Daytona Evo Supermoto, handskar och ryggskydd

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Som f-n! Du har den alltså i matt kolfiber? Detta e porr det :tummenupp Ta gärna en macro på ytan också så man ser hur detaljarbetet är =)

Jag har tyvärr bara möjlighet att ta bilderna med en Iphone 3G. Inte världens bästa mobilkamera direkt. Försökte fånga den matta ytan, men det var inte så enkelt. Den reflekterar bakgrunden något.

Man kan se lite porer i kolfibern på sina ställen om man studerar ytan i detalj. Den är som sagt inte klarlackad, men inte heller lika obehandlad som på insidan av skalet.

Jag har sett ett klarlackat skal och det ger en mycket blankare yta än mitt.

Bifogat

• bild-6.jpg
    bild-6.jpg
    164.2 KB · Visningar: 89
  • bild-7.jpg
    bild-7.jpg
    151.9 KB · Visningar: 84
  • bild-8.jpg
    bild-8.jpg
    164.4 KB · Visningar: 79
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ah där ser man, fint som tusan men frågan är om det inte är för blankt för mig ändå. Måste ju skylla på något för att jag är snål :tummenupp Men men man får se när jag lyckas flytta arslet in dit, hade dom något demoex när du handla?

Idag blev det nya handskar iaf, fick möjlighet att testa Phantom och dom var grymma men tyvärr fanns inte min storlek/färg inne. Hur som helst så snubbla jag över ett par High Racer handskar och dom var djävulskt komfortabla och verkade även dom vara vettiga ur skyddssynpunkt så jag slog till. Phantom var aningen stelare och inte lite bekväma att ha på sig, dock saknas visirskrapan på Racerhandsken.

Var där med polarens skräp och hon somna inte ens när vi stod o diskutera i säkert en timma, grym service som vanligt Micke. Event-MC rekommenderas! Snacka och prova även stövlar och kom fram till det att Daytona Evo Supermoto inte är något för mig (utan att prova), dom är föör stela (jämfördes med pjäxor) och för tunga. Så det är G3 dojan eller GP som det lutar åt nu, får se vad man kommer fram till. Testade G3 idag och den satt bra men jag är ju ute efter maximalt skydd så får se om det blir GP ändå, testade en 45 bara för att men jag ska troligtvis ha 42½ så det sa väl kanske inte så mycket.

Var förbi Ikea också, tjejen i kassan fråga om jag hade family kort varav jag svarar - "Va? Ja nä jag är singel...." HAHAHA! Men jag fick inte ligga, hon log iaf.

Provkörde handskarna på vägen hem, god komfort ;):

29772011.jpg

Bifogat

• pk8.jpg
    pk8.jpg
    53.1 KB · Visningar: 81
  • pk5.jpg
    pk5.jpg
    81.8 KB · Visningar: 75
  • pk7.jpg
    pk7.jpg
    64.3 KB · Visningar: 79
  • pk3.jpg
    pk3.jpg
    62.2 KB · Visningar: 87
  • pk6.jpg
    pk6.jpg
    52.5 KB · Visningar: 79
  • pk4.jpg
    pk4.jpg
    86.1 KB · Visningar: 81
  • pk2.jpg
    pk2.jpg
    42.1 KB · Visningar: 81

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ah där ser man, fint som tusan men frågan är om det inte är för blankt för mig ändå. Måste ju skylla på något för att jag är snål :tummenupp Men men man får se när jag lyckas flytta arslet in dit, hade dom något demoex när du handla?

I vanliga butiker tror jag inte du kommer att hitta demo skal i kolfiber. De säljer nog inte många skal utan gör dem efter beställning. Jag beställde mitt skal direkt av tillverkaren (I Malmö numera där de monterar ihop dem och har egen butik). Hos tillverkaren fanns demo skal i kolfiber i olika färger som man kunde titta lite närmare på.

Det finns även kolfiber imitation om man inte anser att kolfiber skalet är värt sitt pris.

