Delat eller helt skinnställ?

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Vissa har skrivit att delat ställ inte är lika säkert som ett helt ställ. Ni som har klotat, har era tvådelade gått sönder i dragkedjorna eller annat? Ska snart köpa ett ställ och var inställd på ett tvådelat, men nu är jag osäker. Jag tittar för övrigt på Alpinestar och Berik ställ.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Beror väl lite på hur du ska använda det så att säga!
Jag köpte helt ställ, delat ställ kanske passar bättre om du ska stanna och fika var 5:e mil medans det kan vara lite krångligt att knata omkring i helt ställ.

Läs Nya Bike tidningen oxå, hade ett stortest på 10 skinställ under 10k

"Rask"

Guest
Mitt höll båda gångerna :tummenupp
Sen var det dags o skaffa nytt...

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Jag är i valt och kvalet om jag ska välja Alpinestar eller Berik ställ. Är det värt en exra tusenlapp att lägga på en Astar?

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Jag är i valt och kvalet om jag ska välja Alpinestar eller Berik ställ. Är det värt en exra tusenlapp att lägga på en Astar?

Har du testat båda ställen?
Vilket trivs du bäst i?
Astar passade inte mig 4 shit, Berik satt väldigt väldigt tajt men annars super.
Köte dock Lindtrands Sepang, billigare och bäst i test! :tummenupp

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Z

Berik är kanon, jag hade inte lagt 1000 spänn exsta för Alpinestar. Smaken som baken i deras design:tuttar

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Jag provade ett nytt Berik ställ igår som är en ny modell för detta året och det satt som en smäck, ska åka och prova astar ställ idag. Jag tänkte bara om astar har några andra fiffiga funktioner som är att föredra över andra märken. Jag har läst att astar håller bättre vid klotning men själv vet jag ju inte(hoppas jag aldrig får uppleva heller :D )

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Såväl A-stars som Berik gör kanonställ.. Båda är väl i princip så bra som det kan bli vad gäller skinnet och skydden. Möjligtvis har A-stars lite bättre sömmar, men kanske inte tillräckligt mycket för att motivera prisskillnaden.

Är för övrigt ett skinnställstest i Bike som jag fick idag..

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj

Är väl bäst att testa hur det sitter. Jag kan överhuvudtaget inte ha Berik. Kör själv i ett Astars Octane helställ och är jäkligt nöjd med det.
Inga sömmar som gått upp eller dragkedjor som gett med sig. Kraschade med mitt gamla delade Astars men gled inget direkt på asfalt så kan inte säga hur skinnkvaliteten är. Dock höll det bättre än mig i bromstesten 70-0km/h på 2 cm :näsblod

Hade inte Berik problem med dragkedjorna innan :confused:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
A-star och berik är ganska stor skillnad på modeller, berik behöver du vara lite kraftigare a-star lång smal.
Hade berik laguna seca lite löst satt det över bröst, det var ett jävla skitställ, vart förbannad på det jävla innerstället varje gång, polarna tycker samma. A-star är lätt värt mer pengar samt att det känns vettigare.. Helställ båda

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
Jag tycker delat är rätt skönt om man stannar till och ska göra något annat än att köra hoj

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Är det någon som har ett Berik LS2-5903 ställ eller har provat ett? Åsikter om den? http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...903-X-Mode/SubProducts/BERIK-5903-X-Mode-0001

Kan man anta att passformen och storlekarna är likvärdiga på Beriks olika modeller. Har nämligen provat LS2 5871 i storlek 50 men funderar på att köpa ovan nämnda modell som är billgare. Den finns dock inte att prova i någon affär i närheten.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Angående delat eller inte.

Min erfarenhet är att folk med tvådelat skinnställ väldigt sällan delar på det, däremot så verkar många ha problem med dragkedjan som håller ihop jacka/byxa. Angående säkerheten så har jag ingen aning, men kan tänka mig att helställ håller ihop bättre.

Jag har ett helställ och skulle inte vilja byta bort det, på cafét så kan man vränga av sig överdelen och "knyta" ihop ärmarna runt midjan.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har ett två delat Arlen Ness.

vurpat det 4ggr.
1 x 30km/h
3 x 100-130km/h

Det ser riktigt fint ut fortfarande. Dragkedjan höll bra. Dock har jag skaffat helställ för nån gång kanske den går upp.

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Har ett "helt" ställ till salu sugen på beg ställ?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Har gjort mig av med mitt halvställ nyligen o väntar på mitt hel.
I början så kanske man tänker på att visst vore det bra om man kan ta av jackan då man gör annat o behöver svalka sig.
Men nu när man kört ett tag kan jag bara konstatera att det var rent skit-tänkande.
Jag tog mig av mig jackan kanske max 4 ggr under ett helt år. Man kör ju förfan. Det är inte så att man stannar för en timmes middag på någon restarurang...man tar en hamburgare på en 15 min o sedan är man ute o kör som en tok igen. 99% av tiden vistats man på hojen så köper man ett halvställ av den anledningen att man vill kunna ta av sig det så tror jag man snart kommer inse att det var rätt onödigt.

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
En för var stund
Jag har aldrig kraschat men jag kör på helställ, känns säkrare och tror inte jag hade haft mycket nytta av ett delat.

Jag kör mest för att köra så att säga, så det är sällan man har behov av delningen, o pausar man en längre stund äre bara att kränga av sig överdelen o låta den hänga ( stället, de andra gör ni nog bäst i att behålla inne )

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha