Dags att hetsa och spekulera i NEC/REC på Mantorp

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Kan du göra en lika fin gissning på kostnaden? Lovar att det inte har gett nåt överskott öht......


Nä, dessa tävlingar går säkert back hela tiden så det är tur att någon är snäll nog att skjuta till pengar hela tiden.....:rolleyes:

Jag har fullt upp med att sköta ekonomin för vår racing så jag tänker inte tala om hur ERF skall lägga upp sin ekonomi för att få det att gå runt, men bara hänvisa till att hela tiden går back får en ju faktiskt att tvivla. Visa upp en kalkyl så slipper vi ju det tjafset i alla fall (men jag är nog också lite nyfiken på vart 200 tusen har gått åt på i helgen....:gnissla ). Räcker inte pengarna är ju uppenbarligen inkomsterna för låga, men det ursäktar fortfarande inte fiaskot i Mantorp tycker jag.

Jag skall inte bara gnälla heller, jag pratade ju även med dig och skalman efteråt och som Skallemannen sa så måste man ju fixa till att det inte blir så här fler gånger. Det var också anledningen till att vi tog ett snack med Brånalt efter prisutdelningen, och det var definitivt då vi tog beslutet att här vill vi inte vara med mer för "det var inget fel på det arrangemanget utan teamen som körde i fel klasser och de tio teamen som betalade på plats som var orsaken till allt" (Med andra ord hade SC:n sparat en väldans massa bensin om de sista tio teamen inte dykt upp?!!??). Hoppas verkligen det blir ordning på ERF:en igen för tydligen har det ju fungerat tidigare det var ju helt klart en kul tävlingsform.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nä, dessa tävlingar går säkert back hela tiden så det är tur att någon är snäll nog att skjuta till pengar hela tiden.....:rolleyes:

Jag har fullt upp med att sköta ekonomin för vår racing så jag tänker inte tala om hur ERF skall lägga upp sin ekonomi för att få det att gå runt, men bara hänvisa till att hela tiden går back får en ju faktiskt att tvivla. Visa upp en kalkyl så slipper vi ju det tjafset i alla fall (men jag är nog också lite nyfiken på vart 200 tusen har gått åt på i helgen....:gnissla ). Räcker inte pengarna är ju uppenbarligen inkomsterna för låga, men det ursäktar fortfarande inte fiaskot i Mantorp tycker jag.

Jag skall inte bara gnälla heller, jag pratade ju även med dig och skalman efteråt och som Skallemannen sa så måste man ju fixa till att det inte blir så här fler gånger. Det var också anledningen till att vi tog ett snack med Brånalt efter prisutdelningen, och det var definitivt då vi tog beslutet att här vill vi inte vara med mer för "det var inget fel på det arrangemanget utan teamen som körde i fel klasser och de tio teamen som betalade på plats som var orsaken till allt" (Med andra ord hade SC:n sparat en väldans massa bensin om de sista tio teamen inte dykt upp?!!??). Hoppas verkligen det blir ordning på ERF:en igen för tydligen har det ju fungerat tidigare det var ju helt klart en kul tävlingsform.

Varje år brukar vi ha denna diskussion när SM körs på anderstorp på vårkanten. Hela rr-sverige är eniga om att ARC tjänar flera hundra tusen på att köra en SM-tävling på våren. Detta endast baserat på hur mycket intäkterna uppgår till. Alla som har nån slags uppfattning om verkligheten vet att detta inte är fallet, har man intäkter har du kostnader också. Dessa kostnader är det som avgör om det blir ett bra resultat ekonomiskt. Om man innan ett arrangemang vet hur många team det kommer kan man också beräkna en ekonomisk "kostym" som är lagom stor. Problemet är alltså inte att teamen dyker upp till tävling som många verkar tro, problemet är att teamen inte på förhand anmäler sej och betalar sin startavgift i tid, med följd att arrangören inte har en aning om det blir plus eller minus i kassan när helgen är över. Detta i sin tur gör att man måste snåla på allt man kan för att minimera förlusten. Hade Hans vetat att det skulle bli fulla startfält kunde han övervägt att ta in extra personal, extra ambulans, etc, men eftersom teamen inte kan se till att betala i tid så finns inte det handlingsutrymmet. Man ska ha klart för sej att det inte är publikintäkter som finansierar såna här tävlingar, det är vi som förare som står för notan. Går inte serien ihop blir det ingen serie. Vi får helt enkelt det vi själva betalar för. De 2 senaste racen har varit katastrofer, ekonomiskt sett. Räkna med att det blir förändringar till nästa år, hoppas bara att Hans orkar härda ut och inte tröttnar på alla som är negativa. Man måste försöka vara konstruktiv i kritiken och inte bara se det som att nån gör såhär för att jävlas.

Kan inte du göra den? Du verkar ha info...

Börja med att dra av momsen, sedan 100K i banhyra, 15K för ambulans, 10-15K för kostnader för mat och uppehälle för funkisar, tidtagning 10K, Domare X tusen, besiktning X tusen, reseersättning för funkisar X tusen...

Det spekuleras en hel del om kostnaderna. De kostnader som jag har skrivit X på är de som jag inte har koll på, men räknar man medca 10-15 på de kostnaderna sammanlagt så har man inte tagit till i överkant. Helt plötsligt är det ett 0-arrangemang, hur många här skulle riskera sin privata ekonomi för det? Bara för nöjet att få skit på ett forum efteråt?
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det här kan ju hålla på i all evighet, men jag tycker jag betalar för en produkt. Om produkten sen är dålig så tycker jag man får klaga. Köper jag kött i affären och köttet är ruttet så tycker jag att man ska få klaga utan att få argument som "slakta din egen jävla gris då så får du färskt kött".

Naturligtvis uppskattar jag alla som engagerar sig. Men om det är som så att förarna och teamen måste göra mer än betala för sig så tycker jag det ska kommuniceras ut mycket tydligare. Hade väl inte varit jättesvårt att ordna en vettig släpkärra och några funkisar om vi bara hade vetat i god tid samt fått förklarat för oss att våra pengar inte räcker för att få ett bra arrangemang.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
"extra" ambulans? Trodde två var minimum, det oavsett vad reglerna säger.
Det brukar alltid vara lite diskussion kring två arrangemang och dess priser, varje gång får man till svar att det finns utgifter också.. Inte en enda gång sen 2002 har någon velat visa utgifterna från dessa arrangenmang, eller ens kasta ut siffran på totalutgifterna. Oavsett var frågan ställts. Och ja, jag vet att det finns utgifter, som är klart dyrare än för en vanlig bandag, och ja, jag tycker man kan ta i så att arrangemanget inte går back om det blir få anmälningar.
Men upp med utgifterna, särskilt eftersom man spelar på att man gör saker ideellt..
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
De 2 senaste racen har varit katastrofer, ekonomiskt sett


Borde det inte finnas lite pengar över från racen på Anderstorp 54 + 28 startande och från Falken 36 + 23. Därtill kommer ju en del pengar från bott och sp.

Detta är 141 (bara ERF) startavgifter x ca2500 = 352000

Så jag röstar för följandeupplägg nästa år.

9:00 Rec kval 30 min
9:30 Nec Kval 30 min (med viss förskjutning för ev skamkärreåkning)

10:15 Start Rec 3 tim 30 min race

13:45-14:15 Uppehåll för sanering av banan matning av funkisar mm.

14:15 star Nec 3 tim 30 min race

17:45 Målgång inhämtning av funkisar / hojar mm.

Allt är tyst och lungt.

Bra mycket billigare. NEC kan hjälpa REC och tvärtom. Dela transport / exra fälgar/ hojar / tankutrustning / depåpersonal mm.mm

Kanske till och med kan bli lite prispengar med.

