Deklarationsdags snart

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
maverick_750rr skrev:
Vem vill vara med i facket? Vad gör de som man inte själv kan göra?
Tja, bortsett från att jag via facket fick en kick-ass-bra ränta på hojlånet samt har en inkomstgaranti som täcker mitt inkomstbortfall mellan tidigare lön och A-kassans tak (som ligger på 80% av 21 lax eller nått sånt :crash) vid eventuell arbetslöshet så funkar dom även som en stötdämpare mot vissa av arbetsgivarens mindre genomtänkta manövrar.

Bara på mitt hojlån så sparar jag in fackavgiften, skulle jag ha oturen att bli varslad så skulle inkomstförsäkringen göra så att jag sparat in fackavgiften flera gånger om.

Men det är inget tvång, vissa ser det som en fördel och andra som en nackdel. Valet är fritt, men kom inte med massa skitsnack om hur idiotisk man är som är med i facket. Om man flippar burgare eller vad det nu är du gör så kan det ju vara skitsamma antagligen.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
chrille-r1000 skrev:
Jag är katolik och har 2400 skäl av att hoppa av, finns det fler katoliker här som vet vart man vänder sig?

då blev det genast klurigare. katolska kyrkan har ingen koll på sina medlemmar. förra året drog dom skatt av dom som hade begärt utträde i tid också. min pappa som var katolik skrev lite arga brev till dom, varpå dom rättade till felet men skickade fyra (FYRA!) bekräftelser om att han hade utträtt. wow. :rolleyes:

http://www.catholic.se står väl en del.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
sgtpepper skrev:
Tja, bortsett från att jag via facket fick en kick-ass-bra ränta på hojlånet samt har en inkomstgaranti som täcker mitt inkomstbortfall mellan tidigare lön och A-kassans tak (som ligger på 80% av 21 lax eller nått sånt :crash) vid eventuell arbetslöshet så funkar dom även som en stötdämpare mot vissa av arbetsgivarens mindre genomtänkta manövrar.

Bara på mitt hojlån så sparar jag in fackavgiften, skulle jag ha oturen att bli varslad så skulle inkomstförsäkringen göra så att jag sparat in fackavgiften flera gånger om.

Men det är inget tvång, vissa ser det som en fördel och andra som en nackdel. Valet är fritt, men kom inte med massa skitsnack om hur idiotisk man är som är med i facket. Om man flippar burgare eller vad det nu är du gör så kan det ju vara skitsamma antagligen.

Vilket jävla as du är. Jag har inte klankat ner på dig alls. Du behöver inte göra det med mig. Du är en riktig jävla idiot, nu vet du det.
Säg istället vad du jobbar med då om ditt jobbe så himla uppsatt i samhället och du tjänar såååå himla bra.
Kul för dig att du har ett bra jobb, men synd att du e så in i helvetes jävla korkad.
Känns som om man värderar uppförande framför vilket jobb man har.
Hur orkar jag slösa energi på dig? :confused: Du är en nolla.

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Så, så Maverick. Klappa hästen lite.

Det finns väl ingen grund till att börja med personangrep?
Men räkna nog med en reaktion om snyltning när du skriver så om facket. Varför tror du det är 40 timmars vecka här? Varför tror du det finns något som heter arbetsmiljölagen? Vart tror du minstelönen kommer ifrån?

Nä, du blir kanske klokare när du blir äldre. Syns på Falken.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Seizure Later skrev:
Så, så Maverick. Klappa hästen lite.

Det finns väl ingen grund till att börja med personangrep?
Men räkna nog med en reaktion om snyltning när du skriver så om facket. Varför tror du det är 40 timmars vecka här? Varför tror du det finns något som heter arbetsmiljölagen? Vart tror du minstelönen kommer ifrån?

Nä, du blir kanske klokare när du blir äldre. Syns på Falken.

Jag är klok. Han börja. :D

*klappar hingsten*

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Mycket som hamnade i den här tråden då..

Kyrkoskatten betalar jag som ett sorts stöd åt gammal svensk kultur.
Jag är väll igentligen extrem atteist men jag ser hellre att våra svenska kyrkor har råd att finnas kvar än att galna musslimer bygger kojor över hela landet.

Fackavgiften får man väll dra av från och med i år?
vilket är trevligt eftersom den är över 12000:- för mig på ett år. :skrämd
Fundrar på att gå ur facket av många orsaker bl.a. kostnaden.

Övriga avdrag blir väll bara färre och färre och svårare att få igenom.
Det ända man kan lita på är att K4:an är lika jobbig som tidigare. :(

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zykl0n skrev:

Fundrar på att gå ur facket av många orsaker bl.a. kostnaden.

Jaha? Känner du inte att det är osäkrare utan facket vid din sida?
Javisst, facket har gjort en himla massa och det bör man tacka dem för. Men de har aldrig hjälpt mig så mina pengar får de inte.

750RR

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
maverick_750rr skrev:
Jaha? Känner du inte att det är osäkrare utan facket vid din sida?
Javisst, facket har gjort en himla massa och det bör man tacka dem för. Men de har aldrig hjälpt mig så mina pengar får de inte.

750RR

Finns ingen osäkerhet för mig.
Bra lön och ingen risk att bli utan arbete.
Hade jag suttit i en annan båt hade kanske facket varit ovärdeligt.

Sen finns det ju någon som kallas solidaritet eller nått sånt.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zykl0n skrev:
Finns ingen osäkerhet för mig.
Bra lön och ingen risk att bli utan arbete.
Hade jag suttit i en annan båt hade kanske facket varit ovärdeligt.

Sen finns det ju någon som kallas solidaritet eller nått sånt.

någon? Vem då?

750RR

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
ambulans skrev:
han ligger runt 302.000 .... :D

Du räknar på fel kyrka,,,,. Dessutom så är knappast inkomsten hemlig i.o.m. taxeringskalender som vissa tycker är bland de intressantaste de läst. :rolleyes:

Sen har vi väl haft minsts 2 pols där många skrivit ut i klartext var de tjänar? Det som är hemligast är nästan utgifterna. Tänk på att det inte är på stora inkomster man blir rik utan de små utgifterna. *käckt* :D Javisst ja! Glömde vi åker ju hoj. :( :fakta

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
maverick_750rr skrev:
Vilket jävla as du är. Jag har inte klankat ner på dig alls. Du behöver inte göra det med mig. Du är en riktig jävla idiot, nu vet du det.
Du klankar indirekt ner på alla som är med i facket. Om jag är en idiot eller inte kan du knappast avgöra.

Säg istället vad du jobbar med då om ditt jobbe så himla uppsatt i samhället och du tjänar såååå himla bra.
Har jag sagt att jag är "himla uppsatt i samhället" och tjänar "såå himla bra"? Jag skrev att jag tjänade på att vara med i facket tack vare mitt facks inkomstgaranti. I SIF är det 70% av alla medlemmar som tjänar över A-kassans tak, taket är jävligt lågt satt och man behöver inte tjäna särskilt bra för att hamna över taket. Då är en inkomstgaranti jävligt bra.

Kul för dig att du har ett bra jobb, men synd att du e så in i helvetes jävla korkad.
Återigen så tror jag knappast att du har möjlighet att avgöra hur pass korkad jag är.

Hur orkar jag slösa energi på dig? :confused:
Jag vet inte? Uppåttjack?

Du är en nolla.
Jepp, du är en nolla. Helt riktigt.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Du är förhoppningsvis inte en idiot.

Men du tyckte att jag klanka ner på dig indirekt. Du gjorde saken värre genom att klanka ner på mig direkt. Det gör att du har låg toleransnivå och svag psykisk förmåga att hantera kritik och därmed skrev jag att du var idiot.
Jämfört med mig är du. :D

Ha en bra dag.

//Helsingbog

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
maverick_750rr skrev:
Du är förhoppningsvis inte en idiot.

Men du tyckte att jag klanka ner på dig indirekt. Du gjorde saken värre genom att klanka ner på mig direkt. Det gör att du har låg toleransnivå och svag psykisk förmåga att hantera kritik och därmed skrev jag att du var idiot.
Jämfört med mig är du. :D

Ha en bra dag.

//Helsingbog
Jepp, det har du rätt i, jag gjorde saken värre och klankade ner på dig. Det ber jag om ursäkt för, men vad är väl en diskussion på internet utan lite bråk? :D ;)

Det där med svag psykisk förmåga att hantera kritik gäller nog även dig, du fick ju tokspel och skrev att jag var idiot två-tre gånger, alltså pallar du än mindre "kritik" än vad jag gör :D.

PS. Du är förhoppningsvis inte heller en idiot... :p DS.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
ambulans skrev:

Jag kan ju dra en enkel paralell för dig .
Om ja åker ut mitt i natten o hämtar en svårt skadad i en bilolycka... samtidigt kommer bilbärgaren o hämtar bilen.
Han har mer betalt än jag.... enligt mig så är nåt snett då !!!

Ähh, du om någon borde ju veta att den första frågan en skadad person frågar är hur det gick med hojen/bilen alltså är den viktigare :rolleyes:

Nej, skämt åsido, många inom vårdyrken är klart underbetalda, men alla inom kommunal är det inte som kommunal försöker få det att låta.
Visst har undersköterskor relativt låg lön, men ofta är det inte mer än gymnasieutbildning i botten, inga studieskulder, men iofs slitigt för kroppen, men ännu sjukare tycker jag det är när de har ungefär samma lön som en sjuksköterska som pluggat ytterligare 3 år, med studielån att betala, helt plötsligt har den mer utbildade en lägre disponibel inkomst än den som inte studerat och ändå har biträdet ett betydligt mindre ansvar.. Goddag yxskaft..

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sgtpepper skrev:
Jepp, det har du rätt i, jag gjorde saken värre och klankade ner på dig. Det ber jag om ursäkt för, men vad är väl en diskussion på internet utan lite bråk? :D ;)

Det där med svag psykisk förmåga att hantera kritik gäller nog även dig, du fick ju tokspel och skrev att jag var idiot två-tre gånger, alltså pallar du än mindre "kritik" än vad jag gör :D.

PS. Du är förhoppningsvis inte heller en idiot... :p DS.

Jag flippar sannerligen inga burgare.

Att jag gjorde det under min skoltid ser jag endast som suveränt kombinerat. Jag började jobba när jag var 18. Du då?

Kom, så jämför vi våra penisstorlekar med..........

750RR :tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Ähh, du om någon borde ju veta att den första frågan en skadad person frågar är hur det gick med hojen/bilen alltså är den viktigare :rolleyes:

Nej, skämt åsido, många inom vårdyrken är klart underbetalda, men alla inom kommunal är det inte som kommunal försöker få det att låta.
Visst har undersköterskor relativt låg lön, men ofta är det inte mer än gymnasieutbildning i botten, inga studieskulder, men iofs slitigt för kroppen, men ännu sjukare tycker jag det är när de har ungefär samma lön som en sjuksköterska som pluggat ytterligare 3 år, med studielån att betala, helt plötsligt har den mer utbildade en lägre disponibel inkomst än den som inte studerat och ändå har biträdet ett betydligt mindre ansvar.. Goddag yxskaft..

pluggar du 3 år direkt efter gymnasietiden är inte sannolikheten stor att du har studieskulder idag.

Beroendes på hur familjesituationen ser ut med....

750RR

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Chris Husky skrev:

Jag skulle aldrig gå ur facket... Men hur skulle löneförhandlingar mm se ut utan facket? Hur skulle arbets platserna se ut? osv.
!

Själv skulle jag aldrig gå med i facket. Tror jag. Hur skulle löneförhandlingar se ut utan facket? Jo det skulle sluta med att anställdas lön bestämdes av
1. Deras prestationer
2. Arbetsgivarens betalningsförmåga
3. Till mindre del arbetstagarnas rövslickningsförmåga.

Bortsett från tredje klingar det inte så illa i mina öron..

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Är ni fullständigt historielösa? Kolla upp lite vem som sett till att det är möjligt att klara sig utan att vara medlem i facket i dag. Facket som ni rider snålskjuts på.

Om inte det funnits något fack så skulle arbetsgivarna fortsat med den flera hundrade år långa tradition att suga varje möjlig krona ur arbetarna och hota att ersätta den som klager med en annan. Tror inte att arbetsgivare är någon sorts välgörenhetsinrettning...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
maverick_750rr skrev:
pluggar du 3 år direkt efter gymnasietiden är inte sannolikheten stor att du har studieskulder idag.

Beroendes på hur familjesituationen ser ut med....

750RR

Ehh, du får nog ta och specificera det där lite bättre, hur snabbt man betalar av ett studielån beror på hur mycket man tjänar..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Seizure Later skrev:
Är ni fullständigt historielösa? Kolla upp lite vem som sett till att det är möjligt att klara sig utan att vara medlem i facket i dag. Facket som ni rider snålskjuts på.

Om inte det funnits något fack så skulle arbetsgivarna fortsat med den flera hundrade år långa tradition att suga varje möjlig krona ur arbetarna och hota att ersätta den som klager med en annan. Tror inte att arbetsgivare är någon sorts välgörenhetsinrettning...

Är arbetsgivare en speciell sorts människa? Nog för att det funnits och finns de som utnyttjar sin arbetare och att facken gjort otroligt mycket för sina medlemmar men det innebär ju inte att facken till stor del har spelat ut sin roll idag.
Dessutom ogillar jag flera av de lagar som är direkt företagsfientliga, visst ska anställda ha del av vinsten i ett företag, men de anställda ska inte driva ett företag i konkurs för att de är värda si eller så mycket..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0