Tänker hålla mig utanför de politiska diskutionerna den här gången, men jag lånar tråden och sporrar med en fråga:
Beräknar kamerorna (eller någon person) hastigheten mellan kamerorna, så att om jag drar förbi i 90 och sen gasar upp och marscherar till nästa kamera i 200 och sänker till 90 igen så syns det att jag har kört för fort med tanke på klockslagen? Nån nisse sa det i veckan här, men jag fick liksom ingen bekräftelse på att det kunde vara sant. Då skulle alltså kamerorna filma hela tiden, och någon skulle lägga regnumret på minnet och sen sitta och "leta" efter när bilen åker förbi nästa kamera....? Någon som vet ifall det här är rök utan eld eller om det kommer ur något vettigt? Annars är det ju ingen skillnad, vad jag har förstått, rent hypotetiskt. Kamerorna är snabbare och det sitter en kamera i varje skåp.
Det man oroar sig för är ju hittills inte ändrat då:
-Kameran tar bilder bakåt
-Ägaren till fordonet får böteslappen
-Kiruna räknar ut tiden mellan två olika kameror och kommer fram till att snitthastigheten har varit över säg 100 km/h. Böter.
Så jag får nog ge tummen upp, trots att jag investerar 400 miljoner eller vad det var i nåt som jag redan tycker funkar bra och får mig att säkna hastigheten när jag kör bil.