Datalagringslagen + FRA + Ipred...wtf? Vad händer?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Ok, vi har diskuterat ovanstående tidigare men jag fattar verkligen inte hur alla dessa integritetskränkande lagar skyfflas igenom i vad som verkar vara en rasande fart.

Jag vill inte använda några floskler eller överord men jag kan inte dra mig till minnes någon gång under vår svenska historia då staten så skamlöst tillskansat sig möjligheter att snoka i folks privatliv.

Postlagen gäller väl fortfarande åtminstone? Det blir till att läsa dagstidningar, spela in kasettband från radion och skicka brev framöver om man vill ha något slags privatliv kvar...eller?

Tror jag skall grunda "Integritetspartiet (IP)". Höger-mitten i vård/skola/omsorg/försvar höger i kärnkraftsfrågan + mp i förnybara energikällor och fokus på människans rätt till ett privatliv.

Öka kulturbidraget med några hundra millar och skicka kleenex till etablerade artister samtidigt som lagarna i rubriken rivs upp. Tjohej!

Vem skriver jag till för att be om en utförlig redogörelse för hur fan dom tänkte/tänker?

Upplever en blanding av upprördhet, matthet och frustration över att politikerna kör väljarna i 2.an (79-90% av medborgarna tycker inte som våra folkvalda representater i frågan). Vart spyr man då inte bäst annat än i en tråd på SH?

RobRas

Guest
Storebror ser dig..

Jag tycker inte om det här. Sen har jag inte mycket mer att framföra.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Även om du inte var seriös så tror jag att det skulle ge ett oerhört gehör att starta ett parti/organisation som jobbar mot allt detta.

Jag vet många som kommer rösta på Folkpartiet nästa val enbart pga att Birgitta Ohlsson vågade gå emot FRA-lagen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror vi är på höjden av vår civilisation, industrin slaktas och ekonomier går under samtidigt som ett gäng LAN:are sitter och gnäller om att de ska få betala för sina tv-spel. Maken till välfärdssamhälle kan omöjligen skådats.

Själv är jag glad om jag har en dator och bredbandsuppkoppling om 3 år när det här är färdigt.

zev

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
gammal
Problemet med alla de där lagarna är väl att det är EU-direktiv, spelar nog inte så stor roll vilka som sitter vid makten i Sverige.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tror vi är på höjden av vår civilisation, industrin slaktas och ekonomier går under samtidigt som ett gäng LAN:are sitter och gnäller om att de ska få betala för sina tv-spel. Maken till välfärdssamhälle kan omöjligen skådats.

Själv är jag glad om jag har en dator och bredbandsuppkoppling om 3 år när det här är färdigt.
Det är ju just det här som är så synd. Att det om och om igen görs till en fråga om för eller emot fildelning istället för att det diskuteras vad lagarna egentligen handlar om.

Man kan vifta bort allting och tycka det är hur barnsligt som helst och håna folk om foliehattar osv, men det är en hel del små steg som tas undan för undan som allt går mot ett samhälle som iaf för mig ter sig skrämmande.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Ryssland? Sovjet? Stalin? :va

Varför slänga bort massa pengar på detta nu i dessa kristider? Alla vet att de aldrig kommer att lyckas. Sveriges befolkning är inte så dumma som dom antagligen räknat med?

Sen ärligt talat. Detta är en demokrati. Säkerligen tycker 80% av Sveriges befolkning att denna lag inte ska finnas. Hur kan man ens genomföra detta- på filmskapare som tjänar mindre pengar? Vad jag vet är det en väääldigt liten andel av Svenska rikets invånare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju just det här som är så synd. Att det om och om igen görs till en fråga om för eller emot fildelning istället för att det diskuteras vad lagarna egentligen handlar om.

Man kan vifta bort allting och tycka det är hur barnsligt som helst och håna folk om foliehattar osv, men det är en hel del små steg som tas undan för undan som allt går mot ett samhälle som iaf för mig ter sig skrämmande.

Synd och synd, jag är alldeles övertygad om att en överväldigande majoritet är som klagar är sådana som laddar ner gratis film och musik. Inte direkt så man hör Svenska Helsingforskommittén, PEN-klubben och Amnesty klaga.

Inte trovärdigt.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Synd och synd, jag är alldeles övertygad om att en överväldigande majoritet är som klagar är sådana som laddar ner gratis film och musik. Inte direkt så man hör Svenska Helsingforskommittén, PEN-klubben och Amnesty klaga.

Inte trovärdigt.
Ptja, den största folkstormen vi sett är väl ändå den om FRA-lagen och vad den har med fildelning att göra kan jag inte se. Jag tror faktiskt inte att det var oro kring fildelning som gjorde folk så upprörda, det är min ärliga övertygelse. Datalagringslagen har ju definitivt ingenting med det att göra utan handlar om att lagra info om tidpunkter och mellan vilka all kommunikation sker.

Det enda som berör ämnet är ju isåfall Ipred, men tycker du själv inte att det är det minsta konstigt att privata aktörer ska få agera polismyndighet?

Jag tycker bara det är tråkigt att det inte lyssnas på vad folk har att säga eftersom inställningen redan från början är att det bara en grupp arga snåljåpar som värnar om sin möjlighet att tanka hem upphovsrättsskyddat material. Om man går ut med inställningen "jag har rätt, du har fel" så missar man möjligheten att förstå.

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Ni har missat att allt är på väg att gå åt helvete va? Vi är körda! Det är över nu. Tacka för den tid vi haft i frihet.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det är åt helvete. Vilket land rekomenderas att flytta till?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Det är åt helvete. Vilket land rekomenderas att flytta till?

Jag vet inte, vi har ju en demokrati. Kan inte de folkvalda bara göra sitt jobb och följa folkets vilja och värna om grundlagen för en gångs skull?

Annars kan väl de styrande flytta till Nordkorea eller Kina så har dom fått allting serverat redan.

I övrigt uppfattar Estremo mig rätt här. Jag ser inget problem i att de som äger upphovsrättskyddat material skall kunna polisanmäla detta och låta lagen ha sin gilla gång, vi har ju redan lagar som skyddar dessa rättigheter (kring upphovsrättsskyddat material).

Problemet är de våldsamma intrång i integritetsskyddet vi sett på senare tid. Till lagarna ovan kan man lägga övertrampen kring dna-slagningarna mot forskningsregistret för sällsynta sjukdomar t.ex. som jag glömt bort vad det heter.

Silar mygg och sväljer kameler låter som ett passande uttryck. Skulle ovanstående lagar applicerats på
- Posthantering (lagra innehållet i alla brev, avsändare och mottagare)
- Allmängiltig telefonavlyssning utan föreliggande brottsmisstanke (för säkerhets skull sparas ljudupptagningarna av alla telefonsamtal i två år samt givetvis vem som ringt till vem)
- Rättigheten för ICA-handlarnas riksförbund att titta i dit kylskåp och kräva in dina kvitton från övriga butiker och kontokortstransaktioner från bankerna för att se att ingenting i din kyl och frys är snattade livsmedel.

Ja då skulle aldrig alla 40 plussare i regeringen godkänt sådana lagar. Och man må skratta åt paralellerna men i mina ögon är inte skillnaderna särskilt stora egentligen vad gäller integritetsbrottet.

Jag tror tyvärr faktiskt att det är en fråga om ålder och bristande kunskap hos våra folkvalda som gör att de inte till fullo inser vidden av det de släpper igenom. Alternativt är de helt nöjda med att driva en politisk linje som skulle få vilken DDR-politruk som helst att bli aldeles till sig i byxorna.

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
ja det är tråkigt men politikerna måste väl för husfridens skull komma med nåt sånt skit,problemet är att det kommer inte lösa ett skit,det kommer bli mer hemliga nätverk kryptering osv.
Jag kommer inte sluta fildela,det har blivit en livstil så att säga,några som blir rädda kommer det nog bli men sen så är det nog buissnes as usual skulle jag tro. Om det vore så hemskt att vara artist i dag skulle väl ingen vara det,men det är mer än nånsin speciellt i sverige som är fildelar land nr ett.
Nej synd om bert o flera som inte kan ockra med svindyra skivor o filmer,men det gagnar ju knappast artisterna. drog just ner fyra nya album.
180 spänn för en cd vad tror de egentligen? hade det kostat typ 50 spänn så hade inte det varit nåt problem,men mycket vill ha mer.
Men surt hur krypterar man sin telefon eller mobil? byta mobilabonnemang en gång i månaden kontankort etc. får väl hoppas att inte galenskapeerna går igenom men eu är ju pådrivande så nåt skit kommer det att bli.
värsta stazi fasonerna juhhh!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ptja, den största folkstormen vi sett är väl ändå den om FRA-lagen och vad den har med fildelning att göra kan jag inte se.

I det fallet var det foliehattarna som uppviglade miljöpartister och folkpartister att gå man ur huse. Eller om det var tvärtom, samma skit - skit samma.

Det finns faktiskt inte bara påhittade demokratiproblem att engagera sig i om man vill.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Även om du inte var seriös så tror jag att det skulle ge ett oerhört gehör att starta ett parti/organisation som jobbar mot allt detta.

Jag vet många som kommer rösta på Folkpartiet nästa val enbart pga att Birgitta Ohlsson vågade gå emot FRA-lagen.

Det finns ju redan ett sånt parti. Piratpartiet. Dom sysslar bara med dom här frågorna. Däremot tror jag dom skulle tjäna mycket på att byta namn. Många drar sig nog för att rösta på dom pga namnet.

Skit i Folkpartiet. Bara för att dom har en som röstade emot så har dom ju en massa andra som röstade för. Dom kommer aldrig att gå emot dom här lagarna. Jag tror även Miljöpartiet är fulla av skit och dom kommer garanterat också att ändra sig när dom andra partierna trycker på.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
180 spänn för en cd vad tror de egentligen?
Då tycker jag det är tio gånger jävligare att en laglig download ska behöva kosta 99kr för ett album och 9.90kr för en enda låt*.

Ska man göra en CD så är det iaf en process som innefattar en del steg. Från studion så gör man en master som sedan ligger till grunden för en glasmaster. Glasmastern används till pressningen av skivan. Därefter ska skivan aluminiseras, skyddslackas och få ett tryck. Sedan ska man ha någon slags omslag som ska tryckas efter att t.ex. en fotograf har tagit bilder och en grafiknisse har skött layout och grejer innan det packas med skivan i ett fodral. Därefter ska de färdiga skivorna skickas ut till affärerna där de packas upp av någon som jobbar i butiken.

En data-fil kan man i stort sett ta direkt från studion till nedladdningstjänsten och vidare till konsumenten. Utan några stora material eller distributionskostnader.

*) Priser från CDON.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sverige är ett entreprenörfientligt, bakåtsrävande vansinne vilket har levererat universums största skämt, arbetsgivaravgiften.

Jag planerar härmed att överge detta sjunkande sosseskepp och emigrera till djuvnaited states of america land of the frij snarast.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
"Integritetspartiet (IP)"

Det där låter fan inte alls fel... Skulle jag kunna lägga min röst på!!
(Piratpartiet kanske har en liknande agenda, men finns inte en chans att jag röstar på dom ändå, känns oseriösa och okunnande/opolitiska... cant help it)

Då tycker jag det är tio gånger jävligare att en laglig download ska behöva kosta 99kr för ett album och 9.90kr för en enda låt*.

Ska man göra en CD så är det iaf en process som innefattar en del steg. Från studion så gör man en master som sedan ligger till grunden för en glasmaster. Glasmastern används till pressningen av skivan. Därefter ska skivan aluminiseras, skyddslackas och få ett tryck. Sedan ska man ha någon slags omslag som ska tryckas efter att t.ex. en fotograf har tagit bilder och en grafiknisse har skött layout och grejer innan det packas med skivan i ett fodral. Därefter ska de färdiga skivorna skickas ut till affärerna där de packas upp av någon som jobbar i butiken.

En data-fil kan man i stort sett ta direkt från studion till nedladdningstjänsten och vidare till konsumenten. Utan några stora material eller distributionskostnader.

*) Priser från CDON.

Fast albumet behöver ju fortfarande cover-art ;)

Njaa, det jag mest hade att skriva här var väl egentligen att för i tiden klagade alla på att en kostade 150-200 kr och 100 kr skulle vara mycket rättvisare summa (och vad singlar kostade kommer jag inte riktigt ihåg men... 30-50 kr!?)
numera kostar album 90 kr och enskilda låtar 9 kr (iTunes-priser) - är folk nöjda, nope - och det kommer den stora massan aldrig heller bli, inte förens det är gratis.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000

*) Priser från CDON.

Skivbolagen lever tydligen inte i konsumenternas värld.
Först så gick försäjningen dåligt i några år med fyskiska medier. Sedan när man fortsätter och försöker använda sig av internet för att fortsätta sälja musik så behåller man de höga priserna. Klart att de inte säljer som de kanske hoppats på.

Jag är konsument till musik och har varit så länge, dock har det avtagit de senaste åren då jag anser att priserna är för höga.

Jag anser inte att det skall vara kostandsfritt att ladda hem musik lagligt, det jag efterlyser är marknadspriser. Själv är jag beredd att betala som högst ca 5kr/låt.

Görs det inga som helst undersökningar av skivbolagen angående hur mycket en konsument är beredd att betala för musiken innan man tex. lanserar en web-butik ?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati