Klockringaren
nissenys
Clearcar fick ju också stänga , fiffigt mutkolvs namn
Allt löser sig med lite mer middle management! #businessasusualoch fler regionchefer har anställts
Ditt minne gällande SJs hantering av svensk vinter är dåligt. Har rapporterats om det varje vinter i hela mitt liv.Oavsett vad forumets professionella troll tycker så kan jag i alla fall konstatera att inget häromkring blivit bättre vad gäller avreglerad besiktning, skola eller apotek…
Tåg åker jag aldrig, men det är visst ganska muntert i finsk media angående privata svenska aktörer som köpt på sig massor med tåg som inte fungerar i minusgrader…Något sådant kommer ingen ihåg från tiden då det var SJ för hela slanten…
Haha, du drar som vanligt upp totalitätra diktaturer och vill få till det till att det skulle vara det enda alternativet till att allt sköttes av marknaden som aldrig kan göra fel.
Du vet det finns mellanting mellan allt statligt och allt fritt.
Stat tar hand om vissa delar av infrastruktur, medans marknadskrafter sköter andra saker.
Järnväg, sjukvård, rättsväsende, skola, posten, osv. är ju sådanna som fungerar bättre när stat gör det.
Bilprovningen är ju ett mellanting som jag tycker personligen gott hade kunnat vara i statlig regi.
Men uppenbarligen fungerade ju staten regelverk och kontroller eftersom Dekra inte uppfyllde dem och det blev som det blev.
Instämmer.Tråkigt men bra att felen uppdagas. Själv har jag besiktigat hojarna hos Dekra de senaste åren. Haft samma besiktningsgubbe varje gång och han är kanonbra, proffsig och hjälpsam. Justerade till och med halvljuset som var lite off på min ena hoj.
Samtidigt består mitt urval av en station och en besiktningsman så det betyder noll när de har uppenbara brister på många platser. De har fått tid på sig att åtgärda problemen men skitit i det. Då ska de bort.
Är det inte så att om du verkligen rannsakar dig själv, fanns det verkligen inget i bilprovarens bedömning som skulle kunna uppfattas på två olika sätt?Många av oss kommer kommer ihåg den gamla bilprovningens godtyckliga bedömningar av vissa småpåvar till besiktningsmän
Jo, hatar man motorsport så finns det ju alltid någon luddig paragraf att hänvisa till. Försök till exempel bevisa att ditt av Saab saluförda och godkända rallysystem verkligen är ett sådant. Kvitto och instämplat reservdelsnummer kunde ju vara förfalskat och nog tyckte han att det lät väl mycket! Det slutade med att min V4 som gick i 'Special' besiktades med Saabs "Sport&Rally" system och utan hasplåt.Är det inte så att om du verkligen rannsakar dig själv, fanns det verkligen inget i bilprovarens bedömning som skulle kunna uppfattas på två olika sätt?
Jag är helt övertygad om att det var bilprovarens rena elakhet som gjorde att min 400-kronors Volvo 142 fick 23 anmärkningar varav 19 tvåor på rost. Jag fick inte ens en månad på mig att laga den. "Kör hem den och inte en meter till" var rent oförskämt.Är det inte så att om du verkligen rannsakar dig själv, fanns det verkligen inget i bilprovarens bedömning som skulle kunna uppfattas på två olika sätt?
Ditt minne gällande SJs hantering av svensk vinter är dåligt.
Gubben var för övrigt ökänd på stationen då han stod för lejonparten av alla nedslag. Det förekom att folk åkte hem direkt när de såg att lillpåven kom.
Då föreslår jag att du håller dig till offentliga alternativ, som enligt dig alltid funkar bättre.I så fall har nog hela norra Sverige dåligt minne...Vi ska skilja på saker som handhas av banhållaren och själva tågbolaget, men det har aldrig varit så många rapporter om rackel med diverse privata operatörers tåg som det är nu...
Vissa tågbolag kommer säkert att skylla på "kravspecen", men att ens lägga anbud på att köra sträckan Stockholm - Riksgränsen med ett tåg som inte får köras i minusgrader är skrattretande, vilket den finska pressen uppenbarligen upptäckt...
