De nya fartkamerorna

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Linsurfer skrev:
Att köra för fort på en 90 väg utan bebyggelse är det inte.. Idag får man ju värre straff för fortkörning än om man misshandlar ngn.. :3freak

Dålig liknelse som inte stämmer det minsta...

För övrigt så lever vi i ett kontrollsamhälle som är på väg att liknas vid den där filmen med Will Smith å Gene Hackman vaffan heter den nu igen? Aja så länge man kör hoj så är man ju skonad, förutom att försäkringen blir dyrare om man tappar lappen...
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Vill man köra i 200+ är det väl bara att ta av nummerplåten å köra. .

Vad är skillnaden att köra mot rött?, köra i 150 på 30 väg? köra i 300 på motorvägen? eller att smita från snuten? Enligt mig är det faktiskt ingen skillnad. Jag kommer köra lugnt i sommar, dock utan nummerplåt, men inte för att jag vill köra fort, utan för att kleptomanerna inte skall veta vart min nummerplåt bor.

Det är inte skattepengarna som blir prioriterade för fartkameror, det är vårt rättsväsende som suger, det har inget med pengar att göra. Bara helt fel inställning och ett land som drivs mer och mer åt komunisthållet.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
sandstream skrev:
I deras egen annons i Expressen i går så räknade de med att spara 20-30 liv per år men hjälp av de nya kamerorna.

Personligen tycker jag att de borde lägga energi och pengar på att se till att den som gör ett misstag i trafiken så sällan som möjligt straffas med döden.
Det är inte farten som dödar utan när det tar stopp :mattias

Faan va impad jag blir, kamrorna sparar max 30 liv/år (beräknat)?
I relation till att ca 7 000 personer/år (fakta) och enbart i Sverige (jo du läste rätt) dör för tidigt av rökningsrelaterde skador är ju kamrorna ett riktigt klipp.
Tar de även bort, bil/MCtjyvar, alkoholister, knarkare, körkortslösa o allt annat elände från vägen?

Finns det synergieffekter? Går kamrorna att använda för passfoton?

Fy f-n vilka klantiga suboptimeringar man gör. Ta barnet som föll ner i en brunn. Hade inte hänt förr men alla brunnslock byggdes som. Sak samma med tidningsåtervinningskontainerna. Vinterdäckslagen kostade bilisterna ca 3 miljarder och beräknades rädda 7-15 liv per år.

Sverige är galet.
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Spoox skrev:
Ja men å andra sidan så skulle ju lagen ändras och de blir så att ägaren utav fordonet åker på smällen (var tydligen många som "lurade av sig ansvaret")
detta skulle ske 1 Juli snackade de om för ett tag sen, men huruvida de fick igenom det vet jag inte och har inte hört något om de på ett tag nu så förhoppningsvis så la dom ner de.. :fyllisar

Det jag hört var att det krävs en ganska stor lagändring för att detta skulle kunna träda i kraft. Idag anses fortkörning vara ett allvarligt brott och det är då viktigt att samhället straffar den skyldige.
T.ex. felparkering anses mindre allvarligt och då duger det att straffa ägaren till fordonet.

Alltså måste allvarligheten på fortkörning sänkas för att man skall nöja sig med att straffa ägaren till fordonet och det får vi hoppas att man inte hinner till 1'e Juli.

Detta är som sagt sanna fakta som jag tror jag hört, drömt eller hittat på. Kommer inte ihåg vilket :tungan
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Busafreak skrev:
Faan va impad jag blir, kamrorna sparar max 30 liv/år (beräknat)?
I relation till att ca 7 000 personer/år (fakta) och enbart i Sverige (jo du läste rätt) dör för tidigt av rökningsrelaterde skador är ju kamrorna ett riktigt klipp.
Tar de även bort, bil/MCtjyvar, alkoholister, knarkare, körkortslösa o allt annat elände från vägen?

Finns det synergieffekter? Går kamrorna att använda för passfoton?

Fy f-n vilka klantiga suboptimeringar man gör. Ta barnet som föll ner i en brunn. Hade inte hänt förr men alla brunnslock byggdes som. Sak samma med tidningsåtervinningskontainerna. Vinterdäckslagen kostade bilisterna ca 3 miljarder och beräknades rädda 7-15 liv per år.

Sverige är galet.

Kan inte du berätta för mig exakt hur många kronor per räddat liv som du tycker är rimligt innan man genomför en reform.
 

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
Tänker hålla mig utanför de politiska diskutionerna den här gången, men jag lånar tråden och sporrar med en fråga:

Beräknar kamerorna (eller någon person) hastigheten mellan kamerorna, så att om jag drar förbi i 90 och sen gasar upp och marscherar till nästa kamera i 200 och sänker till 90 igen så syns det att jag har kört för fort med tanke på klockslagen? Nån nisse sa det i veckan här, men jag fick liksom ingen bekräftelse på att det kunde vara sant. Då skulle alltså kamerorna filma hela tiden, och någon skulle lägga regnumret på minnet och sen sitta och "leta" efter när bilen åker förbi nästa kamera....? Någon som vet ifall det här är rök utan eld eller om det kommer ur något vettigt? Annars är det ju ingen skillnad, vad jag har förstått, rent hypotetiskt. Kamerorna är snabbare och det sitter en kamera i varje skåp.
Det man oroar sig för är ju hittills inte ändrat då:
-Kameran tar bilder bakåt
-Ägaren till fordonet får böteslappen
-Kiruna räknar ut tiden mellan två olika kameror och kommer fram till att snitthastigheten har varit över säg 100 km/h. Böter.

Så jag får nog ge tummen upp, trots att jag investerar 400 miljoner eller vad det var i nåt som jag redan tycker funkar bra och får mig att säkna hastigheten när jag kör bil.

:tummenupp
 

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Stockholm, sweden
Hoj
Suzuki DR650
Magnus-Sthlm skrev:
Prioriteringar är alltid svåra, det kan jag hålla med om. Det som brukar bli lite löjligt när man läser vissa medlemmars inlägg är att det finns noll (0) förståelse för att trafikövervakning ens existerar som företeelse. Eftersom det är citat, "inget riktigt brott" så borde polisen göra helt andra saker. När sen debatten kommer till folk som kör på fyllan och har ihjäl andra eller stulna motorcyklar då ska minsann hela poliskåren aktiveras och det är fan vad dåligt att polisen inte ens kan klara upp små brott, (menat till stölderna och inget annat).

Problemet är väl isf prioriteringen inom trafikövervakningen, som det är nu så verkar det som om hastighetstalibanerna är i majoritet av dom som styr besluten om vad som ska prioriteras inom trafikövervakning.
Och politikerna hejar på, för dom får sin kameraövervakning som dom suktar efter, och som dom snart har omvandlat till att fungera som i England.

Bättre vore om dom hade mer fyllekontroller, och mer riktiga poliser på vägarna.

TomTroll skrev:
Idag anses fortkörning vara ett allvarligt brott och det är då viktigt att samhället straffar den skyldige.
T.ex. felparkering anses mindre allvarligt och då duger det att straffa ägaren till fordonet.

Nej, Idag anses fortkörning vara ett brott, och det är inte felparkering.
Därför det heter felparkeringsavgift och inte pböter, för att det är inget brott.

Det är samma sak om du betalar en räkning för sent, och dom skickar påminnelse med påminnelseavgift och dröjsmålsränta.
 

RsForce

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia Rs 125
granen skrev:
Tänker hålla mig utanför de politiska diskutionerna den här gången, men jag lånar tråden och sporrar med en fråga:

Beräknar kamerorna (eller någon person) hastigheten mellan kamerorna, så att om jag drar förbi i 90 och sen gasar upp och marscherar till nästa kamera i 200 och sänker till 90 igen så syns det att jag har kört för fort med tanke på klockslagen? Nån nisse sa det i veckan här, men jag fick liksom ingen bekräftelse på att det kunde vara sant. Då skulle alltså kamerorna filma hela tiden, och någon skulle lägga regnumret på minnet och sen sitta och "leta" efter när bilen åker förbi nästa kamera....? Någon som vet ifall det här är rök utan eld eller om det kommer ur något vettigt? Annars är det ju ingen skillnad, vad jag har förstått, rent hypotetiskt. Kamerorna är snabbare och det sitter en kamera i varje skåp.




:tummenupp


Jag vet inte.. Men är det inte så att varje kamera känner efter när en bil/mc kör över en given hastighet och tar då en bild som då sänds direkt till polis för granskning. :va :)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
granen skrev:
Tänker hålla mig utanför de politiska diskutionerna den här gången, men jag lånar tråden och sporrar med en fråga:

Beräknar kamerorna (eller någon person) hastigheten mellan kamerorna, så att om jag drar förbi i 90 och sen gasar upp och marscherar till nästa kamera i 200 och sänker till 90 igen så syns det att jag har kört för fort med tanke på klockslagen? Nån nisse sa det i veckan här, men jag fick liksom ingen bekräftelse på att det kunde vara sant. Då skulle alltså kamerorna filma hela tiden, och någon skulle lägga regnumret på minnet och sen sitta och "leta" efter när bilen åker förbi nästa kamera....? Någon som vet ifall det här är rök utan eld eller om det kommer ur något vettigt? Annars är det ju ingen skillnad, vad jag har förstått, rent hypotetiskt. Kamerorna är snabbare och det sitter en kamera i varje skåp.
Det man oroar sig för är ju hittills inte ändrat då:
-Kameran tar bilder bakåt
-Ägaren till fordonet får böteslappen
-Kiruna räknar ut tiden mellan två olika kameror och kommer fram till att snitthastigheten har varit över säg 100 km/h. Böter.

Så jag får nog ge tummen upp, trots att jag investerar 400 miljoner eller vad det var i nåt som jag redan tycker funkar bra och får mig att säkna hastigheten när jag kör bil.

:tummenupp

Den enda skillnaden med de nya kamerorna är att det sitter kameror i varje skåp (de är dock inte alltid i "jaga fartsyndarläge"). De beräknar inte snitthastighet mellan olika kameror. Ett sådant system skulle bli alldeles för krångligt att administrera och det skulle bli enorma datamängder att hålla reda på.

Om det verkligen är säkerheten som är det viktigaste undrar jag varför det inte sitter fler kameror utanför skolor och liknande?

Hur som helst spelar det ändå ingen roll för oss mc-förare. I sommar ska jag uuuiiiilaa förbi alla kameror i en ziljon km/h! Tjohoo!
 

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Ort
luleå
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
Riverpool skrev:
De fotar väl fortfarande bara framifrån eller?!?.....iså fall behöver man ju inte oroa sig :hihi
nope framifrån sen en till kamera som tar bild bak.en e det snack om ägar ansvar för att just komma bort från ursäkten att det var inte jag som körde.men men hä ä bare o gas
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Mr Mac skrev:
Om det verkligen är säkerheten som är det viktigaste undrar jag varför det inte sitter fler kameror utanför skolor och liknande?

Utan att ha faktaunderlag för påståendet så vågar jag nog ändå gissa att antalet allvarliga olyckor med svåra personskador och dödsfall är nära noll utanför våra skolor.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Magnus-Sthlm skrev:
Utan att ha faktaunderlag för påståendet så vågar jag nog ändå gissa att antalet allvarliga olyckor med svåra personskador och dödsfall är nära noll utanför våra skolor.

Varje år dör ca 50 barn i trafiken och över 2000 skadas mer eller mindre svårt. Av dessa olyckor sker ca 15 % på skoltid. Det ger ca 5-10 döda och ca 300 skadade. Om olyckorna sker direkt utanför själva skolbyggnaden säger statistiken ingenting men det är ändå rätt långt ifrån noll. Det finns en anledning till att det är 30 km/h utanför skolor och daghem, nämligen att det är en ökad risk för allvarliga olyckor i de områdena. Borde det inte då vara en bra idé att sätta upp kameror där?
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Mr Mac skrev:
Varje år dör ca 50 barn i trafiken och över 2000 skadas mer eller mindre svårt. Av dessa olyckor sker ca 15 % på skoltid. Det ger ca 5-10 döda och ca 300 skadade. Om olyckorna sker direkt utanför själva skolbyggnaden säger statistiken ingenting men det är ändå rätt långt ifrån noll. Det finns en anledning till att det är 30 km/h utanför skolor och daghem, nämligen att det är en ökad risk för allvarliga olyckor i de områdena. Borde det inte då vara en bra idé att sätta upp kameror där?

