Dags för återfall, vad har hänt på marknaden?

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Fz1 känns ju lockande faktiskt. Fördelen med avkåpat är att man kanske inte får samma lust att ta kurvor 100km/h för fort? Fast vad vet jag.

Än så länge är jag mest sugen på

1. VFR
1. CB1000R
3. FZ 1/8 N
4. K1200R

Det är väl helt enkelt bara att dra iväg till någon bra firma och börja provköra.:rolleyes:

Glöm inte att kolla Kawan också (z1000) när du ändå går igenom nakna japaner. FZ8 kan du glömma när du väl har testat deras FZ1:an.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Har haft en -10 f800st, samma motor som alla f800, nöjer man sig med effekten så är det en kanonhoj!!

Körde förra säsongen en CB1000RA -09 som jag var tvungen att sälja i höstas pga andra affärer, det är en hoj du garanterat gillar om du provkör den!! Saknar den verkligen!

Nu har jag köpt en Kawa versys 650, den typ av hoj som passar till den lilla hojåkning jag kommer ha tid med i år iallafall. Sen får vi se.

Annars har jag alltid sneglat på Yamaha XJR1300, gillar stuket och lär vara en grym motor!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inte plocka lite vuxenpoäng och skaffa en stor offroad då?

Vi är några som har den här hemligheten för oss själva. Man får "egna" vägar, det är fortfarande ok att köra när det regnar, billig försäkring, minimalt med skruvande, man får med sig massa pinaler på hojen och man sitter bra.

Men sssssch. Det är hemligt.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Herrejävlar vilka strutar till avgasrör den hade! :kär

Btw, ingen som tipsat om en Xjell ännu?

Jag vill ju helst ha en kåplös mackapär. Så en luftmotståndsmotorcykel går nog bort ;)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Har haft en -10 f800st, samma motor som alla f800, nöjer man sig med effekten så är det en kanonhoj!!

Körde förra säsongen en CB1000RA -09 som jag var tvungen att sälja i höstas pga andra affärer, det är en hoj du garanterat gillar om du provkör den!! Saknar den verkligen!

Nu har jag köpt en Kawa versys 650, den typ av hoj som passar till den lilla hojåkning jag kommer ha tid med i år iallafall. Sen får vi se.

Annars har jag alltid sneglat på Yamaha XJR1300, gillar stuket och lär vara en grym motor!

Effekten lär nog räcka och bli över. Det är mest vridet jag är ute efter nu. Har kört diesel i 3 år och trivs rätt bra när det är lite botten i grejerna. F800 känns som en hoj för en normal invånare i det lilla landet mellanmjölk :) Genast ändrades prion. De som känns aktuella nu är f800r, cb1000r och VFR. Hornet 900 lockar fortfarande. Men folk verkar tro att de är byggda i 24 karat...

Vi är några som har den här hemligheten för oss själva. Man får "egna" vägar, det är fortfarande ok att köra när det regnar, billig försäkring, minimalt med skruvande, man får med sig massa pinaler på hojen och man sitter bra.

Men sssssch. Det är hemligt.

Tanken har slagit mig. Men vill jag lera ner mig är det nog fortfarande Mountainbiken som gäller. Om det däremot fanns en offroad som såg ut som en VFR skulle jag nog inte tveka :) Jag vill fortfarande ha något som jag kan ha som skrivbordsbakgrund :)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Nu ligger nog f800r högst upp på listan efter en titt på försäkringspriserna. Om den är lika go att köra som den ser ut har jag nog en till sommaren :)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Du verkar leva kvar lite i en föråldrad syn på märkena. Europeerna har kommit ikapp japanerna på det flesta punkter utom på vettiga hojar. Där har de gått om. :)

Köper man en omhändertagen hoj idag, oavsett märke, så håller den oftast. Jag bryter trenden och rekommenderar inte märket jag själv kör utan säger köp en trajja eller en VFR 800, lite udda men kul maskiner. Med tillräckligt med mos i.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Samma här, kör diesel och lär göra det hädanefter! Vrid vill man ha! Och där är inte CB1000R dålig! Men inte heller F800:an.

Hade min budget passat, så hade jag köpt en R1200GS, där finns vrid!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tanken har slagit mig. Men vill jag lera ner mig är det nog fortfarande Mountainbiken som gäller. Om det däremot fanns en offroad som såg ut som en VFR skulle jag nog inte tveka :) Jag vill fortfarande ha något som jag kan ha som skrivbordsbakgrund :)

Nja, man blir faktiskt inte så lerig på en stor offroad. OM man inte har gigantiska cohones. (Kör man omkull offroad på en sån stor hoj så är det ganska säkert mycket som går åt pipan)

Största fördelen är faktiskt att man får tillgång till så många fler vägar. Dålig asfalt är inga prob. Bara en sån sak. Sen har man hela nätet av grusvägar att köra på, så jag skulle vilja påstå att man får 2-3 ggr fler vägar att köra på.
Användningsområdet blir lite bredare. Hojen används mer.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
K1300R, F800R eller varför inte komma undan billigt med en Bandit 1200? :hihi

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Provkör, provkör, provkör. Allting faller på plats du provat de olika hojarna. De hojarna som du räknat upp har så olika motorkaraktärer så du måste köra dom för att se vilken som passar dig bäst

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
BMW slutade vara gubbigt -04 när R1200GS kom men så länge alla inte har fattat det så får vi hyggliga försäkringspremier så säg inget.

F800r är en trevlig väldigt lagom maskin. Den känns lätt och smidig och har en trevlig motor. På minussidan är att den generellt inte känns lika påkostad som BMWs K och R-serier. Särskilt chassikomponenterna har billigare lösningar med konvetionell fjädring. F-serien har samma eller bättre kvalitetskänsla än övriga märken, den når bara inte riktigt upp till BMWs lyxigare modeller.

K1200R/K1200R sport är betydligt tyngre, stadigare mer gedigen och har en motor som knuffar på utav helvete. Vikten och längden gör att den känns klumpig vid stillastående men så fort man får rull på den är den hur smidig som helst. Insprutningen kan kännas lite osmidig i mellanregistret vid konstant fart, inget jag stör mig på men vissa har klagat lite.

Provkör båda så vet du vilken som är rätt för dig.

Last edited:

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Många föreslår fighters men verkar glömma av att skriva upp Superduken!
Den skulle jag iaf vill tipsa om, jag själv har tänkt att köpa en sådan till våren.

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Många föreslår fighters men verkar glömma av att skriva upp Superduken!
Den skulle jag iaf vill tipsa om, jag själv har tänkt att köpa en sådan till våren.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vill ju helst ha en kåplös mackapär. Så en luftmotståndsmotorcykel går nog bort ;)

Jag håller med DesmoHellman..

Du skapar en tråd för att fråga vad som gäller på marknaden idag, men är totalt oemottaglig för de råd och tips du får.

Inget märke av de "stora" (Japsarna, KTM, Triumph, Ducati, BMW osv) har idag några problem med kvalitet. En välskött hoj rullar problemfritt, oavsett märke. Nya modeller har barnsjukdomar, men det täcks av garantier osv.

Driftskostnader, serviceintervall och reservdels-/servicepriser skiljer en hel del. Men sköter man sakerna så håller dem. Framförallt om man som det verkar på dig mest ska pysa runt. Grejerna är idag är ofta byggda för att misshandlas, och tom det klarar de så länge man servar som det är tänkt.

BMW R1200GS, KTM990SMT /990 Adventure eller Triumph Speed Triple är de hojar som enl. mig stämmer bäst in på din kravspec utan att bli så vansinnigt könslöst tråkiga som Z1000, FZ1 mf. av japsarna. Det enda japsarna fortfarande är bättre på är kvalitetsryktet. Inte ens priserna står sig mot europeerna längre.

Så testa lite istället, och släpp dina gamla fördomar för de stämmer inte längre.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag håller med DesmoHellman..

Du skapar en tråd för att fråga vad som gäller på marknaden idag, men är totalt oemottaglig för de råd och tips du får.

Inget märke av de "stora" (Japsarna, KTM, Triumph, Ducati, BMW osv) har idag några problem med kvalitet. En välskött hoj rullar problemfritt, oavsett märke. Nya modeller har barnsjukdomar, men det täcks av garantier osv.

