Appar
?
Den (riktiga) IT jag jobbat med (räknar inte sälja datorer som IT även om de som gör det gärna kallar det så) har handlar om tyngre affärssystem och dit hörande applikationer och stödsystem. Jämför senaste Axapta med de första Movex-systemen. Jag är ingen kodapa, men med nya tider och nya system kommer nya språk, utan fortbildning lär man väl inte sätta sig in i det utan vidare?
Men ja, gamla kunskaper väger tungt, förutsatt att man förstår det nya OCKSÅ. Våra mest eftertraktade konsulter var de som var gamla movex-rävar (industrin) och kunde lirka ihop det med de nya stödsystem kunderna egentligen var ute efter. Lite klurigare integrationer i många fall jämfört med nya fina system med integrationsgränssnitt som (citat gammal räv) "vilken apa som helst kunde få ihop" (vilket blev hysteriskt kul med tanke på att han sannolikt inte var helt bekväm med begreppet kodapa).
Vad jag menade var att (bortsett specialfall och specifika företag) gammal kunskap inte är mkt värd i en föränderlig värld. Det är förmågan att anpassa sig som sätter ribban idag. Utvecklingstakten inom det mesta idag jämfört med för 50 år sen är ju rätt häftig, för de som pluggade för lite för länge sen är det många som aldrig hade intresset att fortsätta lära, utan trodde sig va lite "klara" när de lärt sig sina uppgifter.
Förstår du? Känner att jag tappade mig själv halvvägs här..
Sova nu, ja tack