Dataspelstråden

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Förresten nån som lirar Borderlands?

Suger att spela ensam mestadels.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visste väl att det fanns en gamingtråd nånstans här på forumet. Dåligt med aktivitet dock, lirar folk inget nuförtiden?

Sedan jag köpte gård och slog rot ordentligt så är gaming-laptopen (reste tidigare mycket i tjänsten och det fanns sällan möjlighet att sitta still vid en stationär hemmadator, så det fick bli en bärbar kompromiss så att man kunde spela där man befann sig) utbytt mot en stationär rigg, nu jävlar ska det gejmas ordentligt :tummenupp :yoparty

Diablo 4 kom ju ut för ett tag sedan, spelade två olika karaktärer upp till ca lvl70 men efter storyn så känns det mest som en massa repetitiv gear-grinding... Tror jag låter det vila tills de släpper nästa update, så får vi se om den innehåller nåt kul.

Något jag däremot fastnat ordentligt för är Baldur's Gate 3, påminner starkt om Divinity 2 (inte jättekonstigt i och för sig då båda kommer från Larian) vilket jag fullkomligt älskade så om någon annan spelat divinity och/eller tidigare Baldur's gate så är mitt råd att köpa 3e upplagan för det är grymt! För mig som alltid gillat konceptet med DnD men som varit tämligen ensam om det i umgängeskretsen så är det fan suveränt att kunna spela den här typen av spel ensam hemma på sin egen dator, rekommenderas varmt :tummenupp Tar kanske lite tid att vänja sig vid konceptet om man inte är van vid det men när man väl kommit in i det så är det riktigt grymt :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visste väl att det fanns en gamingtråd nånstans här på forumet. Dåligt med aktivitet dock, lirar folk inget nuförtiden?

Sedan jag köpte gård och slog rot ordentligt så är gaming-laptopen (reste tidigare mycket i tjänsten och det fanns sällan möjlighet att sitta still vid en stationär hemmadator, så det fick bli en bärbar kompromiss så att man kunde spela där man befann sig) utbytt mot en stationär rigg, nu jävlar ska det gejmas ordentligt :tummenupp :yoparty

Diablo 4 kom ju ut för ett tag sedan, spelade två olika karaktärer upp till ca lvl70 men efter storyn så känns det mest som en massa repetitiv gear-grinding... Tror jag låter det vila tills de släpper nästa update, så får vi se om den innehåller nåt kul.

Något jag däremot fastnat ordentligt för är Baldur's Gate 3, påminner starkt om Divinity 2 (inte jättekonstigt i och för sig då båda kommer från Larian) vilket jag fullkomligt älskade så om någon annan spelat divinity och/eller tidigare Baldur's gate så är mitt råd att köpa 3e upplagan för det är grymt! För mig som alltid gillat konceptet med DnD men som varit tämligen ensam om det i umgängeskretsen så är det fan suveränt att kunna spela den här typen av spel ensam hemma på sin egen dator, rekommenderas varmt :tummenupp Tar kanske lite tid att vänja sig vid konceptet om man inte är van vid det men när man väl kommit in i det så är det riktigt grymt :tummenupp
Jag spelar en hel del...
Här hittar man mig på Steam: https://steamcommunity.com/id/ulvhamne

För tillfället spelar jag War Thunder och suger på det. :hihi
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har börjat spela AC VAlhalla igen för att städa av det inför nästa AC :)
Spelar en del settlers online också på Ares (tror jag servern/världen heter). Hamnade i US av misstag lite stök med tidsskillnad ibland men det finns en hel del i Europa där också
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Destiny 2 och Division 2.
Men det har varit lite ett tag nu enligt klanen...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag spelar en hel del...
Här hittar man mig på Steam: https://steamcommunity.com/id/ulvhamne

För tillfället spelar jag War Thunder och suger på det. :hihi
En del, du äger typ tio gånger så många spel som jag och har alla achievements i flera av dem... :hihi Inte dåligt, respekt :tummenupp

Har börjat spela AC VAlhalla igen för att städa av det inför nästa AC :)
Spelar en del settlers online också på Ares (tror jag servern/världen heter). Hamnade i US av misstag lite stök med tidsskillnad ibland men det finns en hel del i Europa där också
Skulle vilja testa de nyare AC men samtidigt är jag skeptisk då jag aldrig tyckte om de tidigare utgåvorna, även om storyn var hyfsad så var det nog något av det mest repetitiva jag spelat... De nyare ska vara bättre har jag förstått, men måste man ha spelat alla emellan för att fatta någonting eller är de hyfsat fristående?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
De har inte blivit mindre repetitiva är min bild

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En del, du äger typ tio gånger så många spel som jag och har alla achievements i flera av dem... :hihi Inte dåligt, respekt :tummenupp
Haha, jaaa... Jag har typ 200 spel jag aldrig spelat. Köper när de är på superrea och har inte tid att spela dem. :rofl
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Haha, jaaa... Jag har typ 200 spel jag aldrig spelat. Köper när de är på superrea och har inte tid att spela dem. :rofl
Hur är det nu man brukar säga, "Män kan tänka sig att betala dubbla priset för en pryl som de verkligen behöver där och då, kvinnor kan tänka sig att betala halva priset för en pryl som de inte behöver för att den var på rea" eller nåt i den stilen... Steam-rean verkar vara undantaget som bekräftar regeln... :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De har inte blivit mindre repetitiva är min bild

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Ah, då kanske det helt enkelt är så att det inte är något jag behöver lägga mer tid på.

Tack för input :tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur är det nu man brukar säga, "Män kan tänka sig att betala dubbla priset för en pryl som de verkligen behöver där och då, kvinnor kan tänka sig att betala halva priset för en pryl som de inte behöver för att den var på rea" eller nåt i den stilen... Steam-rean verkar vara undantaget som bekräftar regeln... :hihi
Mjah, jag lägger till spel på min wishlist som jag kan tänka mig spela, sedan komemr det en såndär 90% rea och så köper man dem. Men det är fler spel än jag hinner spela så... ?‍♂️
Men vad gäller leksaker så är män absolut sådana som köper saker de villhöver. :rofl
Eller vad säger du? :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ah, då kanske det helt enkelt är så att det inte är något jag behöver lägga mer tid på.

