Deklaration; Vad kan man göra för avdrag?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, idag kan man ju börja deklarera om man känner för det men då är det ju den eviga frågan; Vad ska man göra för avdrag?

Jag har alltid valt att betala in lite extra skatt av den enkla anledningen att jag hellre ser att jag får tillbaka på skatten istället för att betala restskatt. En del anser det vara dumt att låna ut räntefritt till staten men det känns som att det kvittar då det oftast brukar fungera som ett bra semesterkonto. Med jävligt dålig ränta då förvisso :gnissla
Jag får tillbaka lite drygt 13 000 innan avdrag men nu måste jag ju komma på vad jag ska dra av och jag misstänker att fler än mig behöver lite tips och råd.

Förr kunde jag göra reseavdrag som anställd och pendling till och från jobb men som egen de senaste åren har det blivit svårt att motivera det med firmabil och ingenstans att pendla då min utgångspunkt är samma som min hemadress :(
Arbetskläder betalar jag ju inte heller själv, men tvätt av dessa sköts i hemmet och där kan man ju dra av några kronor, bra att veta för de som måste tvätta uniform eller arbetskläder som arbetsgivaren kräver att man använder. Dvs, måste du ha kostym så tolkar jag det som att man kan dra av kostnaden för kemtvätt.

Skor som inte arbetsgivaren står för får du dra av om de krävs i jobbet. Så var det förr åtminstone, SH´s egna skatteplanerare Izah får dementera uppgifterna i denna tråden :hihi

Kostnad för mobiltelefon om inte arbetsgivaren står för den. Jag drar av ca 4000:-/år då jag står för den privat istället för att låta företaget stå på den, sen om man väljer att betala räkningarna med firmapengar är ju en annan sak.

Gymkort om inte företaget står för detta via friskvårdsprogram, borde man väl få dra av?

Hur är det med pensionssparande samt aktier? Registreras allt detta per automatik? Inte det privata pensionssparandet om det inte är specifikt öppnat som pensionssparande hos banken?
Jag har inget specifikt pensionskonto utan väljer att sätta in klumpsummor när jag får lite pengar över som jag känner att jag vill spara tills jag blir gammal och har hängpung.

Jag antar att jag får göra avdrag för mina förluster på aktier eller gäller inte detta när man handlar via kapitalförsäkring, jag kommer ej ihåg. -75% skulle ju annars göra några kronor till i avdrag :mad:

Så, vad har ni för avdragstips att komma med?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hemkontor kan du ju dra av för. De är lite kinkiga på det. Du måste tillbringa en viss del av din arbetstid där, rummet får inte ha nån säng etc etc. Kolla upp det, det kan bli en del cash.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hemkontor kan du ju dra av för. De är lite kinkiga på det. Du måste tillbringa en viss del av din arbetstid där, rummet får inte ha nån säng etc etc. Kolla upp det, det kan bli en del cash.

Det ska jag kolla upp! Jag har ju faktiskt ett kontor i hemmet, sen att jag låter revisorn sköta precis alla papper åt mig är ju en annan femma. Eftersom jag spenderar en hel del tid med offerter framför datorn sittandes i soffan så gör det ju ingen skillnad tycker man vart fan man sätter ner arslet?

Izah, lite snabb förklaring på detta med hemkontor nu va :7peta

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Pensionssparandet är avdragsgillt upp till 12000 kr/år på individuellt pensionssparande. Om du sätter in på ett sparkonto eller whatever för att ha på ålderns höst så är det inte ett ip och därmed inte avdragsgillt. När du sätter in dem spelar ingen roll, kan bli lite kludd om du gör det i mellandagarna bara. Går säkert att reglera i deklarationen men jag puttar in dem före jul, (eller när kurserna inbjuder därtill), alltid funkat.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det ska jag kolla upp! Jag har ju faktiskt ett kontor i hemmet, sen att jag låter revisorn sköta precis alla papper åt mig är ju en annan femma. Eftersom jag spenderar en hel del tid med offerter framför datorn sittandes i soffan så gör det ju ingen skillnad tycker man vart fan man sätter ner arslet?

