Den GIGANTISKA barnvagnstråden

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vi är vilse.
Vi söker.
Vi fattar nada.
Vi tycker att det är konstigt att man ska betala lika mycket för en barnvagn som man betalar för en halvvettig bil för, när det bara är lite stålskit med några hjul.
7-9 papp för en jävla barnvagn??
Nä, nu får du fan ge dig.

Både jag och tjejen växte upp i vagnar som bestod av lite efterkrigsstål och galon, och inte fan...
Aha.
Ja, ok.

Skit i det.

Men seriöst, jag har inte ens råd att köra hoj, ska vi nu lägga pengar som överstiger en utbytesmotor till en *paste in whatever you like* ?

Det här verkar inte helt ok.
Vi har kikat på Emmaljunga och Brio, som alla andra.
E verkar smått bättre hittills.

Hur valde du din, och varför?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det finns redan en ganska ny tråd om detta.

Jag valde Brio. Har man inte råd handlar man begagnat av samma modell man inte har råd att handla ny. Då får man lite spya/kräk på kuppen och samtidigt slipper man oroa sig för första repan. Ungefär som med bilar.

/ Jens

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
no focking bike
Vi köpte en begagnad liggvagn med stora hjul (old school) och sydde om skiten till färger som passade sent 90-tal.
Fett pimpad med enstaka Nalle Puh-märken och alla frågadee var vi köpt den då den var unik i sitt slag.
Billigt som satan men pysslig tjej erfordras (stora pattar är ett plus)

Coolaste bebisen i hela Gurraberg på den tiden :yoparty

Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Klart vi ska köpa beggat!
Men eftersom jag nu ruskat till och förgramskat dig, Hr. Striker, vad äre fönå?
(Vågar som knappt fråga i PM...)

EDIT:
Vågade ändå till sist....

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Köp inte Bugaboo. Livsfarlig om det råkar ligga ett gruskorn eller en kvist på vägen. Låg som fan(ryggen knäcks). Sen tycker jag den börjar kännas lite glappig. Lättsvängd är den dock och man bygger om den till sittvagn när det är dags för det. 10200kr kostade vår. :rolleyes:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Köp inte Bugaboo. Livsfarlig om det råkar ligga ett gruskorn eller en kvist på vägen. Låg som fan(ryggen knäcks). Sen tycker jag den börjar kännas lite glappig. Lättsvängd är den dock och man bygger om den till sittvagn när det är dags för det. 10200kr kostade vår. :rolleyes:

nu börjar det låta som familjeliv eller vad sidan hette, SH? :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vet inte om jag skrev något i den STORA tråden. ;)

Men när vi valde vagn så gick vi runt och klämde, kände, provlastade i bilen, försökte välta, gungade osv osv... och vi kom fram till att en Brio Happy var den som passade oss bäst, dels för att frun hade fått för sig att den skulle gå att gunga lätt men också då den hade fyra hjul vilket funkar bäst när man kommer utanför stan (i stan är en lättsvängd 3-hjuling grym) och sen de något bredare luftfyllda däcken som funkar i alla underlag.
Vi köpte den som en sittvagn med ligginsats, alltså funkar den som både sittvagn och liggvagn och den är nu inne på barn nummer 2 och funkar fortfarande grymt bra.

Men kriterier att titta på:
Vikt - Att lyfta en tung vagn in o ur bilen eller upp för trapport är verkligen inte skoj.
Garantier - En barnvagn får utstå väldigt mycket så bra garantier är bra. (om man köper nytt alltså)
Klädseln - Går den att ta ur och tvätta? Rätt behändigt då barn kladdar, spyr och dreglar.
Körbarhet - Hur lätt är den att köra för er som skall köra den?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vet inte om jag skrev något i den STORA tråden. ;)

Men när vi valde vagn så gick vi runt och klämde, kände, provlastade i bilen, försökte välta, gungade osv osv... och vi kom fram till att en Brio Happy var den som passade oss bäst, dels för att frun hade fått för sig att den skulle gå att gunga lätt men också då den hade fyra hjul vilket funkar bäst när man kommer utanför stan (i stan är en lättsvängd 3-hjuling grym) och sen de något bredare luftfyllda däcken som funkar i alla underlag.
Vi köpte den som en sittvagn med ligginsats, alltså funkar den som både sittvagn och liggvagn och den är nu inne på barn nummer 2 och funkar fortfarande grymt bra.

Men kriterier att titta på:
Vikt - Att lyfta en tung vagn in o ur bilen eller upp för trapport är verkligen inte skoj.
Garantier - En barnvagn får utstå väldigt mycket så bra garantier är bra. (om man köper nytt alltså)
Klädseln - Går den att ta ur och tvätta? Rätt behändigt då barn kladdar, spyr och dreglar.
Körbarhet - Hur lätt är den att köra för er som skall köra den?

Mycket bra iakttagelser och synpunkter.
Det vi kommit fram till är:

*Stora hjul (vi lär ju träffa släkten i norr ibland)
*Fasta hjul (Känns ba bättre på nå sätt)
*Nån sån där liftvariant. (Vi är oense om vilken som är bäst)
*Gärna låg vikt (Vi har en miljon trappor till oss oavsett vilket håll vi kommer ifrån, dessutom ska vi in och ut ur satatåget varje gång vi beger oss in till stan)
*Ska gå att fälla ihop och få ganska kompakt (vi har ingen stor bil, och lär då fan inte ha råd med en större i brådrasket)

Så en säker, liten rymlig, fällbar, storhjulad, lyftsäker, snygg vagn ligger bra till.

Jag tänker mer praktiskt.
Tjejen tänker lite mer "snyggt".

Skulle jag tänka snyggt så skulle jag vilja ha såna där vagnar från 40-talet, med babymoonkapslar och teardropbaklysen.
Men jag har inte så mkt inflytande tror jag.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Svänghjul fram är sjukt bra. Man tar svängarna som Schumi själv. Vill man så kan man låsa dem för höghastighetstest.

Kör Emmaljunga Nitro City 360 med små svängbara framhjul och 8-tums fetefälg bak för stabila uilis. Skurna lågprofilslicks. Alpina-ekrad och i den helrätta färgen Kosmos-svartmetallic (alltid retar det någon!), pimpad med vita fartränder.

Ställbart M-chassie i 3 lägen (ultra-hård sportfjädring, normal (cruising), komfort) beroende på humör och underlag. Dubbelkryckad handbroms samt ställbart krossstyre. Låsbara framhjul för toppfartsnoteringen. Givetvis kan man fälla sätet om ungen får oväntat besök.

Går in i mindre familjebil (t.ex. BMW 3-serie) ihopfälld. Kostar 5 loppor, men du får tillbaka hälften när du är klar med den.

En till tråd i ämnet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229854

Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Svänghjul fram är sjukt bra. Man tar svängarna som Schumi själv. Vill man så kan man låsa dem för höghastighetstest.

Men i svår terräng när man måste agera styrkarl själv, är det inte besvärligt då?
Och kan inte skit fastna i länkagen och ge ofrivillig motstyrning?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Men i svår terräng när man måste agera styrkarl själv, är det inte besvärligt då?
Och kan inte skit fastna i länkagen och ge ofrivillig motstyrning?

Körde i skogen senast igår. Inga problem.

Brydde mig inte ens om att låsa framhjulen..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Kör Emmaljunga Nitro City 360 med små svängbara framhjul och 8-tums fetefälg bak för stabila uilis. Skurna lågprofilslicks. Alpina-ekrad och i den helrätta färgen Kosmos-svartmetallic (alltid retar det någon!), pimpad med vita fartränder.

Ställbart M-chassie i 3 lägen (ultra-hård sportfjädring, normal (cruising), komfort) beroende på humör och underlag. Dubbelkryckad handbroms samt ställbart krossstyre. Låsbara framhjul för toppfartsnoteringen. Givetvis kan man fälla sätet om ungen får oväntat besök.

Går in i mindre familjebil (t.ex. BMW 3-serie) ihopfälld. Kostar 5 loppor, men du får tillbaka hälften när du är klar med den.

En till tråd i ämnet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229854

Problemet med små hjul fram visar sig ganska raskt när det blir snö/snömodd. I alla fall min erafarenhet när man traskat runt med andra morsor/farsor och de fått slita satan medans en själv inte har några problems.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC