Ang. att impa på henne så ska du inte ha tips på det. Du ska impa på henne genom att va dig själv och om inte det räcker så ska du inte behöva göra dig till, punkt!
Hur som hur, jag är född i Libanon och är således...Libanes. De uttryck och framförallt uttal som de andra skrivit här är helt åt helvete fel. Det finns bokstäver i det arabiska språket som en "västerlänning" aldrig kommer kunna säga, jag har bott här sen -89 och mina vänner (Svenskar, juggar mm) kan fortfarande inte uttala vissa bokstäver utan det blir ett mellanting som leder till att man bara garvar åt dom...men att våga försöka är positivt
Ang. dejtandet...vissa Libanesiska familjer är med moderna än genomsnittsSvensson (inget högt procenttal på det men du hajar) medans de flesta är som vilka pappor och mammor som helst som inte vill att deras dotter ska bli utnyttjad för att nån kille (Svensk eller annan nationalitet oxå för den delen...utländska killar är inte "bättre") ska få ligga. Skillnaden i detta är att eftersom familjen och alla de band som kommer med betyder så mkt för t.ex en Libanesisk familj så gör man mkt för att ens nära och kära ska bli sårad.
Det innebär att man är strängare och vill veta vad för kille ens dotter träffar, vad gör han, vem är hans polare och vad gör han på fritiden....t.ex då va. Detta kan gå i överdrift utan att familjen menar detta...jag känner dock igen det då jag har två systrar som är äldre än mig men som jag ändå skulle nita sönder och samman första bästa som skulle såra dom. Det är helt enkelt en gen vi Libaneser har, vi tar hand om de våra och även killarna i familjen så det ter sig inte enbart mot tuttlisorna i familjen.
Det finns naturligtvis oxå extremister (inom alla religioner) som förbjuder döttrarna att träffa killar och som kräver att de ska gifta sig osv osv osv men de är inte många.
Mitt råd till dig skulle va att pejla läget på hennes familj...är de tokstränga eller är de mer öppna i tanke och sätt och är integrerade? Är de det senare så bete dig som folk och visa respekt...det är otroligt viktigt. Du behöver inte hälsa på hennes familj det första du gör och komma med blommor osv men om detta leder nånvart och ni blir ihop så hälsa på hennes familj och visa att du har stake nog att möta hennes föräldrar och syskon så att de får ett ansikte till svennebananen som deras dotter träffar.
Detta kommer inte bara leda till att du själv får respekt utan även att du och tjejen ifråga får mer förtroende till att hitta på saker och även friare tyglar vid såna löjligt simpla saker som att övernatta ihop på nåt hotell eller whatever om ni är iväg nån helg.
Jag själv är väldigt Svensk av mig i sättet men den här Libanesgenen är ändå djupt rotad och jag tycker ärligt talat att den är bra om man tar fram den vid rätta tillfällen och inte överdriver saker och ting. Jag är oxå väldigt jämnställd och tycker att killar som tjejer ska få lika mkt fria tyglar så det inte är så att tjejen ska va en ängel och killen får knulla allt som rör sig, typ. Nu är inte alla lika perfekta som mig men de är inte heller automatiskt bergsgetter utan någon som helst förståelse för att de bor i ett annat land och utan vilja till anpassning.
Lycka Till hur som hur, känn dig fram och använd hjärnan bara så ska det nog gå bra.
Får man fråga var i Libanon hon är ifrån samt vilken religion hon har? Bara nyfiken för det kan spela roll gällande hur hon och hennes familj är