Tack för input :tummenupp
Jag har spelat 5 av dem, och de nya är ubisoft open world games med AC-styling snarare än AC-spel. Av de nya gillade jag Odyssey bättre än Origins. De är hyfsat samma lika som spel, men sjöstriderna är bättre och mer naturligt inkorporerade i Odyussey. Sedan gillade jag atmosfären bättre i den med. Origin tyckte jag var torftig, men andra tycker tvärtom på den punkten.
Så om du väljer något av dem räcker det med bara en av dem. Gillar du grekisk mytologi är det antagligen roligare med Odyssey, gillar du Egyptisk mytologi är det antagligen roligare med den, förutom den lite tramsiga affären mellan det gifta paret i origins.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mjah, jag lägger till spel på min wishlist som jag kan tänka mig spela, sedan komemr det en såndär 90% rea och så köper man dem. Men det är fler spel än jag hinner spela så... ?‍♂️
Men vad gäller leksaker så är män absolut sådana som köper saker de villhöver. :rofl
Eller vad säger du? :hihi
Absolut skyldig till alla anklagelser, fast även om jag köper mycket som man kanske villhöver mer än behöver så är det iallafall inte bara för att de är på rea ;) tyvärr är sånt jag villhöver sällan på rea utan man får vackert slanta upp vad säljaren nu vill ha... :gnissla :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har spelat 5 av dem, och de nya är ubisoft open world games med AC-styling snarare än AC-spel. Av de nya gillade jag Odyssey bättre än Origins. De är hyfsat samma lika som spel, men sjöstriderna är bättre och mer naturligt inkorporerade i Odyussey. Sedan gillade jag atmosfären bättre i den med. Origin tyckte jag var torftig, men andra tycker tvärtom på den punkten.
Så om du väljer något av dem räcker det med bara en av dem. Gillar du grekisk mytologi är det antagligen roligare med Odyssey, gillar du Egyptisk mytologi är det antagligen roligare med den, förutom den lite tramsiga affären mellan det gifta paret i origins.
Jag spelade ettan och tvåan när de var hyfsat nya, sen minns jag inte om jag hann köpa trean också eller om jag blandar ihop saker och ting... jag minns mest bara hur enformigt och repetitivt jag tyckte att det var. Uppdragen vill jag minnas hade ett par små variationer men gick i sina olika former i princip på repeat efter varandra, följ efter, mörda, sedd eller osedd, rapportera, nytt uppdrag etc... att bara göra samma typ av grejer med små variationer kändes som ett extremt segdraget sätt att föra storyn framåt, så jag tröttnade och har därför inte spelat några av de senare spelen. Är det fortfarande samma form av upprepningsuppdrag med små variationer mellan dem eller har de blivit bättre på att engagera en längs vägen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag spelade ettan och tvåan när de var hyfsat nya, sen minns jag inte om jag hann köpa trean också eller om jag blandar ihop saker och ting... jag minns mest bara hur enformigt och repetitivt jag tyckte att det var. Uppdragen vill jag minnas hade ett par små variationer men gick i sina olika former i princip på repeat efter varandra, följ efter, mörda, sedd eller osedd, rapportera, nytt uppdrag etc... att bara göra samma typ av grejer med små variationer kändes som ett extremt segdraget sätt att föra storyn framåt, så jag tröttnade och har därför inte spelat några av de senare spelen. Är det fortfarande samma form av upprepningsuppdrag med små variationer mellan dem eller har de blivit bättre på att engagera en längs vägen?
De nya spelen är inte riktigt assassins creed längre, utan mer bara standard ubisoft open world. Du smyger inte runt och lönnmördar skiten ur folk, utan snarare bara stormar genom en driva av fiender och slår ihjäl dem.
Men som alla open world-spel så är det väldigt repetetivt efter ett tag.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De nya spelen är inte riktigt assassins creed längre, utan mer bara standard ubisoft open world. Du smyger inte runt och lönnmördar skiten ur folk, utan snarare bara stormar genom en driva av fiender och slår ihjäl dem.
Men som alla open world-spel så är det väldigt repetetivt efter ett tag.
Jag tycker att Openworld kan vara något av det mest varierande och intressanta uppläggen inom spel, förutsatt att man fyller den där öppna världen med intressanta uppgifter, saker att utforska, pussel och så vidare. De nya Zelda spelen Breath of the wild och Tears of the Kingdom är open world och några av de bästa spelen inom genren enligt mig, och många andra open world spel som Skyrim och Fallout etc är magiskt bra. Men om man bara fokuserar på aspekten kring att slippa laddzoner och fyller skiten med repetitiva och enkelspåriga uppgifter, då blir det snabbt tråkigt. Lite det som var synd med Diablo, bra och snyggt spel med många aspekter jag gillade men efter att storyn tog slut så var det bara samma tråkiga repetitionsgrinding hela tiden, åk till en plats, döda fiender, åk till en annan plats, döda fiender, åk till en ny plats, hitta en pryl, därefter döda fiender... Det var väl det jag tyckte var tråkigt med ganla assassins också, och om det fortfarande är modellen så tror jag inte att det är något för mig.

Baldur's gate som jag är fullkomligt uppslukad av för stunden är förvisso inte rent strikt open world då det är separata världsdelar man måste färdas mellan så laddzoner finns absolut (även vissa dungeons, hus etc är separata zoner), men de respektive delarna är i princip öppna och relativt stora. Och något som det verkligen lyser med är mångsidighet, saker att utforska och upptäcka, pussel att lösa och en intressant story. En sak de gör bra är att tvinga spelaren att tänka själv, tycker att många spel är överdrivet hjälpsamma i att guida spelaren till delmålen med waypoints och så vidare men både Divinity och Baldur's gate är extremt mycket för att tvinga spelaren att tänka själv och utforska. Du kanske får en generell ledtråd angående ett visst område du bör utforska när du får ett uppdrag, men sen är det upp till dig att springa runt och leta, läsa böcker och papperslappar du hittar för att försöka luska fram mer info om det du söker, prata med folk etc. Sjukt bra spel i min mening :Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top