Deklaration; Vad kan man göra för avdrag?

Fugge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Hoj
KTM 660 -06
Min revisor sa: jaga inte avdrag, jaga inkomster.
Nog kan man tjäna några lappar hit o dit men......

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Frågan är varför man i moderaternas högborg vill göra avdrag? Vore inte det bästa att avskaffa eländet. Jag vill inte att mina skattepengar går till fifflande bidragstagare(avdrag)...

Sluta snacka skit i den här tråden tack, avdrag gör man när man är berättigad till det och det är du om skatteverket godkänner det.

Hej då.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Min revisor sa: jaga inte avdrag, jaga inkomster.
Nog kan man tjäna några lappar hit o dit men......

Det han har rätt i är att en vanlig löneslav inte har särskilt mycket möjligheter att dra av för att det skall bli pengar av det. Det man skall satsa på är att ha ett bolag och skaffa sidoinkomster förutom sin vanliga lön.

Skulle du som privatperson hävda att en bärbar dator är "arbetsredskap" och dra av det i deklarationen får du garanterat avslag. Skaffar du dig däremot ett företag ifrågasätter inget ett datorinköp som nu blir både momsfritt och skattefritt.
Att dra av i deklarationen för kontor i hemmet har väldigt stränga regler och ger dåligt med pengar. Att däremot låta bolaget hyra din sommarstuga som kontor är både tillåtet och subventionerat av staten. Dessutom får du handla möbler till kontoret med bolagets pengar.
Exempel:
Skattereglerna säger att privatpersoner kan hyra ut för 18 000 kr skattefritt per år. Därtill kommer ett avdrag på 20 procent på det totala hyresbeloppet. Den som hyr ut ett rum i sin villa för 3 000 kr i månaden får på så sätt en intäkt på 36 000 kr på ett år. Av dessa pengar är alltså 25 200 kr helt skattefria (18 000 är schablonavdrag, 7 200 kr är omkostnader räknat på totala uthyrningsbeloppet). Resten, 10 800 kr, räknas som inkomst av kapital och beskattas med 30 procent. Total skatt på hela hyresintäkten blir således 3 240 kr.
dvs den totala skatten är under 10% av inkomsten.

Haken är bara att bolaget måste ha inkomster för att få ekvationen att gå ihop....

Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Frågan är varför man i moderaternas högborg vill göra avdrag? Vore inte det bästa att avskaffa eländet. Jag vill inte att mina skattepengar går till fifflande bidragstagare(avdrag)...

Som moderat vet man att regler är regler. Om nu reglerna är att avdrag kan göras; so be it.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nej, helt var du inte ute och cyklade, men tillräckligt. ;-)

Kunskap är fortfarande makt och är man egen företagare bör man sätta sig in i ämnet. Det har du helt rätt i. Sedan är egen kunskap bättre än bankens "rådgivare"(=säljare). Banken är ju i första hand intresserade av en lösning som gynnar dem. Nästan alltid finns det billigare alternativ än storbankernas.

Skall sluta älta om det... men du förutsätter att alla med företag sätter sig in i hur det funkar... på samma sätt som de med hoj har körkort och kör nyktra men ändå är det en övervägande andel av de som omkommer som kör just utan körkort och/eller påverkade.
Så det jag ville göra var helt enkelt att peka ut att det är viktigt att ha en plan för pensionen som egen företagare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så det jag ville göra var helt enkelt att peka ut att det är viktigt att ha en plan för pensionen som egen företagare.

Vilket är korrekt tänkande.

Min plan för pensionen tidigare var mer eller mindre att dö runt 50 och slippa tänka på eländet. Jag tror ju att sannolikheten fortfarande är större för det scenariot än att jag skulle behöva genomgå pension innan jag polerar skorna men om så inte är fallet så är planen att då sälja huset, köpa en segelbåt om jag inte redan har gjort det och sen bo på den 6 månader om året på varmare breddgrader och de övriga 6 i sommarstugan. Sen hoppas jag att jag har uppfostrat mina ungar så pass bra att de har vett nog att försörja sina pensionärsföräldrar :hihi

Nåja, jag är uppe i ca 6000:- i avdrag än så länge så det måste komma till lite mer prylar nu, vad kan jag ha missat :va
Tjejen som har varit mammaledig en del av förra året fick ju utan avdrag tillbaka 22 000:-, och sen klagar de på jämlikhet :mad:

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Vilket är korrekt tänkande.

Min plan för pensionen tidigare var mer eller mindre att dö runt 50 och slippa tänka på eländet. Jag tror ju att sannolikheten fortfarande är större för det scenariot än att jag skulle behöva genomgå pension innan jag polerar skorna men om så inte är fallet så är planen att då sälja huset, köpa en segelbåt om jag inte redan har gjort det och sen bo på den 6 månader om året på varmare breddgrader och de övriga 6 i sommarstugan. Sen hoppas jag att jag har uppfostrat mina ungar så pass bra att de har vett nog att försörja sina pensionärsföräldrar :hihi

Nåja, jag är uppe i ca 6000:- i avdrag än så länge så det måste komma till lite mer prylar nu, vad kan jag ha missat :va
Tjejen som har varit mammaledig en del av förra året fick ju utan avdrag tillbaka 22 000:-, och sen klagar de på jämlikhet :mad:

vad har du gjort avdrag för än så länge?§

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det här fick mig osökt att tänka på avdrag för resor.

Hur blir det egentligen, avdragen sker ju på inkomsten, så det man får tillbaka är ju egentligen bara skatten man skulle betalat på inkomsten.

Drar man resor på t.ex 50t, så har man ju kört ca. 2700mil. Man har lätt pröjsat dom 18,50 man får dra men i slutet på året får man tillbaka typ 16500:-.

Eller hur funkar det egentligen?:va

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Några svar på Anders 1:a inlägg nedan:

Arbetskläder betalar jag ju inte heller själv, men tvätt av dessa sköts i hemmet och där kan man ju dra av några kronor, bra att veta för de som måste tvätta uniform eller arbetskläder som arbetsgivaren kräver att man använder. Dvs, måste du ha kostym så tolkar jag det som att man kan dra av kostnaden för kemtvätt.

Är du 100 % säker på detta? I så fall skulle du i princip kunna inkludera alla privata kläder du har på dig på jobbet, inte bara kostymen, då jag förmodar att arbetsgivaren i de flesta fall kräver att du har kläder på kroppen. Om du som privatperson väljer att tvätta företagets kläder hemma är det väl ditt eget val och inget du kan göra avdrag för? Istället är väl korrekt väg att redovisa kostnaden och kräva ersättning från arbetsgivaren, vars kostnad detta egentligen skulle ligga på. Detta har för övrigt försökts av många både när det gäller kläder, smink, you name it... "-Jag behöver det i arbetet" :rolleyes:

Skor som inte arbetsgivaren står för får du dra av om de krävs i jobbet. Så var det förr åtminstone, SH´s egna skatteplanerare Izah får dementera uppgifterna i denna tråden

Här vet jag inte, men är tveksam, av samma anledning som ovan. Om arbetet kräver t.ex. skyddsskor är arbetsgivaren enligt arbetsmiljölagen skyldig att tillhandahålla detta. I övrigt utgår jag ifrån att skor liksom kläder på kroppen krävs på de flesta jobb... :lol

Kostnad för mobiltelefon om inte arbetsgivaren står för den. Jag drar av ca 4000:-/år då jag står för den privat istället för att låta företaget stå på den, sen om man väljer att betala räkningarna med firmapengar är ju en annan sak.

Samma här, om arbetsgivaren inte står för mobiltelefon/abonnemang och du väljer att använda din privata i jobbet får du i så fall redovisa de arbetsrelaterade utläggen/kostnaderna för detta och kräva ersättning från...gissa vem. Arbetsgivaren såklart. Inte göra avdrag i deklarationen.

Gymkort om inte företaget står för detta via friskvårdsprogram, borde man väl få dra av?

Nej även här. Gymkort är inte en avdragsgill mänsklig rättighet bara för att vissa arbetsgivare inte tillämpar friskvårdsbidrag. Även vid företag som har friskvårdsbidrag är det vanligt att medarbetaren får göra hela utlägget själv och sedan redovisa kvitto och få ersättning därefter.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Enklast kan man säga så här; allt som behövs för tjänsten förvärvande kan man yrka avdrag med.
Idagens läge finns det inte så mycket att yrka avdrag för, resor till och från jobbet, dubbel bosättning.

(Glad Tant som inte jobbar med detta längre, men har liiite koll ändå)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det här fick mig osökt att tänka på avdrag för resor.

Hur blir det egentligen, avdragen sker ju på inkomsten, så det man får tillbaka är ju egentligen bara skatten man skulle betalat på inkomsten.

Drar man resor på t.ex 50t, så har man ju kört ca. 2700mil. Man har lätt pröjsat dom 18,50 man får dra men i slutet på året får man tillbaka typ 16500:-.

Eller hur funkar det egentligen?:va

Avdragen sänker din skatt - enkelt förklarat, alltså avdragen gör att din beskattningsbara inkomst blir lägre alltså blir din skatt lägre.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Avdragen sänker din skatt - enkelt förklarat, alltså avdragen gör att din beskattningsbara inkomst blir lägre alltså blir din skatt lägre.

Men grovt räknat får man ju då endast ca. en tredjedel av avdragen, minus dom 9t som man måste över om det är t/f jobbet. Vem fan kör på 5,5:-/milen.

Ett satans båg är vad det är:4skrika

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Någon som förresten vet hur det numera fungerar med uppskov för vinst vid försäljning av bostad? Jag fick uppskov med en rejäl summa från 2006 års deklaration efter att ha sålt lgh 2004 (två års glapp?). Nu om jag säljer och med ny vinst, går det att skjuta upp beskattning ännu mera eller blir det till att skatta för all vinst (nya regler)?

Återföring av uppskovsbelopp under 2011
Med återföring av uppskovsbeloppet menas att uppskovsbeloppet tas upp till beskattning. Vid försäljning av ersättningsbostaden och i samband med arv, testamente, gåva eller bodelning (med vissa undantag) ska uppskovsbeloppet alltid tas upp till beskattning. Det finns också en möjlighet att själv välja att ta upp hela eller en del av uppskovsbeloppet till beskattning (frivillig återföring).

Försäljning av ersättningsbostaden
Du ska ta upp ditt uppskov till beskattning när du säljer din nya bostad (ersättningsbostaden). Det gör du genom att ta med uppskovsbeloppet i vinstberäkningen på blankett K5, avsnitt B punkt 8 eller blankett K6 avsnitt B punkt 11. Köper du därefter en ny bostad kan du, enligt nu gällande regler, få uppskov på nytt under förutsättning av kraven för uppskov är uppfyllda.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Enklast kan man säga så här; allt som behövs för tjänsten förvärvande kan man yrka avdrag med.
Idagens läge finns det inte så mycket att yrka avdrag för, resor till och från jobbet, dubbel bosättning.

(Glad Tant som inte jobbar med detta längre, men har liiite koll ändå)

Ja, och det är just 1:a meningen som ställer till det för många. "-Jag behöver ju en kostym i jobbet". "-Jag jobbar på The Make Up store och måste ha smink på mig på jobbet.... Avdragsgiiiilt!". :dummer

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping