Vågar inte uttala mig om Uppsala men bara att du försöker jämföra Stockholms Universitet med Handels gör ju att jag inte riktigt kan ta dig seriöst.
Men alla tror ju att just deras egen skola är bäst så jag är ju inte förvånad över att jag fick mothugg på den kommentaren.
EDIT: Egentligen skulle jag vilja gå så långt som till att det bara finns Handels Stockholm.
Handels scorar inte så bra som man tror i kompetens-tester. Gällande anställningsbarheten efter utbildning och medellön etc ligger de före, men det blir ju också lite av en självuppfyllande profetia då ryktet väger tyngre än utbildningens reella värde, och de som läser där ofta har tunga nätverk redan innan de börjar vilket öppnar dörrar på ett helt annat sätt.
Carl-Henric Svanberg nöjde sig med Linköpings, det gick rätt bra för honom I fjol låg LiUs ekonomer om jag minns rätt 3a på ingångslön efter just handelshögskolorna, men du (oh allvetande) har inte ens nämnt dem.
Poängen är emellertid inte att jämföra landets ledande universitet (eller högskolor som du vurmar så för). Utan att en del av de (kanske de som i tråden kallas kunskapslyftare?) som pluggade för 20-40 år sen inte lärde sig den viktigaste läxan, nämligen att lära sig. Få kunskaper (idag) är bestående, det som är sant idag är fel imorrn osv. Inom FEK gäller det ex. prisstrategier pga informationstillgången, management/ledarskap pga den ändrade kulturen/förväntningarna med nya generationer och de finansiella "sanningarna" behöver vi knappt nämna (cykler my ass). Jag antar att ingenjörssidan är liknande i de flesta fall, åtminstone när saker ska tillämpas. Problem igår är självklarheter idag idag osv..
Jag har inte pluggat på massa olika universitet, men jag har förstått att åtminstone LiU styrt om rätt hårt de senaste åren till att tidigt fokusera mkt mer på morgondagen än vad som gäller NU på ett sätt som inte var gällande för 10 år sen.