Mattsvart är rätt fräckt om man verkligen vill ha en matt ton som inte avger reflexer. De har även gjort specialutgåvor genom åren bl a skal i Ferrari rött.

Du kan köpa ett olackerat skal och låta en lackerare ge dig en personlig prägel. Möjligheterna är rätt stora så att säga.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
I vanliga butiker tror jag inte du kommer att hitta demo skal i kolfiber. De säljer nog inte många skal utan gör dem efter beställning. Jag beställde mitt skal direkt av tillverkaren (I Malmö numera där de monterar ihop dem och har egen butik). Hos tillverkaren fanns demo skal i kolfiber i olika färger som man kunde titta lite närmare på.
.

Vad är det för skal och tillverkare i Malmö vi pratar om? :va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad är det för skal och tillverkare i Malmö vi pratar om? :va

http://www.boblbee.com/eu/artiklar/artlista_prods.asp?flik=1

Kolfiber skalet tillverkas i Malmö som även gör kolfiberdetaljer till andra bl a sportbilar om jag förstått saken rätt. Övriga skal tror jag tillverkas på annat håll. Själva ihopmonteringen av ryggsäckarna sker i Malmö hos Boblbee. Tidigare låg ihopmonteringen i Torekov utanför Båstad.

Jag är osäker på om vanliga återförsäljare har kolfiberskal hemma. Det är nog en ren beställningsvara.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Bara för att det är sånt straff att få fatt på Daytonastövlarna kollade jag lite vad som finns bland de vanligare märkena. Alpinestars Supertech R (rejsigt namn värre) är något diffusa i sin produktbeskrivning.

"Separate internal bio-mechanical ankle brace"

"New research has produced re-profi led double hinged inner and outer torsion bars to give greater impact protection of the ankle and progressively
absorb fl ex and rotation stress, reducing pressure and hyper-extension injury to the lower leg joints."

Börja låta som en framvagn till en bil...

"The inner ankle brace is constructed with a fi berglass charged polyamide and ergonomically designed closed cell padding to give protection and comfort."

Så hur står dom sig skyddmässigt ni som har kraschat? Jämfört med Daytona? Är det Kinacrap tillverkat av återvunna leksaksbilar eller är det något att ha? Säkerhetsmässigt nu, komfort är individuellt.

http://www.alpinestars.com/_lp/2007catalog/Supertech_R_boot.pdf

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
R2 kan nog berätta lite om vad han tycker om Alpinestars stövlar jämfört med Daytona Security Evo :)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag klämde foten under hojen när jag gjorde en liten lowsider en regnig dag på gelleråsen i somras...märkte det lite senare för det blev ett fult märke på UTSIDAN av en av mina Daytona Security Evo :)

Ja dom kostar flis men det är en billig försäkring ändå...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
R2 kan nog berätta lite om vad han tycker om Alpinestars stövlar jämfört med Daytona Security Evo :)

ja på ett sätt, de Astars jag sabbade min fot i va ju inte av senaste snitt dock.
Det va en prototypvariant av Alpinestars GP Tech, utöver den vanliga modellen så hade mina kolfiberskenor på var sida om benet, en led vid fotleden och kolfiber ner runt hälen, dom slets i bitar, skenorna splittrades mm.
Men jag skulle inte rekommendera emot Alpinestars Supertech R alls,
och Dainese axial race kommer nog som god tvåa efter Daytona.

http://www.kneedraggers.com/details/Dainese_Stivale_Axial_Race_CarbonKevlar--34-DAIN05-3.html

Sen en bild på innerskon i den:

attachment.php

och en bild på Lorenzos handskar från motogp vurpan i australien,
bra kvalitet lönar sig.

1657_Lorenzo_gloves_2.jpg

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Ducati

Idag blev det nya handskar iaf, fick möjlighet att testa Phantom och dom var grymma men tyvärr fanns inte min storlek/färg inne. Hur som helst så snubbla jag över ett par High Racer handskar och dom var djävulskt komfortabla och verkade även dom vara vettiga ur skyddssynpunkt så jag slog till. Phantom var aningen stelare och inte lite bekväma att ha på sig, dock saknas visirskrapan på Racerhandsken.

Var där med polarens skräp och hon somna inte ens när vi stod o diskutera i säkert en timma, grym service som vanligt Micke. Event-MC rekommenderas! Snacka och prova även stövlar och kom fram till det att Daytona Evo Supermoto inte är något för mig (utan att prova), dom är föör stela (jämfördes med pjäxor) och för tunga. Så det är G3 dojan eller GP som det lutar åt nu, får se vad man kommer fram till. Testade G3 idag och den satt bra men jag är ju ute efter maximalt skydd så får se om det blir GP ändå, testade en 45 bara för att men jag ska troligtvis ha 42½ så det sa väl kanske inte så mycket.

Var förbi Ikea också, tjejen i kassan fråga om jag hade family kort varav jag svarar - "Va? Ja nä jag är singel...." HAHAHA! Men jag fick inte ligga, hon log iaf.

Provkörde handskarna på vägen hem, god komfort ;):

29772011.jpg

Vet inte vad du betalade för dina handskar men dom går inte att jämföra med Held. Phantom kostar runt 1500:- då får du känguru skinn och rocka, mm. Det finns en anledning till att Held och andra inte använder kolfiber över knogarna pga av skaderisken. När det gäller Security evo så är mitt enda negativa, dom är jäkligt varma. Men dom går snabbt att dela och torka. Det finns väl en billigare variant av evo utan känguru skinn och kevlar. Eller har den utgått?

/m

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Hoj
CBR 600rr-08
Vet inte vad du betalade för dina handskar men dom går inte att jämföra med Held. Phantom kostar runt 1500:- då får du känguru skinn och rocka, mm. Det finns en anledning till att Held och andra inte använder kolfiber över knogarna pga av skaderisken. När det gäller Security evo så är mitt enda negativa, dom är jäkligt varma. Men dom går snabbt att dela och torka. Det finns väl en billigare variant av evo utan känguru skinn och kevlar. Eller har den utgått?

/m

Lånar tråden, hoppas det är ok, var hittar man Phantom för dom pengarna, vill gärna ha ett par!

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tackar för infon, Dainesestöveln var förhållandevis ful men men :tummenupp Bra att det finns något alternativ iaf. Om man bestämmer sig för att beställa på nätet finns det då något fiffigt sätt att mäta/få foten uppmätt efter konstens alla regler och att man skickar uppgifterna till Daytona eller handlare för att få rätt storlek? Typ fotlabbet eller nåt? Menar exempelvis om man kraschar foten så måste man väl mer eller mindre måttanpassa stövlar efteråt i vissa fall..?

Satt o labba lite på Daytona.de, något sånt här skulle jag vilja ha den om det blir inköp, GP fanns inte att färglägga så G3 på bild. Nr 3 känns väl kanske förnuftigast ur smutssynpunkt men kan inte riktigt bestämma mig ännu:

Bifogat

• DAY3.jpg
    DAY3.jpg
    28.6 KB · Visningar: 64
  • DAY2.jpg
    DAY2.jpg
    30.1 KB · Visningar: 67
  • DAY1.jpg
    DAY1.jpg
    26.6 KB · Visningar: 61
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

/m

Ca 1870:- inkl frakt kostar Phantom från Fc-Moto, 2390:- är ca pris från Vartex katalogen.

Även om de hade funnits inne vet jag inte om jag valt dom pga den fördelaktliga komforten i Racerhandsken. Mycket möjligt att Phantom kickar rumpa men Racer känns seriöst iaf, lite spec:

"Racer's top rated racing glove is a race read glove with a full gauntlet. Extremely comfortable gloves made from cowhide, featuring a Kangaroo Palm for added feel and resistance to abrasion. Carbon protection on knuckles, fingers and cuff. Keprotec abrasion resistant insert for added protection. Knox Armor palm pads on the bottom palm offer even greater protection to your palm and wrist."

http://www.motostrano.com/rahiragl.html

Shoeller keprotec känns inte fy skam heller.

http://www.schoeller-textiles.com/en/fabrics/protection/schoeller-keprotec.html

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ok nu brinner det i knutarna...!

