat både Volvo originalluft, Preems luft (som funkar i bilen) och blekingsk lantluft, alla tre läcker ut...

Ska man ha storstadsluft?

kolla om du kan hitta lite klassisk smog-luft från Ruhrområdet, borde täta läckan direCkt

edit: tvåa :gnissla
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
r134 blir ju varmt vid kompression,för att svalna av tar den värmen ifrån omgivande temperatur och vips uppstår kyla.precis som 407,404 mfl.verkningsgraden i 410 eller den gamla r22 borde vara bättre om man spinner vidare på din tanke.under flöde blir det jävligt kallt dock om du bara kan komma på ett sätt att fylla på hela tiden under körning:)

Halkrisk på isiga däck?
men man kan kanske vakuumsuga för att sedan fylla på med en kemiskt torr kvävgas med en skvätt R410A :yoparty:tungan
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag kör enbart på U-båts luft som varit in action minst 90 dagar under ytan. Visst kostar lite mer, men vill inte tumma på säkerhets detaljer.
 
Last edited:

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Hemkört e bäst. ;)

Har hört att det är svårt att balansera hjul som har däck med den luften i, vinglar och lätt för vobbel även vid ledning av cykeln ut och in i garaget. :va

Kör själv som många andra med Hightemp Air, funkar skit bra. Behöver mindre luft o sparar vikt, men samtidigt får man samma tryck som med vanlig luft pga värmen.

// Li_G
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top