Daytona Evo Supermoto, handskar och ryggskydd

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Man tackar, känns riktigt bra =) Funderade på en provtur med utrustningen ikväll då det e skapligt torrt ute men dumt att chansa utan ryggskydd. Funderar på Halvarssons, kollar man utöver testresultat säger väl hälften att det är bra och andra hälften (konspirationsteoretikerna) att det inte är bra... så det är säkert bra.

Jofama´s hemsida har varit under uppdatering en tid men nu fungerar den iaf, såg att de hade ytterliggare ett skydd:

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=197&cid=10

Det är dyrare..... så är det bättre? =) Google gav så gott som ingenting, känns med andra ord som att det borde vara ganska färskt, någon som provat/har några fakta? Fick höra att Halvarssons Track och Kawasakis ryggskydd skulle vara så gott som samma, samma tillverkare och bara lite olika utformning av plattan.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Motorcykeltillverkarna låter någon av de större tillverkarna på säkerhetsutrustning sy upp kollektioner åt dem med skinnställ, handskar samt tillverka hjälmar, ryggskydd, stövlar med tillverkaren logga.

Dainese tillverkar t ex ryggskydd och handskar och skinnställ åt Ducati. Arai tillverkar hjälmar med Ducati logga. De säljs sedan på Ducati Store runt om i världen.

Jag tror att du kommer att bli nöjd om du väljer ett ryggskydd från någon av de större tillverkarna. Välj ett som känns bra i passformen. Själv har jag som sagt ett Dainese.

Grattis till dina Daytona.

Vilken butik köpte du dem av tillslut? Åkte du upp till firman för att prova dem innan köp?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Touringbutiken har dem på rea och jag åkte mycket riktigt dit och provade, framgår inte det av bilderna ;) Ett par 42´or hade dom iaf kvar när jag lämnade med mina stövlar igår, kanske fler storlekar men det är utanför min vetskap.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Dina bilder var mycket talande :)

Jag såg ditt tidigare inlägg där det nämndes en onlinebutik där om jag förstod saken rätt kunde prova ut rätt storlek. Blev lite konfunderad att du tagit bilen ut på en långtur när du skulle kunna sitta hemma i soffan och vänta på posten :tummenupp

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jaha nä det var väl jag som tyckte att det borde finnas något sätt mäta upp foten efter konstens alla regler för den sakens skull men kom inte vidare med det =) Provade stöveln som hastigast när jag köpte handskarna dock, sen hitta jag denna überrea på dem och då bar det av med bil istället och de hade 42 och 43. De la undan dem åt mig, provade 42 men där tog tårna i och 43 med en extra sula i satt hur bra som helst så de vart det tillslut.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Min erfarenhet säger mig att man måste prova i verkligheten. Du gjorde helt rätt som tog dig dit.

När jag provade Daytona för ett par år sedan tyckte jag de satt lite tight över foten i sidled. På grund av det blev det ingen affär den gången. Har dock inte helt släppt tankarna att köpa ett par Daytona i framtiden just på grund av att de anses ha högst säkerhet. Man kan ju alltid måttbeställa ett par. Men det blir antagligen rätt dyrt. Har inte undersökt den saken närmare.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tror inte att det är så blodigt i jämförelse, alltså de har ju högt pris i grunden men om jag förstod det rätt så kör de med ½ storlekar också och så mycket mindre marginaler än så har jag svårt o tro att du behöver. Alltså exempelvis: Strl 42, 42½, 43, 43½ etc.

Däremot har jag hört att de kan vara lite sega med leveranser så därför var det ju skönt att dessa fanns på hyllan när jag skulle handla.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Lite mailförfrågan till Jofama ang Halvarsson Buckler ryggskydd gav följande information:

"Största skillnaden är att man kan plocka ut skyddet och tvätta överdraget och att man kan ta bort remmarna. Sen tycker jag att den är lite "mjukare" och därför följer ryggen bättre när man böjer sig. Bucker har samma skydd egenskaper som track. Ryggskyddet kommer in till oss i Januari."

buckler1_b.jpg

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=197&cid=10

Så med lite tur och bra väder blir ställpremiären i Januari.... i bästa fall =)

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Mina beställdes i min vanliga storlek och passar förträffligt.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping