Dags för SSEMSE att ta sig en funderare

Status
Ej öppen för fler svar.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Dom regler som SSEMSE har idag för bokingar passar säkert många, men vi som inte vet om vi kan köra just den dagen pga jobb med kort varsel, vurpa, sjukdom, stulen hoj eller liknande får väldigt svårt att boka oss.

Varför måste den som har bokat sig vara på plats den dagen det skall köras för att kunna överlåta sin plats den dagen till någon annan?

Är man sjuk eller inte kan komma pga annat så går ju det inte att åka dit.

En ideell förening javisst, men varför stirra sig blind på regler när det hela handlar om ekonomi samt att kunna köra bana.


Vad tycker ni?

/Micke
 
Last edited:

Swappe

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där onsdagsgasset passerar
Hoj
uhm.. ingen!
Jag håller med dig Micke... MEN...

Vet dock sen tidigare när jag hjälpte Nina med bokningar till SMC att ska man ha den typ av "service" som du nämner, så är det ett ÄNNU större arbete (ideellt) än vad det REDAN är idag.. :)



Isåfall så måste man fixa till detta så att det går att "skänka" en plats till någon annan medlem via ssemse-hemsidan. Dessutom ska hemsidan kunna kolla av att personen i fråga kört bana tidigare, samma år, rätt grupp osv osv..

allt går ju att lösa, frågan är bara vem som kan/vill/orkar knappa.

Sen ska man ju hålla reda på att person A har betalt, så att han får lov att skänka sin plats till någon också..


Edit: Vad jag kommer på nu, så har väl SMC något liknande som vi har.. Om man avbokar sig 4 veckor innan så får man tillbaka alla pengar, 3 veckor innan en tredjedel och 2 veckor innan - inget alls. (pengar tillbaka om någon annan tar platsen endast. - Är dock osäker på veckoantalet)
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag håller med dig Micke... MEN...

Vet dock sen tidigare när jag hjälpte Nina med bokningar till SMC att ska man ha den typ av "service" som du nämner, så är det ett ÄNNU större arbete (ideellt) än vad det REDAN är idag.. :)



Isåfall så måste man fixa till detta så att det går att "skänka" en plats till någon annan medlem via ssemse-hemsidan. Dessutom ska hemsidan kunna kolla av att personen i fråga kört bana tidigare, samma år, rätt grupp osv osv..

allt går ju att lösa, frågan är bara vem som kan/vill/orkar knappa.

Sen ska man ju hålla reda på att person A har betalt, så att han får lov att skänka sin plats till någon också..
Det innebär att jag inte kan boka mig på några körningar... Demokratiskt eller hur.

/Medlem #13
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det är många som läser men just nu är det bara Swappe som har svarat, är det verkligen bara jag som tycker att det borde finnas en viss flexibilitet i systemet så att både SSEMSE & dom som vill köra/flagga gynnas.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Det är kanske så att det bara är Swappe som har tålamod med en gammal gnällig gubbe? :arsele

Tror du på allvar att det inte hade funnits ett bättre system om det var möjligt? Tror du det är på pin kiv systemet ser ut som det gör? Du tror inte det här problemet har ältats fram o tillbaka massor med gånger?

Men det finns en väldigt enkel lösning på det här. Ta du över hanteringen av bokningarna för alla körningar så kan du säkert få lov att styra dom som du vill också.

Om du, eller någon annan, inte förstått varför systemet ser ut som det gör, så beror det på att försöka minska den administrativa bördan på dom ansvariga. Den är fortfarande stor. Ganska få visar förståelse för att det här är en helt ideel verksamhet som sköts på folks fritid för att dom tycker det är roligt.

Vill du påverka situationen, hitta en lösning som minskar administrationen och samtidigt löser problemet. Enklast är nog att du tar den diskussionen med Kristian eftersom det är han som ansvarar för hemsidan och databasen.
Så, kom igen nu, gnugga geniknölarna :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Klart alla vill ha ett flexiblare system, både medlemmar och icke medlemmar, men all flexibilitet kostar. I detta fallet är det inte pengar flexibiliteten kostar utan tid. Tid för dom (läs JanE) som sköter detta.
Om nån kunde kommit på nåt bra administrativt system som tagit hand om problemet tror jag ingen sagt nej men tills dess...

Jag har tyvärr ingen lösning men jag önskar också en större flexibilitet.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det är kanske så att det bara är Swappe som har tålamod med en gammal gnällig gubbe? :arsele

Tror du på allvar att det inte hade funnits ett bättre system om det var möjligt? Tror du det är på pin kiv systemet ser ut som det gör? Du tror inte det här problemet har ältats fram o tillbaka massor med gånger?

Men det finns en väldigt enkel lösning på det här. Ta du över hanteringen av bokningarna för alla körningar så kan du säkert få lov att styra dom som du vill också.

Om du, eller någon annan, inte förstått varför systemet ser ut som det gör, så beror det på att försöka minska den administrativa bördan på dom ansvariga. Den är fortfarande stor. Ganska få visar förståelse för att det här är en helt ideel verksamhet som sköts på folks fritid för att dom tycker det är roligt.

Vill du påverka situationen, hitta en lösning som minskar administrationen och samtidigt löser problemet. Enklast är nog att du tar den diskussionen med Kristian eftersom det är han som ansvarar för hemsidan och databasen.
Så, kom igen nu, gnugga geniknölarna :)

Kristian är utomlands sedan en lång tid som du vet, jag efterlyser flexibilitet istället för byråkrati, jag jobbar sedan länge som du vet ideellt med HMS samt Svemo och vet vad detta innebär, som medlem i SSEMSE har man rätt att ha synpunkter utan att få personangrepp från en moderator.

Om en medlem av goda skäl inte kan köra den dagen som han bokat, då borde det rimligtvis gå att ändra ett namn på en elektronisk lista för allas bästa.

Ekonomin gör man själv upp med den som man tar över platsen från.
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
En funderare....

Om man kom till banan i söndags och det fanns platser kvar fick man inte köra, man var tvungen att ha bokat sig på internet, det gick inte att betala på plats och sen köra trots massor med lediga platser.

Det svar som gavs på plats var att det var Sydskånes Emses "policy".

Förlorar inte alla på denna stelbenhet, den som vill får inte köra och SS-Emse missar pengar? Eller?

/Jalle
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Har också undrat varför man inte kan ta lediga platser direkt på plats som inte har bokats över nätet, borde ju ge en hel del deg i kassan:va
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ett förslag om någon orkar(annars går till inlägg #11): Kan man tänka sig att en medlem ger bort sin plats till en annan medlem genom att låna ut sitt medlemskort? Nya föraren visar sitt eget medlemskort samt kortet ifrån den man tagit över platsen ifrån. Borde inte vara någon stor byråkrati utan löses på plats (ingen web-administration). Kan inte direkt se hur det skulle kunna missbrukas, bara medlemmar kan utnyttja det.
Men det är kanske inte tillräckligt flexibelt? För att köra måste man först hem till Micke och låna hans kort, är han och resor är det kört ändå.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ett förslag om någon orkar(annars går till inlägg #11): Kan man tänka sig att en medlem ger bort sin plats till en annan medlem genom att låna ut sitt medlemskort? Nya föraren visar sitt eget medlemskort samt kortet ifrån den man tagit över platsen ifrån. Borde inte vara någon stor byråkrati utan löses på plats (ingen web-administration). Kan inte direkt se hur det skulle kunna missbrukas, bara medlemmar kan utnyttja det.
Men det är kanske inte tillräckligt flexibelt? För att köra måste man först hem till Micke och låna hans kort, är han och resor är det kört ändå.

Dessa synpunkter kommer inte enbart från mig, visst tycker jag att det är trist när jag inte får köra, dock är jag inte ensam om dessa funderingar.

Ideellt arbete är jobbigt och tidskrävande, man får offra sin fritid för att andra ska få köra, men belöningen kommer när man träffar alla människor som uppskattar insatsen.

Frågan är hur många som lämnar återbud med kort varsel och hur mycket administrativt jobb som krävs för att lösa detta.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En funderare....

Om man kom till banan i söndags och det fanns platser kvar fick man inte köra, man var tvungen att ha bokat sig på internet, det gick inte att betala på plats och sen köra trots massor med lediga platser.

Det svar som gavs på plats var att det var Sydskånes Emses "policy".

Förlorar inte alla på denna stelbenhet, den som vill får inte köra och SS-Emse missar pengar? Eller?

/Jalle
Om man som medlem kommer o vill köra vid ett sånt tillfälle tycker jag det skulle gå att betala o hoppa in. Vi som medlemmmar är (bör iallafall vara) pålästa om vad som gäller vid körningen samt förmodligen ha kört pass tidigare så nån säkerhetsrisk ska inte behöva föreligga.
I detta fall får man kanske vara beredd att missa förstapasset då dom föranmälda bör ha företräde till anmälningsbordet men att bli helt nekad verkar onödigt byråkratiskt. Vad gäller policys så går den ju att ändra.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om man som medlem kommer o vill köra vid ett sånt tillfälle tycker jag det skulle gå att betala o hoppa in. Vi som medlemmmar är (bör iallafall vara) pålästa om vad som gäller vid körningen samt förmodligen ha kört pass tidigare så nån säkerhetsrisk ska inte behöva föreligga.
I detta fall får man kanske vara beredd att missa förstapasset då dom föranmälda bör ha företräde till anmälningsbordet men att bli helt nekad verkar onödigt byråkratiskt. Vad gäller policys så går den ju att ändra.
Precis min åsikt, som betalande medlem i en förening så har man sin fulla rätt att ha synpunkter på styrelsen.

Är det så att SSEMSE har fått växtvärk och behöver få förstärkning på den administrativa sidan?

HMS löste detta genom att ha en deltidsanställd kanslist med moderat lön.

Jag är övertygad att SSEMSE vill samma sak som sina medlemmar dvs att alla som vill och kan skall få köra bana och ha trevligt tillsammans.
 

Robz

Guest
Håll isär frågeställningarna.
1. Avbokning 5 minuter innan körning (eller var skall gränsen dras? - finns ju en "Marknadsplats"!) Bara att planera och prioritera - vaddå jobb? Vad händer om ni blir sjuka denna dag?
2. Komma till körningen utan plats och ta ev. vakanser.

Punkt 1 kan jag förstå - precis som på lågprisflyget kan man inte avbeställa. Avbeställningsskydd á 300:-/heldag o 100:-/halvdag kanske vore något? :tungan

Punkt 2 - verkar högst rimligt att kunna betala på plats om det finns lediga platser! Dock kan man inte förvänta sig att statistik/historik blir uppdaterad, men det kan ju kvitta. Kanske något för styrelsen att ändra på?

Personligen begriper jag inte alla trådar om lediga platser som dyker upp en till två dagar innan körning - speciellt ofta när det förväntas fuktigt väder, trots mina garantier om en torr körning. (Bestulna stackare undantagna)

PS.
I morgon blir det inte fukt förrän efter 15.00 :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Håll isär frågeställningarna.
1. Avbokning 5 minuter innan körning (eller var skall gränsen dras? - finns ju en "Marknadsplats"!) Bara att planera och prioritera - vaddå jobb? Vad händer om ni blir sjuka denna dag?
2. Komma till körningen utan plats och ta ev. vakanser.

Punkt 1 kan jag förstå - precis som på lågprisflyget kan man inte avbeställa. Avbeställningsskydd á 300:-/heldag o 100:-/halvdag kanske vore något? :tungan

Punkt 2 - verkar högst rimligt att kunna betala på plats om det finns lediga platser! Dock kan man inte förvänta sig att statistik/historik blir uppdaterad, men det kan ju kvitta. Kanske något för styrelsen att ändra på?

Personligen begriper jag inte alla trådar om lediga platser som dyker upp en till två dagar innan körning - speciellt ofta när det förväntas fuktigt väder, trots mina garantier om en torr körning. (Bestulna stackare undantagna)

PS.
I morgon blir det inte fukt förrän efter 15.00 :tummenupp

Marknadsplatsen stänger 14 dagar innan körning på heldagar, jobb går före nöjen.

I övrigt är du klok som en god bok.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Kristian är utomlands sedan en lång tid som du vet, jag efterlyser flexibilitet istället för byråkrati, jag jobbar sedan länge som du vet ideellt med HMS samt Svemo och vet vad detta innebär, som medlem i SSEMSE har man rätt att ha synpunkter utan att få personangrepp från en moderator.

Om en medlem av goda skäl inte kan köra den dagen som han bokat, då borde det rimligtvis gå att ändra ett namn på en elektronisk lista för allas bästa.

Ekonomin gör man själv upp med den som man tar över platsen från.

Du som varit medlem från början borde också ha sett att föreningen förändrats och vi har blivit större o större. Förr var det enklare att hålla på med den här biten, man kunde vara flexibel. Men nu är det en mkt större apparat att rodda o regler måste till för att det hela ska fungera utan att någon måste sitta flera timmar varje kväll för att uppdatera listor.

Håll isär frågeställningarna.
1. Avbokning 5 minuter innan körning (eller var skall gränsen dras? - finns ju en "Marknadsplats"!) Bara att planera och prioritera - vaddå jobb? Vad händer om ni blir sjuka denna dag?
2. Komma till körningen utan plats och ta ev. vakanser.

Punkt 1 kan jag förstå - precis som på lågprisflyget kan man inte avbeställa. Avbeställningsskydd á 300:-/heldag o 100:-/halvdag kanske vore något? :tungan

Punkt 2 - verkar högst rimligt att kunna betala på plats om det finns lediga platser! Dock kan man inte förvänta sig att statistik/historik blir uppdaterad, men det kan ju kvitta. Kanske något för styrelsen att ändra på?

Personligen begriper jag inte alla trådar om lediga platser som dyker upp en till två dagar innan körning - speciellt ofta när det förväntas fuktigt väder, trots mina garantier om en torr körning. (Bestulna stackare undantagna)

PS.
I morgon blir det inte fukt förrän efter 15.00 :tummenupp

Gällande punkt två så skulle det innebära att många skiter i att boka sig o chansar o kör upp o hoppas på att få köra. Det beteendet har vi sett ofta förr, speciellt när vädret är lite ostadigt.
Det innebär dessutom att vi helt plötsligt måste ha en "receptionist" som hela tiden står o tar emot dom som droppar in. Hur gick det då med att alla skulle få köra o ha skoj tillsammans?
 
Last edited:

Woodster

Jo då...
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6RR -08
Jag håller med Micke på det han frågade om i första inlägget. Tycker inte man ska sätta sig på tvären direkt och förkasta hans tankar och funderingar. Det är juh roligare om det finns folk som kör på våra bandagar (speciellt heldagarna) än att det är helt tomt på banan.

OM det är för mycket admin. arbete med att ha körningar varje söndag så kanske man borde öka timmarna och minska antalet dagar. Om nu det hjälper. :confused:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag håller med Micke på det han frågade om i första inlägget. Tycker inte man ska sätta sig på tvären direkt och förkasta hans tankar och funderingar. Det är juh roligare om det finns folk som kör på våra bandagar (speciellt heldagarna) än att det är helt tomt på banan.

OM det är för mycket admin. arbete med att ha körningar varje söndag så kanske man borde öka timmarna och minska antalet dagar. Om nu det hjälper. :confused:
Färre körtillfällen gör nog ingen glad, vad som behövs är att se över rutinerna och vara mer flexibel med policyn.

Om styrelsen bestämmer en policy som sedan inte fungerar för medlemmarna så får styrelsen tänka om.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Medlemmar har rösträtt. Byt delar av styrelse vid nästa årsmöte, svårare än så är det inte! Missnöjda medlemmar är det sista man vill ha inom en förening, det måste styrelsen förstå.

Sen är det inte det bästa för en förening att familj/buksvågrar/farfar osv har stor rösträtt vid styrelse beslut. Det blir lite svågerpolitik då, eller?

Titta på HMS där delar är utbytta - och vipps, så bra det blev.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Till styrelsen: Se dessa inlägg som konstruktiv kritik, det ni gör nu är jättebra, men det kan bli ännu bättre.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top