Dags att byta luften i däcken. Hur gör ni?

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag kör på High Velocity Frathouse, det finaste man kan få inom gat/racingkretsar.
Och ni som vet allt, jag vet att ni stör er på att jag har depåstöd men inte kan meka. Men varför ska det hindra mig från att kära top of the line luft??

Jag menar kan man (har man råd) så ska man eller hur :)
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Det är många som använder luft som luktar i sina däck för att snabbt få veta när de har punka.
Men nu har Michelin kommit på en lösning tillsammans med Pure-pak som innebär ett helt nytt punkteringsfritt däck!

Deras nya däck Michelin Vacu-Pure' är ett däck som fylls med ett vacum.
Ja, ni läste rätt!
Istället för som tidigare, suga ut luften tills det uppstår ett Vacum, så fyller man på med ett vacum med en speciell teknik.
Det innebär att om man kör på en spik så kommer ingen luft att pysa ut eftersom det är ett vacum i däcket, ej heller kommer luft att pysa in, eftersom man skapat ett övertryck av vacum i däcket!

Denna teknik studeras nu av forskare inom medicin för att se om man kan byta ut luften i våra lungor mot detta vacum istället.

Detta är framtiden!!!
 

tjoatjim

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
andra våningen
Hoj
gpz600r-85såld/zx9r-96såld.zx7r-96
Nitrogen istället för luft

Luft är ett självklart val när vi andas. När det gäller att fylla däck däremot, finns det bättre alternativ! Fyll däcken med Nitrogen istället.
Ett fyllt däck påverkas av atmosfärens naturlagar, och kommer alltid att läcka lite. Du kan undvika läckage och alltid rulla med rätt tryck i däcken genom att ersätta luften med Nitrogen.

Nitrogen är en miljövänlig och ofarlig gas. Anledningen till att nitrogen är bättre än vanlig luft är att den inte kan expandera under värme eller komprimeras i kyla, alltså alltid rätt tryck i däcken!

Och utan läckage och med rätt tryck i däcken, minskar du din egen förbrukning och din påverkan på luften. Livslängden på dina däck ökar avsevärt, du får bättre väghållning och kortare bromssträcka.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag kör med vacum i däcken eftersom jag upplever att luft väger för mycket!

Det viktigaste är ju att hålla den ofjädrade vikten nere.

Edit:
Såg nu att det är fler än jag som kör med vacum! Som den personen skrev, -det här är framtiden!
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Kan man inte fylla dom med köldmedia R134a?
Borde förhindra att dom blir överhettade en stressig bandag.

Ameh, köldmedium expanderar juh me ökad temperatur, så använd det endast om du vill ha varierande gastryck i gummiringarna. :huvet
Mjuk och vinglig i början av "passet" och hård och hal i slutet... :rolleyes: :crash
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nitrogen istället för luft

Luft är ett självklart val när vi andas. När det gäller att fylla däck däremot, finns det bättre alternativ! Fyll däcken med Nitrogen istället.
Ett fyllt däck påverkas av atmosfärens naturlagar, och kommer alltid att läcka lite. Du kan undvika läckage och alltid rulla med rätt tryck i däcken genom att ersätta luften med Nitrogen.

Nitrogen är en miljövänlig och ofarlig gas. Anledningen till att nitrogen är bättre än vanlig luft är att den inte kan expandera under värme eller komprimeras i kyla, alltså alltid rätt tryck i däcken!

Och utan läckage och med rätt tryck i däcken, minskar du din egen förbrukning och din påverkan på luften. Livslängden på dina däck ökar avsevärt, du får bättre väghållning och kortare bromssträcka.

Seriöst:
Finns det fortfarande däckkrängare som sysslar med det?
Varför kallas det "nitrogen" när det heter "kväve" på svenska?
Om vanlig bonnaluft innehåller (runt) 78% kväve, hur stor skillnad tror de att (nästan) rent kväve gör?
Om man fyller med vanlig luft (78%kväve) och syremolekylerna migrerar (ungefär 21%) (vilket de påstår är ett problem) och man därmed fyller upp med vanlig luft (78% kväve) så har man ju snart najtråjen i däcken - Stjäl de den och säljer vidare vid däckbyte om man inte vill ha najtråjen i de nya däcken?
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Seriöst:
Det har inte med kvävemängden att göra, det är mängden vattenmolekyler i vald gas som ställer till det
Info

Sedan om det har någon betydelse för vardagsåka är ju rätt tveksamt.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Problemet med syre i däcken är syret behövs till annat. Förr om åren när vi inte var så många på jorden så räckte det ändå, de dagarna är förbi. Det forskas mycket kring det här, inom bland annat elfordonsindustrin, och där tror man att en global övergång till 10% eldrift kan göra det möjligt att återigen fylla däcken med vanlig luft.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Originalet är klart mycket bättre. Känns fånigt på något sätt att kopiera en känd sporthojstråd och försöka göra "samma" sak :ajjabajja
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
jag häller i lite bakpulver i däcken, i med luft och så efter några dagar så har du perfekt däck :tummenupp:näsblod
 

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Asså jag har nog uppfattat allt. Jag kör med vacum i huvet istället för i däcken. Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga?
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Nitrogen istället för luft
Jo men nitrogen är inget för sporthojar...

Jag fyllde däcken i min gamla zukka med en blandning av acetylen och oxygen, gav hojen ett explosivt uppträdande och blixtrande vägeganskaper :tummenupp

Nu har inte ens en gixxer med vanlig premiumluft en chans! :yoparty

Kan varmt rekkommenderas för sporthojsåkare som vill ha det lilla extra! :Bugar
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Dags att avslöja hemligheten för alla rockies nu!

Glöm allt du sett på how to wheelie m.m. Alla förstår väl egentligen att det är omöjligt att köra en hoj på 1 hjul med hjälp av gas och broms kontroll! Tricket är helt enkelt att ha helium i framhjulet och bara köra som vanligt. Bromsa med bakbromsen och sätt dig på tanken för att få ner framhjulet igen och bevara hemligheten.

Nu blir man väl bannad och anklagad för våldtäkt efter denna whellieleak!
 

axelsson_vpg

Guest
jag och mina kompisar kör balong däck här i norr. Dom har "burn-out" garanti på 3 timmar..
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Lamt!!

Ämnet är redan diskuterat i en tidigare tråd. Blir inte roligare för att man startar en ny likadan!!
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top