De har gått för långt

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Har på senaste tiden blivit allt mindre road av gatåka
en jäkla massa olyckor och tillbud pga allt möjligt , från utsvängande bilar till grus i kurvor mm.
Men nu tycker ja det gått för långt, är nämligen lika rädd för dom egna :näsblod
När man kör sin favoritslingriga väg, ska man behöva vara livrädd för andra hojar ? personer utan empati för andra varelser, kör om i skymda kurvor, över krön, vid möte, med videokamera för att dockumentera sitt vansinne
när man kör snabbaste repan och nästan skickar familjen i volvon i diket
för att man kör om i 250 på 50 väg och knökar in hojen precis före mötet,
ego typer som vägrar släppa av när man gruppåker fast man inte behärskar farten.

Nä det här med sporthoj på allmän väg är inte lika kul längre
och ja jag kör inte som en snigel själv men försöker tänka lite i alla fall (lyckas inte alltid).
Kör för faan med lite omtanke om dina medmänniskor:mad:

Sen händer det alltid olyckor, men vi kan väl försöka se till att dom blir färre
inte fler.

jocce

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
ja vad ska vi göra åt alla olyckor? jag är ganska så säker på att om vi själva inte tar tag i saken så gör våra kära myndigheter det.. Och då undrar man hur det ska bli!! Kanske vi borde ägna en tanke på våra nära och kära innan vi öser gärnet... Dom vill säkert att vi kommer hem på två hjul och inte på en bår....

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Kör bana istället. Skitskoj, man kan ladda så hårt man vill/törs utan att riskera att råka ut för vägverkets nollvision eller bli en kylarprydnad. Den sociala biten får man också, hur mycket trevligt folk som helst i depåerna!

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
M:et skrev:
2487462 Kör bana istället. Skitskoj, man kan ladda så hårt man vill/törs utan att riskera att råka ut för vägverkets nollvision eller bli en kylarprydnad. Den sociala biten får man också, hur mycket trevligt folk som helst i depåerna!

Hade hur gärna som helt testat bana, men eftersom jag är fullständig novis på att köra (kort i år) så känner jag att jag inte "vågar" köra bana pga av att jag kan inte meka, kan inte ett skit, tekniskt om hojar (än) och tror folk skulle undra vad faan den snigeln gör på banan när noviser kör 3 gånger så fort som jag. Helt enkelt känna mig som en outsider, ett blåbär i en lingonskog...

Förutom det, jävlar vad det ser kul ut att köra bana :D

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
Jag skulle gärna "leka" av mig på bana,, men det är lite jobbigt då det är 50 mil till mitsverigebanan , annars så är det Kemora eller Mo i rana som gäller,, lite långt bara för att åka o leka av sig.

Om man hade en bana lite närmare till ,

RSV-Mike

jumjum
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Aprilia TV4R -11 APRC
Macaper skrev:
2487489 Hade hur gärna som helt testat bana, men eftersom jag är fullständig novis på att köra (kort i år) så känner jag att jag inte "vågar" köra bana pga av att jag kan inte meka, kan inte ett skit, tekniskt om hojar (än) och tror folk skulle undra vad faan den snigeln gör på banan när noviser kör 3 gånger så fort som jag. Helt enkelt känna mig som en outsider, ett blåbär i en lingonskog...

Tycker inte du ska tänka så,att du skulle vara en snigel.
Du lär dig mycke på att köra på bana,tänk inte på att du måste vara snabb.
Tror inte att de flesta som börjar köra på bana är snabba från början.
Hastigheten kommer att öka allt eftersom man lär sig.
Jag tänker mer på att köra mjukt och få flyt i körningen än hur fort det går.

Så ut på bana nästa år,du kommer inte ångra dig det i är skitkul:tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Macaper skrev:
2487489 Hade hur gärna som helt testat bana, men eftersom jag är fullständig novis på att köra (kort i år) så känner jag att jag inte "vågar" köra bana pga av att jag kan inte meka, kan inte ett skit, tekniskt om hojar (än) och tror folk skulle undra vad faan den snigeln gör på banan när noviser kör 3 gånger så fort som jag. Helt enkelt känna mig som en outsider, ett blåbär i en lingonskog...