Driftskostnader, serviceintervall och reservdels-/servicepriser skiljer en hel del. Men sköter man sakerna så håller dem. Framförallt om man som det verkar på dig mest ska pysa runt. Grejerna är idag är ofta byggda för att misshandlas, och tom det klarar de så länge man servar som det är tänkt.

BMW R1200GS, KTM990SMT /990 Adventure eller Triumph Speed Triple är de hojar som enl. mig stämmer bäst in på din kravspec utan att bli så vansinnigt könslöst tråkiga som Z1000, FZ1 mf. av japsarna. Det enda japsarna fortfarande är bättre på är kvalitetsryktet. Inte ens priserna står sig mot europeerna längre.

Så testa lite istället, och släpp dina gamla fördomar för de stämmer inte längre.

Nu tycker jag att det känns som det är du som har mest fördomar om vissa hojar, som tex. Z 1000, FZ 1

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu tycker jag att det känns som det är du som har mest fördomar om vissa hojar, som tex. Z 1000, FZ 1

Klart att det är överdrivet..

Men jag säger inte att de är dåliga, men de är inte bättre än europeerna kvalitetsmässigt längre, och Z1000,FZ1, CB1000 vs SuperDuken, Tounon är blytunga touringhojar. Visst, de har mer effekt, men det är det enda.

Min poäng är att TS måste släppa "det gamla" och se marknaden för vad den är idag. Det var liksom huvudfrågan och syftet med tråden. Men tipsen haglar in så avfärdas dem med en bestämd uppfattning baserat på hur det var för 10 år sen.

KTM -98 var väl ingen hit. Triumph T595 mf. lämnade ju vad jag förstått en del att önska. Men de nyare nu från 05-07 och framåt?? Finns väl knappt nån modell längre som visat sig "dålig"? Sen passar inte allt alla, men det är ju inte en kvalitetsfråga. Likadant med "offroad-hojar" och "stormotarder".. Helt nya hojtyper som inte fanns för 10 år sen. R1200GS Adv. och KTM990SM t.ex är ju 2 tyexempel på en "nyöppnat" marknad. BMWn kan man nog steka många på bana med (även om det finns betydligt bättre material för det), åka genom hela europa bekvämt, packa som en halv guldvinge och ändå kunna ta sig fram på lättare enduroslingor. Hade jag nåt som helst touringintresse och pengar över hade den haft en plast reserverad i garaget direkt :tummenupp.

Men visst, Z1000 och för mig framför allt Z750 är skitfina hojar (försökte prångla på tjejen en Z750 i somras), men vill man ha prestanda så finns det bättre val - som man inte ska bortse från pga kvalitet.

Sen tyckte TS att SDn var ful, och det är väl helt ok som argument (hur man nu kan tycka det :mad: ;)) . Men i stort sett alla tips som innehållet något som inte fanns där när TS slutade åka hoj har avfärdats med diverse (felaktiga) argument. Då verkar ju liksom tråden lite meningslös om man inte är villig att lyssna på de råd man bett om.

I all vänlighet :)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ojojoj, tipsen bara flyger in. :banana

Triumph går nog bort dessvärre efter att farbror förklarat hur motorn såg ut i hans 900 custom (california, alaska, Miami, Småland eller vad den nu hette). Jag kanske är onödigt orolig över driftsäkerheten. Men jag är som sagt ute efter något som är lika driftsäkert som ett järnspett. Detta gör ju dessvärre att vackra skapelser som speed/street 3 och sprint st går bort.

3000 mil med exakt 0 maskinella fel på min nuvarande S3a.
Micke (stf_paps) hade väl närmare 8000 på sin utan något större fel.

Växellådan är däremot rätt yxig, driftsäkerheten på topp.

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Triumph har ju även placerat sig mycket väl på ett antal tidningars långmilstester så att de moderna Trajjorna skulle ha dålig kvalitet är nog inte riktigt korrekt. Jag har aldrig haft några problem på någon av mina, men jag kör så lite så det är kanske inte så konstigt. Kan dock (i ljuset av att rekommendera det man har) rekommendera Street triplen som hoj, fantastisk att köra och en försäkringskostnad som är mumma den med! Mycket billigare i försäkring än Speed 3an, men går ändå som ett skott!

Jag är 36, bor mitt i Gbg och betalar ca 5000 om året för helförsäkring. Inte så dumt!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024