De är stämplade som WT

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vågar inte uttala mig om Uppsala men bara att du försöker jämföra Stockholms Universitet med Handels gör ju att jag inte riktigt kan ta dig seriöst.

Men alla tror ju att just deras egen skola är bäst så jag är ju inte förvånad över att jag fick mothugg på den kommentaren.

EDIT: Egentligen skulle jag vilja gå så långt som till att det bara finns Handels Stockholm.

Handels scorar inte så bra som man tror i kompetens-tester. Gällande anställningsbarheten efter utbildning och medellön etc ligger de före, men det blir ju också lite av en självuppfyllande profetia då ryktet väger tyngre än utbildningens reella värde, och de som läser där ofta har tunga nätverk redan innan de börjar vilket öppnar dörrar på ett helt annat sätt.

Carl-Henric Svanberg nöjde sig med Linköpings, det gick rätt bra för honom ;) I fjol låg LiUs ekonomer om jag minns rätt 3a på ingångslön efter just handelshögskolorna, men du (oh allvetande) har inte ens nämnt dem.

Poängen är emellertid inte att jämföra landets ledande universitet (eller högskolor som du vurmar så för). Utan att en del av de (kanske de som i tråden kallas kunskapslyftare?) som pluggade för 20-40 år sen inte lärde sig den viktigaste läxan, nämligen att lära sig. Få kunskaper (idag) är bestående, det som är sant idag är fel imorrn osv. Inom FEK gäller det ex. prisstrategier pga informationstillgången, management/ledarskap pga den ändrade kulturen/förväntningarna med nya generationer och de finansiella "sanningarna" behöver vi knappt nämna (cykler my ass). Jag antar att ingenjörssidan är liknande i de flesta fall, åtminstone när saker ska tillämpas. Problem igår är självklarheter idag idag osv..

Jag har inte pluggat på massa olika universitet, men jag har förstått att åtminstone LiU styrt om rätt hårt de senaste åren till att tidigt fokusera mkt mer på morgondagen än vad som gäller NU på ett sätt som inte var gällande för 10 år sen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:fakta

Är rätt övertygad om att det är det främsta skälet.

Jag har träffat många ekonomer från flera av våra universitet, och jag är övertygad om att dom från Handels sticker ut och det beror inte på deras nätverk. Däremot så blir det ju med automatik så att de mest begåvade söker sig ju till den skola som har högst anseende.

Sen finns det ju naturligtvis undantag men försöker man göra statistik av enstaka individer så har man nog läst på fel skola.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Carl-Henric Svanberg nöjde sig med Linköpings, det gick rätt bra för honom ;) I fjol låg LiUs ekonomer om jag minns rätt 3a på ingångslön efter just handelshögskolorna, men du (oh allvetande) har inte ens nämnt dem.

Poängen är emellertid inte att jämföra landets ledande universitet (eller högskolor som du vurmar så för). Utan att en del av de (kanske de som i tråden kallas kunskapslyftare?) som pluggade för 20-40 år sen inte lärde sig den viktigaste läxan, nämligen att lära sig. Få kunskaper (idag) är bestående, det som är sant idag är fel imorrn osv. Inom FEK gäller det ex. prisstrategier pga informationstillgången, management/ledarskap pga den ändrade kulturen/förväntningarna med nya generationer och de finansiella "sanningarna" behöver vi knappt nämna (cykler my ass). Jag antar att ingenjörssidan är liknande i de flesta fall, åtminstone när saker ska tillämpas. Problem igår är självklarheter idag idag osv..

Jag har inte pluggat på massa olika universitet, men jag har förstått att åtminstone LiU styrt om rätt hårt de senaste åren till att tidigt fokusera mkt mer på morgondagen än vad som gäller NU på ett sätt som inte var gällande för 10 år sen.

Salvatore Grimaldi gick en verkstadsutbildning i Västerås och det gick ganska bra för honom också. Men det betyder ju inte att jag skulle rekommendera mina barn att söka sig till Västerås verkstadsskola.

Hur ajour med sin tid man behöver vara beror väldigt mycket på vad man jobbar med som civilingenjör. Inom maskinsidan som jag har erfarenhet från så är basen samma idag som för 50 år sedan, och det kommer man långt med som civilingenjör i många av maskingrenarna. Sedan har arbetsverktygen förändrats främst i form av datorerna som ständigt kommer i bättre versioner med nya möjligheter.

Ska man sedan ligga längst framme i forskningsfronten så måste man hålla sig ständigt informerad för alla nya idéer tenderar att födas ur sådant som någon annan upptäckte eller skapade igår. Dom blir rent av ofta en naturlig följd av vad någon gjort tidigare så det är inte konstigt att samma ide ofta föds nästan samtidigt på två olika håll i världen, men då har vi hamnat på doktorsnivå.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Senaste nytt från WT-världen:
Erik Almqvist tillhör numera WT-skaran. Vit, beklagande, fördomsfull, stökig och arbetslös.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Den (riktiga) IT jag jobbat med har handlar om tyngre affärssystem och dit hörande applikationer och stödsystem. Jämför senaste Axapta med de första Movex-systemen. Jag är ingen kodapa, men med nya tider och nya system kommer nya språk, utan fortbildning lär man väl inte sätta sig in i det utan vidare?

(bortklippt)

Och sålänge man håller sig inom samma familj språk så går det att få ett grepp om själva språket på en vecka eller två (även om det tar betydligt längre tid att bemästra det). Byter man språkfamilj blir det genast krångligare. (som tex att hoppa från Java till Haskell).

(bortklippt lite här och där)

Språk, Java har börjat få mycket skit, men det är väldigt väl nergrävt i Enterprise och kommer antagligen leva lika länge som COBOL gjort i bankväsendet... Folk verkar ju tom längta tillbaka till C++ (som var språket alla älskade att hata för några år sen)...

Affärsystem! :huvet
Efter att i många år endast jobbat med tekniska applikationer, så har jag på senare år även börjat göra 'små-jobb' i vårat affärsystem. Vi uppgraderade det för bara ett par år sedan. (ALLA våra verkstäder skulle ha ALLA sina artiklar i samma databas :huvet) Användargränssnittet såg ju fräscht ut. Så då hade jag en fåfäng förhoppning att PCF-programmeringen skulle lämna stenålders-nivån. Men icke! :glömdet Sista versionen från Baan, och jag sitter förfarande med radeditor(!!!!) när PCF-koden ska uppdateras!
(PCF = produktkonfigurering)

Det är inte så stor skillnad på språk, när man väl lämnat assemblern! :lol Blev ombedd att fixa buggarna i sökrutiner skrivna i VB, trots att jag aldrig sett VB innan. Men med lite c/c++ kunskaper så begriper man snabb hur det funkar. Same, same but different. Som Ulvhamne skriver, många språk är så lika att man inte behöver någon 'kurs' för att begripa vad koden gör, om den är vettigt skriven. :huvet Samma sak med assembler till olika processorer.

PS. Är det någon som kommer ihop ADA? Så märkvärdigt då det kom, och dog lika fort. :lol c-programmering har man hållt på med åtminstone sedan 70-talet...
Unix-datorer, c-kod och vi som editor :tummenupp

PPS: Som ni säkert förstått jobbar jag inte i IT-branchen utan i industrin. Min 'produkt' är inte datorsystem, utan styrning och övervakning. Tillförlitlighet slår high tech, dessutom löjligt hög IP-klassning...

Last edited:

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Vågar inte uttala mig om Uppsala men bara att du försöker jämföra Stockholms Universitet med Handels gör ju att jag inte riktigt kan ta dig seriöst.

Men alla tror ju att just deras egen skola är bäst så jag är ju inte förvånad över att jag fick mothugg på den kommentaren.

EDIT: Egentligen skulle jag vilja gå så långt som till att det bara finns Handels Stockholm.

Jag jämför dem eftersom alla är ekonomiutbildningar. Handels Stockholm är en bättre skola eftersom det finns bättre elever, bättre lärare och bättre kontakt med näringslivet än de övriga. Men innehållet i själva kurserna/litteraturen skiljer sig inte så mycket åt.

Jag brukar tycka att du skriver bra inlägg i allmänhet, men jag anar jag en "viss" bitterhet mot ekonomer. Fakta är att ditt uttalande
"Övriga har nog i alla tider utbildat ekonomer som sedan inte fått jobb."
helt enkelt är felaktigt. Sedan kan du tycka vad du vill om ekonomer och olika universitet och högskolor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...jag anar jag en "viss" bitterhet mot ekonomer...

Ber om ursäkt för det!

Men ja, du har så rätt, kanske inte ordet bitter stämmer men jag känner inte fullt förtroende för ekonomi som "vetenskap" i många avseenden samt hur ekonomin många gånger förstörs av ekonomer och politiker många gånger trots bättre vetande och ibland pga icke hållbara eller icke fullständiga teorier. Till stora delar är jag ekonomiskt intresserad och ekonomi roar mig men förargar mig också.

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
????? :va Men du uppfyller ju INTE det mest grundläggande kravet: Att skylla på samhället/någon annan. Du kämpar ju verkligen för att förändra din situation. Har fått intrycket att du är på väg 'någon annanstans' :tummenupp

Nej jag kan väl inte heller påstå att jag skyller på samhället..

Någon annanstans? Ja fan va skönt om man hade kunnat komma dit.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Ber om ursäkt för det!

Men ja, du har så rätt, kanske inte ordet bitter stämmer men jag känner inte fullt förtroende för ekonomi som "vetenskap" i många avseenden samt hur ekonomin många gånger förstörs av ekonomer och politiker många gånger trots bättre vetande och ibland pga icke hållbara eller icke fullständiga teorier. Till stora delar är jag ekonomiskt intresserad och ekonomi roar mig men förargar mig också.

Om du är intresserad av ekonomi kan jag rekommendera en bok som är väldigt bra. Den innehåller ingen makroekonomi, men är intressant, underhållande och samhällsanalytisk.

http://www.amazon.com/Freakonomics-Economist-Explores-Hidden-Everything/dp/0060731338

Det finns en uppföljare som är bra, men inte riktigt i den första bokens klass.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du är intresserad av ekonomi kan jag rekommendera en bok som är väldigt bra. Den innehåller ingen makroekonomi, men är intressant, underhållande och samhällsanalytisk.

http://www.amazon.com/Freakonomics-Economist-Explores-Hidden-Everything/dp/0060731338

Den är tänkvärd men ingen bibel att rätta sig efter.
Men det är sällan skrifter om ekonomi.
Enligt min erfarenhet så kan man lika gärna anställa en astrolog som en ekonom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Har lyssnat på den nu och tycker väl eg inte den har så värst mycket med ekonomi att göra, mest allmän mänskligt dumhet. Och iofs kan jag ju se stora likheter med hur människor beter sig ekonomiskt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har lyssnat på den nu och tycker väl eg inte den har så värst mycket med ekonomi att göra, mest allmän mänskligt dumhet. Och iofs kan jag ju se stora likheter med hur människor beter sig ekonomiskt.

Om jag inte minns fel så var det en ekonom som applicerade ekonomins teorier på andra problem i samhället, eller snarare, ekonomernas analysverktyg på statistik som inte har med ekonomi att göra egentligen...
Han har ju visat lite intressanta samband, men nej, så mycket ekonomi är det inte i själva boken.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Det var en gång tre personer strandsatta på en öde ö med en låda konservburkar, det var en fysiker, en kemist och en ekonom.
Fysikern sa att han visste hur dom skulle få upp konserverna på ett bra sätt, genom att krossa dom med stenar kunde dom få ut maten.

Kemist sa att han hade en ännu bättre idé, genom att koka dom så får vi ut maten och dessutom varm.

Ekonomen sade nu att han hade den absolut bästa idén för att få upp konserverna, vi föreställer oss att vi har en konservöppnare, öppnar burkarna och äter maten.

Jag gillar den historian, för det är mycket möjligt att den är sann.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det var en gång tre personer strandsatta på en öde ö med en låda konservburkar, det var en fysiker, en kemist och en ekonom.
Fysikern sa att han visste hur dom skulle få upp konserverna på ett bra sätt, genom att krossa dom med stenar kunde dom få ut maten.

Kemist sa att han hade en ännu bättre idé, genom att koka dom så får vi ut maten och dessutom varm.

Ekonomen sade nu att han hade den absolut bästa idén för att få upp konserverna, vi föreställer oss att vi har en konservöppnare, öppnar burkarna och äter maten.

Jag gillar den historian, för det är mycket möjligt att den är sann.

Uppenbar lögn.
En ekonom skulle antingen spara maten och leva på värdeökningen eller slänga burkarna i havet för att hålla nere lagersaldot.