Izah, lite snabb förklaring på detta med hemkontor nu va :7peta

Joråseruatt, Tant jobbar inte längre på SKV samt att jag ska på jobb i GBG idag, men jag återkommer imorgon angående detta.
Men upplysningsvis så e detta med hemkontor tämligen svårt att få avdrag för, det skall vara avskilt från hemmet samt endast kunna användas till kontor och inget annat. Dessutom så är avdraget tämligen litet. Men som sagt återkommer imorgon med detta.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hur är det med pensionssparande samt aktier? Registreras allt detta per automatik? Inte det privata pensionssparandet om det inte är specifikt öppnat som pensionssparande hos banken?
Jag har inget specifikt pensionskonto utan väljer att sätta in klumpsummor när jag får lite pengar över som jag känner att jag vill spara tills jag blir gammal och har hängpung.

Det här känns som ett ganska naivt sätt att se på pensionen som egen företagare... om nu inte dessa klumpsummor är ganska stora.
Som egen företagare finns det ingen annan som sätter in pensionspengar till dig, dvs ingen som ser till att du får något annat än din garantipension och den är inte särskilt grym.
Så mitt tips (om du nu inte redan har en bra strategi) är att du sätter dig in lite i hur det funkar med pension och gör en långsiktig plan för det, för ju tidigare du börjar ju bättre får du det senare.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Gymkort kan du bara dra av i AB och inte i enskild firma eller handelsbolag

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Det handlar om typ 2 000 spänn. Knappt värt att fylla i skiten. Dessutom ska man ha jobbat halva årsarbetstiden där.

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Ja detta kan vara intressant. Jag är privatperson och inte egenföretagare. Mitt jobb ligger ca 8km bort enkelväg.. Dock jobbar jag ju extra bara. Får man dra av sådant? :D

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Pensionssparandet är avdragsgillt upp till 12000 kr/år på individuellt pensionssparande.

Det stämmer, en bra strategi är att pensionsspara minst 1000:-/mån , det ger en garanterad skatteåterbäring på 6000:-

Ja detta kan vara intressant. Jag är privatperson och inte egenföretagare. Mitt jobb ligger ca 8km bort enkelväg.. Dock jobbar jag ju extra bara. Får man dra av sådant? :D

Om du åker bil så måste du tjäna en viss tid på att ta bilen istället för att åka kommunalt för att få dra av det. Har för mig att man måste "tjäna" 1 timme i båda riktningarna, men summan tid kan ha ändrats sen det var aktuellt för mig.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det stämmer, en bra strategi är att pensionsspara minst 1000:-/mån , det ger en garanterad skatteåterbäring på 6000:-

Om du åker bil så måste du tjäna en viss tid på att ta bilen istället för att åka kommunalt för att få dra av det. Har för mig att man måste "tjäna" 1 timme i båda riktningarna, men summan tid kan ha ändrats sen det var aktuellt för mig.

Eller använda bilen minst 160 dagar/år. :tumenupp
Jag satt precis o läste om det.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det här känns som ett ganska naivt sätt att se på pensionen som egen företagare... om nu inte dessa klumpsummor är ganska stora.
Som egen företagare finns det ingen annan som sätter in pensionspengar till dig, dvs ingen som ser till att du får något annat än din garantipension och den är inte särskilt grym.
Så mitt tips (om du nu inte redan har en bra strategi) är att du sätter dig in lite i hur det funkar med pension och gör en långsiktig plan för det, för ju tidigare du börjar ju bättre får du det senare.

Jag är en av dem som inte tror på pensionskonton utan att det är ett påfund av bankerna för att låna dina pengar till lite högre ränta. Således sparar jag mina pensionspengar på ett konto där jag använder pengarna till lite smartare investeringar. Hus är ju ett av dem, jag räknar med att mitt hus är avbetalt när jag väljer att gå i pension och då kommer det säljas till förmån för mindre boende, gärna en segelbåt om jag bara tar tag i att lära mig segla.
Det är inga stora summor det rör sig om, kanske 8-10k/år. Jag har förvisso även ett fondkonto som jag inte rör men det är bara 500:-/månad men dessa kan jag ju dedikera till pension om jag vill.
Aktier är nytt för mig, började förra året och lär mig fortfarande men jag väljer att hellre placera mina blivande pensionspengar där själv än att lägga det på ett pensionskonto.

Och angående egenföretagare så antar jag att du syftar på den lilla pensionsdelen jag betalar i arbetsgivaravgiften? Nej, den är ju inte direkt stor så där kanske jag ska be revisorn att öka på insättningen, det borde väl gå antar jag :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En kompis tipsade mig om avdrag för ökade levnadskostnader vid arbete längre bort än 50km från hemmet, då hittade jag detta:

"Om du är på tjänsteresa kortare tid än tre månader och fått traktamentsersättning med
- 210 kronor för hel dag inkomståret 2011, 220 kronor inkomståret 2012,
- 105 kronor för halv dag inkomståret 2011, 110 kronor inkomståret 2012, behöver du varken deklarera ersättningen eller göra avdrag för dina utgifter. Traktamentsersättningen måste ha markerats med ett kryss på kontrolluppgiften.

Har du fått traktamente som är högre än schablonbeloppen är det överskjutande beloppet lika med lön.

Traktamente för hel dag kan du få om resan har börjat före klockan 12.00, och på hemkomstdagen avslutats efter klockan 19.00. Annars får du traktemente för halv dag, 105 kronor inkomståret 2011, 110 kronor inkomståret 2012, för avrese- och hemkomstdagen.

Om du inte fått traktamente men gör sannolikt att du har haft merkostnader för måltider och småutgifter, får du avdrag med
- 210 kronor för hel dag inkomståret 2011, 220 kronor inkomståret 2012,
- 105 kronor för halv dag inkomståret 2011, 110 kronor inkomståret 2012. Detsamma gäller om du fått ett traktamente som är lägre än schablonbeloppen. I så fall ska du ta upp traktamentet till beskattning i inkomstdeklarationen.

Du kan alltid få avdrag för dina verkliga merkostnader för måltider och småutgifter om du kan visa dem. Utredningen ska då avse samtliga tjänsteresor inom Sverige i anställningen under inkomståret. Du ska då ta upp traktamentet till beskattning i inkomstdeklarationen.

Vill du ha mer information kan du läsa i broschyren Traktamenten och andra kostnadsersättningar, SKV 354."

Så de dagar jag jobbar i till exempel Västerås så kan jag göra avdrag för 210:-/för de hela dagar jag har varit där och 105:- för de halva dagar. Hel dag antar jag är 8 timmar.
Det blir ju en del kronor, en snabb huvudräkning säger mig att det bör bli ungefär 7-8000:- då jag har varit där en hel del och jobbat, både hel- och halvdagar.
Men enligt texten så sänks detta avdrag under inkomståret 2012 eller tolkar jag det fel :va

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag är en av dem som inte tror på pensionskonton utan att det är ett påfund av bankerna för att låna dina pengar till lite högre ränta. Således sparar jag mina pensionspengar på ett konto där jag använder pengarna till lite smartare investeringar. Hus är ju ett av dem, jag räknar med att mitt hus är avbetalt när jag väljer att gå i pension och då kommer det säljas till förmån för mindre boende, gärna en segelbåt om jag bara tar tag i att lära mig segla.
Det är inga stora summor det rör sig om, kanske 8-10k/år. Jag har förvisso även ett fondkonto som jag inte rör men det är bara 500:-/månad men dessa kan jag ju dedikera till pension om jag vill.
Aktier är nytt för mig, började förra året och lär mig fortfarande men jag väljer att hellre placera mina blivande pensionspengar där själv än att lägga det på ett pensionskonto.

Och angående egenföretagare så antar jag att du syftar på den lilla pensionsdelen jag betalar i arbetsgivaravgiften? Nej, den är ju inte direkt stor så där kanske jag ska be revisorn att öka på insättningen, det borde väl gå antar jag :va

Räntan på pensionskontot är kass så det är inte moroten. Fonderna och att det går att flytta och kamma hem fondvinster utan reprimand är mer attraktiv för den som orkar vara aktiv. Det är enkom att sänka bruttot med 12 000 jag ser som intressant. Pensionsinbetalningen på inkomsten är väl dessutom gjord på bruttot för avdraget. Visst är det pluttigt, men många år och de där små bäckarna kan kanske vara välkomna om man blir så gammal. Om så inte är fallet kommer de ju oavkortat till det genetiska arvet, också viktigt.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Så de dagar jag jobbar i till exempel Västerås så kan jag göra avdrag för 210:-/för de hela dagar jag har varit där och 105:- för de halva dagar. Hel dag antar jag är 8 timmar.
Det blir ju en del kronor, en snabb huvudräkning säger mig att det bör bli ungefär 7-8000:- då jag har varit där en hel del och jobbat, både hel- och halvdagar.
Men enligt texten så sänks detta avdrag under inkomståret 2012 eller tolkar jag det fel :va

Tror inte du kan få göra avdrag om du inte har övernattat på orten! men gå in på skatteverket och läs:)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det här tillhör kanske allmänbildningen, men du kan göra avdrag för egenavgifterna, om du har eget företag (åtminstone handelsbolag) med 25% av rörelseresultatet. Kan ju bli rätt mycket deg.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping