Dags att kolla på hojar. Lite hjälp tack!

MikkE

Guest
Jahopp, kommer snart att tjäna lite kosing och tankarna på att köpa hoj har funnits länge. Det som är kul i det hela är att detta kommer att bli verklighet om några månader. :banana
Har ägnat mesta delen av dagarna med att kolla in priser på vad vissa modeller som jag är intresserad av kostar. Har även kollat runt här på forumet.
Jag hade tänkt att satsa på en nyare hoj (undantag Ducati, hehe) med större motor direkt som jag sedan skall använda vid uppkörningen sen. Köper jag en 600cc kommer jag väl likförbannat vilja ha en 900cc efter några månader. :tungan

De modeller jag kollat på är:

Honda CBR 900 (929) - 2000 - 2001

Kawasaki ZX9R - 2000 - 2003

Ducati 748 och 916 - 1995 - 2001

Priset får väl landa på ca 60.000 kr (Ducati 748 landar väl på max 75.000 kr).

Jag själv är jävulskt kåt på Ducati 916 eller 748. Ganska så dyra att köpa, är det samma i försäkringar?

Hur är de olika årsmodellerna på dem? Lägger hellre 10.000 kr extra på en nyare modell som har bättre chassi än en två år äldre som inte har det.

Vad har Ni för erfarenheter av dessa modeller, all hjälp uppskattas även om det blir köp i vinter. Men jag kommer att behöva planera ekonomi och kolla försäkringspriser.
Betalar ni mycket i försäkring för era hojar? (Ni som är ungefär i samma ålder som jag). Jag är 22 år, bor i Stockholm, kommer snart att bosätta mig i Norge.


Danke!

/Micke
 
Last edited:

henke nisse

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Ort
luleå
Hoj
ZX-9
MikkE skrev:
2324817 Jahopp, kommer snart att tjäna lite kosing och tankarna på att köpa hoj har funnits länge. Det som är kul i det hela är att detta kommer att bli verklighet om några månader. :banana
Har ägnat mesta delen av dagarna med att kolla in priser på vad vissa modeller som jag är intresserad av kostar. Har även kollat runt här på forumet.
Jag hade tänkt att satsa på en nyare hoj (undantag Ducati, hehe) med större motor direkt som jag sedan skall använda vid uppkörningen sen. Köer jag en 600cc kommer jag väl likförbannat vilja ha en 900cc efter några månader. :tungan

De modeller jag kollat på är:

Honda CBR 900 (929) - 2000 - 2002

Kawasaki ZX9R - 2000 - 2003

Ducati 748 och 916 - 1995 - 2001

Priset får väl landa på ca 60.000 kr (Ducati 748 landar väl på max 75.000 kr).

Jag själv är jävulskt kåt på Ducati 916. Ganska så dyra att köpa, är det samma i försäkringar?

Hur är de olika årsmodellerna på dem? Lägger hellre 10.000 kr extra på en nyare modell som har bättre chassi än en två år äldre som inte har det.

Vad har Ni för erfarenheter av dessa modeller, all hjälp uppskattas även om det blir köp i vinter. Men jag kommer att behöva planera ekonomi och kolla försäkringsriser.
Betalar ni mycket i försäkring för era hojar? (Ni som är ungefär i samma ålder som jag). Jag är 22 år, bor i Stockholm, kommer snart att bosätta mig i Norge.


Danke!

/Micke


Om du vill åka nått så skippa då ducati...mycket skruva..Satsa du på antingen hondan,eller Kawan..kanon fina hojar..Hmm...försäkringen lär väl dra iväg för dig antar jag...men lycka till me ditt köp :tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Så du har lagt motard på hyllan... :7peta

Skulle satsa på en Fireblade -03.....mest hoj för pengarna! :D
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
henke nisse skrev:
2324867 Om du vill åka nått så skippa då ducati...mycket skruva..

Gissar på att du ägt Ducati? Av de jag känner skruvar inte Duccarna mer än jappsägarna. Dags att döda en gammal myt kanske?

OnT: Satsa på den du själv tycker verkar vettigast, tror försäkringen ligger ungefär lika på dem. Annars tycker jag bara att italienskt är rätt väg att gå... :tummenupp
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
köp den du tycker känns rätt för dej och plånboken :tummenupp

jag skulle ha köpt en kawa zx9r :banana

köp en kawa och du får mäst hästar för pengarna :squid
 

MikkE

Guest
Jepp, jag har lagt motardplanerna på hyllan nu. Nu när pengar kommer att finnas i mycket större mängd än vad jag hade innan så kommer jag att ha råd med en sporthoj. Dock vill jag inte köpa en sprojlans.

Det är svårt i valet, men italienaren ligger mig närmst med twinmotor och desig. Bara ljudet av en twin med sköna slipons gör att man vill ha en! Många hästkrafter är jag INTE ute efter som högre prioritet. Ducati 916 ha väl cirka 109 hk och det kommer definitivt att räcka för mig.

Det där med att skruva mycket på Ducati vet jag inte så mycket om, men jag tror att väldigt mycket bara är nån gammal myt. Får man ett fint exemplar och sköter om den så kommer det att hålla.
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har läst mig till att duccar mellan 95-98 som är svensksålda är felreggade. Typ 50 kW eller liknande. Billiga försäkringar alltså.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Jag hjade en finfin försäkring på min Ducce, en spottstyver i jämförelse mot min nuvarande (inte ens en tiondel).

Jag hade inte ett problem med min Ducce under de 2000 mil jag hade den, till skillnad från rettan som strular redan efter 1500! :mad:

De skäl som avgör försäkringskostnaden i ditt fall är:

1. Du är för ung för att leka med MC enligt Försäkringsbolagen
2. Du har inte haft lappen i minst 5 år vilket betyder att du kommer kamikaza
3. Även om du bor i utkanten av Stockholm är det likförbannat Zon Dür!

Rekommenderar STARKT att du kollar försäkringspremierna med hjälp av regnummer INNAN du köper en av de specade hojjarna. Jag tror fortfarande att du får lägst premie med någon Ducce men att teckna en MC försäkring är renta lotteriet.

Lycka till!
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
du har PM!

Ducati, en 748 borde räcka...
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Då kommer min fråga...MikkE: Ska du ha hojen i Norge med eller BARA Sverige?
Norge är svindyrt med försäkringarna :7peta Som jag har uppfattat det så är nästan svenska premier löjligt billiga jämfört med Norge.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
MikkE skrev:
2324817 Jahopp, kommer snart att tjäna lite kosing och tankarna på att köpa hoj har funnits länge. Det som är kul i det hela är att detta kommer att bli verklighet om några månader. :banana
Har ägnat mesta delen av dagarna med att kolla in priser på vad vissa modeller som jag är intresserad av kostar. Har även kollat runt här på forumet.
Jag hade tänkt att satsa på en nyare hoj (undantag Ducati, hehe) med större motor direkt som jag sedan skall använda vid uppkörningen sen. Köper jag en 600cc kommer jag väl likförbannat vilja ha en 900cc efter några månader. :tungan

De modeller jag kollat på är:

Honda CBR 900 (929) - 2000 - 2002

Kawasaki ZX9R - 2000 - 2003

Ducati 748 och 916 - 1995 - 2001

Priset får väl landa på ca 60.000 kr (Ducati 748 landar väl på max 75.000 kr).

Jag själv är jävulskt kåt på Ducati 916. Ganska så dyra att köpa, är det samma i försäkringar?

Hur är de olika årsmodellerna på dem? Lägger hellre 10.000 kr extra på en nyare modell som har bättre chassi än en två år äldre som inte har det.

Vad har Ni för erfarenheter av dessa modeller, all hjälp uppskattas även om det blir köp i vinter. Men jag kommer att behöva planera ekonomi och kolla försäkringspriser.
Betalar ni mycket i försäkring för era hojar? (Ni som är ungefär i samma ålder som jag). Jag är 22 år, bor i Stockholm, kommer snart att bosätta mig i Norge.


Danke!

/Micke


Har du även lagt planeran på SuperDuke på hyllan? Den kostar i och för sig mer än 60 000:-.

Du borde ju kunna hitta en Honda Hornet 900 för de där pengarna om du vill ha en lite billigare streetfighter.

Är du 22 år och bor i Stockholm och har tänkt köpa en sporthoj får du nog förbereda dig på att försäkringen kommer att vara den största kostnaden per månad oavsett vilken hoj du köper. I Norge har jag ingen aning om hur försäkringspremierna är men allt verkar ju vara dyrt i Norge.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
JKay skrev:
2325020 Då kommer min fråga...MikkE: Ska du ha hojen i Norge med eller BARA Sverige?
Norge är svindyrt med försäkringarna :7peta Som jag har uppfattat det så är nästan svenska premier löjligt billiga jämfört med Norge.

Avsevärt billigare att försäkra i Norge men jag vet dock inte om det går att försäkra en svenskreggad hoj i Norge?!

Och att skatta in en hojj i Norge kostar nästan lika mycket som du gav för den!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Lucius skrev:
2325031 Avsevärt billigare att försäkra i Norge men jag vet dock inte om det går att försäkra en svenskreggad hoj i Norge?!

Och att skatta in en hojj i Norge kostar nästan lika mycket som du gav för den!

Ah...tack för rättelsen! :tummenupp
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
DR-Zätare skrev:
2325028 Har du även lagt planeran på SuperDuke på hyllan? Den kostar i och för sig mer än 60 000:-.

Du borde ju kunna hitta en Honda Hornet 900 för de där pengarna om du vill ha en lite billigare streetfighter.

Är du 22 år och bor i Stockholm och har tänkt köpa en sporthoj får du nog förbereda dig på att försäkringen kommer att vara den största kostnaden per månad oavsett vilken hoj du köper. I Norge har jag ingen aning om hur försäkringspremierna är men allt verkar ju vara dyrt i Norge.


Då skulle du veta försäkringen på en ducce 748 i sthlm...som ett krogbesök ungefär :) (för hela året då... ;) )
 

MikkE

Guest
Oj vad mkt svar.

Jag vet inte hur det kommer att fungera om jag är skriven i Norge. Kan jag fortfarande ha hojen försäkrad i Sverige? Min mor eller far är INTE så heta på att ha en hoj skriven på sig. Kan man vara skriven i två länder samtidigt?

Angående om SuperDuke och streetfighter så kommer en SuperDuke kosta för mycket nu i början. Begagnatmarknaden är inte så stor. Sedan ska försäkringarna var ganska så höga har jag hört. En streetfighter är inte helt fel, men Ducatis chassin(kaross) och twinmotor är ljuvliga! Ducati är inte rankade som dussinhojar för mig heller, jag har en förmåga att "inte följa strömmen" utan håller mig lite från "modet". Hehe. Därav blir valet mer på Ducati i eftertanke.

Efter lite frågor vid sidan om så ska 748 vara en mycket fin hoj som nästan har lika mycket pulver som 916, dock lite mindre vrid.
Citat: "Jag hade nog satsat på en nyare 748, 916 är lite gamla och dyra att laga.."

En 748 är säkert också billigare att försäkra än 916 för den mindre kubikvolymen.
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Lorge skrev:
2325137 Hade zx9r -01 innan, de va en grymming hojj!

Hehe, redan bytat? =)

MikkE skrev:
2324817
Betalar ni mycket i försäkring för era hojar? (Ni som är ungefär i samma ålder som jag). Jag är 22 år, bor i Stockholm, kommer snart att bosätta mig i Norge.


Danke!

/Micke

Jag bor mitt i skogen i djupaste småland och en Suzuki GSXR1000 k6:a skulle kosta 1300kr/mån för mig hos IF (trafikförsäkring). Så flyttar du ifrån sthlm vilket du skall göra så kan det nog inte bli så farlig försäkring på de hojjarna du tittar på.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top