De vanligaste nybörjarfelen?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
skrev mycket och bra


Jag tror att jag ligger på den nivån där jag först och främst bör inrikta mig på att jobba långt fram med blicken och hålla löst i styret.
När jag klarar detta så brukar körningen kännas säkrast och bäst.
Men prio ett för mig är nog blicken och greppet.

Jag tror faktiskt också att kölden denna årstid har stor inverkan på körtekniken.
Efter ett tag fryser man som fan, och då spänner man sig och omedvetet styvnar greppet runt styret och körningen blir stel och oharmonisk.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tror att jag ligger på den nivån där jag först och främst bör inrikta mig på att jobba långt fram med blicken och hålla löst i styret.
När jag klarar detta så brukar körningen kännas säkrast och bäst.
Men prio ett för mig är nog blicken och greppet.

Jag tror faktiskt också att kölden denna årstid har stor inverkan på körtekniken.
Efter ett tag fryser man som fan, och då spänner man sig och omedvetet styvnar greppet runt styret och körningen blir stel och oharmonisk.

Hur mycke du än försöker slappna av i armarna så kommer du inte komma ifrån att du spänner dig. Du spänner dig för att du är rädd, kanske inte rädd som i "aj aj nu kanske jag åker av vägen" utan det kan vara "omedveten rädsla". Att ha rätt kroppsposition hjälper dig komma från det här. Att "knipa" (snarare hålla om) med knäna i tanken och sitta på ett sätt som du känner behag med kommer hjälpa dig bli av med armpumpen.

Jag är av den åsikten att om man inte är uppe i luften (hoppa med motocross tex) så spelar inte kroppspossition någon större roll. Vad som spelar roll är att man är trygg med hur man sitter på cykeln. Resten går att fixa med gas och broms. Min kropps-stil är att böjja nedre delen av ryggen (typ svank) bakåt som en rodeo-ryttare och böjja överkroppen framåt för att känna mig aggressiv. På samma sätt som rodeo-ryttaren känner jag att jag har kontroll över besten. Det gäller supermoto, motocross och enduro som jag kör mest då. I roadracing har jag inte så mycke till val eftersom min kropp är väldigt liten.

Försök att få upp blicken, eller rättare sagt söka efter objekt längre fram. Jag är skitdålig på att ha blicken högt och det är något jag fortfarande jobbar med i min körning! Försök också att hålla gasen jämn och på så mycket som möjligt, det hjälper i så många problem att det borde vara lag på det ;)

Körteknik är egentligen så väldigt enkelt när man väl fått alla bitarna på plats. Det är samma sak på alla fordon, underlag och väderförhållanden, men man måste anpassa sig lite. Tid på cykeln och erfarenhet är väldigt viktigt!

När jag pratar grepp menar jag grepp med gummit mot backen, ifall det skulle vara oklart :)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top