Dags för hjälmbyte. Förslag?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag sätter komfort och kvalitet högre på listan än frän grafik.

Alltså, i min värld: Hellre spendera alla pengarna på bättre materialval inuti och utanpå hjälmen och förhoppningsvis mer säkerhet än att en japansk gubbe har suttit och klistrat klistermärken.

Har du idag en XR-800 skulle jag titta på en X-Spirit. Passa på att prova en Arai. Jag har aldrig haft på mig en hjälm som känns så påkostad inuti och det ger trygghet. RX7 tror jag den heter, värstaste modellen.

Många andra märken är säkert helrätt, men Arai och Tjohejj har gjort hjälmar så länge att jag litar på dom.

/ Jens

Håller med. Nu har ju nya versioner kommit av Shoeis flaggskepp (XR-1100 och X-spirit 2) också. Jag skulle själv titta på gamla X-spirit (som enligt de recensioner jag sett/läst fortfarande hålls framför den nya X-spiriten) eller nya XR-1100 (som är den hjälm som är mest lik den gamla X-spiriten, om än med lite nyare lösningar).

Valde själv en XR-1100 inför nästa säsong. :tummenupp

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Arai och Shoei gör kvalitétshjälmar. Inget snack om den saken. Men ljudnivån är inte den bästa och det får man väl lägga till komfortdelen. Min XR-800 är rätt högljudd men den är ju iofs gammal som gatan vid det här laget. Polaren har dock en ny Arai race replica och den väsnas tydligen rätt bra också. Sedan har inte Arai eller Shoei inbyggt solskydd vad jag kunnat hitta så dom går bort av den anledningen. AGV's Stealth modell verkar sjysst och har inbyggt solskydd och utandningsskydd. Hur tyst den är vet jag inte. Annars verkar Scorpions och HJC's pumpsystem riktigt bra eftersom man kan få till passformen perfekt. Hur det funkar i praktiken är ju en annan sak. Man får väl ta sig ut och prova. Med tanke på detta jevla vädret så kanske man ska köpa sig en skidhjälm istället :)

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Passa på o handla snabbt,denna hjälm är 2009 års modell det är ett kanonpris .2010 blir ännu grymmare med bättre vent ,lättare att ta ut inredningen o mer race design.
Sedan kommer UVEX ut med en hjälm som heter Uvision,hjälmen väger 1150 gr o är tillverkad i kolfiber/kevlar/glasfiber.Likadan design som nya Onyxen .Den som har varit med o designat dessa hjälmar är Simon BRADL .Han kör ju med Onyxen o detta är exakt samma hjälm som Ni kunder kan handla i Butikerna.Uvex har ej specialgjort någon hjälm åt någon förare , så den funkar m bra för racing.

Nya Uvisionen kommer att kosta ut i butik 3995kr

En som vet:tummenupp

Låter ju bra det. Beställde hjälmen ca 5min efter mitt inlägg. Kunde inte hålla mig :)
Provade hjälmen i tyskland i somras och det kändes som att ha på sig en mössa ungefär. Så den kommer jag nog bli nöjd med. 750 spänn för ett mörkt visir kändes lite i överkant dock. Tack för svaret förresten.. Alltid trevligt med folk som har koll ;)

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
gixx 600 ban/gata
Kolla in caberg, dom har inbyggt solskyddoch finns som i kolfibermodell den e kanon skön.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Airoh GP

Airoh_GP_przod.jpg

ha :) är det effekt förhöjande målning på hjälmen eller är det riktiga fart-smäkta flugor-fläckar på hjälmen??

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Köpte en KBC för 2 år sedan för 1700kr lätt hjälm men låter lite gjord i kolfiber.
Ljudet skiter jag i då jag ändå har proppar i vare sig jag e på bana eller i trafik.

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
11 år med samma hjälm var lite i överkant, skulle inte vilja vurpa med den så det är bra att du tagit förnuftet till fånga!
Köp ingen ny hjälm utan att testa Shoei XR1100 (Ny för året) Riktigt super skön och tyst!
Inbyggt sol visir skulle jag aldrig satsa på det finns mörka visir som man kör med 98% av tiden vet man att man skall vara ute sent på natten tar man med sig ett ljust och byter på 0,1 sekund.

Zlange

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2009
Hoj
xs400 Cafe
Var precis och prova en shoei xr-1000 och den satt skööönt..undrar om den nya xr-1100 har samma passform? dom är ju ändå syskon :va

dom hade inte den i affären än..tänkte beställa online

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Jag införskaffade en Shoei XR-1100 med tonat- samt spegelvisir. Jag har faktiskt inte provat föregångaren 1000 men 1100 sitter riktigt skönt. Nya stora visiret och större pinlock ger betydligt bättre synfält än andra hjälmar jag provat med pinlock. Blev en röd symmetry som modell, fruktansvärt läcker i verkligheten!

xr-1100_SYMMETRY_TC-1.jpg

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Var precis och prova en shoei xr-1000 och den satt skööönt..undrar om den nya xr-1100 har samma passform? dom är ju ändå syskon :va

XR-1100an är till och med bättre!

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj

Liiiite tightare fit, men det har väl med bättre inredning att göra. Hade L i min 1000, har L i min 1100. Båda satt/sitter perfekt. Kör på samma size som du provade och du kommer inte bli besviken.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
11 år med samma hjälm var lite i överkant, skulle inte vilja vurpa med den så d
Inbyggt sol visir skulle jag aldrig satsa på det finns mörka visir som man kör med 98% av tiden vet man att man skall vara ute sent på natten tar man med sig ett ljust och byter på 0,1 sekund.

Själv så försöker jag ha så lite prylar med mig när jag är ute o kör så av den anledningen föredrar jag att ha ett med inbyggt solvisir

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Själv så försöker jag ha så lite prylar med mig när jag är ute o kör så av den anledningen föredrar jag att ha ett med inbyggt solvisir

Varför inte köra med ett spegelvisir isf? Inte lika mörkt som ett svart, men funkar närapå lika bra i stark sol.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

Köp ett tonat pinlock då, de kan du stoppa innanför skinnstället utan att de märks.,

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Lägger min röst på Arai RX7 Corsair! Ligger ofta på halva priset just nu.
Runt 4000 får du ge från www.fc-moto.de

Kan ej ge något bättre då jag ej hunnit testa min mer än att jag vill verkligen ha den på huvudet jämt :D

Var väldigt nära att köpa en AGV hjälm från fc-moto men fick av en slump syn på samma hjälm inne på lillemans i Lund. Testade en del hjälmar i klass mellan 2000-3000 där jag hade tänkt att stanna i pris.

Testade arai hjälmen sist, köpte den rätt omgående. Skönare hjälm (för mitt huvud) har jag aldrig testat. Vilken skillnad mot dom andra lite billigare. Pin-lock monterad på köpet. Beställde hem ett tonat visir (orginal, med pinlock fäste) för 500spänn från ebay.

Last edited:

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Hoj
ZX 10 2010
Har kört med Schubert S1 pro förra säsongen 1200 mil väldigt bekväm mycket tyst
men kanske något tung

Zlange

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2009
Hoj
xs400 Cafe
Jo står står väl lite mellan Shoei XR1100 eller Arai rx-7 corsair..

provade en shuberth s1 också och tystare hjälm finns nog inte hehe men den satt inte lika skönt på huvet.

hur är xr1100 med imma/ventilation och ljud utifrån?

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Var och testade lite hjälmar idag inkl. XR1100 och visst satt den skönt men den smet inte åt någonting åt öronen så jag kan tänka mig att den är väldigt högljudd. Prövade en Suomi Vandal också och den kändes som en kvalitétshjälm också fast för halva priset nästan. Jag har nog gett upp inbyggt solvisir då dom hjälmarna kan väga så mycket som ett halvt kilo mer än en standard. Har jag klarat mig med solbrillor och klart visir så länge ska det väl gå ett par år till :)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...