Deklarationsdags snart

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
lee skrev:
Själv skulle jag aldrig gå med i facket. Tror jag. Hur skulle löneförhandlingar se ut utan facket? Jo det skulle sluta med att anställdas lön bestämdes av
1. Deras prestationer
2. Arbetsgivarens betalningsförmåga
3. Till mindre del arbetstagarnas rövslickningsförmåga.

Bortsett från tredje klingar det inte så illa i mina öron..

Punkt 1 & 2 styr väl fortfarande till stor del löneförhandlingarna?
Facket ser ju till att hur det än ligger till så får du en höjning enligt avtal. För min egendel har man lyckats förhandla sig till högre höjning nästan varje år. Givetvis styr oxå arbetsgivarens betalnings förmåga.

Utan facket skulle det väl bli rövslickeri i ännu större utsträckning? (Om nu så många verkligen slickar röv) Då blir det ju lättare för den som gapar mkt att få mkt!

Men visst, så länge det är lite brist på folk i samma yrkes kategori och företaget går bra så har man sällan nytta av fakets hjälp. Men det kan oxå vända ganska fort.

Räkna ut vad du har "tjänat" på ett år att vara med i facket. Div rabatter mm. (tänk på att du får dra av på skatten). Räkna sen om din månadskostnad. Jag tycker det i slutändan blir en billig försäkring med trevliga förmåner.

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Nej, det är inte en speciell sorts människor. Utan dom flesta sätter väl egenintresset först, skillnaden är att en arbetsgivare i ett land utan fackföreningar står i en mycket stark maktposition. Varför dom också bekämper facket med näppar och klor, även vold, när det börjar etableras.
Men jag håller med dig, det ska helt klart betala sig att ha eget, meningen är att existera i symbion, inte parasiteri.

Edit: förtydligande. IMHO är det en arbetstagares rätt/skylldighet att försöka sälja sig så dyrt som möjligt (inte nödvändigvis bara rena pengar) och en arbetsgivares rätt/skylldighet att försöka köpa arbetskraften så billigt som möjligt. Agree? Om det då inte finns något fack och vi pratar vanligt manuellt arbete, va har då arbetstagaren som pressionsmedel? Det ska ju mat på bordet...
Titta lite på hur polisen slog ner på strejkande arbetare på 30-talet. Vad tror du hindrat det om inte facket (och fackets förlängda arm, Socialdemokratien) funnits?

Last edited:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag tänker deklarera som schyman, 120 lök i allmänna avdrag!

Vänstern vet verkligen hur man får fart på skattemoralen!

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Fan 4500 kr i restskattt
De jävla kommunisterna tyckte inte att de räckte med att förskingra 100000 spänn.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag drar av för a-kassa, skor, strumpor, handskar, tvätt av jobbarkläder (om du tvättar dessa själv så är det 2 tvätt/vecka a' 15:), reseavdrag, nånting med fonder (kommer inte ihåg om det är ränta eller avkastning eller sånt skit) och sen brukar jag höfta dit några fler siffror som de förhoppningvis inte frågar om :D
Har säkert glömt nåt men ska sätta mig i helgen och skriva upp allt och kommer jag på nåt annorlunda som kan spara in pengar så berättar jag om det också.

Och antagligen vet ju alla det redan men om det finns en vilseled själ så förtjänar han att veta det: Om du tycker att ett lån inte är så lockande så tänk om. Du får göra skatteavdrag på allt över 700:- i lån och är det 30% eller nåt. Kolla upp det med din bank och sen räknar du på det och kommer fram till att de ger dig ju pengarna om du deklarerar smart :) Hursomhelst, den räntan banken stjäl av dig tjänar du in på skattavdraget. Nu pratar jag om ett vanligt blancolån, medlemslån och fastighetslån är en annan sak som kanske kan dra in ännu mera avdragspengar......

BTW, På deklarationen står det att jag får tillbaka 2450:- innan avdrag så förhopningsvis kommer jag upp emot 20 000:-i avdrag men sen får man ju bara 65% av det :(

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
oFFkeFF skrev:
Ähh, du om någon borde ju veta att den första frågan en skadad person frågar är hur det gick med hojen/bilen alltså är den viktigare :rolleyes:

Nej, skämt åsido, många inom vårdyrken är klart underbetalda, men alla inom kommunal är det inte som kommunal försöker få det att låta.
Visst har undersköterskor relativt låg lön, men ofta är det inte mer än gymnasieutbildning i botten, inga studieskulder, men iofs slitigt för kroppen, men ännu sjukare tycker jag det är när de har ungefär samma lön som en sjuksköterska som pluggat ytterligare 3 år, med studielån att betala, helt plötsligt har den mer utbildade en lägre disponibel inkomst än den som inte studerat och ändå har biträdet ett betydligt mindre ansvar.. Goddag yxskaft..