Kan man köra på Daytona Evo III? Bekväma tyckte jag dom var men ur säkerhetssynpunkt? Fördelen är ej invulkat (eller vad det heter) skydd, inte för att jag någonsin kommer lyckas slita ned de invulkade men men..

Jättegärna snabba bra tips från expertpanelen :tummenupp

Alltså:

evo_innen.jpg

Istället för:

5b_secevo_GPgrafik-e.gif

http://www.daytona.de/english/boots_e/race.html

"Duger" dom?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Kan man köra på Daytona Evo III? Bekväma tyckte jag dom var men ur säkerhetssynpunkt? Fördelen är ej invulkat (eller vad det heter) skydd, inte för att jag någonsin kommer lyckas slita ned de invulkade men men..

"Duger" dom?

Dom "vanliga" duger mkt gott ja, och det som är nackdelen med GP varianten är faktiskt att du sliter ut sulan på rätt kort tid om du går lite vid dina resmål, den är iofs av mkt hög kvalitet men bara 3-4mm tjock.

Skillnaden på skydden är det yttre hälskyddet och nått lager kevlar i hålfoten.
Den vanliga versionen är ändå mycket bra, köp.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

Jättegärna snabba bra tips från expertpanelen :tummenupp

Alltså:

"Duger" dom?

Klart att dom duger mer än väl :)

Jag har Daytona securtiy EVO II (skiljer inte allt för mycket mot EVO III)

Sköna är dom,varma som någon sa...näääää,bra passform...jaaa,dyra..jaaaaaa,
regntäta...nej,färg svart som gör sig bra till de flesta kläder o ställ.

Funkat perfekt till de hojar jag kört,kör. R1,KTM motard/offroad,BMW adventure.

Haft stövlarna nu i ca 3 år.

Någon nackdel då? Inte direkt,möjligtvis att kardborreknäppena i stövlen blir lite slitna men inte nämvärt ändå.Något kyligt om fötterna såhär års.

När/om mina stövlar blir förbrukade kommer jag åter titta på Daytonas stövlar.

Det går att få dem lite specialbyggda efter önskemål med tydligen,kostar väl därefter.
Stövlarna är tydligen handgjorda,den info jag fått iallafall.

Såfall skulle jag vilja ha EVO III med alla skydd som går att få till,färg svart och så skulle jag välja till o få dem regntäta.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kool! =)

Hittade dem för 5000:- (ja nya svarta) så nu blir det affär. Ca 5600:- inkl frakt får man pröjsa från Fc-Moto + att nu får jag möjligheten att prova ut storlek o allt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Så nu är stövlarna hemma! :tummenupp

Rulla upp till Dalahästarnas land:

attachment.php

Passa på att besöka en klädesaffär 2 mil från ingenstans utanför Leksand:

attachment.php

attachment.php

Sen blev det dit jag egentligen skulle:

attachment.php

Handla stövlar :tummenupp:tummenupp:tummenupp:

attachment.php

Kasta denna vinters första snöboll och bokstavligen sladda hem:

attachment.php

attachment.php

Nu 65 mil och 9 timmar senare ska jag sova, godnatt! :glömdet

Bifogat

• tr1.jpg
    tr1.jpg
    30.6 KB · Visningar: 333
  • tr2.jpg
    tr2.jpg
    24 KB · Visningar: 326
  • tr3.jpg
    tr3.jpg
    97.1 KB · Visningar: 325
  • tr5.jpg
    tr5.jpg
    53.4 KB · Visningar: 332
  • tr6.jpg
    tr6.jpg
    17.5 KB · Visningar: 345
  • tr4.jpg
    tr4.jpg
    63.7 KB · Visningar: 1,388
  • tr7.jpg
    tr7.jpg
    46.4 KB · Visningar: 326

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Grattis. Det där är helt grymma stövlar. Personligen kommer jag nog inte köra med något annat märke.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...