/ Oskar
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Borde det inte finnas lite pengar över från racen på Anderstorp 54 + 28 startande och från Falken 36 + 23. Därtill kommer ju en del pengar från bott och sp.

Detta är 141 (bara ERF) startavgifter x ca2500 = 352000

Så jag röstar för följandeupplägg nästa år.

9:00 Rec kval 30 min
9:30 Nec Kval 30 min (med viss förskjutning för ev skamkärreåkning)

10:15 Start Rec 3 tim 30 min race

13:45-14:15 Uppehåll för sanering av banan matning av funkisar mm.

14:15 star Nec 3 tim 30 min race

17:45 Målgång inhämtning av funkisar / hojar mm.

Allt är tyst och lungt.

Bra mycket billigare. NEC kan hjälpa REC och tvärtom. Dela transport / exra fälgar/ hojar / tankutrustning / depåpersonal mm.mm

Kanske till och med kan bli lite prispengar med.

/ Oskar


Hur ska man få in sex timmar på tre å en halv? :va
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Borde det inte finnas lite pengar över från racen på Anderstorp 54 + 28 startande och från Falken 36 + 23. Därtill kommer ju en del pengar från bott och sp.

Detta är 141 (bara ERF) startavgifter x ca2500 = 352000

Så jag röstar för följandeupplägg nästa år.

... bla bla bla ...

Kära Lawner / Oskar

Du är mycket välkommen att arrangera ett tränings-race till nästa år. Hyr bana, betala i förskott, annoncera, ordna ambulans, personal, och allt det praktiska, få in team, genomför ett perfekt organiserat race, och betala momsen efteråt.

Vi kommer gärna och kör på detta tränings/test - race. Så får du feedback efteråt hur lyckat det blev och kan redovisa din vinst/förlust. Blir det lyckat kan du utöka till en hel race-serie. Vi kommer gärna till din nya serie. Man kan aldrig få för mycket träning.

Skönt med en som handlar, och inte bara snackar. Jag har en bra feeling, du är en handlingens man. Vi väntar med stor spänning och glädje på ditt race någon gång i 2009. Med ett halvt års planläggning så måste det blir ett superbra race. Jag kommer 100%. Se här, nu har du redan en anmälan.

mvh
Kris
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Skönt med en som handlar, och inte bara snackar. Jag har en bra feeling, du är en handlingens man. Vi väntar med stor spänning och glädje på ditt race någon gång i 2009. Med ett halvt års planläggning så måste det blir ett superbra race. Jag kommer 100%. Se här, nu har du redan en anmälan.

mvh
Kris
Vi är på oxo #63 RRR, men vi betalar först om hojen klarar bes.

P.S får man pengarna tillbaks om det regnar.

Pungt
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Borde det inte finnas lite pengar över från racen på Anderstorp 54 + 28 startande och från Falken 36 + 23. Därtill kommer ju en del pengar från bott och sp.

Detta är 141 (bara ERF) startavgifter x ca2500 = 352000

Så jag röstar för följandeupplägg nästa år.

9:00 Rec kval 30 min
9:30 Nec Kval 30 min (med viss förskjutning för ev skamkärreåkning)

10:15 Start Rec 3 tim 30 min race

13:45-14:15 Uppehåll för sanering av banan matning av funkisar mm.

14:15 star Nec 3 tim 30 min race

17:45 Målgång inhämtning av funkisar / hojar mm.

Allt är tyst och lungt.

Bra mycket billigare. NEC kan hjälpa REC och tvärtom. Dela transport / exra fälgar/ hojar / tankutrustning / depåpersonal mm.mm

Kanske till och med kan bli lite prispengar med.

/ Oskar

Till att börja med, tycker du att målet med en racingserie bör vara ett nollresultat? Ska racet i anderstorp bekosta resten av racen denna säsongen? Brånalt driver en firma. Skattemyndigheterna har regler för firmor som går med förlust. Dom är så jävliga så att om man driver en firma utan vinstkrav kallar dom det för hobbyverksamhet och drar in din f-skattsedel.

Angående ditt upplägg, Fiver kommer inte att anmäla sej, sprintrace finns redan i andra serier.

"extra" ambulans? Trodde två var minimum, det oavsett vad reglerna säger.
Det brukar alltid vara lite diskussion kring två arrangemang och dess priser, varje gång får man till svar att det finns utgifter också.. Inte en enda gång sen 2002 har någon velat visa utgifterna från dessa arrangenmang, eller ens kasta ut siffran på totalutgifterna. Oavsett var frågan ställts. Och ja, jag vet att det finns utgifter, som är klart dyrare än för en vanlig bandag, och ja, jag tycker man kan ta i så att arrangemanget inte går back om det blir få anmälningar.
Men upp med utgifterna, särskilt eftersom man spelar på att man gör saker ideellt..

Föreningar jobbar ideellt. Hos föreningar kan du få reda på vad det kostar. ERF är ett företag, dom har inga skyldigheter att redovisa sina kostnader. Skulle du må bättre om du fick reda på hur dyrt det är? Jag vet hur dyrt det är, och uppställningen ovan är inte långt från sanningen för ett erf. Sådär, känns det bättre nu?

Så jag röstar för följandeupplägg nästa år.

Jag visste inte att vi sysslade med demokrati i ERF......
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Angående ditt upplägg, Fiver kommer inte att anmäla sej, sprintrace finns redan i andra serier.


Jag visste inte att vi sysslade med demokrati i ERF......

Jag har inga ambitioner att annorna ett race men som kund till ett vinstdrivande affärsverksamhet måste jag få klaga. Sedan att jag kommer med ett föslag på hur deras verksamhet kunde utvecklas så får jag bara höra att jag kan inte bättre själv.

Klart att jag inte kan bättre jag tänker inte ens försöka då det inte intresserar mig att anornda för att andra ska få köra. Jag betalar för att köra.

Gällande din demokrati i erf synpunkt så brukar i alla fall vi på företaget där jag jobbar arbete med våra kundrelationer, ett bra sätt är kundenkäter med en utvärdering som följd. Denna påvisar om kundernar överlag är nöjda eller missnöjda.

Jag kommer inte skriva fler inlägg i denna tråden, då jag inte har mer att tillföra och där varje inläg bemöts med ett -gör det bättre själv då argument.

/Oskar
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Man måste försöka vara konstruktiv i kritiken och inte bara se det som att nån gör så här för att jävlas.

Jag skulle nog vilja säga att det var precis det vi var. Vi frågade (efter prisutdelningen för att inte ställa till det ännu mer) vad som gått snett, och om man tänkte göra något för att det inte skall upprepas. Svaret vi fick var "Jag kan väl dubbla era startavgifter så kan ni få en ambulans till om det är det ni vill ha!". Det var inte vi utan Hans som drog upp ekonomi fast vi sade att det var inte var vår sak att granska den. Vi ville ha ett besked om man tänkte anordna det bättre i Knutstorp annars var vi inte intresserad att vara med där. Och med det svaret vi fick behövde vi inte fundera många sekunder. Och jag tycker nog att man har rätt att vara lite irriterad på arrangören efter den söndagen, skall det behöva ta 45 minuter varje gång man kör ut med PC är det väl bättre att rödflagga. Nu tänker jag inte älta detta mer då jag anser saken utagerad. Vi fick svar som vi inte tyckte var vad vi förväntar oss från arrangören och därför struntar vi i Knutstorp och ser hur det fungerar där innan vi bestämmer om vi skall köra sista racet. Hoppas som sagt att man hittar en lösning för det vore synd och skam om denna serien "dog ut" vilket den kanske riskerar att göra om det blir fler sådana här arrangemang. Därmed skall jag också säga att de två tidigare racen vi kört fungerat bra och varit välarrangerade, men som DQ sa köper man någonting som inte är alls vad man betalat för har man väl ändå rätt att klaga?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Kan du göra en lika fin gissning på kostnaden? Lovar att det inte har gett nåt överskott öht......

Du missförstår. Uträkningen var tänkt att ge en bild av just inflöde av pengar, inte att ge sken av att arrangören gör sig FETA pengar på att ordna race.

Jag har själv ingen erfarenhet av att hyra varken banor, ambulanser eller skamkärror eller ordna funktionärer. Dock har jag varit tillräckligt nära de som gör detta och hört tillräckligt med siffror för att förstå att det inte är något man gör sig fet på.

Detta är den första tävling jag varit med på där jag tyckt att säkerheten inte levt upp till en acceptabel nivå. Frågan är ju snarare om det finns en saklig anledning att man valt bara en ambulans, inte fått ihop funktionärer och haft bristfällig utrustning till skamkärran.

Och som sagts tidigare.. Är man kund hos ett företag och inte är nöjd med tjänsten så bör man ju HELLRE diskutera detta med företaget än att bara hoppa av som kund.

Som säljare i ett tjänsteföretag så hanterar jag kunder som är allt från MYCKET nöjda till inte alls nöjda. De kunder som inte är nöjda är de jag lägger mest energi på, för EN person som är missnöjd berättar detta för 10 påersoner, men av 10 kunder som är nöjda så är det kanske 1 som berättar detta för sina kamrater.

Vanligt affärsvett är att ta till sig kritik och försöka avhjälpa problemet, oavsett om kunden har kunskap om vad som krävs för att avhjälpa problemet eller inte.

Hans bör ta till sig kritiken och ställa en öppen fråga till sina kunder om vad som kunde varit bättre, förklara vad han tänkty ändra på eller åtminstone bakgrunden till att det blev som det blev.
DET hade varit kundvård och vi hade sluppit denna diskussion.

Om jag skulle kommentera till mina kunder som han (enl. tidigare post) gjort till sina kunder, hade jag inte blivit långvarig på jobbet.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har inga ambitioner att annorna ett race men som kund till ett vinstdrivande affärsverksamhet måste jag få klaga. Sedan att jag kommer med ett föslag på hur deras verksamhet kunde utvecklas så får jag bara höra att jag kan inte bättre själv.

Klart att jag inte kan bättre jag tänker inte ens försöka då det inte intresserar mig att anornda för att andra ska få köra. Jag betalar för att köra.

Gällande din demokrati i erf synpunkt så brukar i alla fall vi på företaget där jag jobbar arbete med våra kundrelationer, ett bra sätt är kundenkäter med en utvärdering som följd. Denna påvisar om kundernar överlag är nöjda eller missnöjda.

Jag kommer inte skriva fler inlägg i denna tråden, då jag inte har mer att tillföra och där varje inläg bemöts med ett -gör det bättre själv då argument.

/Oskar

Visst ska kunderna få det dom vill ha, men du väljer att quota bort det som var min huvudpunkt; Hur ska man kunna göra rimliga antaganden och anpassningar om det ekonomiska utfallet om teamen inte kan se till att anmäla sej i tid?
Jämför med ett middagsbord, om alla beställer i tid går det smidigare och fortare att få in det man beställt. Om bara hälften beställer kan man väl inte klaga på att det tar tid innan maten kommer på bordet?
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Tråkigt när det ska bli sådant gnäll. Självklart ska man få ge kritik och ha åsikter men tyvärr blir det ju bara skitsnack utan fakta många gånger. Visst det var inget super arrangemang i helgen o det finns säkert tusen orsaker till det. Mantorp är Mantorp, man får betala skjortan för att vara där på nåder. Mantorp var inget super arrangemang förra året heller o inte året dessförinnan.

