Delkaskoförsäkring för oregistrerad tävlings mc

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Trafikförsäkringen är tänkt att gälla i depåområdet i första hand då olycker kan ske även där.
Vem bryr sig om den inte får finnas i trafik då böterna för att köra oreggat fordon dvs minimoto / dirtbike / racehoj mm är obefintliga MEN om du skulle orsaka en personskada på annan människa el dylig utan en trafikförsäkring är du rökt ekonomsikt sett.

Tror inte någon trafikförsäkring gäller innom depåområdena. Har för mig att om man står inne på depån så är det på egen risk med sina bilar mm. Fins en banförsäkring som banägarna har ifall nått annat händer med någon person inblandad. Men fordon mm har ingen försäkring som gäller och täcker skador/olyckor i depån. Depån räknas in som tävlingsområde. Vill man vara rädd om sina fordon ska dom parkeras utanför på en parkering. Tror faktiskt det är så.

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Nä, det skulle ju va som att sälja trafikförsäkring på ett hus. bara utifall nån monterar hjul på det och kör en sväng.....
Måste ju vara en blåsning av försäkringsbolaget att sälja trafikförsäkring på nåt som inte får finnas i trafik.

det fins väl massor av fordon som inte "får" vara i trafik. likväl måste du he en trafikförsäkring som skyddar den drabbade om något händer. du själv lär inte få ett piss på försäkringen, men du slipper betala en halv miljon till tant Astas höftledsoperation efter att du backat över henne med truck/gräsklippare/lastare el dylikt. dessa fordon är ju inte besiktigade skattade eller godkända på något vis. dock är sällan dylika försäkringar billiga men det är inte Astas höftleder heller.

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
det fins väl massor av fordon som inte "får" vara i trafik. likväl måste du he en trafikförsäkring som skyddar den drabbade om något händer. du själv lär inte få ett piss på försäkringen, men du slipper betala en halv miljon till tant Astas höftledsoperation efter att du backat över henne med truck/gräsklippare/lastare el dylikt. dessa fordon är ju inte besiktigade skattade eller godkända på något vis. dock är sällan dylika försäkringar billiga men det är inte Astas höftleder heller.

kom inte o påstå att jag skall trafikförsäkra min åkgräsklippare?!

Farsans Bobcat är inte trafikförsäkrad, då den inte körs på väg...
Hans lastare är dock trafikförsäkrad, då den körs på väg ibland...

hans gräsklippare är inte heller trafikförsäkrad.......

sandstream

Guest
Vem bryr sig om den inte får finnas i trafik då böterna för att köra oreggat fordon dvs minimoto / dirtbike / racehoj mm är obefintliga MEN om du skulle orsaka en personskada på annan människa el dylig utan en trafikförsäkring är du rökt ekonomsikt sett.
Fatta nån gång:fakta
Nej, du är absolut inte rökt ekonomsikt.
Myten om att man bör ha en trafikförsäkring för att inte gå i personlig konkurs när man vållar en olycka är extremt seglivad.

Från Trafikförsäkringsföreningens sajt:

Återkrav av utbetald skadeersättning

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

Med andra ord, så länge du inte anses grovt vårdslös, uppsåtligen ha orsakat olyckan eller kört rattfull så blir det max runt 4.000:- som du kan få betala.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Men det kan ju ändå va bra att trafikförsäkra hojen om man har tänkt att va ute i trafiken att busa....
Sen att det är olagligt är en helt annan sak...

Har man A kort och den oregistrerade hojen är trafikförsäkrad så klarar man sig ganska bra om man åker dit eller orsakar en olycka...

Att världen skulle va så svartvit som enhjuling menar tror inte jag.. Man kan köra med en hoj på vägen fast den inte är registrerad. Klart man kan och bör trafikförsäkra då...

Varför man skulle trafikförsäkra ett hus förstår jag dock inte

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08
kom inte o påstå att jag skall trafikförsäkra min åkgräsklippare?!
jo du måste ringa direkt å försäkra:D nej självklart är det beroende på vad/hur fordonet används. men i grunden är en åkgräsklippare trafikförsäkringspliktig juridiskt sett. jag menade bara att det går att försäkra fordon som normalt inte skall framföras på väg. oftast har man en ansvarsförsäkring som företagare, men kör man bara svart så kan det kanske kosta om man backar ut och krockar med den lokala knarkhandlarens überfeta mercedes.
men som sandis skriver så finns trafikförsäkringsföreningen.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Troligtvis för att det borde vara lika omöjligt som att försäkra ett fordon som inte får framföras i trafiken.

Varför? Olyckor kan väl hända även om man kör fast man inte får...

Kör man inte i trafiken kan ja förstå att det är onödigt

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Varför? Olyckor kan väl hända även om man kör fast man inte får...

