Några svar på Anders 1:a inlägg nedan:
Arbetskläder betalar jag ju inte heller själv, men tvätt av dessa sköts i hemmet och där kan man ju dra av några kronor, bra att veta för de som måste tvätta uniform eller arbetskläder som arbetsgivaren kräver att man använder. Dvs, måste du ha kostym så tolkar jag det som att man kan dra av kostnaden för kemtvätt.
Är du 100 % säker på detta? I så fall skulle du i princip kunna inkludera alla privata kläder du har på dig på jobbet, inte bara kostymen, då jag förmodar att arbetsgivaren i de flesta fall kräver att du har kläder på kroppen. Om du som privatperson väljer att tvätta företagets kläder hemma är det väl ditt eget val och inget du kan göra avdrag för? Istället är väl korrekt väg att redovisa kostnaden och kräva ersättning från arbetsgivaren, vars kostnad detta egentligen skulle ligga på. Detta har för övrigt försökts av många både när det gäller kläder, smink, you name it... "-Jag behöver det i arbetet"
Nej, jag är inte säker alls. Men jag vet att vi fick göra avdrag för tvätt av uniform när jag hade det tidigare.
Skor som inte arbetsgivaren står för får du dra av om de krävs i jobbet. Så var det förr åtminstone, SH´s egna skatteplanerare Izah får dementera uppgifterna i denna tråden
Här vet jag inte, men är tveksam, av samma anledning som ovan. Om arbetet kräver t.ex. skyddsskor är arbetsgivaren enligt arbetsmiljölagen skyldig att tillhandahålla detta. I övrigt utgår jag ifrån att skor liksom kläder på kroppen krävs på de flesta jobb...
Samma sak här, när jag tidigare jobbade med uniform och kravet då var svarta skor som arbetsgivaren EJ stod för så fick jag göra avdrag för detta. Allt enligt vårt fackombud, sen om det är rätt eller ej kan jag inte svara på men jag har alltid dragit av för detta. Nu köper jag givetvis skor på företaget då jag jobbar som snickare så det problemet är ur världen.
Kostnad för mobiltelefon om inte arbetsgivaren står för den. Jag drar av ca 4000:-/år då jag står för den privat istället för att låta företaget stå på den, sen om man väljer att betala räkningarna med firmapengar är ju en annan sak.
Samma här, om arbetsgivaren inte står för mobiltelefon/abonnemang och du väljer att använda din privata i jobbet får du i så fall redovisa de arbetsrelaterade utläggen/kostnaderna för detta och kräva ersättning från...gissa vem. Arbetsgivaren såklart. Inte göra avdrag i deklarationen.
Hmm, det låter ju inte helt otroligt. Nåväl, jag får väl i fortsättningen strunta i att göra avdragen och bara nöja mig med att betala med firmans pengar
Gymkort om inte företaget står för detta via friskvårdsprogram, borde man väl få dra av?
Nej även här. Gymkort är inte en avdragsgill mänsklig rättighet bara för att vissa arbetsgivare inte tillämpar friskvårdsbidrag. Även vid företag som har friskvårdsbidrag är det vanligt att medarbetaren får göra hela utlägget själv och sedan redovisa kvitto och få ersättning därefter.
Låter också vettigt. Samtidigt, vem fan behöver gå på gymmet när man redan har en grym kropp