Dator som hänger sig

Henken

Guest
Jag köpte ett uppgraderingspaket relativt nyligen och nu hänger sig datorn då och då. Har prövat med att ha burken lite öppen då ett tips var att den gick varm, sedan köpte jag en till chassifläkt och det funkade bra tills idag. Nu hängde sig den trots den nya chassifläkten och öppen burk!?
Hilfe, förslag mottages gärna

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Henken skrev:
Jag köpte ett uppgraderingspaket relativt nyligen och nu hänger sig datorn då och då. Har prövat med att ha burken lite öppen då ett tips var att den gick varm, sedan köpte jag en till chassifläkt och det funkade bra tills idag. Nu hängde sig den trots den nya chassifläkten och öppen burk!?
Hilfe, förslag mottages gärna

Har du klockat upp datorn på nån inställning
Vilken temp ligger cpu på i BIOSEN
Är BIOSEN inställd på att slå av datorn om den når en viss temperatur.
Tro det eller ej så kan faktiskt Datorn kan bli varmare om man tar bort ena sidan, det kan bli sämre genomströmning av luft då.

Hur många chassi fläktar har du

Last edited:

Henken

Guest
R1 Uffe skrev:
Har du klockat upp datorn på nån inställning
Vilken temp ligger cpu på i BIOSEN
Är BIOSEN inställd på att slå av datorn om den når en viss temperatur.
Tro det eller ej så kan faktiskt Datorn kan bli varmare om man tar bort ena sidan, det kan bli sämre genomströmning av luft då.

Hur många chassi fläktar har du

Jag har 2 chassifläktar, tempen ligger just nu på 37grader. En "rolig" detalj är att båda fläktarna går men trots det står chassifan på 0rpm men den visade drygt 1100rpm när jag hade installerat den. Datorn slår inte av utan allting bara fryser så att säga men den tempen som den ska slå av vid är dels högre än vad datorn visar att CPU har & dels var den inte enabled i början då den ändå hängde sig. :död

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Den inbyggda dioden som mäter cpun´s mäter inte särskilt rätt. Även detta så tror jag inte cpun överhettar. Snarare grafikkortet. Vad har du för grafikkort? Känn med handen på det..

Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
En ett par rundor med memtest86 är aldrig fel för att försäkra sej om att minnet är som det ska.
Sen går man över på Prime95 för att testa CPU:n, detta ska köras minst 3-5 timmar.

Visar något av dessa program fel är det hårdvarufel.

Dock låter det som något form av mjukvaruproblem.
Nya drivrutiner till moderkort, ljudkort och grafikkort kan lösa problemet (lixom en ominstallation av operativsystemet om detta ej gjordes i samband med uppgraderingen)

Henken

Guest
CPU tempen visar i vanliga fall kring 30-max 40grader men nu när jag kollat efter att spelat lite stod den på 52. Antar processorn blir för varm då som nån sa men hur löser jag det?

Edit: installerade Motherboard Monitor men vad gav det? ;)

Motocrosser85

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Suzuki RM-Z450 K8 SM
Nån som delar mother board monitor på sporthoj:s hubben? Har tänkt installera det men hittar ingen som delar ut det.
Vad är normaltempen på CPU:n?

zykl0n@work02

Bladerunner
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Byt till Intel!
AMD är kul för de som är intressarad av datorer.
Men vill man ha något som fungerar så är det Intel som ska köpas.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Motocrosser85 skrev:
Nån som delar mother board monitor på sporthoj:s hubben? Har tänkt installera det men hittar ingen som delar ut det.
Vad är normaltempen på CPU:n?

Vad har du för CPU? Gå in på respektive tillverkares hemsida och tanka ner specs på den. Där står det allt om maxtemp coh sånt kul. :)

MBM finns här: http://mbm.livewiredev.com/

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
zykl0n@work02 skrev:
Byt till Intel!
AMD är kul för de som är intressarad av datorer.
Men vill man ha något som fungerar så är det Intel som ska köpas.

Tjurskit!

Jag har haft tre olika proppar från AMD och alla har gått som klockor. Ingen instabilitet eller nånting. Min server som går på en Athlon 800 har varit igång i snart ett halvår utan omstart.

Enda gången jag råkat ut för instabilitet var när jag körde min celeron överklockad med otillräcklig kylning, men det räknas ju inte. Jo, och på min gamla 486DX2/66 åxå, men det berodde på trasigt minne.

Det har ju varit en del strul tidigare, bla med creatives ljudkort, pga VIAs chipset, men det har ju inte med processorn att göra.

Intel är för påsers.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
De vanligaste anledningarna till hängningar/krascher är överhettning, trasigt minne, konflikt mellan olika hårdvara eller dåliga/buggiga drivrutiner, eller en kombination förstås.

Vad innefattade detta "uppgraderingskit" eg?

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
En del AMD har lite problem... prova att klocka ner processorn.

Henken

Guest
dumbo skrev:
De vanligaste anledningarna till hängningar/krascher är överhettning, trasigt minne, konflikt mellan olika hårdvara eller dåliga/buggiga drivrutiner, eller en kombination förstås.

Vad innefattade detta "uppgraderingskit" eg?

nytt moderkort, processor & ram

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Klocka ner processorn gör man i BIOS, men ligger den på 50 grader bör inte det vara problemet.

En annan sak som slog mig är att de nya komponenterna du stoppat i antagligen drar betydligt mer ström än de du hade innan och om då nätdelen är underdimensionerad kan detta medföra att spänningen blir för låg eller varierar vilket åxå kan leda till instablilitet.

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jag kör inte amd själv, men en kompis som hade samma problem var tvungen att klocka ner. Om jag inte minns helt fel så bytte han till nytt nätagg också, utan skillnad... verkar vara ngt produktionsfel

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Om du har möjlighet, prova att testköra en period med andra minnen än de du köpte.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0