Dags att köpa nya däck, Tips!

Haavee

Ny medlem
Gick med
4 May 2024
Hoj
Triumph
Behöver lite bra tips på Adventure däck till en Triumph Tiger 800 xrt 2019 det sitter Metzeler Tourance next 2 på just nu och framdäcket börjar bli rikigt dåligt, bakdäcket är i klart bättre skick men det åker på ett nytt även där. Ett litet problem är den lite udda dimensionen på framdäcket 100/90/19.
Vill gärna hitta något annat än Metzeler denna gång då jag tycker att det var för kort livlängd på framdäcket, jag kör 90% asfalt och 10% grusväg.
Däckdimension Fram 100/90/19 57V och Bak 150/70/17 69V.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Continental Trail Attack 3 - har dem på min 1200GS, mycket bra som asfaltdäck, känns mycket stabilt och funkar utmärkt på bana. På grusväg är de som de flesta adventuredäck som har tyngdpunkt på asfalt - dvs lite spåriga. Skall man köra en längre sträcka på grus så släpp på trycket.
Har läst en del tester där de hamnar högt så det är inte bara jag som uppskattar dem
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
BTW - lite skumt med dimensionen fram - däckonline anger 110/80/19 för Conti Trail Attack
men för Conti TKC 70 för samma hoj så är det 100/90/19
Misstänker att man rekommenderar olika profil beroende på om däcket har tyngdpunkt på gata eller grus (någon kanske vet detta med säkerhet)
Skulle nog följa rekommendationen - om du går in på däckonline.se så ser du att Conti har tyskt typgodkännande för Trail Attack i profil 110/90/19 för din hoj
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså livslängden på Tourance Next 2 är ju fenomenal. Har du haft däcket sedan nytt? Du borde lätt få ut 1500 mil ur det iaf.
Är du nöjd med däcket i övrigt finns det väl ingen anledning att byta tänker jag.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kör med originaldäcken på min T7:a.
Pirelli Scorpion Rally STR, dom är jag helnöjd med.
Senaste framdäcket har nu gått 1600mil, men borde nog ha bytts för ett par hundra mil sedan.
Bakdäcket brukar jag kunna klämma ur 1000mil.
Tänkte att jag kör ganska mycket grus, men summerar jag milen istället för dagarna, då vettetusan, det blir nog ändå 70-80% asfalt.
Men, väldigt nöjd med däcken, och dom har framförallt bra känsla och förtroende på asfalt, samt att de är helt ok på grus.
 

Rafnatyr

Kreativ kroppsmålning, Spola Kröken
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Mariestad
Hoj
2016, Triumph Explorer 1200
Har slängt på dessa på min Triumph Explorer 1200.
Har nu kört ett x-antal hunda mil på dessa däck och de gånger jag kört på grus så blir jag väldigt imponerad på hur bra grepp de har.

 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Personliga favoriter på lättare adventure: Mitas E07+. Kan kombineras med E10 bak för mer grussprättande. Continental TKC70 eller TKC70 Rocks är också väldigt trevliga! 🙂 Norska tshansen på YouTube har gått igenom en uppsjö av adventuredäck i sina videos.
 

Haavee

Ny medlem
Gick med
4 May 2024
Hoj
Triumph
Det är andra uppsättningen Metzler Tourance next 2 som är byts nu, jag upplever att det är större skillnad i slitage mellan fram och bak på detta settet än det var på orginaldäcken så det är därför jag funderar på att testa ett annat märke.
Tyngdpunkten bör ligga på asfaltkörning men dimensionen fram begränsar ju utbudet på däck, Dunlop Meridian som nämns i tråden är ett däck som är intressant att höra mer om men även om Bridgestone och Pirelli, Michelin har inget framdäck vad jag kan se och Metzler vet jag redan var jag har.
Hur känns däcken på våt/torr asfalt , slitage mm ??.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Glöm vad alla andra säger! Har kört på Michelin Anakee Adventure i 7-8 år, bästa däcket!

Får iaf 3000mil på framdäcket och minst 1000-1200mil bak. Och jag kört hårt, det kan alla som har träffat mig intyga.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Glöm vad alla andra säger! Har kört på Michelin Anakee Adventure i 7-8 år, bästa däcket!

Får iaf 3000mil på framdäcket och minst 1000-1200mil bak. Och jag kört hårt, det kan alla som har träffat mig intyga.
Kan bara hålla med.
Orginal satt det Bridgestone på på Min Tiger XCX800. Var aldrig imponerad av det däcket. Konstig känsla.
Böt sedan till TKC70. Fungerade superfint första 300 milen, men sedan började det blir klackar på framför allt framdäcket, Bra grepp på alla underlag. Men tappade känsla ju mer klackslitage det blev. Framdäcket slut innan bakdäcket.
Senast blev det Michelin Anakee Adventure. Fanstastisk känsla och grepp på asfalt. Ger väldigt bra förtronede.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Anakee Adventure, har det ens funnits i 7-8 år? :va

Men det är väl ungefär lika bra som Pirelli Scorpion Rally STR tänker jag. Bra däck även dessa.
 

Haavee

Ny medlem
Gick med
4 May 2024
Hoj
Triumph
Alltså livslängden på Tourance Next 2 är ju fenomenal. Har du haft däcket sedan nytt? Du borde lätt få ut 1500 mil ur det iaf.
Är du nöjd med däcket i övrigt finns det väl ingen anledning att byta tänker jag.
Det är sjätte omgånen Metzler Tourance next 1&2 som jag kört slut på nu fördelat på 3 olika hojar och jag är mycket nöjd med dem, ska jag beställa en omgång till av Metzler eller prova ett annat märke det är lite så funderingarna går just nu och inte för att jag är missnöjd dem.


 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tyngdpunkten bör ligga på asfaltkörning men dimensionen fram begränsar ju utbudet på däck
Följande stöder mitt tidigare inlägg att du har fler däck (110/80/19) att välja på om du väljer däck med tyngdpunkt på asfalt - borde stå samma i instruktionsboken???
Stirra dig inte blind på den dimension som tidigare suttit på hojen

 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Anakee Adventure, har det ens funnits i 7-8 år? :va

Men det är väl ungefär lika bra som Pirelli Scorpion Rally STR tänker jag. Bra däck även dessa.
Hade det på min 1190, den köpte jag 2017 så det måste ha funnits då.
Edit: tydligen inte, det släpptes November 2018 enligt chatGPT.

Funderar dock på att uppdatera hojen i vinter och kanske köra på Anakee Wild i bak men troligtvis inte :hihi
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kan bara hålla med.
Orginal satt det Bridgestone på på Min Tiger XCX800. Var aldrig imponerad av det däcket. Konstig känsla.
Böt sedan till TKC70. Fungerade superfint första 300 milen, men sedan började det blir klackar på framför allt framdäcket, Bra grepp på alla underlag. Men tappade känsla ju mer klackslitage det blev. Framdäcket slut innan bakdäcket.
Senast blev det Michelin Anakee Adventure. Fanstastisk känsla och grepp på asfalt. Ger väldigt bra förtronede.
Gilla dåååråå!!!???!?!??
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top