Min revisor sa: jaga inte avdrag, jaga inkomster.
Nog kan man tjäna några lappar hit o dit men......
Frågan är varför man i moderaternas högborg vill göra avdrag? Vore inte det bästa att avskaffa eländet. Jag vill inte att mina skattepengar går till fifflande bidragstagare(avdrag)...
Min revisor sa: jaga inte avdrag, jaga inkomster.
Nog kan man tjäna några lappar hit o dit men......
dvs den totala skatten är under 10% av inkomsten.Skattereglerna säger att privatpersoner kan hyra ut för 18 000 kr skattefritt per år. Därtill kommer ett avdrag på 20 procent på det totala hyresbeloppet. Den som hyr ut ett rum i sin villa för 3 000 kr i månaden får på så sätt en intäkt på 36 000 kr på ett år. Av dessa pengar är alltså 25 200 kr helt skattefria (18 000 är schablonavdrag, 7 200 kr är omkostnader räknat på totala uthyrningsbeloppet). Resten, 10 800 kr, räknas som inkomst av kapital och beskattas med 30 procent. Total skatt på hela hyresintäkten blir således 3 240 kr.
Vi hade en stjärna på jobbet som försökte dra av för 364 resdagar.
Frågan är varför man i moderaternas högborg vill göra avdrag? Vore inte det bästa att avskaffa eländet. Jag vill inte att mina skattepengar går till fifflande bidragstagare(avdrag)...
Nej, helt var du inte ute och cyklade, men tillräckligt. ;-)
Kunskap är fortfarande makt och är man egen företagare bör man sätta sig in i ämnet. Det har du helt rätt i. Sedan är egen kunskap bättre än bankens "rådgivare"(=säljare). Banken är ju i första hand intresserade av en lösning som gynnar dem. Nästan alltid finns det billigare alternativ än storbankernas.
Så det jag ville göra var helt enkelt att peka ut att det är viktigt att ha en plan för pensionen som egen företagare.
Vilket är korrekt tänkande.
Min plan för pensionen tidigare var mer eller mindre att dö runt 50 och slippa tänka på eländet. Jag tror ju att sannolikheten fortfarande är större för det scenariot än att jag skulle behöva genomgå pension innan jag polerar skorna men om så inte är fallet så är planen att då sälja huset, köpa en segelbåt om jag inte redan har gjort det och sen bo på den 6 månader om året på varmare breddgrader och de övriga 6 i sommarstugan. Sen hoppas jag att jag har uppfostrat mina ungar så pass bra att de har vett nog att försörja sina pensionärsföräldrar
Nåja, jag är uppe i ca 6000:- i avdrag än så länge så det måste komma till lite mer prylar nu, vad kan jag ha missat
Tjejen som har varit mammaledig en del av förra året fick ju utan avdrag tillbaka 22 000:-, och sen klagar de på jämlikhet
Det här fick mig osökt att tänka på avdrag för resor.
Hur blir det egentligen, avdragen sker ju på inkomsten, så det man får tillbaka är ju egentligen bara skatten man skulle betalat på inkomsten.
Drar man resor på t.ex 50t, så har man ju kört ca. 2700mil. Man har lätt pröjsat dom 18,50 man får dra men i slutet på året får man tillbaka typ 16500:-.
Eller hur funkar det egentligen?
Avdragen sänker din skatt - enkelt förklarat, alltså avdragen gör att din beskattningsbara inkomst blir lägre alltså blir din skatt lägre.
Någon som förresten vet hur det numera fungerar med uppskov för vinst vid försäljning av bostad? Jag fick uppskov med en rejäl summa från 2006 års deklaration efter att ha sålt lgh 2004 (två års glapp?). Nu om jag säljer och med ny vinst, går det att skjuta upp beskattning ännu mera eller blir det till att skatta för all vinst (nya regler)?
Enklast kan man säga så här; allt som behövs för tjänsten förvärvande kan man yrka avdrag med.
Idagens läge finns det inte så mycket att yrka avdrag för, resor till och från jobbet, dubbel bosättning.
(Glad Tant som inte jobbar med detta längre, men har liiite koll ändå)
Men grovt räknat får man ju då endast ca. en tredjedel av avdragen, minus dom 9t som man måste över om det är t/f jobbet. Vem fan kör på 5,5:-/milen.
Ett satans båg är vad det är
Ja, och det är just 1:a meningen som ställer till det för många. "-Jag behöver ju en kostym i jobbet". "-Jag jobbar på The Make Up store och måste ha smink på mig på jobbet.... Avdragsgiiiilt!".
fast bättre än inget va?
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |