Demontering utav motor

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag hittade ett bra verktyg, nämligen våld och mera våld:tummenupp
Det är en rätt fin vändkant i varje cylinder, något man kan horna bort?
Är reporna på kolven ok?

Anledningen till att den plockas ner, är för att den skall överladdas

/

Fredrik

Är det så slitet att det är vändkanter skulle jag inte hoppas på honing. Honing är mer en metod att ge rätt ytfinhet.

Ska man turbokonvertera är det ju dessuton verkligen viktigt att motorn är inom tolerans. Jag skulle mäta upp cylindrarna, mätdon finns på verktygsboden eller så får man låna, det brukar jag göra.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, bilder finns på sidan ett, jag tycker det ser ut som vändkanter

Aha, nu såg jag. Jag tror inte att det är så slitet, eftersom honingsreporna är kvar är det förmodligen inte så slitet. Däremot verkar det sitta rost och sot längts upp, detta kan man tvätta och hona bort.
 

1435

Medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
garaget
Hoj
GSXR 1340cc..Psb Gsxr 1435cc
Hej steen...Ska du inte demontera hela motor och kolla så att lager mm är oki om du tänkt att överladda den?

Är det en 1052cc motor?

Jens
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hej steen...Ska du inte demontera hela motor och kolla så att lager mm är oki om du tänkt att överladda den?

Är det en 1052cc motor?

Jens

Japp, Det är en 1052cc ifrån 1988.

Jo tanken var att dela på den, och kolla upp växellådan.
Dreven är väl undercutade på 1127 men inte 1052cc?
Sedan har jag läst mig till att man bör byta lager på utgående axel?

Sitter du inne på några andra bra tips?

Budjet på motorn på 20 000kr
Motorn kostade 6500kr
Toppen, som är race portade med plastadtopp (Splitt nytt) kostade 5200kr
Så 8300 finns kvar att investera för


/

Fredrik
 

1435

Medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
garaget
Hoj
GSXR 1340cc..Psb Gsxr 1435cc
Du bör väl byta ventilfjädrar till hårdare om det inte redan sitter i toppen riktiga dragstänger kan nog vara en god ide..Har ej så stor erfarenhet av överladdning...Gillar STORA SUGMOTORER....
Japp, Det är en 1052cc ifrån 1988.

Jo tanken var att dela på den, och kolla upp växellådan.
Dreven är väl undercutade på 1127 men inte 1052cc?
Sedan har jag läst mig till att man bör byta lager på utgående axel?

Sitter du inne på några andra bra tips?

Budjet på motorn på 20 000kr
Motorn kostade 6500kr
Toppen, som är race portade med plastadtopp (Splitt nytt) kostade 5200kr
Så 8300 finns kvar att investera för


/

Fredrik
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Du bör väl byta ventilfjädrar till hårdare om det inte redan sitter i toppen riktiga dragstänger kan nog vara en god ide..Har ej så stor erfarenhet av överladdning...Gillar STORA SUGMOTORER....

Dragstänger ifrån Ape ligger redan på önskelistan.
Vad moteverar hårdare ventilfjädrar? Skall ej varva mer, och skall köra med orginal kammar.

Vad bör en honing kosta på en mekansik verkstad?

Bästa Hälsningar

Fredrik
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Du bör väl byta ventilfjädrar till hårdare om det inte redan sitter i toppen riktiga dragstänger kan nog vara en god ide..Har ej så stor erfarenhet av överladdning...Gillar STORA SUGMOTORER....

Då gillar du säkert mitt projekt i GSX1400 tråden... :)
1550kit... mm..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dragstänger ifrån Ape ligger redan på önskelistan.
Vad moteverar hårdare ventilfjädrar? Skall ej varva mer, och skall köra med orginal kammar.

Vad bör en honing kosta på en mekansik verkstad?

Bästa Hälsningar

Fredrik

Som du insett:
Originalkammar, original eller sänkt kompressionsförhållande.
Funkar bäst vid överladdning.
Frestar inte ventilmekanismen.
Men:
Cylindrar och kolvringar måste vara i ordning för att inte blåsa förbi.
Vevlager måste vara OK.
Bestyckningen måste vara minst OK, helst fet.
Vatteninsprutning är retromysigt.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hårdare ventilfjädrer kan man lätt motivera,anser jag iaf.
Om vi säjer, jag vet inte, att dina ventilfjädrers inspänningstryck ligger på 30 kg (tror jag räknar mycket högt nu,,men iaf) och ytan av ventilen (insugsventilens baksida i insugskanalen) är 24 mm i diameter (utvändig diam. 28,5 mm minus ventilsäten etc) minus ventilskaftet (5 mm, upprundat till 8 mm) då har du en yta på 4,52 cm2 ( area för diam. 24 mm) minus 0,50 cm2 (area för 8 mm) totalt ca 4 cm2, det betyder att om du ladder med 1 bar så har du minskat det effektiva inspänningstrycket med 4 kg,,och därmed SÄNKT varvtalsgränsen.
Inte den rätta vägen att gå med en turbomaskin som varvar ut LITE lättare än en original.
Ladder du mera blir det bara värre, såklart.
Har för mig att 3-4-5:an är cuttade, men inte 2:ans växel och det är ju den de flesta får problem med, så den är väl att rekommendera.
Heavy Duty kopplingsfjädrer är väl inte att förakta samt nya lameller och skivor.
Sen kanske smidda kolvar och en borrning + honing så vet du alt är schysst.
Frostie.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Visserligen.. Ber bara till gudarna att så var fallet så det inte säljs en hoj nångång i framtiden med ett clipslås på kamkedjan.. :näsblod

Jag hade det original på min Honda CB77 :)
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag får tacka för alla fina tips.

Två frågor

1, Vad bör en honing kosta?

2, Vart köper jag packningar/lager osv till bäst pris? Jag har kollat lite på www.bikebandit.com och dom verkar ha rätt bra priser. Dock tillkommer det ju frakt och tull. Så frågan är om det finns någon affär i sverige med bra priser


Bästa Hälsningar

Fredrik
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hur sker kompsänkningen?
Ha i åtanke att cylspacer gör att cylindrarnas vändkanter lyfts upp och kolvarna får jobba imot dom

Har du stora vändkanter är nog toppspacer att föredra

edit. en riktig honing kostar ca 200kr/cyl
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hur sker kompsänkningen?
Ha i åtanke att cylspacer gör att cylindrarnas vändkanter lyfts upp och kolvarna får jobba imot dom

Har du stora vändkanter är nog toppspacer att föredra

edit. en riktig honing kostar ca 200kr/cyl

Kompsänkning sker igenom en cylinderspacer, eller turbo kolvar. Det är ej bestämmt än.

Jag kanske tänker fel, men eventuella vändkanter är väl bättre att ha högre upp?

Bästa Hälsningar

Fredrik
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kompsänkning sker igenom en cylinderspacer, eller turbo kolvar. Det är ej bestämmt än.

Jag kanske tänker fel, men eventuella vändkanter är väl bättre att ha högre upp?

Bästa Hälsningar

Fredrik
Har du vändkanter i överkant, så har du antagligen vändkanter i underkant.
Lägre kolvar är att rekomendera.
Cylinderspacer ger problem med kamkedja och liknande.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har du vändkanter i överkant, så har du antagligen vändkanter i underkant.
Lägre kolvar är att rekomendera.
Cylinderspacer ger problem med kamkedja och liknande.

Smart, jag får ta o mäta upp cylindrarna.
Jo turbo kolvar är att föredra, dock en kostnad på 6-7000kr
Problemet med cylinderspacer är väl att man får fila lite i kamdreven eller köpa nya justerbara kamdrev. Även squis (Stavas?) måttet blir lite fel.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om du sätter topplocksspacer så går ju kolvarna inom samma vändkanter, så kanterna gör egentligen ingenting sålänge kolvspelen är OK efter honing

Sätter du cylspacer kommer ju kolvarna gå längre ner i cylindrarna, och nöta mot den undre vändkanten - inte bra

Att justera in lobcenter på kammarna är inga stora problem. Squishen är inte heller något problem även om det inte är önskvärt
Kolvarna kostar ju en slant ..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det så slitet att det är vändkanter skulle jag inte hoppas på honing. Honing är mer en metod att ge rätt ytfinhet.

Ska man turbokonvertera är det ju dessuton verkligen viktigt att motorn är inom tolerans. Jag skulle mäta upp cylindrarna, mätdon finns på verktygsboden eller så får man låna, det brukar jag göra.

/J
Jag brukar mäta med en lös kolvring.
I botten är cylindern inte sliten alls.
I med ringen.
Använd en kolv för att få den rak i loppet.
Mät kolvringsgapet.
Memorera.
Knuffa upp ringen en bit med kolven.
Mät.
Memorera.

Men:
Är det vändkanter i cylindern, så skall de bort.
Det man ser genom att mäta är huruvida det räcker att hona/hena eller om man måste borra.

Jag brukar mäta borrade och nya cyllar också.
Har varit med om cylindrar som inte håller måttet.
Vet inte varför.
Antagligen klantigt fastspända eller gått varma.
 
Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

Top