Testade att åka bana första gången 1 månad efter jag fick kortet. En annan jag vet här på sporthoj åkte första utbildningen 2 veckor efter han fått kortet. Det finns alla möjliga typer av nivåer på förarna men det är bara att börja i en långsam grupp så kan ingen klaga och du kan åka hur lungt du vill. Har ju till och med sett glidare på gelleråsen:)

Tråkigt med alla olyckor i höst. Törs knappt åka nu pga att jag ska resa med cykeln men igår tog jag en tur med cykeln och blev påbackad:näsblod dock orkade jag hålla upp den.

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Macaper skrev:

Köpe en sp250 i våras . Det har varit mycket meka (provat själv o frågat andra,finns massor av hjälpsamma i depåerna )Det är satan så kul o köra bana ,säljer nog gathojen till våren. Gå en licenskurs i vår det är både kul , prisvärt o lärorikt.
Peter

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Ärr-sexa
Macaper skrev:

Det ÄR superkul att köra på bana! Och ingen är för dålig/långsam, alla är barn i början! Det är ju liksom det som är meningen, att man ska börja ens egen nivå och i sin egen takt öka eller bara bli mer jämn och bekväm med hojen och svängandet. Tror du att alla "fartdårar" körde supersnabbt från början?!? :va

Förresten, det är MYCKET bättre att öva och känna sig grön på bana än ute i trafiken...!

Se så, boka in dig redan nu på nästa års banåkningar!!! :tummenupp

Meka behöver man inte kunna, inte för vanliga bandagar iaf. Skulle du vilja börja tävla behöver man väl ha lite kunskaper, men man lär sig under tiden.

Åk på bana och upptäck ett paradis för hojåkning!

:)

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Har funderat ett par gånger under året om man ska skaffa sig en gathoj. Men efter alla dessa olyckor så känns det inte alls lockande.
För att köra på bana så spelar det ingen roll om man aldrig har kört förut. Alla är vi nybörjare. Finns olika alternativ att välja på.

- SMC:s kurv och bromskurs. Bra för någon som aldrig kört på bana förut. Teori blandat med mycket praktik, under säkra omständigheter och i lugnt tempo.

- Vanliga bandagar. Finns att välja allt från långsam till snabbgrupp. Rekommenderas långsamgrupp för nybörjare, tro inte att du är Rossi direkt.

- Licenskurser. Är för att ta en tävlingslicens, för att kunna börja tävla eller träna på licenskörningarna runt om på banorna. (En tvådagarskurs, 1 dag teori plus en dag praktik, för att om du klarar det kunna köra på träningar)

Jag körde min första bandag då jag knappt kunna svänga. Tog licensen efter ett par körlektioner. Snigel var bara förnamnet. Det här var min första säsong och den var helt underbar, hade visserligen kunnat gå snabbare :yoparty

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Alicia skrev:
2488012 Har funderat ett par gånger under året om man ska skaffa sig en gathoj. Men efter alla dessa olyckor så känns det inte alls lockande.
För att köra på bana så spelar det ingen roll om man aldrig har kört förut. Alla är vi nybörjare. Finns olika alternativ att välja på.
- SMC:s kurv och bromskurs. Bra för någon som aldrig kört på bana förut. Teori blandat med mycket praktik, under säkra omständigheter och i lugnt tempo.
- Vanliga bandagar. Finns att välja allt från långsam till snabbgrupp. Rekommenderas långsamgrupp för nybörjare, tro inte att du är Rossi direkt.
- Licenskurser. Är för att ta en tävlingslicens, för att kunna börja tävla eller träna på licenskörningarna runt om på banorna. (En tvådagarskurs, 1 dag teori plus en dag praktik, för att om du klarar det kunna köra på träningar)

Jag körde min första bandag då jag knappt kunna svänga. Tog licensen efter ett par körlektioner. Snigel var bara förnamnet. Det här var min första säsong och den var helt underbar, hade visserligen kunnat gå snabbare :yoparty
Du du e kvick nog för o kört en säsong!
Im imponerad iaf=)
Kör på, bli snabbare ändå o spöa grabben din:tummenupp

Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Lindén skrev:
2488025 Du du e kvick nog för o kört en säsong!
Im imponerad iaf=)
Kör på bli, snabbare ändå o spöa grabben din:tummenupp

Haha, ska nog akta mig för att bli så snabb. Lite snabbare ska det dock gå nästa år. Med ny superbroms, ny stöddämpare, ny gaffelolja och fräscha däck och förbannat mycket vilja så ska det kapas sekunder :yoparty

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
M:et skrev:
2487462 Kör bana istället. Skitskoj, man kan ladda så hårt man vill/törs utan att riskera att råka ut för vägverkets nollvision eller bli en kylarprydnad. Den sociala biten får man också, hur mycket trevligt folk som helst i depåerna!

Kör endel bana och tror att det inte blir nått gatförsäkrande nästa år
om man inte skaffar enduro istället :) , farterna är ju i alla fall lite måttligare i terrängen, och inga bilar,
de var någon i en tidigare tråd som sa att ju längre man kört, ju medvetnare om riskerna på allmän väg, och försiktigare man kör, och de tycker ja stämmer, har själv haft kort sen ja var 16 år (22 år nu)
och man vet hur himla lite som behövs för att man ska ha kört färdigt.

hmm enduro ........:va

Formula

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Hoj
Kawasaki ER-5
Ja nog funderar man allvarligt på om man ska åka hoj över huvud taget allt....:(

Jag har endast kört denna sommar då jag fick kortet i juli, men funderar redan på om det är värt det? Man har läst om så många tragiska öden här på SH så man blir ju alldeles färdig. Tar det aldrig slut på dessa olyckor?!

ÄR det verkligen värt att riskera livet för detta? Tänker på mina barn främst och jag djupt imponerad av dem som lägger hjälmen på hyllan och inte åker mer, det är tufft gjort tycker jag att kunna sätta andras väl framför sin egen lust att åka.
Ändå är inte jag den typen som åker vårdslöst på något sätt, visst åker jag fortare än man får ibland, men jag chansar inte och försöker tänka lite längre innan, så man gör inte gör något förhastat. Men det hjälper ju inte alltid som sagt var, vi är ju så många andra ute i trafiken samtidigt.
Har även en karl som åker och jag vet ju själv hur orolig jag är när han är ute och åker, ringer han inte och säger att han är OK när han kommer fram har man ju en väldigt livlig fantasi som snabbt kan hitta på både det ena och det andra........vet inte vad jag skulle göra om det händer honom något.

Ja, ja, ställer av hojen nu och tänker ta mig en ordentlig funderare på detta, så får vi se hur det blir till nästa år. Finns det inte någon mer som funderar i dessa banor?

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
Formula skrev:
2489080 Ja nog funderar man allvarligt på om man ska åka hoj över huvud taget allt....:(

--

Ja, ja, ställer av hojen nu och tänker ta mig en ordentlig funderare på detta, så får vi se hur det blir till nästa år. Finns det inte någon mer som funderar i dessa banor?

Jo, varje dag! Som familjefar funderar jag mycket på detta. Nu åker jag mest pendling till o från jobbet i stadstrafik så förhoppningsvis är inte risken att köra ihjäl sig så stor i stan. Har dessutom svalt stoltheten (och coolfaktorn..:1pajas ) och dragit på mig en reflexväst. Ska dessutom byta hoj till en som inte lockar så till höga farter ...

Vad mer kan man göra? Har någon fler idéer på säkerhetstips i vardagen?

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Macaper skrev:

får jag fråga varför köper man det värsta som nästan går att köpa som är byggd för att gå bana om man inte vågar använda det...

Gå en SMC kurs sen nästa år

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alicia skrev:

Ett litet förtydligande här:

SMC:s Broms&Kurv kurs samt Sporthojskursen är defintivt kurser som passar alla, inte bara nybörjare.
Under sommaren som varit så har vi haft drygt 2 500 elever totalt och det har varit allt från rena nybörjare till tävlingsförare. Det finns ett tempo som passar alla, från mindre snabb till tävlingsåkartempo. Kurserna varvar teori och praktik och det är väldigt mycket friåkning, i stort sett alla övningar är individuella och det är ni som elever som bestämmer hur mycket ni skall lära er.

En annan viktig grej är att SMC:s kurser dom enda bantillfällena du kan köra med full försäkring, bara en sån sak:)

Inför 2007 så kommer det att komma många nyheter inom SMC School, vi skall göra om utbildningssystemet så att det blir ännu bättre och vi kommer att erbjuda ännu fler kurser än som varit i år.

Gå in på http://www.svmc.se och kolla när 2007:års kurser kommer upp, det kommer att bli kanonbra...:tummenupp

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Gottis skrev:
2489111 får jag fråga varför köper man det värsta som nästan går att köpa som är byggd för att gå bana om man inte vågar använda det...

Gå en SMC kurs sen nästa år

Självklart får du fråga :)
Det handlar inte om att våga, det handlar om att jag känner att jag inte är körredo ännu, men man ska ju lära sig också. Har redan planerat att gå SMC kurser nästa år, men då säsongen är snart slut och jag hämtade hojen för knappt en vecka sedan så såg jag inte så stor idé att göra det i år.

Vidare så har jag planerat det som vinterprojekt så jag i alla fall får se min hoj under vintern, att sätta på krashpuckar, svingskydd mm (inget vält skydd alls förnärvarande) till nästa säsong så att man har råd att välta vid bankörning (25.000 i vagnskade självrisk är inte så roligt).

Så hade inte alls med vågar, hade med att lära sig att gå före man lär sig att springa.

Sedan tycker jag det är av de snyggast hojarna och jag blir sjukt lycklig så fort jag får grensla den och höra det härliga välljudet från min lejoninna när jag startar den. Sedan att jag inte kör 250knyck i alla svängar hör inte till saken tycker jag. Köpte hojen jag vill ha, inte hojen som motsvarar vad jag kan köra.

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
Det Är farligt......och gör du ett misstag så straffar det sig hårt.
Så är är det, det borde var och en förstå om man tänker efter lite.

Det värsta är att du får betala också för andras misstag, ett högt pris.

Det blir inte bättre av att vissa individer är helt otroligt hänsynslösa i sin framfart - som till exempel när man läser trådar som handlar om tidskval på allmänna vägar. Dessa individer hejas på av horder med wannabees som i sin tur vill kunna göra samma sak - detta skapar ett tryck som gör att fler och fler väljer att köra på ett allt mer hänsynlöst sätt. Detta ger en spiral som är svår att bryta - tills samhälle och myndigheter tröttnar, då kommer vi alla att få betala för dessa individers hänsynslöshet. Sådana människor hittar alltid något nytt sätt att visa sin omogenhet på och kommer bara att trava vidare till nästa sysselsättning för att trackassera/förstöra för några andra.

Tyvärr är det så här det ligger till.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Cliff Barnes skrev:
2488206 de var någon i en tidigare tråd som sa att ju längre man kört, ju medvetnare om riskerna på allmän väg, och försiktigare man kör, och de tycker ja stämmer, har själv haft kort sen ja var 16 år (22 år nu) och man vet hur himla lite som behövs för att man ska ha kört färdigt.

Jepp, och när man blivit gammal och vis så blir man kallad moralkärring. Jaja, det får man tåla då man än så länge bara klarat av 22 år utan olycka.
Fegat... självklart men kroppen är fortfarande hel så lite skit från dom coola får man leva med. :D

Blir lika glad varje gång man ser någon som vågar erkänna att dom inte är snabbast/bäst, det tyder på självinsikt och borgar för ett långt liv i sadeln

Hade jag närmare till bana skulle jag gladeligen åka så ofta jag kunde men tyvärr är så inte fallet. Jag får väl skaffa mig en 70-racing och köra på cartbanan i stället. :yoparty

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept