Dags att tippa Pro SBK Falkenberg

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I början så skulle skillnaden vara brakram, avgassystem, däck o mycket mer. Inget av det gäller. Same shit for all. 85% av dem som ställer upp i pro superbike har inte pengar över till hur mkt däck som helst. Bara för att man är ordinarie pro superbike förare betyder inte det att man lever loppan på racing. Krisen drabbar oss alla
Jag förstod alrig vitsen med att privatförarna skulle ha ett eget reglement när det gäller hojarna. Är väl bäst för alla om de är likvärdiga då de blir lättare att sälja.

Det var tydligen mycket som sas och lovades från organisatörens håll innan säsongen började men sen blev det inte mycket av det.

Jag är övertygad om att du åker Ferrari mellan racen och alla partys med läckra paraplyflickor :D
 

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Ort
Östermalm
Hoj
Yamaha R1 2009
Jag förstod alrig vitsen med att privatförarna skulle ha ett eget reglement när det gäller hojarna. Är väl bäst för alla om de är likvärdiga då de blir lättare att sälja.

Det var tydligen mycket som sas och lovades från organisatörens håll innan säsongen började men sen blev det inte mycket av det.

Jag är övertygad om att du åker Ferrari mellan racen och alla partys med läckra paraplyflickor :D

Det är bara att göra som semcon cup i stcc. 3år gamla bilar, 2 däck mindre, startersättning etc. Mig gör det inget att dem har likadana hojar som oss andra. Men det man säger i tv om att man inte har samma grejer o så för att egentligen slåss om segrar är ju lite kass tycker jag. :)

Dessvärre ingen Ferrari mellan banorna, dock en vw, hihi..
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Plats Nr Namn

1 14 Filip Backlund
2 5 Alexander Lundh
3 21 Andreas Mårtensson
4 7 Mikael Nilsson
5 30 Petter Jansson
6 56 Nicklas Cajback
7 95 David Andersson
8 3 Jan Hanson
9 41 Norvald Haaland
10 39 Henrik Stenberg
11 98 Lukas Ockelfelt
12 43 Anders Eskilsson
13 1 Freddy Papunen
14 91 Thomas Johansson
15 93 Jimmi Lindén
16 65 Andreas Nylund
17 82 Niki Lindfors
18 35 Jimmy Wyrén
19 66 Robert Gull
20 78 Erik Jorpes
21 33 Peter Gudmundsson
0 88 Richard Magnusson
0 61 Daniel Kubberöd
0 40 Tobias Larsson
0 27 Patrik Bengtsson
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Detta måste jag kommentera!
Tja Nikola!
Ehrrm! Kan med säkerhet säga att det kostar oss lika jävla mycket i start avgift som dom ordinarie förarna!
Och därmed kommer många av förarna idag inte att köra varken alla tävlingarna och defenitivt inte nästa säsong!

Ang privatförarnas ekonomi.
Vissa av privatförarna har betydligt bättre med flis än dom ordinarie förarna!

Jo, det stämmer säkert mycket bra! Men det är ju inte det man går ut med i media och tv etc. Att dem har billigare anmälningsavgift och något annat gör ju att dem får mer pengar över till däck så att dem inte behöver köra med däck som har "corden" framme. Men det är ju fortfarande bara det som skiljer.

I början så skulle skillnaden vara brakram, avgassystem, däck o mycket mer. Inget av det gäller. Same shit for all. 85% av dem som ställer upp i pro superbike har inte pengar över till hur mkt däck som helst. Bara för att man är ordinarie pro superbike förare betyder inte det att man lever loppan på racing. Krisen drabbar oss alla
 

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Ort
Östermalm
Hoj
Yamaha R1 2009
Detta måste jag kommentera!
Tja Nikola!
Ehrrm! Kan med säkerhet säga att det kostar oss lika jävla mycket i start avgift som dom ordinarie förarna!
Och därmed kommer många av förarna idag inte att köra varken alla tävlingarna och defenitivt inte nästa säsong!

Ang privatförarnas ekonomi.
Vissa av privatförarna har betydligt bättre med flis än dom ordinarie förarna!

Varför finns det då en privatcup? Någon som måste tas upp tycker jag.
vad tycker du? Hur gick det för dig i racet? Hann ej kolla på totalen :)
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Jäklar vilket rejs! Äntligen ett utan en trist SC.
Hatten av för Petter. Grattis! :Bugar
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Undrar jag med, men det var väl bara ett lockbete för att få dit förare som vanligt!
Vi pratar för döva öron ang det mesta, och det vet nog du med!
Vi har redan tagit upp detta och som vanligt står dom där framme, och låtsas som det regnar, det har inte jag hört talas om!
Racet var en katastrof för min egen del, mycket som spelade in där, det mesta var nog trötthet, det ena pga av att inte det finns depåtystnad!!!
Bägge nätterna dessutom! :huvet
Det andra för att jag inte kört där sedan början på förra året.
Det tredje har inte kört hoj sedan Karlskogaracet.
Det fjärde det som hände på Knutstorp! Vilket var :banana

Annars skötte Falkenberg detta helt strålande!!!
STOR ELOGE TILL DOM
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp[/QUOTE]
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nu vill jag hålla mig väldigt neutral i frågan men visst var det så att det var olika reglementen och däcksbegränsningar i privatkupen.nu är det samma reglemente och samma viktkrav etc villket det inte var på mantorp.
däcken är lika dyra för cawalli som för de privata och lika så anmälningsavgiften.anledningen till privatkupp är väl främst för att få mer deltagare med resonomanget att man inte möter sveriges bästa mc förare på pallen utan att man möter första års serieanmälda och mer likvärdiga.
på köpet fick man fler deltagare.tror ju inte tex.att petter eller david är privatister nästa år.handlar frågan egentligen inte om att det faktiskt råkar vara så att det är 2 privatister i topp 5 och att det då sticker mer i ögonen än att det ligger 2 privatister i botten?
sedan har ju faktiskt stora team mer ekonomi även om det är tufft för alla,ser ju inte mycket hemmaspacklat i de stora teamen så att säga.sedan har de naturligtvis mer utgifter men ofta mer spons så nånstans måste det löna sig annars hade de nog kört en risig fiat med en mek själva till banan..
privat eller inte,kämpar inte alla för att komma etta och få betalt för att köra?
den stora frågan är egentligen,hur kan teamet göra så att fler sponsorer vill synas hos oss,kan vårt eget beteende förändras så vi faktiskt är huvudklassen istället för en bråkig support?
det roligaste reglementet hade det inte varit fjolårshojar i privat?toppen fick marknad för sina gamla hojar och privatisterna fick bra material?
måste instämma,viket race:) grymt fixat av falken:yoparty
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Årets bästa Prosbkrace och förbannat imponerande kört av Petter som tyvärr inte lyckades fullt ut. Jävlar va bra ändå.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag var i alla fall nära att få allas gissningar utom möjligtvis Betsys att bli fel....

Grymt kul race var det hur som helst.

Tack alla för allt stöd, det värmer alltid att läsa era glada kommentarer!
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Snyggt kört Petter och Eskil! :tummenupp
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Som ett kanonskott skulle jag vilja säga :tummenupp

221.JPG


225.JPG
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Privatcupsförarnas hojjar ska väga 178 - 179kg vilket är ca 10kg mera än vanliga ProSuperbike. Förutom Honda som har lägre homologiseringsvikt och får väga 168kg some samma som ProSuperbike.

Dessutom är det lite olika regler med insprutningen, som gör att vi saknar lite effekt. Men den skillnaden är nog inte så stor. Hojjarna går bra i alla fall. :D

Största skillnaden är nog ekonomin, flera av oss kvalar på begade däck.
Även petter kvalade på beggat framdäck. Och kvaldäck har vi inte en fåntratt att ha råd med. Och så rejsar vi på dom hårdaste eller näst hårdaste däcken, så att dom skall räcka att träna på sen efteråt.
Inge grymma specialdäck för oss inte.

Så nog fan e det skillnad på vad vi ställer ut på banan.

Grymt kört av Petter som visade var skåpet ska stå.
Synd att du tappade i högfartshögern. Vinsten va lätt din annars.
Men du räddade det bra.

I övrigt ska funkisarna på Falkenbergs Motorstadion ha en grym eloge för bra genomförande. Hoppas funkisar från övriga motorbanor va med och tittade och lärde sig hur en Mc-tävling ska gå till.

/Eskilsson
 
Last edited:

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Som sagt lätt bästa racet iår! En sak som slog mig var hur mycket folk det faktiskt var framför Pro superbike killarnas tält!
Känns som folk faktiskt uppskattar motorcyklarna och inte bara Stcc :)

Härligt kört av Petter också, hoppas att få se han och dom andra privatförarna i toppen av Pro Superbike resten av säsongen också
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Kul Race! Tråkigt för oss bärgare som inte hade något att göra! :) En stackare som fick bärgas men det var nog inget som förarna ens märkte eftersom den var väck när de kom tillbaka.
Vi på Falken har en sund inställning till race bärgning. "Skiten" skall väck innan nästa varv och om ingen förare ligger kvar så bör det heller inte dras ut någon SC. Detta är även den inställning som tävlingsledningen brukar hålla sig till på våra race och det var ingen skillnad för att det var STCC. Det är bärgarna som avgör om SC behövs i första hand.
Man borde anamma det på alla banor, lång gulflagg (2 posteringar innan olyckan har gulflagg) och bärga under race, det höjer säkerheten för förarna och man KAN bärga utan SC oavsett vad vissa säger.

Synd för Lund att blåflagg inte repekterades/uppmärksammades av de andra förarna, det vinkades hejvilt och ändå släppte de inte förbi honom på flera varv. Lite bättring där :) Tror nog han skulle gett Backis en riktig fight om segern om det inte var för det.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top