Dags att hetsa och spekulera i NEC/REC på Mantorp

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Visst ska kunderna få det dom vill ha, men du väljer att quota bort det som var min huvudpunkt; Hur ska man kunna göra rimliga antaganden och anpassningar om det ekonomiska utfallet om teamen inte kan se till att anmäla sej i tid?
Jämför med ett middagsbord, om alla beställer i tid går det smidigare och fortare att få in det man beställt. Om bara hälften beställer kan man väl inte klaga på att det tar tid innan maten kommer på bordet?

Det blir så då det inte finns några konsekvenser av att betala på efter sista dag.

Hade dom haft förhöjd startavgift de två sista veckorna innan racet så hade det inte varit ett så stort problem.
Tycker fortfarande att man inte skall köra racet om det finns så dåligt med pengar att man inte kan ha tillräckligt med ambulanser och en riktig skammkärra!

I detta fallet var det för få anmälda, helgen borde ha ställts in, åtminstånde NEC racet då det var dom som var för få!
 

Bimota

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
sollentuna
Hoj
Ducce 748R Evoluzione, Yamaha TT600
Avslutnngvis vill jag säga att jag är glad att någon orkar driva en endurance serie (långlopp serie) som för det mesta är bra organiserad utan att man blir ruinerad. Tack Brånalt & Co.

/Kris

Jag håller med till 100% Kris :tummenupp


/José
Team chef
#11 T.J.E.J.E.R
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ett stort problem iofs är väl att kostnaderna inte försvinner för att man ställer in ett race. Banhyran åker man på ändå, säkert fler kostnaders om inte försvinner bara för att man ställer in.
Men ett företag bör också kunna hantera en förlustaffär, d.v.s man får slanta upp för den där ambulansen, trots att intäkterna inte räckte till allt.

Jag är inte helt säker på det, men frågan är inte om ambulansbristen faktiskt är ett regelbrott? Jag trodde det alltid behövde finnas minst två ambulanser vid tävling? Därav avbrotten på vanliga race medan man lastar över till landstingets ambulanser ibland?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Avslutnngvis vill jag säga att jag är glad att någon orkar driva en endurance serie (långlopp serie) som för det mesta är bra organiserad utan att man blir ruinerad. Tack Brånalt & Co.

/Kris

Håller helt med.
Som jag också skrev så är detta den första och enda ERF tävling jag varit med på där arrangemanget inte hålt samma standard som man blivit van med och förväntat sig, vilket förmodligen är anledningen till att det uppmärksammas i sånn stor grad som det gjort i denna tråd.

Jag tycker att Hans & Co gör ett bra jobb och det är ett nöje att vara med på tävlingarna som i regel håller god standard.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hmmm... skulle man inte kunna ha nått ERF race på Sviestad?
Just nu används ju bara 4 svenska banor i ERF kalendern... Vad var det som gjorde
att ERF inte fick köra på Karlskoga?
Och man kan ju ha tex två race på Falkenberg/Knutstorp precis som på Anderstorp?

Har för mig att Knutstorp också är dyr, så det kanske inte är det bästa
alternativet, men Sviestad o Falkenberg?

Ser du scenariot framför dej med en safetycar-situation med 30 team som samtidigt ska in i den lilla ytan som bandepån är? Vet inte om den banan är så lämplig för ett ERF, men varför inte testa? Karlskoga sprack pga norska mästerskapet som av nån anledning tvunget skulle köras just den helgen på just den banan. Det var meningen att vi skulle kört där i år.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Det blir så då det inte finns några konsekvenser av att betala på efter sista dag.

... bla bla ...

helgen borde ha ställts in

... bla bla ...

Det med betalningen ligger det något i. Kan hålla med där.

Annars så känner jag mig så gammal och vis när jag ser ungtuppar med tvärsäkra meningar om allt från himmel till jord utan att ha varit med ett tag. Måste smila lite och beundra ungdomens mod och allvetande.

Du får gärna ta beslut på dina egna vägar, f.ex. låta bli att deltaga. Men var vänlig och ta inte beslut på mina vägar. Jag vill gärna köra även om det blir lite Safety Car. Safety Car är faktiskt ett normalt elemnet i alla långlopp i hela världen. På Mantorp blev det lite mycket, men det brukar vara mindre. REC krashas också oftare än NEC för at några tror att dom kan vinna "i just denna sväng i detta ögonblick" trots att det är timmar kvar.

Inställa? Så att Brånalt ska betala banhyra utan att det blir kört på banan den dagen? Och så att jag får pengarna tillbaka och inte får köra? Nej tack. Jag vill köra, även med lite Safty Car. Det är ju långlopp.

Om du tar egna beslut, så kan andra ta sina egna beslut. OK?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ett stort problem iofs är väl att kostnaderna inte försvinner för att man ställer in ett race. Banhyran åker man på ändå, säkert fler kostnaders om inte försvinner bara för att man ställer in.
Men ett företag bör också kunna hantera en förlustaffär, d.v.s man får slanta upp för den där ambulansen, trots att intäkterna inte räckte till allt.

Jag är inte helt säker på det, men frågan är inte om ambulansbristen faktiskt är ett regelbrott? Jag trodde det alltid behövde finnas minst två ambulanser vid tävling? Därav avbrotten på vanliga race medan man lastar över till landstingets ambulanser ibland?

ERF kräver endast samma bemanning som vid träning. Därav att det endast behövs en ambulans. Är den allmäna meningen att man vill ha 2 ambulanser kan det säkert ordnas, men räkna med 500 extra i startavgift.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
..... Lite konkret info....

...Vad jag menar är att har man deltagit i ERF/NEC/REC många gånger så är tävlingarna normalt mycket bra genomfört, bättre än Mantorp. Det var en liten (ja liten) svacka i Mantorp. Och det blir bättre igen. ... och dom kan fixa bättre. Vi kunde göra livet lättare för dom (och oss) om vi anmäler ocg betalar i god tid......
/Kris
Bra input! :tummenupp
Lite "Det blir vad man gör det till"... Hoppas vi blir många på Knutstorp för att visa att vi vill förtsätta med ERF!

Krya på dig :pannkyss
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
ERF kräver endast samma bemanning som vid träning. Därav att det endast behövs en ambulans. Är den allmäna meningen att man vill ha 2 ambulanser kan det säkert ordnas, men räkna med 500 extra i startavgift.
Vad är anledningen till att långloppsrace räknas som träning? Det låter lite märkligt tycker jag.

Nu är jag ingen gammal erf-räv, men det känns inge vidare att man måste tumma på säkerheten bara för att man kör på en bana med dyr banhyra. I så fall borde man försöka arrangera och istället dubblera på de banor där man har "råd" att köra istället.

/Endurance-Rookie
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
ERF kräver endast samma bemanning som vid träning. Därav att det endast behövs en ambulans. Är den allmäna meningen att man vill ha 2 ambulanser kan det säkert ordnas, men räkna med 500 extra i startavgift.

90 startande i rec , nec , sp , bott gånger 500 kr = 45000 kr
Ska vi amortera på en eller hyra en :confused:
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
...
Och man kan ju ha tex två race på Falkenberg/Knutstorp precis som på Anderstorp?

Har för mig att Knutstorp också är dyr, så det kanske inte är det bästa
alternativet, men Sviestad o Falkenberg?

Sannolikt inte. FMKs tillstånd ger oss rätten till 5 tävlingshelger.

STCC
SM/SO mc
ERF mc
SSK bil
Classic Motor bil

Så har det sett ut de senaste åren och om inte SSK/Classic flyttar på sig så lär det inte bli två ERF på en säsong.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Vad är anledningen till att långloppsrace räknas som träning? Det låter lite märkligt tycker jag.

Nu är jag ingen gammal erf-räv, men det känns inge vidare att man måste tumma på säkerheten bara för att man kör på en bana med dyr banhyra. I så fall borde man försöka arrangera och istället dubblera på de banor där man har "råd" att köra istället.

/Endurance-Rookie

Jag tycker inte vi tummar på säkerheten. (Jag är deltagare inte arrangör.) Med en ambulans så kör vi Safty Car medan den är upptagen. Med två ambulancer kör vi Safety Car när bägge är upptagna. Samma säkerhet, bara skillnad i Safty Car tiden.

Banor. Ja... Det brukar vara så att vi står sist i kön för banhyra. Först ska alla topp bilserier välja helger och banor. Sedan kommer alla mellan bilserier. Det är dom som betalat bäst och köper extra service osv. Så banägaren vill inte prata med oss ännu. Därefter kommer andra tpp MC serier. Sedan kommer dom track day arrangörer som betalar extra bra. ERF killarna får ta dom banor och datum som blir över. F.ex. i år hittades bara 5 tillfällen i Sverige och det blev ett Finskt experiment för att fylla en sjätte tävling.

Så det rör sig om både pengar och tillgång på banor, och helst en lokal klubb som kan och vill hjälpa med funktionärer och annat praktiskt. Det är inte lätt att få allt att gå ihop. Om vi var oljesheiker så kunde vi hyra med extra allt först i kön med perfekt planerad kalender och med 5 ambulancer på plats. Men det är vi förare som betalar.

Nu kör vi Safty Car just för att inte tumma på säkerheten. Dessutom som jag nämnde förr så är Safety Car ett standrad element i all internationell långdistance racing på inhägnade banor. Det hör med. Man lägger till och med taktik för eventuella SC perioder. Senast i Valencia GP2 racet innan F1 så räknade man med fler SC perioder grundat banmurarna, och 4 stk bilar fick soppatorsk på sista varvet. Alltså: Safty Car är en del av racing, och ännu mera så vid långlopp. Ibland önskar man bara att det var lite mindre safty car.

Det verkar som entaka nykomlingar tror att det är sprintrace och allt skal rödflaggas om det tar mer än 5 minuter. (Kommer inte ihåg vem som skrev om rödflagg.)

En gång till:
Detta är långlopp. Det förkommer Safety Car naturligt. Det brukar gå bättre än Mantorp. Oftast har jag sett 2 ambulancer på våra tävlingar. Och jag är glad att vi har en bra långlopp serie att köra i.

Ibland kan småsaker (ja, småsaker) förbättras men hela världen har inte gått under. Vill man köra sprint race istället så gör man det.

/Kris
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...

Tack.

Enda som inte gör ont är näsan och fötterna. Min rygg är djävulsk just nu. Kan knappast sitta ner eller stå upp utan hjälp. Mage/njurar är också mörbultade. Till och med blåmärken i huvudet. Men... konstigt nog inget brutet denna gång, bara ett par tryckta revben. Så alla extra skydd blandat med massa tur gör att jag är rätt glad idag ändå.

Inga brott, men massa ont gör att jag hoppas ryggen blir bättre nästa vecka och att jag är ok till Knutstorp. Annars ska jag köra ändå på något sätt. Enda roliga är att jag får köpa en ny hjälm. Igen.
 

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Jag har kört de flesta ERF sedan starten och detta var utan jämförelse det sämsta arrangemanget genom tiderna. Man behöver väl inte ta alla inlägg som gnäll utan snarare som en väckarklocka att så här dåligt får det inte vara.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ser du scenariot framför dej med en safetycar-situation med 30 team som samtidigt ska in i den lilla ytan som bandepån är? Vet inte om den banan är så lämplig för ett ERF, men varför inte testa? Karlskoga sprack pga norska mästerskapet som av nån anledning tvunget skulle köras just den helgen på just den banan. Det var meningen att vi skulle kört där i år.

det har körts långlopp förr på Sviesta, varför inte testa? Det är flera i RR Sektionen som har haft långa diskussioner om detta, man kanske kunde testa med nåt kortrace på 2 timmar eller nåt först för att se hur det går?
Kvällsrace vore ball, glödgade bromsskivor som lyser fint!

Tex kunde man vika en tisdagsträning och köra race mellan 17-20 :D


//håkan
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ERF kräver endast samma bemanning som vid träning. Därav att det endast behövs en ambulans. Är den allmäna meningen att man vill ha 2 ambulanser kan det säkert ordnas, men räkna med 500 extra i startavgift.

För egen del tycker jag det borde vara värt det. Inte för att minimera SC-tid, utan enbart för att det faktiskt kan vara flera som vurpar samtidigt och på fler än ett ställe på banan?

Fick reglerna PM'at, det är bara en ambulans som krävs, men två läkare krävs vid tävling som är mer än 20km till sjukhuset, vilket gäller mantorp.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
det har körts långlopp förr på Sviesta, varför inte testa? Det är flera i RR Sektionen som har haft långa diskussioner om detta, man kanske kunde testa med nåt kortrace på 2 timmar eller nåt först för att se hur det går?
Kvällsrace vore ball, glödgade bromsskivor som lyser fint!

Tex kunde man vika en tisdagsträning och köra race mellan 17-20 :D


//håkan

Hur tänker du dej depåuppställningen, samt hur ska tankning lösas? Jag kör gärna, ta det inte på fel sätt, men ska det vara praktiskt genomförbart anser jag att depån är för liten. Säg till när det ska testas, hänger gärna på.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Enda roliga är att jag får köpa en ny hjälm. Igen.

Hahaha :D


:D ... Kristoffer... Min egen lille crashtest dummy :pannkyss :D

Och, jag har tidligere skrevet i min racerapport...

"Kristoffer, Mr. Save Himself".... hmmmm Jeg får vist re-vurdere dette.... :D

Se at blive frisk til Knutstorp... Vi (Mikael och jag) kan sgu ikke holde til at køre så længe :va
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Hur tänker du dej depåuppställningen, samt hur ska tankning lösas? Jag kör gärna, ta det inte på fel sätt, men ska det vara praktiskt genomförbart anser jag att depån är för liten. Säg till när det ska testas, hänger gärna på.

Man skulle kunna ändra på depå infarten och ta den efter nya sektionen, rakt in i stora rondelen där får man plats utan problem. Skulle till och med tänka mig att den blir större än dom flesta nuvarande tankställen. Men sen vet jag inte om banan i sig är så specilellt bra för efr.


björn
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top