Dags att ställa av bil/MC ?

Status
Ej öppen för fler svar.

Gabor

Guest
smart, folk med dyra villor slipper fastighetsskatt och istället ska det skattas på trafikförsäkringen, rättvist?, vilka har högst trafikförsäkring? ungdomar under 25 kanske, vilka tjänar minst?, kan det vara ungdomar? rättvist i din lilla värld kanske

Världen är orättvis...:D välkommen till vuxenvärlden.

Röstar man vid riksdagsval, gör man det förmodligen på det partiet man vill stödja, i olika samhällsfrågor. JAG röstade på M, dels för att jag ville ha bort fastighetsskatten, vilken är å har alltid varit en orättvis skatt på boende.

Sen var det an massa andra anledningar åxå, som inte har med tråden att göra.

Att det flyttas ett ansvar från stat till försäkringsbolag har jag heller inte emot. Staten ska inte bekosta enskillda risktagares kostnader.

Jag personligen väljer helst själv vad och hur jag vill betala min skatt till.

Tycker jag att fackkavgiften är för hög, ja gå ur facket, var med i a-kassa, det räcker.

Tycker jag att min plånbok är för tunn för att köra sporthoj klass 7, köp en som du har råd att försäkra. Bor jag för dyrt, flytta till billigare, är det för dyrta tt äta på restaurang 7 dagar i veckan, är 4 dagar då.
Försäkringspremier som är låga är inget man får, det är något man förtjänar genom att inte belasta utgiftsdelen för FB.

Sluta gnäll, skaffa ett jobb med mer inkomst. Dags att ta tag i sitt liv om man måste gnälla för mycket. Det finns det tid till, men att se om sitt liv och ekonomi, det klarar man inte av.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vemfan bor i norrland?

ok, eftersom alla andra e totalt OT får väl jag me vara lite OT då :)

stört mig på moderaterna sen dag1, först fick jag höjd trafikförsäkring i det nya systemet för för er som inte vet baseras trafikförsäkringen på hur många trafikolyckor det är i området man bor i, rättvist kan det låta men tänk lite närmare, baseras på antalet olyckor i postnummret man bor i, altså inte på hur många som BOR i området man bor i som crashar, utan hur många olyckor i själva området. Vet tex folk som bor på kärringön och där finns det ju inga bilvägar eller bilar så de har ju såklart bilen parkerad i gbg och kör runt där och dem har sveriges billigaste trafikförsäkring för 0 olyckor per år inträffar ju där

sen har vi mig som bor i en billig förort till gbg för att ha råd med MC och annat, jag får en av sveriges dyraste, inte pga att folk som bor här crashar ofta, utan häng med nu, pga att alla som bor utanför gbg och jobbar i gbg åker igenom min lilla förort varje dag på väg till jobbet och eftersom svensson ju som konstaterats tidigare inte kan framföra ett motorfordon på vettigt sätt crashar de ju just här hela jävla tiden, och varje gång nån som pendlar från de "finare" förorterna in till gbg crashar får JAG dyrare försäkring, medans deras försäkring i postnummret bilen kommer ifrån förblir oförändrad, så jävla korkat så man fattar ju inte va dem tänket med

sen får alla jobbavdrag utom sjöfolk, vi fick bara de höjda avgifterna, redan där vart man ju förbannad som fan

sen får man skatt på sin skyhöga trafikförsäkring, grrrr

sen e min jävla bromsskiva fram skev så jag måste köpa ny för nu känns det som man fastnat i en mixer varje gång man ska bromsa, blir så jävla förbannad, inte kommit på varför än men kan ge mig fan på att på ett eller annat vis e det tamigfan med moderaternas fel det med

säkert jättebra att slippa fastighetaskatt för de rika krösusar som har råd med fastigheter och menar inte att det va dåligt att ta bort den, och samma skatt för alla oavsett hur mycket man tjänar är ju närmast en självklarhet, har liksom inget emot rika människor direkt men känns lite surt att de ska ta pengarna för att financiera allt från mig, finns säkert bättre ställen att håva in dem på, kan ju tex kräva in restskatt från alla moderater och annat som haft hemtjänst i massa år utan att betala skatt innan de tog bort den lagen,

stör mig på att jag måste vara snäll och betala mer och mer till staten för att göra sverige bättre för andra när politikerna själva fuskar som fan med skatten hela tiden, är ju ganska mycket dubbelmoral detdär. Äsh, vi fuska lite med skatten meeeeen.... hum... vi gör såhär, vi tar bort alla lagar att vi ska behöva betala skatt så har vi ju inte alls fuskat, sen låter vi alla andra betala mer så vi håvar in pengar
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Tro vad du vill. Statistiska Centralbyrån jobbar heltid med att räkna ut just sådana siffror. Vilka kvalifikationer har du som gör att vi borde lyssna mer på dig än på dem?

Näe, det är uppenbart att jag kan spendera min tid bättre än på att försöka få dig att förstå. Hata på bara, gasa tills det rasar, och glöm inte bort att lära dina framtida barn allt du vet så att de också röstar rött.

Hej då! :hej

Jag förstår mig inte riktigt på dig. Du verkar ha ett återkommande problem som innebär att du ska hoppa på mina föräldrar och blivande barn då dina argument tar slut. Förövrigt så hatar jag inte, jag har bara en annan åsikt än dig och är det hat, ja då kanske du borde placeras nånstans i dom lägre årskurserna för omskolning.. Jag föreslår förskolan!


Att du går på mig gör mig inget alls för jag biter tillbaka :D Så här ska du få en att suga på. Vare sig du nu blev slängd eller tappad i betonggolvet av dina föräldrar som barn, se till att inte göra samma misstag med dina egna! Med tanke på hur det slutade för dig kan det få katastrofala följder för dina nästa.
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Jag måste tacka Kuritas och andra som försökt förklara hur det ser ut för Muppi och Klubba. Tyvärr är jag rädd för att det inte kommer att gå in. :huvet

Muppi snackar om att ingångslönen för en ingenjör är under 25 000/mån, tacka fan för det. Det är ju en ingångslön. Tror Ni på fullaste allvar att majoriteten av alla arbetsföra jobbar för en ingångslön? Majoriteten av de som har ett jobb i sverige är garanterat äldre än 25 och har jobbat sig upp lite här i livet, med högre lön som följd. Ingångslöner är den nedre avgränsningen och i princip alla inom det yrket tjänar mer...
Detta drar upp medellöner mycket mer än de förhållandevis få som tjänar miljonbelopp varje år. För att inte tala om att vi i detta land inte har en befolkningspyramid, utan snarare en fördelning av befolkningen där en väldigt stor del är över 40.

Sen kan jag tillägga att de pengar jag tjänar snabbt äts upp av rätt så höga boende kostnader (bostad i Stockholm är BRA mycket dyrare än uppe i norrland), högre matkostnader, högre bensinkostnader för bil/MC, högre försäkringskostnader mm. (bara att återbetala lånen till CSN har tills i år kostat mig ca 1500kr/mån...)

Sist jag läste om en jämförelse mellan Stockholm och norrland så visade det sig att man trots lägre lön generellt sett hade mer pengar över uppe i norr pga. mindre omkostnader.
För att inte tala om alla pengar som går upp till norrland ifrån stockholmsregionen i form av regionstöd etc.

MVH

/Leo

Jag tycker du har lite snevriden bild på Sthlm vs Norrland. Visst kostar det mer att bo där nere men var någonstans är bensinpriset så mycket högre i sthlm än här uppe?! Var kostar maten så mycket mer? Hur mycket skiljer sig lönerna? Jag vet en mycket viktig skillnad, lokaltrafiken. Ni har möjlighet att ta buss/tåg i stortsett dit ni vill. Många här uppe måste använda bilen för att fara och handla eller jobba. Kan knappast bli billigare!
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
ALLA som tjänar pengar har inte alls fått skattesänkning

Nu tycker jag så här efter att ha läst ett par inlägg från dig:

Det e riktigt synd om dig som inte kommer att ha råd att äga 2 MC och 2 bilar. Detta är ju ditt största och enda intresse! Livet är så orättvist och det ÄR en mänsklig rättighet att kunna äga hur mycket man vill av något med resonemanget att det är ju min hobby. Det är lite som en bortskämd 6-åring som ligger på golvet och skriker, slår och sparkar för att han inte får som han vill.

Man har val OCH man får göra uppoffringar. Det är inte en mänsklig rättighet att äga allt man vill. Vill du ha 4 fordon, ja då får du väl offra dig för dig själv och ta ett jobb som du inte tycker är lika kul men som ekonomiskt tillåter dig det. Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att bara äga EN MC och EN bil. Om ditt intresse är genuint spelar det ingen roll, du har lika kul för det. I annat fall är du bara bortskämd.

Jag personligen har två stora intressen; MC och segling. Ska jag skrika och vara förbannad för att jag inte har råd att köpa en segelbåt för 3 miljoner och sedan äga den? Det är ju min mänskliga rättighet att äga en segelbåt då jag tillhör de 20% lyckligt lottade av jordens befolkning! JÄVLA SKITLAND!!

Nu till anledningen att jag över huvud taget satte mig och skrev detta inlägg:


Jag var iväg på lunch. Under lunchen hittade jag en notis i Punkt SE och kom och tänka på dig som arbetar till sjöss. Följande är ett citat:

"Lägre skatt väntar sjöfolket

Anställda till sjös fick inte del av det nya jobbavdraget. Men nu lovar finansminister Anders Borg en förändring.
- Allt regeringen gör blir inte rätt eller perfekt. Vi ska se över frågan med utgångspunkt från att det ska löna sig bättre att arbeta också för sjömän, sade han efter en interpellationsdebatt i riksdagen på onsdagen."


Med detta sagt kommer du kanske att kunna utöva just din mänskliga rättighet med mängder av fordon i garaget. Vem vet, du kanske blir så glad att även du inser att det inte är en slump att himlen är blå :såjaponken
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag tycker du har lite snevriden bild på Sthlm vs Norrland. Visst kostar det mer att bo där nere men var någonstans är bensinpriset så mycket högre i sthlm än här uppe?! Var kostar maten så mycket mer? Hur mycket skiljer sig lönerna? Jag vet en mycket viktig skillnad, lokaltrafiken. Ni har möjlighet att ta buss/tåg i stortsett dit ni vill. Många här uppe måste använda bilen för att fara och handla eller jobba. Kan knappast bli billigare!

Jag har en kompis som var dum nog att köpa en bostadsrätt på en tvåa i stockholm så hon kan bo där hon jobbar, den kostade 1,5 mille. Det ger räntekostnader på 75 000 per år. Det kan du åka ganska mycket bil för uppe i norrland. Så kom inte å säg att det kostar lite mycket på småställena som i storstäderna.
Hon kommer betala runt 10 lök i månaden för sitt boende, men hon är ju rik då hon jobbar som förskolelärare. Hon är rätt glad att fastighetsskatten förvinner.
 

Gabor

Guest
Vemfan bor i norrland?

ok, eftersom alla andra e totalt OT får väl jag me vara lite OT då :)
blablatextmassa.

Fastighets skatten har alla drabbats av under alla år under sossetiden, alla, även faster Agda, som ägt sin stuga sedan urminnes tider, som sedan skattetrissats upp till den mindra grad att hon blev tvungen att sälja för att hennes pension inte räckte till att betala densamma. På något hon inte tjänat pengar på, endast ägde. Alla måste bo någonstans, men skatt på något som man bara äger å inte tjänar något på , det går bort. Trafikförsäkringen är på fordon, ingen tvingar dig att ha 4 fordon i drift, så det är bara lyxgnäll. Ta ett fordon då om du inte har råd. Välj vilken som.

Finns sätt att kringå systemet, ägarbyte på måndagar å fredagar, byt hoj mot bil , med tex någon förälder, det får man göra, FB blir galen, VV blir galen, men det är inte förbjudet, å svårstoppat.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S



Jag personligen har två stora intressen; MC och segling. Ska jag skrika och vara förbannad för att jag inte har råd att köpa en segelbåt för 3 miljoner och sedan äga den? Det är ju min mänskliga rättighet att äga en segelbåt då jag tillhör de 20% lyckligt lottade av jordens befolkning! JÄVLA SKITLAND!!

Nu till anledningen att jag över huvud taget satte mig och skrev detta inlägg:


Jag var iväg på lunch. Under lunchen hittade jag en notis i Punkt SE och kom och tänka på dig som arbetar till sjöss. Följande är ett citat:

"Lägre skatt väntar sjöfolket

Anställda till sjös fick inte del av det nya jobbavdraget. Men nu lovar finansminister Anders Borg en förändring.
- Allt regeringen gör blir inte rätt eller perfekt. Vi ska se över frågan med utgångspunkt från att det ska löna sig bättre att arbeta också för sjömän, sade han efter en interpellationsdebatt i riksdagen på onsdagen."


Med detta sagt kommer du kanske att kunna utöva just din mänskliga rättighet med mängder av fordon i garaget. Vem vet, du kanske blir så glad att även du inser att det inte är en slump att himlen är blå :såjaponken

Ville inte dra upp denhär tråden igen då den börjar kännas uttjatat, men nu när apelsin endå gjored det kan jag lika gärna svara....

att du inte har råd att köpa en båt på 3 miljoner e ju en sak men blir ju lite fel, tänk snarare såhär, du vill jättegärna ha en fin båt
du jobbar och snålar och sparar så mycket pengar du bara kan, lever på nudlar och ketchup etc etc, sen efter 3 års sparande har du äntligen råd att köpa din fina båt du så länge velat ha, sen glider du runt i din båt på havet och e jätteglad och allt e frid och fröjd men så plötligt en dag, kommer moderater till makten och bestämmer sig att införa en straffskatt på alla båtar på 300%, för åka båt, det e ju ett lyxnöje och dessutom kan man dö av det, vilket betyder att du inte har råd att ha kvar din båt du så länge kämpat för att få, klart som fan du med skulle bli förbannad då :huvet

och visste inte de skulle se över våran skatt, tack för infon :), blir man ju lite gladare iaf, får hoppas finansminister Anders Borg hittar på något vettigt då :tummenupp
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
kul tråd att följa :)

solklart är att dom rika blir rikare på deras politik, det är inget
snack om saken,!! jobbar statligt med okej lön men inte märkt nån
1000 lapp mer i månaden! .. och dom kommer loosa nästa val !!

skulle mer än gärna spela i sossarnas lag när dom ska spela den här
jippomatchen i fotboll mot alliansen .. hade mer än gärna tagit ett rött
kort för att förstöra Reinfeldts knän, och efter min brutala kapning hade han fått kommentaren "som tack för trafikförsäkringsskatten" :tummenupp
 

Gabor

Guest
Ville inte dra upp denhär tråden igen då den börjar kännas uttjatat, men nu när apelsin endå gjored det kan jag lika gärna svara....

att du inte har råd att köpa en båt på 3 miljoner e ju en sak men blir ju lite fel, tänk snarare såhär, du vill jättegärna ha en fin båt
du jobbar och snålar och sparar så mycket pengar du bara kan, lever på nudlar och ketchup etc etc, sen efter 3 års sparande har du äntligen råd att köpa din fina båt du så länge velat ha, sen glider du runt i din båt på havet och e jätteglad och allt e frid och fröjd men så plötligt en dag, kommer moderater till makten och bestämmer sig att införa en straffskatt på alla båtar på 300%, för åka båt, det e ju ett lyxnöje och dessutom kan man dö av det, vilket betyder att du inte har råd att ha kvar din båt du så länge kämpat för att få, klart som fan du med skulle bli förbannad då :huvet

och visste inte de skulle se över våran skatt, tack för infon :), blir man ju lite gladare iaf, får hoppas finansminister Anders Borg hittar på något vettigt då :tummenupp

:D :D :D :D , just där har du SÅÅ fel..
M skulle aldrig ta upp frågan om båtskatt å båt register. Det vet jag , för den frågan var uppe i riksdagen, jag frågade M politikern hemma om just det.
Det var för mycket arbete, blablablabla massatext enl honom. Å det var på SOSSE tiden, inte ens dom ville att den sista skatteflyktsanhalten skulle röras.

Så du är välkommen att väcka debatt o motionera om det hos regeringen..
Lycka till...:D :D :yoparty
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Ville inte dra upp denhär tråden igen då den börjar kännas uttjatat, men nu när apelsin endå gjored det kan jag lika gärna svara....

att du inte har råd att köpa en båt på 3 miljoner e ju en sak men blir ju lite fel, tänk snarare såhär, du vill jättegärna ha en fin båt
du jobbar och snålar och sparar så mycket pengar du bara kan, lever på nudlar och ketchup etc etc, sen efter 3 års sparande har du äntligen råd att köpa din fina båt du så länge velat ha, sen glider du runt i din båt på havet och e jätteglad och allt e frid och fröjd men så plötligt en dag, kommer moderater till makten och bestämmer sig att införa en straffskatt på alla båtar på 300%, för åka båt, det e ju ett lyxnöje och dessutom kan man dö av det, vilket betyder att du inte har råd att ha kvar din båt du så länge kämpat för att få, klart som fan du med skulle bli förbannad då :huvet

och visste inte de skulle se över våran skatt, tack för infon :), blir man ju lite gladare iaf, får hoppas finansminister Anders Borg hittar på något vettigt då :tummenupp

Säg att torsten och lina har gnetat å knegat å sparat i 15 år för att få råd med den där lilla stugan som dom vill att deras barn ska växa upp i. Till slut har dom råd att köpa den och allt är frid och fröjd, till sossarna börjar höja fastighetsskatten massor enbart för att dom har sjöutsikt. Det är klart att sjöutsikten tillför så mycket till deras ekonomi att det är värt många tusen varje år.
Men som tur var kommer Alliansen och tar bort fastighetsskatten så dom kan bo kvar. Så levde dom lyckliga i hela sina liv tills sossarna tog makten och återinförde fastighetsskatten utan att sänka skatten på trafikförsäkringen.
Allt har två sidor och jag tycker det är viktigare att torsten å lisa kan ha sin kåk än att jag å du kan ha en ny sporthoj, eller nån en dyr segelbåt.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Säg att torsten och lina har gnetat å knegat å sparat i 15 år för att få råd med den där lilla stugan som dom vill att deras barn ska växa upp i. Till slut har dom råd att köpa den och allt är frid och fröjd, till sossarna börjar höja fastighetsskatten massor enbart för att dom har sjöutsikt. Det är klart att sjöutsikten tillför så mycket till deras ekonomi att det är värt många tusen varje år.
Men som tur var kommer Alliansen och tar bort fastighetsskatten så dom kan bo kvar. Så levde dom lyckliga i hela sina liv tills sossarna tog makten och återinförde fastighetsskatten utan att sänka skatten på trafikförsäkringen.
Allt har två sidor och jag tycker det är viktigare att torsten å lisa kan ha sin kåk än att jag å du kan ha en ny sporthoj, eller nån en dyr segelbåt.

Torsten o lisa kan ta en lägenhet i köping för 3500:- i månaden, jag dör inte av det och det lär inte dom heller göra.

Lite komiskt att se folk argumentera emot att det faktiskt är de som redan har som tjänar på den här regeringen och de som inte har som förlorar... kom in i matchen nångång för bövelen!
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Lite komiskt att se folk argumentera emot att det faktiskt är de som redan har som tjänar på den här regeringen och de som inte har som förlorar... kom in i matchen nångång för bövelen!

Jag har inte nu men jag vet att jag kommer att tjäna på det när jag skaffar mig. Jag spelade från start.
 

Gabor

Guest
Torsten o lisa kan ta en lägenhet i köping för 3500:- i månaden, jag dör inte av det och det lär inte dom heller göra.

Lite komiskt att se folk argumentera emot att det faktiskt är de som redan har som tjänar på den här regeringen och de som inte har som förlorar... kom in i matchen nångång för bövelen!

De som inte har eller haft vet inte vad de förlorar, så hoppa inte med i den matchen.:D

De som är med å plötsligt inte har råd, bara inse att de är "loosers". Bara börja träna å försöka komma igen.
Eller ge upp å sluta köra hoj, :yoparty jag bryr mig inte om det finns färre hojar på vägarna. Färre att hålla koll på när de vinglar på i rädslan att bli omkörda....:yoparty :tummenupp
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Torsten o lisa kan ta en lägenhet i köping för 3500:- i månaden, jag dör inte av det och det lär inte dom heller göra.

Lite komiskt att se folk argumentera emot att det faktiskt är de som redan har som tjänar på den här regeringen och de som inte har som förlorar... kom in i matchen nångång för bövelen!

Öhm så om jag sammanfattar lite snabbt. Bättre att någon tvingas flytta från sitt hus pga fastighetsskatten än att du måste ta en hoj med billigare trafikförsäkring?
Jag förstår inte hur det inte kan gynna dom som har låg inkomst men en villa att fastighetsskatten försvinner, du vet väl att det inte bara är dom rika som äger villor? Många pensionärer äger sin hus.
Jag är student och har ganska låg inkomst, runt 50 papp per år, jag äger en gammal bil och en gammal mc. Jag tjänar på dom här förändringarna som gjorts men det är klart jag kanske tillhör dom rika?
Jag tror någon har skrämt dig med högerspöket, kanske växte du upp i DDR sverige och fick dig imatat att det är fult att tjäna pengar. Alla som har mer än snittet är onda och sparkar gärna på dom har mindre.
För det är ju inte så att om egenföretagare uppmuntras så skapas fler jobb åt arbetaren.
Kom in i matchen för fan det är inte 1940 fortfarande.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Öhm så om jag sammanfattar lite snabbt. Bättre att någon tvingas flytta från sitt hus pga fastighetsskatten än att du måste ta en hoj med billigare trafikförsäkring?
Jag förstår inte hur det inte kan gynna dom som har låg inkomst men en villa att fastighetsskatten försvinner, du vet väl att det inte bara är dom rika som äger villor? Många pensionärer äger sin hus.
Jag är student och har ganska låg inkomst, runt 50 papp per år, jag äger en gammal bil och en gammal mc. Jag tjänar på dom här förändringarna som gjorts men det är klart jag kanske tillhör dom rika?
Jag tror någon har skrämt dig med högerspöket, kanske växte du upp i DDR sverige och fick dig imatat att det är fult att tjäna pengar. Alla som har mer än snittet är onda och sparkar gärna på dom har mindre.
För det är ju inte så att om egenföretagare uppmuntras så skapas fler jobb åt arbetaren.
Kom in i matchen för fan det är inte 1940 fortfarande.

Jag tjänar mer än snittet så jag får väl sparka på mig själv då enligt dig, den där extra tusingen snodde de tillbaka illa kvickt plus lite till. För mig är alltså den nya regeringen en förlust. Thats it.

Grabbarna på djursholm med feta villan och ett bankkonto som snart exploderar förtjänar såklart att deras skatter försvinner... För har man förmögenhet så har man inte råd att betala förmögenhetsskatt tex, eller? :gnissla

Som en sista pungspark kan du få en annan upplysning. Sossarna höjde en gång i tiden skatten på bränsle för att täcka trafikskador... Det moderaterna gör nu kallas dubbelbeskattning. Intressant va?
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag tjänar mer än snittet så jag får väl sparka på mig själv då enligt dig, den där extra tusingen snodde de tillbaka illa kvickt plus lite till. För mig är alltså den nya regeringen en förlust. Thats it.

Grabbarna på djursholm med feta villan och ett bankkonto som snart exploderar förtjänar såklart att deras skatter försvinner... För har man förmögenhet så har man inte råd att betala förmögenhetsskatt tex, eller? :gnissla

Som en sista pungspark kan du få en annan upplysning. Sossarna höjde en gång i tiden skatten på bränsle för att täcka trafikskador... Det moderaterna gör nu kallas dubbelbeskattning. Intressant va?

Ja det är ju en effekt av det hela med att även dom med mycket pengar kommer slippa fastighetsskatten. Jag är för att dom tar bort skatten på förmögenhet på samma sätt som dom tar bort fastighetsskatten, jag tycker det är idiotiskt att man ska betala skatt för att man har nånting dyrt eller pengar på kontot så man hela tiden går back om man inte har en fet inkomst. Jag tycker det är helt ok att betala hög skatt på inkomst över ett visst belopp, eller betala skatt på vinsten av kapitalet man har på banken eller i aktier.
Men att betala skatt på nånting som inte ger en inkomst drabbar låginkomsttagarna mer.
Exempel, arvskatten som nu är borttagen(?):
Eskil får ärva sitt barndomshem av sin mamma när hon dör, det värderas till 1 mille. Nu kommer staten och vill ha arvskatt på beloppet som huset ärderas till. Eskil jobbar på fabrik och tjänar 12 K efter skatt varje månad och han har inte 200 K på fickan som han kan hosta upp till staten bara sådär så han blir TVINGAD att sälja sitt barndomshem illa kvickt för ett rövarpris.

Om nån tjänar pengar så får dom betala inkomstskatt, köper dom en villa så får dom betala fastighetsskatt för huset dom köpt med redan skattade pengar (dubbelbeskattning). Sen dör dom och deras barn ärver huset, nu får dom betala arvskatt på värdet på huset. Där har vi alltså trippelbeskattning, säljer dom huset får dom betala skatt på försäljningen och blir det mycket pengar på banken så dom fick betala förmögenhetskatt så har dom betalat skatt 5 gånger på dom där pengarna.
Så jag tycker inte dubbelbeskattning är så farligt.

Alliansen lägger till en skatt för att det ska täcka kostnaderna för trafikförsäkringen eftersom den nu subventioneras av staten. Vilket betyder att den subventioneringen kommer försvinna så kan andra skatter sänkas eller grundavdraget för inkomst höjas (som det gjort). Jag tycker det är bättre att man lägger en skatt på trafikförsäkringen än att man skulle höja tex bensinskatten för då skulle alla som kör volvo 245 få betala för att mc folket skrotar sina hojar.
Nu har jag skrivit samma sak 10 gånger så nu borde dom som kan förstå mig ha förstått vad jag vill åt, dom andra är ovilliga att lyssna på vad jag säger eller så håller dom helt enkelt inte med. Alltså drar jag mer ur diskutionen nu, jag tror dom flesta förstår hur jag funderar nu.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top