Deklarationsdags snart

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Fick deklarationsblanketten i lådan... såg ju trevligt ut med återbäring denna gång :)
Tänkte kolla om ni har några smarta skatteavdragstips ?? lagliga såklart :D

En snabb koll i min blankett så ser man att kyrkan har tagit 2682:-
hm.. tror inte jag är med i guds hus nästa år..
Ni glömmer väl inte att fackavgiften är avdragsgill :eek:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Fick också hem papper idag. Jag fattar iofs ingenting av såna papper.. Fick hem något rött kuvert också ang pensionen.
Måste läsa igenom allt med mamma o pappa nån kväll så man vet att man har råd med en snygg hoj när man är 70 +

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Bikerbitch skrev:
Fick också hem papper idag. Jag fattar iofs ingenting av såna papper.. Fick hem något rött kuvert också ang pensionen.
Måste läsa igenom allt med mamma o pappa nån kväll så man vet att man har råd med en snygg hoj när man är 70 +

det röda kuvertet kan du slänga utan att ens öppna. i det står det ungefär att du har jobbat för lite för att det ska gå att uppskatta din pension, och dom kommer skicka ut samma kuvert med samma information år efter år efter år. snacka om resursslöseri.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ambulans skrev:

för att slippa betala kyrkoskatt för dethär året måste du ha begärt utträde före 1:a november förra året. fast det visste du säkert redan.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Deklarationsdags snart

anja skrev:
för att slippa betala kyrkoskatt för dethär året måste du ha begärt utträde före 1:a november förra året. fast det visste du säkert redan.

jo..men för att förhindra att det blir lika nästa år så går ja ur nu...
det fanns nån sida där man kunde skriva ut en sån blankett.. men minns inte var... :confused:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Deklarationsdags snart

ambulans skrev:
det fanns nån sida där man kunde skriva ut en sån blankett.. men minns inte var... :confused:

eller gå till kyrkan och fyll i blanketten där. tar två minuter och dom tittar bara lite surt på en.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Re: Re: Re: Deklarationsdags snart

ambulans skrev:

Varsågod: http://www.humanisterna.org/uturkyrkan/blankett.pdf

Jag får tillbaka 14 loppor, oj vad jag betalar räntor...
Konsumera Sverige ur krisen!
director.gif

/A

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Bikerbitch skrev:

Det finns ingen chans att det orange kuvertet kommer att köpa en fin hoj när du blir 70... :fakta :skrämd
Ledsen att behöva förstöra nattsömnen dom närmaste 50 åren eller så,
men det kommer att vara upp till dig att skaffa pengar till pensionen.
I alla fall som det ser ut i dags läget. :mad:

Å andra sidan så har du lite tid på dig att göra dig en hacka eller två innan det är dax att gå i pension. :) :cool:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag får tillbaka 6500:- innan jag har börjat göra lite avdrag. Arbetsrum, halvdagstraktamente etc. etc.

ambulans skrev:
Fick deklarationsblanketten i lådan... såg ju trevligt ut med återbäring denna gång :)
Tänkte kolla om ni har några smarta skatteavdragstips ?? lagliga såklart :D

Ni glömmer väl inte att fackavgiften är avdragsgill :eek:

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Jag var jättenöjd med mina 8 000:- tillbaka :bow
"Prisa gud, nu kommer skatteåterbäringen" :D

Nå, är det någon som har några bra, lagliga, skatteavdrag?

Angående fackföreningsavgiften, tror att Skattemyndigheterna skrivit in detta direkt i min deklaration, eftersom att min arbetsgivare drar avgiften direkt från min lön.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Har inte kollat in min deklaration än, men jag får alltid lite tillbaka pga resor.

Har man en bit till jobbet som jag (25 km) så blir det ju lite grann på ett år. Allt över 7000:- får dras. Tror dom räknar 16kr/mil.

Ang. att gå ur svenska kyrkan. Antingen man är med eller inte så kostar det ju en slant om året ändå som ska täcka begravningskostander och sånt. Men går man ut så tror jag det brukar röra sig om ca. 1500:- man får tillbaka. Om man nu jätte gärna vill gifta sig i kyrka (eller har en flickvän/pojkvän som jätte gärna vill det) så är det inte så smart att gå ur. Det "ska" visserligen räcka att en är med i svenska kyrkan, men dom brukar vara ganska kinkiga och präster brukar inte gärna (om alls?) ställa upp.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Chris Husky skrev:
Har inte kollat in min deklaration än, men jag får alltid lite tillbaka pga resor.

