Vad är anledningen till att långloppsrace räknas som träning? Det låter lite märkligt tycker jag.
Nu är jag ingen gammal erf-räv, men det känns inge vidare att man måste tumma på säkerheten bara för att man kör på en bana med dyr banhyra. I så fall borde man försöka arrangera och istället dubblera på de banor där man har "råd" att köra istället.
/Endurance-Rookie
Jag tycker inte vi tummar på säkerheten. (Jag är deltagare inte arrangör.) Med en ambulans så kör vi Safty Car medan den är upptagen. Med två ambulancer kör vi Safety Car när bägge är upptagna. Samma säkerhet, bara skillnad i Safty Car tiden.
Banor. Ja... Det brukar vara så att vi står sist i kön för banhyra. Först ska alla topp bilserier välja helger och banor. Sedan kommer alla mellan bilserier. Det är dom som betalat bäst och köper extra service osv. Så banägaren vill inte prata med oss ännu. Därefter kommer andra tpp MC serier. Sedan kommer dom track day arrangörer som betalar extra bra. ERF killarna får ta dom banor och datum som blir över. F.ex. i år hittades bara 5 tillfällen i Sverige och det blev ett Finskt experiment för att fylla en sjätte tävling.
Så det rör sig om både pengar och tillgång på banor, och helst en lokal klubb som kan och vill hjälpa med funktionärer och annat praktiskt. Det är inte lätt att få allt att gå ihop. Om vi var oljesheiker så kunde vi hyra med extra allt först i kön med perfekt planerad kalender och med 5 ambulancer på plats. Men det är vi förare som betalar.
Nu kör vi Safty Car just för att inte tumma på säkerheten. Dessutom som jag nämnde förr så är Safety Car ett standrad element i all internationell långdistance racing på inhägnade banor. Det hör med. Man lägger till och med taktik för eventuella SC perioder. Senast i Valencia GP2 racet innan F1 så räknade man med fler SC perioder grundat banmurarna, och 4 stk bilar fick soppatorsk på sista varvet. Alltså: Safty Car är en del av racing, och ännu mera så vid långlopp. Ibland önskar man bara att det var lite mindre safty car.
Det verkar som entaka nykomlingar tror att det är sprintrace och allt skal rödflaggas om det tar mer än 5 minuter. (Kommer inte ihåg vem som skrev om rödflagg.)
En gång till:
Detta är långlopp. Det förkommer Safety Car naturligt. Det brukar gå bättre än Mantorp. Oftast har jag sett 2 ambulancer på våra tävlingar. Och jag är glad att vi har en bra långlopp serie att köra i.
Ibland kan småsaker (ja, småsaker) förbättras men hela världen har inte gått under. Vill man köra sprint race istället så gör man det.
/Kris