Dags att säga ifrån!!!!!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nicko@K.A.P skrev:
Problemet är att vi svenskar accepterar höjningen mer lr mindre. I frankrike hade dom rivit hela regeringskansliet.

Och vad kostar soppan i frankrike? Ungefär som här, och regeringskansliet står kvar. Frankrike är ett riktigt sop-land förövrigt som inte får mycket gjort pga sina frekventa strejker...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Lite Off topic men...
Sverige är ofrånkomligen ett jättebra land, ...men man kan
ju långt ifrån kalla det färdigutvecklad demokrati. Hur stor är chansen att något av de typ 6 partierna tycker som en själv i samtliga (eller ens hälften) frågor.

Nä, ...ryck makten från politikerna & låt beslut i större utsträckning styras av opinionsundersökningar i kombination med seriös faktapresentation.
Det ända jag kan rösta på är vem jag vill ska skita i vad jag tycker !!

...jag tänker inte rösta denna gången heller iaf !

PS, ...skrev detta för att jag tycker att Mp har många idéer jag gillar men andra jag absolut ogillar.

För att citera Mp-banderoll efter förra valet: "Håll käften i fyra år till"
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tack SMC

Trodde det här Forum var för oss på sportiga MCs och inte bilisternas klago förening :va

Mera skatt på MC - va har du gjort för att unvika detta?
Kolla mail text nedan, från en av SMCs klippor "Maria" i bl. a frågor om avgift, skatt, import, registrering, etc..

Hej Styrelsen med flera!

Fordonsskatten höjdes 1 januari 2005 för bilar, lätta lastbilar och lätta bussar, dock inte för mc.
Under 2004 svarade SMC på en remiss, utredningen Skatt på Väg, som föreslog bl a fordonsskatt utifrån avgasemissioner. Den utredningen har inte med den här skattehöjningen att göra. Det kommer inte att bli någon höjning 1 oktober för motorcyklar enligt utredarens förslag för mc. Utredningen föreslog ett batteri av skattehöjningar, endast en har regeringen antagit och den rör inte motorcyklar.
Vi kan andas ut ett tag till i skattehänseende verkar det som. .

Maria


KONKLUSION: Tack till SMC, för bra jobb - stödja mä du oxå - dom 200 pix det koster - har du redan tjänat hem vie en grej som just den här :tummenupp
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
yonsson skrev:
Bosse Ringholm säger jag bara. Hur i helvete kan man rösta på sossarna? :kocko
En kille på bromsolja i spetsen och en finansminister som inte klarade matten i skolan. katastrof!

Vet du egentligen vem som är finansminister?
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Förstår inte riktigt allt gnäll från miljönissarna.
Skiten kommer ju ändå ta slut snart...och även om vi svenska kör mycket står vi ju för en försvinnande liten del av både förbrukning och utsläpp (kikar västerut).
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
ething skrev:
Är det fel att vi betalar skatt när vi faktiskt genererar en kostnad eller är felet vart pengarna tar vägen. Jag har inget emot dagens skattepolitik då våra transportvanor bör/måste ändras. Däremot är det åt h-vete fel när pengarna försvinner i ett svart hål som GP gärna vill få oss att tro är det fina svenska folkhemmet. Att allt är nedrustat vid det här laget är en annan sak.

å vad det välkända svarta hålet är kan ju diskuteras :/
 

MR.E

Guest
heimdal skrev:
å vad det välkända svarta hålet är kan ju diskuteras :/
Ja vet allt som e vänster om moderaterna nästa år är bara skit för mej i
valet...

Sparka ut alla jävla sossar komunister o trädkramare se till att de blir lönsamt
o jobba ta bort alla bidrag, se till att de blir lönsamt att driva företag i sverige
på så vis kommer vi att bli ett rikare land, för de e de ända de handlar om staten ska ha massa pengar så att vi kan försörja allt pack som cirkulerar i samhället

sossarnas valargument inför eu valet "välfärden före marknaden".
JÄVLA IDIOTER ingen marknad ingen välfärd punkt slut

Ps de blir borgerligt nästa år...heltsäker :yoparty :yoparty :Bugar


MR E
 

Coola Ola

Guest
Tja, såvitt jag vet kostar privatbilism mer än vad det tillför i skatter om man räknar på t.ex. vägunderhåll och miljöpåverkan (såsom försurning, buller och försämrad luft). Jag har själv inget emot att skatten på drivmedel höjs, det är förmodligen enda sättet att få folk att börja använda alternativa drivmedel.

Öht åks det alldeles för mycket bil, ser man bilköer in till stan en vardagmorgon så är det i de allra flesta fall bara en person i varje bil, skulle alla dessa åka kollektivt så skulle bilköer vara ett minne blott. Med alla de pengar som sparades skulle man kunna göra kollektivtrafik i princip gratis och dessutom betydligt tätare turer.

Vad gäller hojåkandet så ser jag det mer som en hobby än som något livsviktigt (när det är säsong tar jag iofs hojen nästan vart jag än ska) så jag att gnälla övre högre bensinpriser känns som kvalificerat lyxgnäll. Men jag är väl bara en miljömupp som inte fattat hur bra det är med fordon som drivs av fossila drivmedel...
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
MR.E skrev:
Sparka ut alla jävla sossar komunister o trädkramare se till att de blir lönsamt
o jobba ta bort alla bidrag, se till att de blir lönsamt att driva företag i sverige
på så vis kommer vi att bli ett rikare land, för de e de ända de handlar om staten ska ha massa pengar så att vi kan försörja allt pack som cirkulerar i samhället
Ps de blir borgerligt nästa år...heltsäker :yoparty :yoparty :Bugar
MR E

så vad du menar är att allt skall vara privatägt, så inte staten har några andra inkomster än skatter? då måste väl skatten höjas för att finansiera alla utgifterna och det medför väl ett sämre klimat för företagen i långa loppet, vilket orsakar arbetslöshet och ännu mera "pack" som du så fint uttryckte det...
men jag kan hålla med om att bidrag mm är en stor bov i dramat, men det gäller väl att se till att de som "förtjänar" bidragen verkligen får dem, att se till det egna folkets bästa innan människor som inte är från "byn" tas om hand. därigenom kan man nog skära ganska många miljarder i bidragsbudgeten.
men nu skall jag inte gå in på mina åsikter i inflyttningsfrågan.. för dels e de OT och dels så kan man ju bli anklagad för att vara "osolidarisk" om man inte är tyst i den frågan som ingen vågar diskutera öppet och ha en annat än positiv "oficiell" ställning till.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Coola Ola skrev:
Öht åks det alldeles för mycket bil, ser man bilköer in till stan en vardagmorgon så är det i de allra flesta fall bara en person i varje bil, skulle alla dessa åka kollektivt så skulle bilköer vara ett minne blott. Med alla de pengar som sparades skulle man kunna göra kollektivtrafik i princip gratis och dessutom betydligt tätare turer.

Synd bara att det är så sinnersjukt dyrt att åka kollektivt bara. Åkte från GBG till Alingsås med pendeln. Kostade fan 90 spänn, en väg. Det är inte försvarbart. Jag förstår att folk åker bil. Kan köra när du vill, slippa stressa och framförallt billigare. Okej, en kö hit eller dit, det kvittar fasen enligt mig då det är svindyrt att nyttja tåget.
 

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
FANTEN skrev:
Ni som kör så mycket till/från jobbet tar väl upp det i deklarationen hoppas jag.


Man får först dra av på skatten efter att avdraget överstiger 7000kr därefter får man tillbaka ca 1/3 av resterande.
Bilskatten kan man inte dra av!!!!!!!

Höj spärren in i riksdagen så att miljöpartister o nassiter inte kommer in.

Och hur i helvete kan man få gå ihop för att få en majoritet!? för att det skulle bli mest rättvist skulle sossarna & folkpartiet jobba ihop istället.
(Rätta mig om jag har fel, för det var väl de partierna som fick mest röster.)

Angående andra transport sätt, åka kolektivt skulle innebära att jag får ägna 70 min. om dagen för att ta mig tur&retur till jobbet.
när jag åker hoj tar det 8. Dessuto skulle buss resan kosta 36 kr, hoj/bil max 16kr i bränsle.

Skriv på och tipsa sedan vänner & bekanta!!!!!!
Spar penngar! lägg ned kolektivtrafiken!!!!!!
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, nu knyter vi näven i fickan och blir arga när vi dricker vårt brännvin ikväll!

Sen går vi och röstar...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Coola Ola skrev:
Öht åks det alldeles för mycket bil, ser man bilköer in till stan en vardagmorgon så är det i de allra flesta fall bara en person i varje bil, skulle alla dessa åka kollektivt så skulle bilköer vara ett minne blott. Med alla de pengar som sparades skulle man kunna göra kollektivtrafik i princip gratis och dessutom betydligt tätare turer.

Man kan ju vända på det där oxå och undra varför det inte erbjuds billigare kollektivtrafik idag om den kostnaden skulle sparas in i framtiden + att vi skulle vara snällare mot miljön.

Dessutom, när jag rör mig i USA och ser hur biltrafiken ser ut där så undrar jag hur mycket lilla Sverige ens skulle kunna bidra med i minskade utsläpp. Visst alla ska dra sitt strå till stacken, men jag tror nog att miljöfrågan vore bättre att försöka lösa på en global nivå och inte på en nationell. Du måste ju hålla med om att det känns lite fånigt när jänkarna sitter och tittar ner på dig i din lilla etanoldrivna suzuki swift från sin big-block cheva, fulltankad för 300 spänn.
 

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
I en 2:a
Hoj
Sport
Det är ganska många på mitt jobb som har mindre än 2 km till jobbet,men nästan alla kör bil...vad gör de på kafferasterna-klagar på bensinpriset :rofl

Visst är det synd om de som bor på landet,men varför är det så få av dem som kör bensinsnåla bilar :va
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Coola Ola skrev:
Tja, såvitt jag vet kostar privatbilism mer än vad det tillför i skatter om man räknar på t.ex. vägunderhåll och miljöpåverkan (såsom försurning, buller och försämrad luft). Jag har själv inget emot att skatten på drivmedel höjs, det är förmodligen enda sättet att få folk att börja använda alternativa drivmedel.

Öht åks det alldeles för mycket bil, ser man bilköer in till stan en vardagmorgon så är det i de allra flesta fall bara en person i varje bil, skulle alla dessa åka kollektivt så skulle bilköer vara ett minne blott. Med alla de pengar som sparades skulle man kunna göra kollektivtrafik i princip gratis och dessutom betydligt tätare turer.

Vad gäller hojåkandet så ser jag det mer som en hobby än som något livsviktigt (när det är säsong tar jag iofs hojen nästan vart jag än ska) så jag att gnälla övre högre bensinpriser känns som kvalificerat lyxgnäll. Men jag är väl bara en miljömupp som inte fattat hur bra det är med fordon som drivs av fossila drivmedel...
En poäng absolut, ...rimmar dock inte med faktum att kärnkraft läggs ner till förmån för kolkraft, alt kärnkraft från andra länder (nedskitning som nedskitning). Att man lagstadgat förbud mot forskning i atomkraft är väl det märkligaste av allt...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top