nej, de där stämmer inte heller... dessa båda yrkesgrupper har inte alls samma lön, tar du en sjuksköterska som jobbar inom den slutna vården kontra en undersköterska som jobbar på ålderdomshem så skiljer det en hel del tusenlappar,det finns personal som sköter gamla, där lönen knappt går att leva på. däremot så har sjuksköterskor studiellån efter sin utbildning.. o det gör att efter avbetalningen på detta kanske det inte skiljer sååå mkt, men det är ju statens regler... hur sånt ska betalas osv... obs !! sjuksköterskor har åxå för låg lön mot för vad det är värt. Men det är ju vårdförbundet som får hjälpa dom, har inget med kommunal att göra.
men .. det spelar ju ingen roll igentligen va för utb man har ... det handlar ju om vilket ansvar man har...
hur kan det löna sig mera att hämta en skrotbil , mot för att hålla liv i folk.... ??? Man ska ju ha klart för sig att det är liv man har i sina händer... ibland får man bara en chans att ta rätt beslut o rätt behandling... allafall i min branch är det så, det finns ingen att fråga eller få hjälp av... du är helt i mina händer , gör ja fel så kanske du dör !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
ambulans skrev:
nej, de där stämmer inte heller... dessa båda yrkesgrupper har inte alls samma lön, tar du en sjuksköterska som jobbar inom den slutna vården kontra en undersköterska som jobbar på ålderdomshem så skiljer det en hel del tusenlappar,det finns personal som sköter gamla, där lönen knappt går att leva på. däremot så har sjuksköterskor studiellån efter sin utbildning.. o det gör att efter avbetalningen på detta kanske det inte skiljer sååå mkt, men det är ju statens regler... hur sånt ska betalas osv... obs !! sjuksköterskor har åxå för låg lön mot för vad det är värt. Men det är ju vårdförbundet som får hjälpa dom, har inget med kommunal att göra.
men .. det spelar ju ingen roll igentligen va för utb man har ... det handlar ju om vilket ansvar man har...
hur kan det löna sig mera att hämta en skrotbil , mot för att hålla liv i folk.... ??? Man ska ju ha klart för sig att det är liv man har i sina händer... ibland får man bara en chans att ta rätt beslut o rätt behandling... allafall i min branch är det så, det finns ingen att fråga eller få hjälp av... du är helt i mina händer , gör ja fel så kanske du dör !

Mmm, min kusins mor är undersköterska. hon skulle få den fantastiska löneökningen av 1000kr / månaden om hon blev sjuksökterska och blev kvar på samma avdelning. Så, visst stämmer hans resoneman på vissa ställen.
Sedan så skiljer det rätt mycket på sjuksköterskors lön på olika orter. Polarens sambo fick 2000 högre lön av att byta kust...
Men så blir det i "bristyrken".
Jag missunnar minsann inte dem, de har lite låg lön med tanke på ansvaret!

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Jag ringde romersk-katolska kyrkan idag o begärde utträde snarast, så nästa år kan jag spendera pengarna på sånt som jag tycker är bra, tex min Gixx. :tummenupp

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
valmers menar att bara komunister betaler fackavgift, eller hur valmers? Vart håller Sur-valmers till nu för tiden? Har inte sett honom på länge :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Seizure Later skrev:
valmers menar att bara komunister betaler fackavgift, eller hur valmers? Vart håller Sur-valmers till nu för tiden? Har inte sett honom på länge :D

Aha, då förstår jag. Men då är alltså 75% av sveriges arbetande befolkning kommunister? Ja, då är det väl antagligen inte fel att vara rödtott då :D

Jag pyntar inga pengar till facket utan jag utnyttjar endast a-kassedelen genom att pynta 1200:- om året till alfakassan. Och det är jag jävligt glad över för jag jobbar första dagen idag sen december och jag vet inte hur jag skulle haft råd att leva om det inte vore för a-kassan. Då hade jag varit tvungen att jobba hela tiden! *usch hemska tanke*

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
valmers skrev:
Nej, men indoktrinerade stackare.

Ja det är ju också ett sätt se det. jag säger absolut inte emot dig i detta fallet. Tycker det är fel på 80% av svenskarna som är kristna, det går över mitt förstånd.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
oFFkeFF skrev:
Ehh, du får nog ta och specificera det där lite bättre, hur snabbt man betalar av ett studielån beror på hur mycket man tjänar..

Ja, så kan man oxå se det.

Jag mena att de flesta bor kvar hemma och pluggar utan att ta studielån och behöver då inte betala tillbaka nåt givetvis.

Men det beror såklart på hur familjeförhållandet ser ut.

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dee_cati skrev:
Då hade jag varit tvungen att jobba hela tiden! *usch hemska tanke*

Late fan. Ambulans får mindre pengar för att du inte orkar. Det ångrar du när ambulans inte orkar hämta dig när du ligger på gatan med hojen över dig.

Ta det hur du vill, men det ligger NÅT i det. Ja, jag överdriver.

750RR

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Ja har själv studielån... tog hellre de än att bo hemma hos morsan...
på de pröjsar ja 4% av årsinkomsten uppdelat på 12 månader...

de lustiga i skiten är att man kan betala i 10 år.. o ändå sjunker det inte... kul :mad:
man får dras med det tills man ska in på hemmet....

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ambulans skrev:
Ja har själv studielån... tog hellre de än att bo hemma hos morsan...
på de pröjsar ja 4% av årsinkomsten uppdelat på 12 månader...

de lustiga i skiten är att man kan betala i 10 år.. o ändå sjunker det inte... kul :mad:
man får dras med det tills man ska in på hemmet....

Du kan välja att betala av det om du vill. :fakta

Fast 4% av sin lön är inte så värst mycket. Ha, jag ska ansöka om studielån för att finasiera en fullkitad ZX-6RR o köra bana.

750RR

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
maverick_750rr skrev:
Du kan välja att betala av det om du vill. :fakta

Fast 4% av sin lön är inte så värst mycket. Ha, jag ska ansöka om studielån för att finasiera en fullkitad ZX-6RR o köra bana.

750RR

Hoppas du skämtar...4% av bruttoinkomsten...tjänar man 26000:-/mån blir det ca 1000:-/månad.

Min flickvän, som är tandläkare (dvs. ca 300000:- i studieskulder), betalar ca 1000:-/månad.
Detta innebär ca 12000:-/år, tyvärr är bara räntan nästan 10000:-/år.
Hon kommer få dras med sitt studielån större delen av sitt liv...

/A

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...