Nu ska jag berätta en historia om vårt kära Dekra.
Jag skulle besikta min Super Seven för ett tag sen på Dekras station.
När jag kommer dit så tar besiktningskvinnan över nycklarna för tydligen får man inte köra in bilen själv. Detta är en 720kg lätt bil med 4 liters V8...
För det första så får hon inte igång bilen, slirar på kopplingen och nästan studsar iväg med bilen in i hallen. När hon kommer in och ska upp på lyften så tar hon i så mycket att jag upplever det som att hon kommer åka av rampen...
Efter utförd besiktning kommer hon ut och förklarar att bilen är i ett superbra skick förutom att den låter för mycket. Okej säger ägaren det var ju konstigt. Ni har besiktat bilen här för ett år sen och då gick den igenom? Det ska nämnas att det året hade bilen i fråga helt raka piratrör och dem lät bra mycket. Denna gång var den utrustad med spritt nytt Ferritablås med riktiga ljuddämpare som sänkte ljudet ordentligt.
Nej! Hon var övertygad om att den lät för mycket. "Men har du gjort en mätning" frågar ägaren.
"Nej, vi behöver inte ta mätvärden för att underkänna bilar längre"
"Klart ni måste mäta ljudet, ni kan ju inte stå i en betonghall och avgöra ljudvolym. Plus att du sitter 50 cm från dämparna i en öppen bil utan hjälm. Vad väntar du dig?"
"Nej! Bilen är underkänd och du måste göra en efterkontroll. Jag har pratat med min kvalitetsansvarige i telefon och han sa också att den lät för högt."
"Skämtar du? I telefon? Menar du att ni underkänner en S7 via telefon? Om den har krav på 95db och mäter in på 94.99999 så är den ändå godkänd. Hur ska du veta det om du inte mäter och står i en betonghall?"
"Nej, bilen är underkänd"....
De tog 500:- betalt och krävde en efterkontroll. Så vi tog bilen till en annan firma och lät folk där lyssna. De tyckte den var fullt godkänd och tog bort 2an.
Så jag kan lugnt säga att Dekra är den sämsta besiktningsfirman som existerar och glad är man att den kapitulerat! Om någon från Dekra läser detta.
NI ÄR FAN SÄMST!