Det är ju bara att läsa det som skrivs ovan om Dekra. Då inser man snabbt att olika kompetens och olika personligheter som sticker ut åt både det ena och det andra hållet knappast är unikt för en statlig bilprovning...
Jag kommer inte ihåg några halvårslånga väntetider. Jag har då ändå haft körkort och bil sedan 1992. När jag bodde i borlänge hade jag inte några direkta problem med att få en besiktningstid och det är ju inte direkt superlångt från Falun. Likaså hade jag aldrig några direkta problem vare sig i Uppsala eller Stockholm med att hotta besiktningstider. I en del fall med så kort varsel som 1 vecka. Så det gick absolut att hitta tider med relativt kort framförhållning även innan avregleringen. Personligen tycker jag att det faktum att det blivit lite lättare att få en besiktningstid väl uppvägs av det faktum att priserna mer än fördubblats samt att det numer är mer eller mindre omöjligt att på ett enkelt sätt få reda på vilka som kan besiktiga en motorcykel.Är det ingen som mins dom halvårslånga väntetiderna på besiktningstider innan dom släppte marknaden?
Det har i alla fall blivit mycket bättre då man kan få en tid nästa dag i stort sett året om.
Hoppas Dekra i Falun bara byter namn i så fall för där kan jag rulla in och hoppa över i soffa/fåtölj innanför dörren då jag inte får med mig rullstolen.
Nu vet jag ju inte om Göteborg var avsevärt mycket värre än resten av Sverige men jag hade inge stora problem med det innan avregleringen vare sig när jag bodde i Borlänge, Uppsala eller Stockholm. Numera är det löjligt lätt att få en tid så visst har det blivit lättare. Men det var inte direkt svårt tidigare heller. Visst. Tidigare så kunde man få jaga återbudstider om man var klantig och inte hade bokat i förväg men jag har inte upplevt några problem att hitta en tid med kanske 1-2 veckors framförhållning. Personligen behöver jag inte kunna hitta en tid samma eftermiddag. Däremot har det blivit avsevärt sämre om man vill besiktiga en motorcykel. Där har det blivit rejält mycket sämre eftersom bara vissa stationer besiktigar motorcyklar och dom flesta av företagen som gör besiktningar vill inte tala om vart du kan besiktiga en motorcykel. Det är en avsevärd försämring som förvisso inte har någon betydelse om man inte har någon motorcykel men nu råkar jag ha en sådan. Det borde väl även du märka av med tanke på vilket forum vi är på misstänker jag.Ett inlägg till i den eviga diskussionen om huruvida staten skall göra allt eller om det är ok att lägga ut tjänster (bara liiite OT):
"Förr" var det ibland jättesvårt att få tid för besiktning. Nu bor jag ju i Göteborg och kunde välja på ett fler stationer. Men ändå kunde det vara svårt. "Nu" finns ett stort antal möjligheter. Mycket enklare att få tid, även i högsäsong.
"Förr" var det ett elände att hinna till Posten före kl. 18 där man möttes av en trött och sur kassör som mest av allt ville gå hem. "Nu" finns post- och paketombud i varannan buske (åtminstone i städerna). Öppet på vardagkvällar och helger. Oändligt mycket enklare att "gå till Posten"!
"Förr" fick man slita för att få en läkartid på sin vårdcentral. Väntetiderna kunde vara orimliga. "Nu" är vårdcentralerna mera på tå och det är mycket enklare att få tid. Alternativt kan man använda en nätläkartjänst - kan vara oerhört stor skillnad vet jag av erfarenhet (bara använt två gånger, men de gångerna var det väsentligt att få en tid asap)
"Förr" gick man i den skola och den klass man blev tilldelad. Det var en väldigt stor och komplicerad sak att byta. Även om det var en skola som fungerade mindre bra, kanske det förekom maktstrukturer, mobbing och annat (har sett detta själv). "Nu" kan man välja bort och ändra sig om man inte tycker att det fungerar på den skolan man har valt.
...osv.
Allt funkar inte 100 % bra. Så samhället/staten skall inte/får inte släppa kontrollen. Men samhället/staten bör inte göra allt själv.
Slut på utvikningen (liite OT...)
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |