... bla bla ...
Vi ville ha ett besked om man tänkte anordna det bättre i Knutstorp annars var vi inte intresserad att vara med där. Och med det svaret vi fick behövde vi inte fundera många sekunder. Och jag tycker nog att man har rätt att vara lite irriterad på arrangören efter den söndagen, skall det behöva ta 45 minuter varje gång man kör ut med PC är det väl bättre att rödflagga.
... bla bla ...
Pelle B (och Lawner och Amullo och...)
Någon av er deltog för första gången. Och ni hade oturen att deltaga i ett lopp som var mindre perfekt. Men om man är ny så saknar man ofta annan information och det brukar vara dumt att ropa alltför högt "ALL ÄR SKIT". Ett litet "ska det vara så?" och lyssnande efter mera information brukara vara bättre taktik. "ALLT ÄR SKIT" brukar inte vara en bra ide om man kommer in i en ny grupp, om det är jobb, privat eller annat. Man måste iakta lite mera.
Jag har varit med sedan 2005 och andra har varit med mycket längre. Denna gång var anmälningarna underligt få, samtidigt som senaste loppet var ett expariment i Finland, och dit kom alldeles för få. Lång resa, dyr båt, extra tid, vad vet jag. Därför var arrangören (Brånalt & Co) en aning nervös inför Mantorp, och försökte hålla utgifterna nere med så få föranmälde team. Han var väl själv inte nöjd och lite frustrerad. Så hans bryska svar på direkten var nog riktad till dom erfarna teamen som inte hade anmält sig i tid. Och så gick de ut över en förstagångare som utifrån detta drar slutsatser för hela serien. I så fall ursäktar jag på seriens vägnar till dig och andra nykomlingar (även om jag inte är arrangör men bara en trogen deltagare.)
Kommentar till två punkter:
1. Ambulancer.
Det brukar vara minst två ambulancer på nästan alla våra tävlingar. Ibland är det inte nog och vi ska ändå köra efter Safty Car i 30 minuter innan ny kommer. Om du har 5 ambulancer så är det ingen garanti att dom inte kan ta slut. För det mesta är 2 stk tillräckligt.
2. Rödflagga
Tror du (och andra nybörjare) har missat iden med endurance. Här skal "man och maskin" testa uthållighet och fart samtidigt. Att då införa rödflaggpauser är att kringgå tävlingens idee. I extrema fall så rödflaggas, kanske för att banan är blockerad av fordon eller olja. Men så vitt möjligt ska fordonen köra hela tiden. Hur ofta ser du rödflagg i Le Mans, Le-Mans serien, eller NASCAR? Till och med kortare lopp som Formel1 undviker rödflagg i största möjliga mån. Kör man små sprintrace så kan man rödflagga, det ger mer mening.
I STCC Pro Superbike har domarna inte fattat att man kan använda Safty Car, och rödflaggar vid minsta incident (nästan) och det blir ju löjliga race. Men dom är bilfolk så man kan förstå deras okunninghet om två hjul och nervösitet för den dyrbara TV-tiden. TV är pengar. Superbike är ju lite med på nåder i STCC gudstjänsten.
Vad jag menar är att har man deltagit i ERF/NEC/REC många gånger så är tävlingarna normalt mycket bra genomfört, bättre än Mantorp. Det var en liten (ja liten) svacka i Mantorp. Och det blir bättre igen. Om teamen anmäler och betalar i god tid så blir det lättare för arrangören att fixa allt så bra som möjligt. Det är ju det dom vill. Dom är inte onda med vilja, och dom kan fixa bättre. Vi kunde göra livet lättare för dom (och oss) om vi anmäler ocg betalar i god tid.
Är det jag skrivit något som kan förstås, och förhoppningsvis ge lite mening?
Avslutnngvis vill jag säga att jag är glad att någon orkar driva en endurance serie (långlopp serie) som för det mesta är bra organiserad utan att man blir ruinerad. Tack Brånalt & Co.
/Kris