Har man en bit till jobbet som jag (25 km) så blir det ju lite grann på ett år. Allt över 7000:- får dras. Tror dom räknar 16kr/mil.

Ang. att gå ur svenska kyrkan. Antingen man är med eller inte så kostar det ju en slant om året ändå som ska täcka begravningskostander och sånt. Men går man ut så tror jag det brukar röra sig om ca. 1500:- man får tillbaka. Om man nu jätte gärna vill gifta sig i kyrka (eller har en flickvän/pojkvän som jätte gärna vill det) så är det inte så smart att gå ur. Det "ska" visserligen räcka att en är med i svenska kyrkan, men dom brukar vara ganska kinkiga och präster brukar inte gärna (om alls?) ställa upp.

Jag "tjänade" 3200:- på att inte vara med. Visserligen är mitt val inte grundat på pengarna utan frånvaron av tro. Att man försvårar giftandet ser jag som ett plus. :fakta

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
ja.. jag kommer inte att gifta mig.. behöver inget papper på kärlek... o som ateist uppehåller jag mig aldrig i kyrkan heller så..
o i jorden kommer man ändå när det är slut.
på ett helt liv är de rätt mkt pengar som betalas till kyrkan.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
ambulans skrev:
ja.. jag kommer inte att gifta mig.. behöver inget papper på kärlek... o som ateist uppehåller jag mig aldrig i kyrkan heller så..
o i jorden kommer man ändå när det är slut.
på ett helt liv är de rätt mkt pengar som betalas till kyrkan.

Har inte kyrkoväsendet lurat befolkningen tillräckligt under alla dessa år egentligen?
Hur vet man att man betalar till rätt religion då?

Ninja anja: Förhoppningsvis kommer BB INTE att få hem oranga kuvert som säger likadant varje år att hon inte tjänat tillräckligt. Jag tror inte att BB vill vara en dagdrivare som bara jobbar när hon känner för det........

Avdrag för fackavgifter: Vem vill vara med i facket? Vad gör de som man inte själv kan göra? Passar man inte på en arbetsplats skaffar man sig ett annat jobb. Facket är överskattat.
Säger A-kassan att du måste ha varit med i facket ett år minst innan du får A-kassa söker du jobb på fel sätt.
Facking facket har aldrig hjälpt mig med nåt. Ytterligare en sak man ka spara sina pengar åt. Har jag problem på min arbetsplats löser jag det med antingen chefen eller en annan kontaktperson där.

Om man går ur svenska kyrkan, kan man bli medlem igen sen?

750RR
PS. Jag fick 536kr. Så mycket har jag aldrig fått innan. :bow

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
maverick_750rr skrev:
Avdrag för fackavgifter: Vem vill vara med i facket? Vad gör de som man inte själv kan göra? Passar man inte på en arbetsplats skaffar man sig ett annat jobb. Facket är överskattat.
Säger A-kassan att du måste ha varit med i facket ett år minst innan du får A-kassa söker du jobb på fel sätt.
Facking facket har aldrig hjälpt mig med nåt. Ytterligare en sak man ka spara sina pengar åt. Har jag problem på min arbetsplats löser jag det med antingen chefen eller en annan kontaktperson där.

Jag har i många år bara varit med i A-kassan, men i samband med att dom tokhöjde avgiften för A-kassan här om året så är det idag igen större skillnad med att vara med i både facket (SIF för min del) och A-kassan.
Så det så :fakta

Edit: ordblindhet :)

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
maverick_750rr skrev:

ja.. den där teorin funkar säkert jättebra om man har en privat arbetsgivare.. men alla har ju inte det, jobbar man åt landstinget så är det bäst att vara med i facket... kommunal slåss just nu för högre löner .. dom har 450.000 medlemmar som är UNDERBETALDA... men den debatten kanske du har missat...

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
maverick_750rr skrev:
Hur vet man att man betalar till rätt religion då?

Vad får dig att tro att nån av dom är rätt?

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Får tillbaka runt 4500:- :tummenupp

Hmmmm... Vad ska jag göra med dem, när jag väl får dem.... :rolleyes:

Bamse

Bollsports-VM på is???!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En liten del av en Gixxer, saknar min Bläjjjjd!!
Hur gör man avdrag för fackavgiften?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...