Absolut. Det borde sitta en aktiv kamera utanför varje skola. Men som du själv räknar ut det om vi ska se på det rent krasst i människoliv och i trafiksäkerhetssynpunkt så är vi nere på 5-10 döda under skoltid. Som du själv skriver så finns det ingen statistik på om det är utanför skolorna eller inte men man kan nog ana att många av dom dödsfallen sker på utflykter, klassresor mm. Däremot så är antalet dödade barn i trafiken garanterat mycket större på just dom vägarna där fartkamerorna är tänkt att sitta så återigen så är det en trafiksäkerhetsåtgärd och ingenting annat.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Linsurfer skrev:
Visst, överdrev kanske lite men av egen erfarenhet så är det inte så långt ifrån sanningen.

Håller du inte med om att prioriteringarna är aningen skeva?



"släpptes efter förhör" är ju förresten en klassiker, men det får kosta vad det kosta vill att sätta dit fortkörare

Att släppas efter förhör innebär inte att man går fri från straff. Bara att man inte är frihetsberövad till rättegången.
Nej det får inte kosta vad det kosta vill.

Däremot kan jag hålla med om att det är för låga straff för vissa andra brott, förutom trafikbrotten.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Själv bor man ju på liten ort, här stängs polis och brandstationer ner en efter en. Känns verkligen som de satsar pengarna rätt på de nya kamerorna.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Fartkameror är grymt billiga och ytterst ekonomisk effektiva jämfört med att ha "manuella" poliser ute på vägarna. Faran som jag ser det är att det skärs ner på riktiga poliser som kan kolla ifall förarna saknar körkort, är påverkade av alkohol och/eller droger, kör stulna/oskattade/oförsäkrade/obesiktade bilar, är efterlysta för brott m.m. Förhoppningsvis satsas pengarna polisen sparar in på fartövervakning på denna typ av övervakning, men utan att ha några som helst fakta är jag aningen skeptisk till att det är på det viset.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag tycker de nya kamerorna verkar bra och hoppas på att de ska ge effekt. Samt att de får in användbar trafikinformation från dem. Om de däremot hade satt upp dem i samma utsträckning på icke drabbade vägavsnitt hade jag varit mera skeptisk.
granen skrev:
Någon som vet ifall det här är rök utan eld eller om det kommer ur något vettigt? Annars är det ju ingen skillnad, vad jag har förstått, rent hypotetiskt. Kamerorna är snabbare och det sitter en kamera i varje skåp.
I stort sett är det samma sak som tidigare, men effektiviserat. Kamerorna mäter hastighet och trafikflöde dygnet runt, dock så är inte fotofunktionen (den som du får böter av) aktiv jämt utan aktiveras vid behov.
Om snittfartsmätning skulle komma i framtiden blir jag inte förvånad, tekniken går framåt. Om det däremot skulle funka rent lagmässigt vet jag inte.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Just som nån skriver "ytterst ekonomiskt effektiva" så att staten kan skinna oss på ännu mer pengar än de redan gör.

Jag lägger mycket pengar på mina hojar och lite på mina bilar, kör därför runt i skrotbilar som nån gång ibland "går ur" besiktningen och alltså får körförbud.

När man blir stoppad med denna bil blir det böter för att bilen har körförbud, bilen har inte inställts i tid för kontrollbesiktning och kan ha brister som gör den trafikfarlig. När man väl skrivit på böterna är det bara att vrida om nyckeln och åka därifrån, visserligen raka vägen hem. Om bilen nu är trafikfarlig kan det då inte hända något på vägen hem, eller har den risken minskat bara för att man nyss fått lite böter?

Naturligtvis skulle en sån här bil bärgas om det skulle ha med trafiksäkerhet att göra, men nu har det ju inte det utan precis som med kamerorna som missar fyllon och annat handlar det om pengar.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top