Dekras tillstånd att besiktiga fordon dras in!

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tre av hushållet fordon har jag besiktigat på Dekra i år. Hoppas det inte dimper ner nåt retroaktivt icke-godkännande nu...

Jag har varit med om nåt snarlikt faktiskt. En firma ackrediterad för att släcka tvåor gjorde just det på min bil. Det var alltså inget fuffens så långt och reparationen var ordentligt gjord. Lite senare fick firman nerslag av Swedac och då ringde nämnda firma upp mig och bad mig besiktiga min bil tidigare än vad jag behövde. Det var förvisso inget tvång och firman bjöd på avgiften.

Har lite sådana vibbar just nu.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Just detta har jag reflekterat över ända sedan avregleringen genomfördes.
Brukar alltid finnas gott om tider för att besikta bilar, men slår man in regnumret på sin motorcykel finns det oftast inte en enda tid att boka överhuvudtaget.
Bor i Norrbotten och har hittills tänkt att det säkert bar är här i norra Sverige som problemet att finna tider för mc-besiktning finns, men det kanske är likadant över hela landet?

Jag kan tycka att om man ska få bedriva fordonsbesiktning så bör man ha kompetens att besikta alla sorters vägregistrerade fordon, inte bara vissa.
Nja. Det finns ju förvisso åtminstone under motorcykelsäsongen tider för att besiktiga en MC men det är inte direkt lätt att veta vilka som besiktigar motorcyklar då det bara är Svensk bilprovning som anger direkt på hemsidan om dom har tjänsten. Övriga talar inte om vilka fordon som dom besiktigar. Där är du tvungen att prova att boka en tid för att se att det inte finns några tider då dom inte besiktigar MC.

Att det sedan inte är något större bekymmer för mig beror ju på att jag bor i Stockholmsområdet och där är det ganska gott om besiktningsstationer då det är en tätbefolkad region.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sent att kommentera men försöker man göra billigare service än statens Bilprovningen, så kommer det kapas någonstans för att minska kostnaderna. Något kommer brista och uppenbarligen är det så. Jag har väl tyvärr från början inte känt jag kan lita på privata aktörer runt besiktning, så alltid ändå åkt till Bilprovningen för ingen där har "vinning" av att jag bokar via dom. Utan det har de andra aktörerna som försöker sno Bilprovningens kunder.
Det är inte nödvändigtvis så.
Redan innan avregleringen så var Svensk Bilprovning ett aktiebolag och hade som uppdrag att genomföra besiktning av fordon för dom pengar som man själv drog in utan att vare sig gå med vinst eller förlust.
Dvs besiktningen finansierades helt och hållet av de avgifter som man drog in.
Och priserna nu är inte i närheten av vad som var innan avregleringen. Priserna för en vanlig besiktning har blivit mer än det dubbla mot vad dom var tidigare. Trots det verkar Dekra ha stora problem att göra besiktningarna för dom pengarna.

Det som mest påverkar priserna misstänker jag är att man numera har betydligt fler besiktningsställen. Åtminstone på dom större orterna. Tidigare så kunde man få leta lite efter återbudstider om man var väldigt sent ute att boka. Numera går det nästan alltid att välja mellan minst ett 30-tal tider inom 1 eller max 2 veckor.
Det tyder på att man har stora luckor i kalendern där man sålunda har personal och utrustning som står utan att ha något fordon att besiktiga.
Dom tiderna måste ju såklart också finansieras genom dom avgifter man drar in vilket betyder att jag måste betala mer för min besiktning då firman hela tiden har någon/några personer som rullar tummarna i väntan på ett fordon att besiktiga.

Innan avregleringen så hade man en bemanning som för det mesta var exakt så stor som behovet av besiktningstider var. Numera har man en överetablering i form av antal tider vilket medför att man måste ta mer betalt för dom tider som man faktiskt får in fordon på.

Vad gäller privata aktörer så har jag samma inställning som dig. Jag går hellre till SB då dom inte har något vinstintresse och sålunda inte har samma incentiv att göra ett snabbare (och kanske lite slarvigare) jobb.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det har hänt mig ett par gånger att jag fått reklam hem i brevlådan med erbjudande att spara några hundringar om jag bokar besiktning hos några av aktörerna.
Och när jag då försökt boka så visar det sig att de inte besiktigar MC eller i ett fall husvagn.
Så de vet tydligen inte själva vad de gör.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år