Kör man inte i trafiken kan ja förstå att det är onödigt

Kan vara att man köper nån sorts ansvarsförsäkring som ersätter skador man orsakar ungefär som en trafikförsäkring.
Men en trafikförsäkring är en väl specifierad försäkring som regleras i lag där det framgår vilka fordon som omfattas av den lagen.
Oreggade motorcyklar omfattas inte av den lagen.
Därför borde man inte kunna sälja trafikförsäkring till såna.
Jag har nån gång hört om att man kan teckna trafikförsäkring på importbilar och hojar trots att man inte har nåt regnummer för att kunna köra till bilprovningen och det kanske är nåt sånt de försöker sälja men det kan ju knappast vara samma sak ändå.

Men föralldel, köp bara. Jag tror det är en blåsning.

sandstream

Guest
Varför? Olyckor kan väl hända även om man kör fast man inte får... Kör man inte i trafiken kan ja förstå att det är onödigt
Klart olyckor kan hända men som jag skrev tidigare kan det max kosta dig runt 4.000:- vid en olycka och jag förstår fortfarande inte varför något försäkringsbolag skulle erbjuda sig att teckna en trafikförsäkring på något som inte får framföras i trafiken.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2794393 Klart olyckor kan hända men som jag skrev tidigare kan det max kosta dig runt 4.000:- vid en olycka och jag förstår fortfarande inte varför något försäkringsbolag skulle erbjuda sig att teckna en trafikförsäkring på något som inte får framföras i trafiken.
Fast det är ofta det de gör när man pratar med de som svarar i telefon. Jag var tvungen att förklara flera gånger och väldigt ingående för henne att min hoj inte går att regga. Hon skulle prompt sälja en trafikförsäkring till min hoj först. Talademed ansvarig för motorcykelförsäkringaroch då var det enklare.

sandstream

Guest
Fast det är ofta det de gör när man pratar med de som svarar i telefon. Jag var tvungen att förklara flera gånger och väldigt ingående för henne att min hoj inte går att regga. Hon skulle prompt sälja en trafikförsäkring till min hoj först. Talademed ansvarig för motorcykelförsäkringaroch då var det enklare.
Folket i kundtjänst verkar sällan ha den kompetens de borde ha för att jobba med försäkringar.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Klart olyckor kan hända men som jag skrev tidigare kan det max kosta dig runt 4.000:- vid en olycka och jag förstår fortfarande inte varför något försäkringsbolag skulle erbjuda sig att teckna en trafikförsäkring på något som inte får framföras i trafiken.

Jo det är ju kanske sant... Men kan man inte bli skyldig att betala in massa premie till Trafikförsäkringsföreningen? Precis som man kan få göra om man råkar glömma att försäkra ett registrerat fordon?

Skulle inte så va fallet så är det ju solklart att det bara är och tuta och köra.. har du A-kort så får du knappt något straff alls om man kör oregistrerat.
Men jag har något litet svagt minne av att man även kan få böter för oförsäkrat.

Intresant det här...

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08

Men jag har något litet svagt minne av att man även kan få böter för oförsäkrat.

Intresant det här...

36 § Saknas föreskriven trafikförsäkring när motordrivet fordon
som inte är
registrerat i vägtrafikregistret eller som är avställt brukas i trafik här
i landet av den försäkringspliktige eller av annan med dennes tillstånd,
döms den försäkringspliktige till penningböter.

Fortsätter den försäkringspliktige under tid då han står under
åtal för för-
seelse som avses i första stycket att begå sådan förseelse, skall vad han
har gjort sig skyldig till före varje åtal anses som särskilt brott.
Lag (2002:343).

37 § Förare av moped och förare av motorredskap som, utan att vara
registrerat i vägtrafikregistret, omfattas av denna lag skall under färd
här i landet medföra bevis om att fordonet är trafikförsäkrat och på
anmodan visa upp beviset för bilinspektör eller polisman.

Den som bryter mot första stycket döms till penningböter. Han är
dock
fri från ansvar, om han senast tredje vardagen efter förseelsen styrker
hos polismyndighet att han hade bevis om trafikförsäkring vid tiden för
förseelsen samt omständigheterna ger vid handen att förseelsen har berott
på tillfälligt förbiseende. Lag (2002:343).

sandstream

Guest
Jo det är ju kanske sant... Men kan man inte bli skyldig att betala in massa premie till Trafikförsäkringsföreningen? Precis som man kan få göra om man råkar glömma att försäkra ett registrerat fordon?
Jo, man blir krävd på TFF:s avgift per dag som fordonet varit i bruk men hur de ska kunna räkna ut det när fordonet inte är påställt kan man undra?
I vanliga fall ställer ju folk på tex hojen men glömmer att teckna en trafikförsäkring och då finns det ju ett datum att utgå ifrån.
36 § Saknas föreskriven trafikförsäkring när motordrivet fordon...
Man kan med andra ord få böter för att man framför ett icke registrerat motorfordon som saknar trafikförsäkring.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...