Dags att byta luften i däcken. Hur gör ni?

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Jag måste ju tipsa alla som kör en grön Ninja!

Luft hämtad från en nyklippt gräsmatta gör att lacken kommer skina värre än någonsin... om du får punka..
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Själv kör jag med luft som Usain Bolt andats ut, det är både billigare och ger mer effekt än pc3 och helsystem. Värt att köpa om man inte har råd med värstingprylar.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vill ni uppleva riktig fart-känsla i sommar så är mitt råd att ni fiser i ventilen.

OBS.
Kom ihåg att släppa ut den gamla luften ur däcken först för annars kan ni drabbas av alla motorcyklisters skräck. En oväntad infart - and that´s painfull!
 

Ozzi

Guest
Det absolut viktigate att tänka på vid luftbyte är att man börjar med att öka lufttrtrycket till ca. 7,85 bar, sedan måste ventikäglan skruvas ur med en fast och säker hand så att den lämnar ventilen så snabbt som möjligt, allt detta för att den utströmmande luften ska dra med sig så mycket av den gamla luften som möjligt, om nödvändigt så upprepas denna procedur upp till 4 gånger.
Om nu detta utförts på rätt sätt så kommer man att märka en enorm skillnad på hojens prestanda och väghållning, lycka till!:tummenupp
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Om man kör en tysk hoj med franska däck och amerikansk olja, ska man ta en tredjedels luft från varje kontinent då? Eller kan man ha tysk fram, fransk bak och kanske en extra tub med lite amerikansk i garaget vid behov? Det är ju lite knepigt det här med det mångkulturella och jag vill helst inte att det ska bli några onödiga konflikter.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Årgångsluft skall det vara, importerar själv från Italien och lagrar i vinkällaren för optimal prestanda. Luften från Rom är som bäst efter ca 10 år medan Milanoluften behöver ca 15 år för att mogna till full styrka.

I nödfall kan man använda baginbox-luft men då får man finna sig i att bli betraktad som WT och att bli uttittad om man råkar köra förbi Östermalm.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Är ni seriösa eller?
Det kvittar väl fan vad man har för luft i däcken,
då är det väl viktigare att hålla koll på luften i bromsarna!!

Vad rekomenderar ni där, eller det är en annan tråd?
 

Frulla

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
06- ktm 660
Gör som alla andra år köper 68 par skor o använder som sulorna.

Gissa märket på dom dojorna nike ( )
 

Ozzi

Guest
Är ni seriösa eller?
Det kvittar väl fan vad man har för luft i däcken,
då är det väl viktigare att hålla koll på luften i bromsarna!!

Vad rekomenderar ni där, eller det är en annan tråd?

Absolut i bromsarna rekommenderas en god blandning av oxygen/propan.:tummenupp

Gör som alla andra år köper 68 par skor o använder som sulorna.

Gissa märket på dom dojorna nike ( )

Converse?
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
:D :D den mest seriösa tråden ever på SH.com, sen att vissa tror den är på riktigt gör det ännu bättre. :rofl :tummenupp
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Själv köper jag endast luft lagrad hos Fortnox, extremt säker luft som behåller greppet även om temperaturen kliver under nollan såhär i vårtider.
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Jag kör alltid med fisluft i däcken.:fart
Man får helt klart lite kladdigare gummi och man märker direkt om man har smygpunka då det luktar skit om hojen. :arsele
 

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 600 F3
Eftersom min ekonomi inte har varit den bästa den senaste tiden så brukar jag köra med begagnad luft. Finns ofta att få tag på billigt hos vissa däckverkstäder eller vanliga verkstäder. Fast man ska nog vara lite försiktig i början så att man kör in luften rätt i hjulen de första milen.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag föredrar så kallad "Sheep Air" (icke att förväxla med "cheap air" som kan fås på vilken statoil som helst), denna exklusiva luft utvinns genom att koppla ett fåranus till däcksventilen och sedan hålla fåret på en sträng diet av surkål, bigmac och automatkaffe tills rätt däcktryck har uppnåtts. Fördelarna är uppenbara, hojen blir skitsnabb....:arsele
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Eftersom jag kör som en kärring så behöver jag ingen hitech luft.

Jag brukar ta frugans avgaser pga att den luktar helvete.
På så vis vet jag känner jag direkT när jag får punka!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top