Dags för återfall, vad har hänt på marknaden?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan bara hålla med SGM...

Min KTM990SM gav mig definitivt det där, SuperDuken också.. Nuvarande CBR600RR? Not so much! Den är liksom för bra snäll, för civiliserad. Jättebra på bana när det ska gå fort, men liksom inte lika kul som en pustande och frustande SuperDuke-twin som liksom varnar en för att den biter tillbaks om man inte är försiktig :D

Gällande KTMs 690-motor så ska TS defnitivt provköra. Jag formligen ÄLSKAR 690n, letade länge och väl efter en sån innan det blev Honda istället. En fantastiskt rolig hoj, men den lämnar en del att önska både i effekt och framförallt sättet den kommer på när man ska åka gata.

ER6an kan ju också fått en hel del kritik för att kännas "vek", och inte bara i motor utan hela konstruktionen både i chassie/bromsar och rent kvalitetsmässigt.

Ducati MOnster som nån nämnde är nog ett betydligt trevligare alternativ då även om man får backa nån årsmodell. men de är ju inte svindyra nya heller så du bör få en rätt fräsch hoj för din budget. Och billig försäkring hos B&Mc.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Vill du ha det "biggest bang for the buck" eller "the biggest jizz in the pants withing you budget" ? Är du ute efter det första skulle jag kanske kika på Honda VTR1000 eller Suzuki TL1000S, V-twin i lite sportigare chassie, utan kåpa, gott med vrid, inte förmånga hästar, billig i försäkring. Ligger en VTR1000 -98:s för 23 000:- på blocket t.ex.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Du är inne på rätt spår nu, välj ut ca. 4 olika hojar som du är intreserad av och provkör noga för att se vad som passar dig. Framförallt om du både har fyror och twinnar att välja på. Det är så otrolig skillnad på de motorerna, alltingen så gillar man dom eller så gillar man dom inte. Personligen tycker jag att de två cylindriga hojarna som jag kört är fullständigt menlösa, händer ingenting, medans 4 cylindriga hojar ger betydligt mer upplevelse av fart och acceleration. Men vad jag kan läsa i den här tråden så tycker många andra tvärtom. VFR 800 upplevs mer som en rak 4 än en v-twin, men utan att vara orkeslös på låga varv

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
SV1000/VTR har faktiskt lockat tidigare. Funderar fortfarande på dem. Snygga, lite mer touring och allt. Billiga i inköp vilket gör att helförsäkring inte är tvunget. Ljudet är ju helrätt. Kanske får ta mig en kik helt enkelt :)

Angående det där med "fizzing sensation" Det kanske är omöjligt att få det om man kikar på mellanmjölk. Men jag letar efter något som ger mig den där goa frihetskänslan igen. Den som man hade första månaderna med nytaget kort. Innan det blev att jaga tider och försöka köra ikapp med de stora pojkarna (vilket kunde kostat mig livet som första inlägget berättade om). Jag vill tillbaka till det där att det är roligt att bara åka. Jag har inget emot "nybörjarhojar" längre. Innan min nära döden hade jag aldrig fått för mig att byta min 600RR mot t ex en ER-6. Men jag tror i ärlighetens namn att den kan vara sådär lagom kul. En hoj som svarar när man ger sig ut på en 70-väg men som man lika gärna kan åka långt på. Sen ser den senaste faktiskt riktigt snygg ut.

Sen skall det faktiskt erkännas att sist jag fick en uppenbarelse och körde något som gav mig frihetskänsla istället för adrenalin. Det var faktiskt när jag körde en Bulldog :)

ST3 känns som en cykel som levereras inkl hjälm med två hål i pannan för hornen. Den får vinna hur många tester den vill och vara hur snygg som helst (och tro mig, jag har avgudat den sen den kom). Men den känns mer adrenalinjakt än rolig mini-tourer

Duke 690 -12 är kanske lite väl mycket adrenalin och lite för lite touring. Men jag känner att jag måste testa den med tanke på priset

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Nu när jag läser lite mer vad du skriver så är nog ER-6 eller BMW F800r/s de hojarna som skulle passa dig bäst. Av de skulle jag rekomendera BMW,den är lite roligare att köra.
Jag var själv inne på att köpa en sån, men sen provkörde jag en VFR av en ren tillfällighet och föll helt för den, o köpte den på en gång

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
För att förtydliga lite extra vill jag alltså ha en hoj som är lugn och fin. Men när man åker förbi en skylt där det står knutstorp, kinnekulle ring eller gotland ring. Då ska hojen säga "vad säger du grabben, ska vi ta några varv och ha förbannat skoj?"

Och att det hänger mer på föraren än hojen på bana. Det har man sett många exempel på. När jag var på Gotland t ex var det någon som åkte runt på en gammal kawa (500 eller något) från tidigt 80-tal och lämnade x antal RR-hojar bakom sig.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tycker det luktar KTM Supermoto, SMT, SD lång väg...F800R kan ju lira, men chassiet på den är inte i närheten av kåttarnas.

kaw

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Hoj
KTM SuperDuke 06
Superduke

Har ägt en Er6 och kört en BMW F800r en hel del. Er6:an tröttnade jag på ganska snabbt pga att den är allmänt tam. Kvalitetskänslan är dålig och känslan i reglage och bromsar är inget vidare. F800r är lite som Er6:an fast ett par snäpp bättre. Mer kraft och bättre känsla men fortfarande lite tam. Ingen av dessa har inställbar fjädring vilket jag tycker är svagt, endast fjäderförspänning bak.
Superduken spelar i en annan liga. Mycket mer kraft, fullt inställbar fjädring, fantastiska bromsar och en kvalitetskänsla som är helt överlägsen de andra alternativen. Superduken är väldigt allround och försäkringen är helt ok med tanke på vad man får för motorcykel för pengarna.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Hmm. Jag börjar bli mer och mer sugen på 990 SM(T) nu. Den kanske inte är så dum ändå. Den väcker mer habegär än VFR faktiskt. SD däremot är för dyr i försäkring och för ful i mina ögon.

Listan är nu uppdaterad igen.

ER-6N
F800R
690 Duke -12
990 SM(T)

Hör och häpna, inte en enda Honda!

Sen ligger 990 bra till då man kan teckna offroad hos b&mc :)

Som sagt, det är svårt att lära en gammal hund sitta. Men skam den som ger sig! :)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Men köp en hoj för fan, varenda dåre har ju olika smak.
Är den inte kul, köp en ny. Ju fler desto bättre.

:fakta

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Hmm. Jag börjar bli mer och mer sugen på 990 SM(T) nu. Den kanske inte är så dum ändå. Den väcker mer habegär än VFR faktiskt. SD däremot är för dyr i försäkring och för ful i mina ögon.

Listan är nu uppdaterad igen.

ER-6N
F800R
690 Duke -12
990 SM(T)

Hör och häpna, inte en enda Honda!

Sen ligger 990 bra till då man kan teckna offroad hos b&mc :)

Som sagt, det är svårt att lära en gammal hund sitta. Men skam den som ger sig! :)

Ja det är väl bara ut å sparka däck då, vet inte vart du bor men här nere i Skåne har det varit körbart de senaste veckorna, säsongen har med andra ord börjat!

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Vad gäller de du har räknat upp vet jag inte så mycket, men VFR800 som touring och gå på bana..jorå..
Exempel: Min VFR800 -05 tog mig från hemmet till Gälleråsen 40 mil, övernattning, kursdag med SMC och sen 40 mil hem samma kväll. Inga konstigheter och inte var jag särskilt trött heller. Inte bäst på något, men bra till allt och skottsäker dessutom. Provkör...

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
i mitt personliga tycke så är ER-6 en slö och tråkig hoj mot GSR600, FZ-6n (S e med kåpa) eller Z-750. Jag stortrivdes på GSR:en; snygg, smidig som fan, bra ljud, och gillar du att varva så gillar den att varva, rödmarkeringen var väl vid 14.000.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Men köp en hoj för fan, varenda dåre har ju olika smak.
Är den inte kul, köp en ny. Ju fler desto bättre.

:fakta

Då fabriksny hoj finns som alternativ anser jag det vara väldigt onödigt att köpa först och testa sen. Därför håller jag på med min marknadsundersökning.

Ja det är väl bara ut å sparka däck då, vet inte vart du bor men här nere i Skåne har det varit körbart de senaste veckorna, säsongen har med andra ord börjat!

Det har varit riktigt fint här i krokarna (skövde) också men det ska bli minusgrader igen så jag får väl ligga lågt någon vecka eller två till.

Däremot drar jag väl till Bike trollhättan imorrn em/kväll och snackar lite

Vad gäller de du har räknat upp vet jag inte så mycket, men VFR800 som touring och gå på bana..jorå..
Exempel: Min VFR800 -05 tog mig från hemmet till Gälleråsen 40 mil, övernattning, kursdag med SMC och sen 40 mil hem samma kväll. Inga konstigheter och inte var jag särskilt trött heller. Inte bäst på något, men bra till allt och skottsäker dessutom. Provkör...

Då får jag kanske lägga in den i listan igen :)

i mitt personliga tycke så är ER-6 en slö och tråkig hoj mot GSR600, FZ-6n (S e med kåpa) eller Z-750. Jag stortrivdes på GSR:en; snygg, smidig som fan, bra ljud, och gillar du att varva så gillar den att varva, rödmarkeringen var väl vid 14.000.

Fast grejen är ju att jag inte är sugen på något varvmonster utan snarare något som svarar ganska omgående och har ett lite bredare register. Något som är lugnt och fint på landsvägskryss men som fortfarande är roligt på bana. Den ska gå att använda på samma sätt som Lotek beskrev om sin VFR :) Men jag tackar ödmjukast för tipset :)

Kanske skall tilläggas att jag kör diesel till vardags och har därför börjat kika mer på NM än HK och varvstopp :)

Kneedrag

Guest
Då fabriksny hoj finns som alternativ anser jag det vara väldigt onödigt att köpa först och testa sen. Därför håller jag på med min marknadsundersökning.

Det har varit riktigt fint här i krokarna (skövde) också men det ska bli minusgrader igen så jag får väl ligga lågt någon vecka eller två till.

Däremot drar jag väl till Bike trollhättan imorrn em/kväll och snackar lite

Då får jag kanske lägga in den i listan igen :)

Fast grejen är ju att jag inte är sugen på något varvmonster utan snarare något som svarar ganska omgående och har ett lite bredare register. Något som är lugnt och fint på landsvägskryss men som fortfarande är roligt på bana. Den ska gå att använda på samma sätt som Lotek beskrev om sin VFR :) Men jag tackar ödmjukast för tipset :)

Kanske skall tilläggas att jag kör diesel till vardags och har därför börjat kika mer på NM än HK och varvstopp :)

Triumph sprint 1200 tror jag den heter.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Sprint 1050 eller tiger 1200?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sprint 1050 eller tiger 1200?

Två bra alternativ..

Tror faktiskt att du skulle ÄLSKA 1050-trippeln efter vad du förklarat att du vill ha för karaktär. Hur mkt jag själv än älskar 990n däremot så tror jag att du kommer sakna det där "lugnet" du pratar om. Nu har jag inte kört SMTn, den kanske är annorlunda ställd på nåt sätt. Men kört alla andra LC8or (SD, SDR, SM, RC8) och de skriker liksom konstant GE MIG MEEEEER!!!! I mina ögon ett ganska otrevligt touring-drag (men jag gillar ju inte touring, varför jag också älskar motorn :D)

Men som jag, SGM mf säger så är KTM riktigt grymma på att bygga roliga och prisvärda chassien, du får massor för pengarna på alla modeller. 690n däremot må ha 70 hk på pappret, men det är fortfarande en stånka. Kanske har massor hänt sen 690 SMR som jag kört både på gata och bana, men den känns liksom lite *död*, även om det är en makalöst och oväntat kul hoj när det svänger och går undan.

ER6 likaså, lite vek rakt igenom. Nyare Yamaha XJ6 (från -09), GSR600 kanske? Liknande ER6 men verkar (har inte testat) va lite mer gediget byggda.

Tror iaf att du gör helt rätt i att låta bli nytt. Även om du får ett bra pris gör värdeminskningen det till en dyrare affär över tid.

Ducce ST2 eller ST4 vad de nu heter, hur är dem?

Men framförallt, kolla, kläm och provkör speed triple, sprint och street trilpe!!

........................

Hur fick du SDn till dyr försäkring? Jag betalade 2900 halv/hel och är 30 :va.. ca 7500 hel/hel när jag var 27. Har du nytaget körkort eller är 23 eller nåt? Verkar skumt om du körde för "massa år sen", du borde ju få samma villkor som mig.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Fyller 26 i sommar. Så billig försäkring för mig är <5000 hel/hel.

Jag ska som sagt dra till Bike i trollhättan imorgon och diskutera mina "behov" så får vi se vad man kommer fram till :)

Btw... Vem f-n har snott mina stövlar?! Jag hittar all min utrustning utom stövlarna....:4skrika

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024