Dax för platt-TV

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vanligtvis brukar jag lusläsa vartenda test jag kommer över men inte den här gången. Det finns ju andra som håller på med sånt.

Så.. Jag ska ha en platt TV. Bättre sent än aldrig.
42 tum eller större. 15 loppor kan jag tänka mig att spendera.
Vad är bra? Är det fortfarande Panasonic som gäller? Hur är sonys grejjer?

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det låter som om du är i exakt samma situation som jag var i för en månad sen. För mig blev det en Sharp LC-46XD1E och jag är mycket nöjd. Jag också glad att jag inte köpte en mindre TV.
Den är ju lite större och lite dyrare än vad du nämner men så är det ju alltid när man kollar på nya leksaker. Efter ett tag är "maxpriset" bortglömt och man vill bara ha mer och mer. :hihi

http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=124923

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
I den prisklassen i Plasma väg så har du 3 st att välja på.

Panasonic PX70 har den nyaste generationen bildskärm
Sen har du Pioneer förra generation 427oxd samt Hitachi 9700

Ingen av dom här är dåliga utan tvärt om, det bästa som går att köpa.

Den enda negativa jag har att säga om någon är att Pioneer har ett problem med 427 generationen som inte går att fixa verkar det som.

När det är ljus bild, som tex Hockey så kan du få vertikala genomskinliga smutsränder som syns rätt tydligt.

I LCD väg så kan jag inte rekomendera någon pga att det finns ingen bra LCD som är värd att köpa för den summan och 42 tum och större.

Men vill du veta nån i den prisklassen så kan jag skriva dessa som är OK

LG 42LB2
Sony 40V2000

Last edited:

wolverine_81

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
f.d BMW F800S
Jag skulle säga såhär:
42 tum = plasmateve
Vad som är bra är en väldigt svår fråga att svara på, det sitter otroligt mycket i betraktarens öga.
Panasonic gör bra produkter fortfarande men många andra är inte långt ifrån heller. Sony är jag dock tveksam till.

Jag skulle snarare ställa mig frågan, vad är det för sorts teve jag behöver? Ska det finnas alla sorters kontakter på den? Hur framtidsäker ska den vara?
Snygg designmässigt(alltså hellre det än en bra bild)?

jag skulle rekommendera den här om man får komma med något förslag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=101581
Sen är det alltid bra att åka och titta på teven för att själv bedöma hur du tycker att bilden är.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yack ni som svarat. Ska titta vidare på modellerna ni tipsat om. Den där Panasonicen har jag hört mycket gott om, men börjar inte den bli lite gammal?

Var köper man lämpligtvis sin TV? På nätet eller på Elgiganten? FInns det mycket pengar att spara?

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
För det första är det förstås plasma som gäller. LCD har förskäckligt dålig svärta och laggar dessutom mycket mer. Personligen anser jag att Pioneer har bäst grejer, men Panasonic är inte så dåliga de heller.

Jag köper alla mina hifi- och hembioprylar på www.ultimate.se Priserna är inte de allra lägsta men det brukar gå att snacka ner dem om du köper komplett med kablar och allt. Framför allt vet de vad de sysslar med vilket inte gäller för Elgiganten etc.

wolverine_81

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
f.d BMW F800S
Bästa sätter tycker jag är att kolla upp vilken modell du är intresserad av, åk till en affär som har den och provtitta, sen kollar du på ex. www.prisjakt.se vad den går på på nätet och ser hur stor marginal det är mellan nätet och butiken. Kanske det finns prutmån?
Om skillnaden inte är alltför blodigt skulle jag ändå köpa den i butik, just med tanke på att du alltid har en närmare kontakt med butiken än nätbutiken.
Service är något som jag personligen betalar gärna en slant för.

Elgiganten kan mycket väl ha ett bra utbud men frågan är vad du får för service där? Jag skulle hellre gå in på en mer sofistikerad butik där personalen har mer kunskap kring ämnet och inte behöver bry sig om att veta ngt om strykjärn osv.

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Panasonic har en PX70 och en PX700.
PX70: http://www.webhallen.com/prod.php?id=73645
PX700E: http://www.webhallen.com/prod.php?id=75748

700:an kostar dryga 2000 mer, men vad får man extra?
Har inte lyckats utröna det....

Edit: Aaaah. 700:an innehåller Digital-TV tuner.....
700 har bättre inställningsmöjligheter för bilden, tex separata färginställningar, den har kortläsare och digital ljudutgång.

Panasonicen är inte last gammal, den släpptes i Mars -07

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag köpte föregångaren till px70 för ett tag sen (i mars). Alltså pv60, och den är jag strålande nöjd med :tummenupp PX70 ska ju vara ännu bättre så det är säkert ett tryggt köp.

Jag köpte min på/hos www.hembiobutiken.se Inte billigast, men bra kundservice och trevligt bemötande :tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Tog en sväng ut på MediaMarkt idag. Där fanns en del att välja på. Minst sagt. Finns MASSOR av 42" LCD-apparater, men om jag förstått det rätt så är plasma bättre för 40" och uppåt?

Upplösningen då? Full HD resp HD-ready. Vad är skillnaden?
Vissa har 1024x768 och vissa har 1380 (?) x 768. Ser man någon skillnad egentligen?

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Tog en sväng ut på MediaMarkt idag. Där fanns en del att välja på. Minst sagt. Finns MASSOR av 42" LCD-apparater, men om jag förstått det rätt så är plasma bättre för 40" och uppåt?

Vissa har 1024x768 och vissa har 1380 (?) x 768. Ser man någon skillnad egentligen?

Full HD har en upplösning på 1920x1080. Främst hittar man sådant material på Blu-ray och HD-DVD filmer, samt i viss mån nya TV-spel. Så om du inte tänkt använda dig av sådan kringutrustning finns väl inte någon direkt anledning att lägga pengar på "Full HD". Mer än att kunna vara framtidssäker då.
HD-ready standarden har upplösningen 1366x768. :)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Du KAN se skillnad, men jag tror det ej, inte mellan dom upplösningar du har angivit, men tar man en full hd 1920x1080 så KAN du se skillnad

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
För det första är det förstås plasma som gäller. LCD har förskäckligt dålig svärta och laggar dessutom mycket mer.
Det var kanske sant för några år sedan. Plasma och LCD är bra på olika saker. Vilket man ska välja beror på vilka egenskaper man värderar högre på en TV. Personligen köpte jag en LCD och skulle inte vilja ha en plasma. Min TV laggar inte det minsta och svärtan är bra, dock inte lika bra som på en plasma-TV.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Vad tror ni om den här då?
Den verkar rätt ok och relativt billig.

http://www.pixmania.com/se/se/531351/art/sharp/sharp-lc-42xd1e-aquos-lcd.html

Det är en sådan jag föreslog i inlägg #2 fast mindre och med sämre kontrast. Den är nog bra om du vill ha full-HD.

Om man läser recensionerna på pricerunner och prisjakt så verkar Pixmania vara ett väldigt oseriöst företag. Jag rekommenderar dig därför att tänka efter innan du handlar av dem.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras