Dags för återfall, vad har hänt på marknaden?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hej på er! Det har gått några år sedan jag senast tvättade flugor från visir och skinnställ. Nu känner jag att det har gått för lång tid utan hoj. Jag lade ner det hela efter en "nära döden" då jag helt enkelt fick för mig att en allmän väg var en bana. Den långa svepande vänsterböjen gick att köra väldigt fort i. Men efter kurvan kom en bil som skulle svänga vänster, hade inte föraren varit med på noterna och bromsat hade jag suttit som ett vått frimärke i passagerardörren. Så jag körde på Gotland Ring en helg för att sedan sälja min underbara miniblade.

Därför är jag inte längre speciellt sugen på en sporthoj utan är väl lite mer inne på street/touring i dagsläget.

Det jag nu funderar på är vad som har hänt på marknaden. Är det fortfarande Honda och Yamaha som gäller om man vill ha en hoj som aldrig sviker? Vad gäller om man vill ha en street/touring för <60kkr

Mina krav är väl att den ska vara rolig att köra, lika driftsäker som ett järnspett samt gärna ett hyfsat brett register. Jag har sneglat lite på Hornet 900. Det känns verkligen som att det skulle vara en hoj för mig. Det enda är att utseendet är så himla tamt. Vad finns det för alternativ?

MVH Niclas
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tanken har slagit mig men jag vet inte. Är nog inte såpass mogen än ;)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Z1000 ja, hade nästan glömt den. Riktigt snygga men hur är driftsäkerheten? Har hört mycket dåligt om Kawasaki, fast det har väl mest varit om Ninjor, en nertrimmad sak kanske håller bättre? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Z1000 ja, hade nästan glömt den. Riktigt snygga men hur är driftsäkerheten? Har hört mycket dåligt om Kawasaki, fast det har väl mest varit om Ninjor, en nertrimmad sak kanske håller bättre? :)

Kawa har rätt okej kvalité vad jag vet.
Vill du ha något touringaktigt kan du ju kika lite på en z1000sx med...
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
FZ1-N och CB1000R Tilltalar mig verkligen utseendemässigt och med största sannolikhet även motormässigt. Den enda nackdelen är att jag får höja taket till 80kkr. Då får jag förvisso även garanti.

En tanke slog mig nu. Hur är MT-01? Om man bara läser siffror är det ju en rätt hyfsad sak. Inte så mycket effekt kanske men ett djävulskt vrid. Sedan skadar det inte att det är riktigt snyggt med en stor V-motor Att den sedan väger drygt 50kg mer än övriga cyklar gör en förvisso lite orolig. Hur beter den sig på kurviga vägar?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Honda vfr 800, och welcome back to the bike side.

Den tanken har faktiskt slagit mig både en och nio gånger. Det känns som cykeln man kan ta en europasemester på för att sedan stanna till på en bana på vägen hem. Det enda som oroar mig är kåpan. Jag vet att allt sitter innanför hjälmen. Men med en kåpa som slår sönder allt vad luftmotstånd heter blir det lätt att man vrider på lite extra. Är VFRen en sådan hoj eller är den lite lugnare? Det enda jag har att jämföra med är YZF600R, CBR600RR och Bulldog.

Och tack för välkomnandet :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Z1000 ja, hade nästan glömt den. Riktigt snygga men hur är driftsäkerheten? Har hört mycket dåligt om Kawasaki, fast det har väl mest varit om Ninjor, en nertrimmad sak kanske håller bättre? :)
Pratar vi 2000 tal så har inte Kawa hållit sämre än något av dom tre andra japsmärkena. Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha är nuförtiden ungefär samma kvalle, har oftast mer att göra med variationer i dom enstaka modellerna än märkena i sig.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Yamaha Fjr 1300 åker jag på, ingen kedja. Men jag åker en hel del långa turer, det kanske inte du hade tänkt. Men testa en, den har en hel del goda kvaliteér.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Jag vet att de flesta förespråkar just den hojen de själva har men måste bara slå ett slag för Triumph Speed Triple. Du får en 05-07 för runt 60 lök. Ordentligt med vrid och bekväm körställning men ingen stor, skön kåpa som gör att du kan åka hur fort som helst. Blåser rejält över 150. :gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
BMW K1200R sport.
Förvånasvärt kul, körglad och bekväm muskelmaskin. Driftsäker och ekonomisk.

CB1000R känns bäst i klassen om du kollar på "fabriksfighters".

BMW R1200GS är den mest kompetenta hojen för gata om du kan tänka dig offroadtouringstämpel och den lite speciella boxermotorn.

Speed triple om du verkligen måste ner till 60k. Men försäkringskostnaden är nog så pass mycket lägre på en BMW att det känns lönt att slanta 20k till.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Den tanken har faktiskt slagit mig både en och nio gånger. Det känns som cykeln man kan ta en europasemester på för att sedan stanna till på en bana på vägen hem. Det enda som oroar mig är kåpan. Jag vet att allt sitter innanför hjälmen. Men med en kåpa som slår sönder allt vad luftmotstånd heter blir det lätt att man vrider på lite extra. Är VFRen en sådan hoj eller är den lite lugnare? Det enda jag har att jämföra med är YZF600R, CBR600RR och Bulldog.

Och tack för välkomnandet :)

Nu har jag just inte kört en VFR 800 men har en gammal VF1000F, V4:a med runt 110 hästar. Tycker den har lugn, ostressad motorgång utan att kännas klen, tvärtom känns det som man har med vridmoment vid deflesta varvtal jämfört med en rad-fyra, det hela sker rätt odramatiskt. Visst händer det att man ligger lite över gränsen ibland, men det gör jag med min LV-reggade enduro när det är -15 ute med även om det inte är så behagligt, men klarar du inte av att köra lagligt för det mesta så är det nog fel på dig och inte kåpan på hojen.

VFR:en har ju en av de mest driftsäkra motorkonstruktionerna som gjorts, så du lär kunna köpa en hoj som körts 7-9 tusen mil utan att behöva oroa dig så länge grundlägande service har skötts som den ska.

Om det är just en allroud-hoj som både ska klara 400-500 mils Euro-trip, samt blandad körning, så skulle jag nog seriöst haft VFR:en i åtanke.

Vad gällande kvalitét har väl de stora 4 japanska haft bra och jämn kvalitét de senaste 20-30 åren, känns som ras och fel handlar mer om skit bakom styret, de flesta som kör motorcykel i Sverige verkar ju ta mig fan ha tummen mitt i handen vad gällande att serva och ta hand om sina fordon...särskillt renovering bromsar och smörjande av vajrar åligger dem icke att utföra.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top