Jag läste en debattartikel som hävdade att solcellsparker var mycket bättre för naturen och den biologiska mångfalden i synnerhet, eftersom dom gick att återställa efter att man hade tagit bort solcellerna. Med samma argument kan man ju påstå att diesel är miljövänligt eftersom det blir ny diesel om 2-300 miljoner år. Jag vill ju ändå inbilla mig att antal kWh/utnyttjad kvadratmeter är betydligt större för vindkraft än solkraft.
Mängden producerad el per areal lär vara betydligt lägre för solceller än vindkraft ja.
Men rent generellt så innebär ju solceller i vissa avseenden fördelar framför vindkraft. Exempelvis behöver du inte ha ett gigantiskt betongblock som skall kunna hålla ett 100 meter högt torn stabilt i vindar av orkanstyrka.
Det räcker ju med ett gäng betongplintar för att hålla solcellerna tillräckligt stabilt. Det innebär ju att det är betydligt lättare att röja upp om man tar bort dom.
Sen genererar ju inte solceller oväsen på samma sätt som ett vindkraftverk heller vilket kan vara bra för djurarter som är lättstörda.
Men det är ju fortfarande ett problem om man belägger mark som kunde användas för odling med solceller istället. Och solceller har ju även dom problemet med att dom kräver en del jordartsmetaller och annat som orsakar miljöförstörning vid framtagandet.
Det finns helt enkelt inget sätt att producera energi utan miljöpåverkan. Det är bara frågan om att man måste välja vilken milöpåverkan man får då olika sätt att producera elen får olika konsekvenser. I ett ökenområde där inget växer och ingen bor och det är sol 99% av tiden så kan solceller vara fördelaktiga. I ett regnskogsområde är dom istället extremt dåliga.