Deklarationsdags snart

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
För att svara på det som denna tråd ursprungligen handlade om...Jag fick tillbaka hela 3400 kr :)

Sedan tar vi det här med facket...Oavsett om du är med i facket eller inte så ska du tacka facket för att du har den lön du har. Och om du tycker att du har lite lön och minsan inte tänker tacka så kan jag tala om för dig att du mest troligast hade haft ännu lägre lön ifall facket inte hade lagt ner tid på att förhandla fram just den lön du har...
Jag är inte med i facket, det skäms jag över...grejen är bara den att jag inte riktigt vet hur jag ska göra för att gå med. Jag törs nämligen inte fråga chefen ;)

Gnurf

Splash!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Kawa ZR-7 och letar efter ny skogshoj...
VaaaafXXXn!!!

Jag har inte ens FÅTT min deklaration ännu..???

De kommer säkert att tracka ner TOTALT på den! GAAAHH!!! :skrämd

Nåja... Det får lösa sig.. När är sista datum för att få den? Så man vet om man ska ringa o tracka dem! :cool:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
maverick_750rr skrev:
Ja, så kan man oxå se det.

Jag mena att de flesta bor kvar hemma och pluggar utan att ta studielån och behöver då inte betala tillbaka nåt givetvis.

Men det beror såklart på hur familjeförhållandet ser ut.

750RR

Tja, du har inte varit på så många universitet/högskolor eller hur?
Det är oftast så att man kommer in på utbildningar långt från hemmet, då är det inte annat än studielån som gäller.
För egen del var det lån eftersom jag pluggade i London, fick dessutom låna extra pengar för att fixa de höga hyrorna, jobba extra m.m för att överleva, eftersom man inte kunde äta hos mamma.
Polaren som pluggade samtidigt, fast längre än jag och dessutom betalade terminsavgifter, kom hem med en skuld på 600000:-

tjorven

ha ha
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Gsx600F
Chris Husky skrev:
Har inte kollat in min deklaration än, men jag får alltid lite tillbaka pga resor.

Har man en bit till jobbet som jag (25 km) så blir det ju lite grann på ett år. Allt över 7000:- får dras. Tror dom räknar 16kr/mil.

Ang. att gå ur svenska kyrkan. Antingen man är med eller inte så kostar det ju en slant om året ändå som ska täcka begravningskostander och sånt. Men går man ut så tror jag det brukar röra sig om ca. 1500:- man får tillbaka. Om man nu jätte gärna vill gifta sig i kyrka (eller har en flickvän/pojkvän som jätte gärna vill det) så är det inte så smart att gå ur. Det "ska" visserligen räcka att en är med i svenska kyrkan, men dom brukar vara ganska kinkiga och präster brukar inte gärna (om alls?) ställa upp.

Har man giftemål i tankarna o inte e med i sv kyrkan kan man gå med i den då!!! :fakta

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
CSN suger beskt, pröjsat ca 12 om året, har jag tur har jag betalat av det när jag är 50...
Dessutom har man förlorat några års inkomst pga. studier samt att man inte kan jobba svart längre och staten vill ha det mesta av vad man tjänar, jag tjänar faktiskt sämre nu! inte på pappret med i antal pengar man har i näven efter en månads arbete!

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Tråden handlade väl om avdrag till att börja med??

Vaddå? kan man dra av räntan man betalt på lånet man har på bilen?
Det står ju redan ett par siffror i deklarationen.. men menar ni alltså att man kan dra av mer någonstans eller något??

Fattar inte ett smack av den där lappen.. brukar ev. kolla så bruttoinkomsten stämmer sen vete fan om jag kollar något mer..

KawaZX9R

Nytvättad hoj!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX9R förståss
Innan avdrag får jag tillbaka 8.600:-
Med avdrag bör jag hamna på 18-20 tusen nånting.

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Burre skrev:
För att svara på det som denna tråd ursprungligen handlade om...Jag fick tillbaka hela 3400 kr :)
Jag är inte med i facket, det skäms jag över...grejen är bara den att jag inte riktigt vet hur jag ska göra för att gå med. Jag törs nämligen inte fråga chefen ;)

Varför inte ringa till facket och prata med dom.. tror nog dom vet exakt hur du ska göra...

=)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bulan skrev:
Tråden handlade väl om avdrag till att börja med??

Vaddå? kan man dra av räntan man betalt på lånet man har på bilen?
Det står ju redan ett par siffror i deklarationen.. men menar ni alltså att man kan dra av mer någonstans eller något??

Fattar inte ett smack av den där lappen.. brukar ev. kolla så bruttoinkomsten stämmer sen vete fan om jag kollar något mer..

den dras automatiskt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
maverick_750rr skrev:
Late fan. Ambulans får mindre pengar för att du inte orkar. Det ångrar du när ambulans inte orkar hämta dig när du ligger på gatan med hojen över dig.

Ta det hur du vill, men det ligger NÅT i det. Ja, jag överdriver.

750RR

Jo, så kan man också se det. Men själv är bästa dräng och som man bäddar får man ligga osv. Jag har jobbat riktigt mycket sen jag slutade plugget för 23- år sedan men tyckte att det var dags att dra ner på det hela litegrann. Jobbar därför inte heltid längre och jag skäms inte över det. Men sen är jag ingen moralkärring heller som måste klaga på alla som "stjäl" pengar av staten blablabla osv. Jag säger inte att du är en moralkäring heller.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Det finns ju ett avdrag för fördyrande levnadsomkostnader, nån som vet hur mkt det ligger på.. ? har för mig att de är 90 :- / dygn... nån som har bättre koll ??

Holmes

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen :(
Rymding skrev:
Jag "tjänade" 3200:- på att inte vara med. Visserligen är mitt val inte grundat på pengarna utan frånvaron av tro. Att man försvårar giftandet ser jag som ett plus. :fakta

kunde inte sagt det bättre :rock

Holmes

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen :(
maverick_750rr skrev:
Har inte kyrkoväsendet lurat befolkningen tillräckligt under alla dessa år egentligen?
Hur vet man att man betalar till rätt religion då?

Ninja anja: Förhoppningsvis kommer BB INTE att få hem oranga kuvert som säger likadant varje år att hon inte tjänat tillräckligt. Jag tror inte att BB vill vara en dagdrivare som bara jobbar när hon känner för det........

Avdrag för fackavgifter: Vem vill vara med i facket? Vad gör de som man inte själv kan göra? Passar man inte på en arbetsplats skaffar man sig ett annat jobb. Facket är överskattat.
Säger A-kassan att du måste ha varit med i facket ett år minst innan du får A-kassa söker du jobb på fel sätt.
Facking facket har aldrig hjälpt mig med nåt. Ytterligare en sak man ka spara sina pengar åt. Har jag problem på min arbetsplats löser jag det med antingen chefen eller en annan kontaktperson där.

Om man går ur svenska kyrkan, kan man bli medlem igen sen?

750RR
PS. Jag fick 536kr. Så mycket har jag aldrig fått innan. :bow

En del arbetsgivare kräver att man är med i facket, bl.a p.g.a försäkrings relaterade skäl.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
hoppsan..... får tebax 5500:- på skatten = 2 nya däck=)
Var fyller man i avdraget för lånet på blanketten??
Fackavgiften dras automatiskt numera ser det ut som=(

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
I år blir inget lyckat år ut skattesynpunkt, ca 10.000kr i blir det till att betala in i till.
Flyttade förra året och sålde 2 taxeringsenheter (1 med hus och en utan) som dock har använts som en och där tomten är avstyckad från den delen där huset står av föregående ägare. Då får man bara skjuta upp skatten på den där huset står när man sålde för mer än när man köpte dem och man köpte en dyrare fastighet och inte skjuta upp skatten från båda taxeringsenheterna. Vart en liten nätt summa på drygt 100.000kr att betala in!

Var det inte Mona Sahlin som sa att skatter är sexigt?

:(

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...