Den stora frågan om ERF cirkusen ett dåligt arrangemang rakt igenom alla tävlingar? NEJ det tycker inte jag. Självklart finns det saker som går att göra bättre, det gör det alltid. Brånalt och hans gäng är mina hjältar som VILL o ORKAR rodda dessa 6 race varje år så vi kan komma o leka lite.

Vi vänder på kakan. Med tanke på pratet om oavanmälda team. Säg att Brånalt på Lördag morgon vid förarmötet säger. Tyvärr så har inte alla team som anmält sig dykt upp, o vi har inte fått tag i full uppsätning funkisar osv. Så vi ställer in racet denna helgen. Det har han sin fulla rätt att göra, men som tur var gjorde han inte det utan han meddelade läget o sa att vi gör vad vi kan. Den som inte var nöjd med läget kunde avstå.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Visst ska kunderna få det dom vill ha, men du väljer att quota bort det som var min huvudpunkt; Hur ska man kunna göra rimliga antaganden och anpassningar om det ekonomiska utfallet om teamen inte kan se till att anmäla sej i tid?
Jämför med ett middagsbord, om alla beställer i tid går det smidigare och fortare att få in det man beställt. Om bara hälften beställer kan man väl inte klaga på att det tar tid innan maten kommer på bordet?

Oavsett så är det vissa saker man inte ska tulla på när det gäller roadracing och det är säkerheten.. Om inte tillräckligt med folk anmäler sig i tid tycker jag det är dags att man avblåser tävlingen istället för att genomföra den.
En ambulans under ett race?? På en 3.5km lång bana?

Har bara kört tre ERF och jag har faktiskt vart ganska nöjd, Mantorp förra året var det också lite brist på funkisar, men det godtog jag med tanke på hur fort tävlingen kastades ihop. Blev lite mycket SC där också, men ändå ok.
Karlskoga var helt ok också, anderstorp, tja, sent på säsongen och minusgrader, inte riktigt ERF's fel, men lite tidigare borde det gå ha fått in bokningen.

Sen vad gäller kommentarer från ledningen är jag inte förvånad.. Bit inte den hand som föder dig är ju ett gammalt talesätt. Visserligen kan man skita i sina kunder om man har ett monopol, men det finns rätt många sätt att köra hoj på bana numer..
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Tråkigt när det ska bli sådant gnäll. Självklart ska man få ge kritik och ha åsikter men tyvärr blir det ju bara skitsnack utan fakta många gånger. Visst det var inget super arrangemang i helgen o det finns säkert tusen orsaker till det. Mantorp är Mantorp, man får betala skjortan för att vara där på nåder. Mantorp var inget super arrangemang förra året heller o inte året dessförinnan.

Hmmm... skulle man inte kunna ha nått ERF race på Sviestad?
Just nu används ju bara 4 svenska banor i ERF kalendern... Vad var det som gjorde
att ERF inte fick köra på Karlskoga?
Och man kan ju ha tex två race på Falkenberg/Knutstorp precis som på Anderstorp?

Har för mig att Knutstorp också är dyr, så det kanske inte är det bästa
alternativet, men Sviestad o Falkenberg?
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
... bla bla ...

Vi ville ha ett besked om man tänkte anordna det bättre i Knutstorp annars var vi inte intresserad att vara med där. Och med det svaret vi fick behövde vi inte fundera många sekunder. Och jag tycker nog att man har rätt att vara lite irriterad på arrangören efter den söndagen, skall det behöva ta 45 minuter varje gång man kör ut med PC är det väl bättre att rödflagga.

... bla bla ...

Pelle B (och Lawner och Amullo och...)

Någon av er deltog för första gången. Och ni hade oturen att deltaga i ett lopp som var mindre perfekt. Men om man är ny så saknar man ofta annan information och det brukar vara dumt att ropa alltför högt "ALL ÄR SKIT". Ett litet "ska det vara så?" och lyssnande efter mera information brukara vara bättre taktik. "ALLT ÄR SKIT" brukar inte vara en bra ide om man kommer in i en ny grupp, om det är jobb, privat eller annat. Man måste iakta lite mera.

Jag har varit med sedan 2005 och andra har varit med mycket längre. Denna gång var anmälningarna underligt få, samtidigt som senaste loppet var ett expariment i Finland, och dit kom alldeles för få. Lång resa, dyr båt, extra tid, vad vet jag. Därför var arrangören (Brånalt & Co) en aning nervös inför Mantorp, och försökte hålla utgifterna nere med så få föranmälde team. Han var väl själv inte nöjd och lite frustrerad. Så hans bryska svar på direkten var nog riktad till dom erfarna teamen som inte hade anmält sig i tid. Och så gick de ut över en förstagångare som utifrån detta drar slutsatser för hela serien. I så fall ursäktar jag på seriens vägnar till dig och andra nykomlingar (även om jag inte är arrangör men bara en trogen deltagare.)

Kommentar till två punkter:

1. Ambulancer.
Det brukar vara minst två ambulancer på nästan alla våra tävlingar. Ibland är det inte nog och vi ska ändå köra efter Safty Car i 30 minuter innan ny kommer. Om du har 5 ambulancer så är det ingen garanti att dom inte kan ta slut. För det mesta är 2 stk tillräckligt.

2. Rödflagga
Tror du (och andra nybörjare) har missat iden med endurance. Här skal "man och maskin" testa uthållighet och fart samtidigt. Att då införa rödflaggpauser är att kringgå tävlingens idee. I extrema fall så rödflaggas, kanske för att banan är blockerad av fordon eller olja. Men så vitt möjligt ska fordonen köra hela tiden. Hur ofta ser du rödflagg i Le Mans, Le-Mans serien, eller NASCAR? Till och med kortare lopp som Formel1 undviker rödflagg i största möjliga mån. Kör man små sprintrace så kan man rödflagga, det ger mer mening.

I STCC Pro Superbike har domarna inte fattat att man kan använda Safty Car, och rödflaggar vid minsta incident (nästan) och det blir ju löjliga race. Men dom är bilfolk så man kan förstå deras okunninghet om två hjul och nervösitet för den dyrbara TV-tiden. TV är pengar. Superbike är ju lite med på nåder i STCC gudstjänsten.


Vad jag menar är att har man deltagit i ERF/NEC/REC många gånger så är tävlingarna normalt mycket bra genomfört, bättre än Mantorp. Det var en liten (ja liten) svacka i Mantorp. Och det blir bättre igen. Om teamen anmäler och betalar i god tid så blir det lättare för arrangören att fixa allt så bra som möjligt. Det är ju det dom vill. Dom är inte onda med vilja, och dom kan fixa bättre. Vi kunde göra livet lättare för dom (och oss) om vi anmäler ocg betalar i god tid.


Är det jag skrivit något som kan förstås, och förhoppningsvis ge lite mening?


Avslutnngvis vill jag säga att jag är glad att någon orkar driva en endurance serie (långlopp serie) som för det mesta är bra organiserad utan att man blir ruinerad. Tack Brånalt & Co.

/Kris
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Avslutnngvis vill jag säga att jag är glad att någon orkar driva en endurance serie (långlopp serie) som för det mesta är bra organiserad utan att man blir ruinerad. Tack Brånalt & Co.

/Kris
Jag håller med till 100% :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hmmm... skulle man inte kunna ha nått ERF race på Sviestad?
Just nu används ju bara 4 svenska banor i ERF kalendern... Vad var det som gjorde
att ERF inte fick köra på Karlskoga?
Och man kan ju ha tex två race på Falkenberg/Knutstorp precis som på Anderstorp?

Har för mig att Knutstorp också är dyr, så det kanske inte är det bästa
alternativet, men Sviestad o Falkenberg?

Ja, för Sviestad har ju ingen banhyra alls, det får vi ju jämt höra. :D

Skämt åsido vet jag inte hur man skulle lösa tankning m m i vår lilla bandepå. :va
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top